הטבעת מתהדקת: צמרת חמאס על המוקד בחאן יונס; שאלת הלחימה ברפיח עדיין פתוחה

קרבות עזים התנהלו בסוף השבוע ברחבי הרצועה • ההערכה בצה"ל: התגברות הלחימה נובעת מכך שהכוחות נוגעים בליבת היכולות של ארגון הטרור • בצבא מרכזים מאמץ בחיסול מערך המנהרות, שהתברר כמסועף יותר משסברו תחילה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

זה היה סוף שבוע קשוח בעזה. לא רק תנאי מזג האוויר הקשים: בשטח התנהלה לחימה אינטנסיבית, גם בדרום הרצועה וגם בצפונה.

בשתי הגזרות היו לצה"ל נפגעים בכמה תקריות נפרדות. חמאס ספג עשרות אבדות, וכן איבד תשתיות נוספות. בצפון הרצועה מרוכזת הלחימה באזור דרג'-תופאח, שבו צה"ל החל לפעול רק בימים האחרונים. בדרום הרצועה ממוקדת הלחימה במרכז חאן יונס, באזור שבו, על פי החשד, מסתתרת ופועלת הנהגת חמאס בראשות יחיא סינוואר. במקביל, מנסה חמאס לפגוע בעקביות בכוחות שמאבטחים את "המסדרון" שחוצץ בין צפון הרצועה לדרומה, במטרה למנוע מעבר של אנשי חמאס ואזרחים.

המצוד אחר הצמרת

המצוד אחר צמרת חמאס נמשך גם בגזרות נוספות. ברפיח חוסל חסן אטרש, שהיה אחד מהגורמים המרכזיים במנגנון הייצור וההצטיידות באמל"ח בחמאס. תוצאות ניסיון חיסול אחר שבוצע לפני כמה ימים - של מפקד חטיבת רפיח, מוחמד שבאנה - טרם הובררו, אם כי ייתכן שיידרש זמן נוסף עד שיתברר אם נהרג. במקרה של מח"ט עזה בחמאס, אחמד רנדור, חלפו יותר משלושה שבועות מרגע שהותקף ועד שחמאס הודה כי נהרג.

ללחימה האינטנסיבית בסוף השבוע יש כמה הסברים. בצה"ל מאמינים שהיא נובעת מכך שהכוחות נוגעים בליבת היכולות של חמאס, שנאבק על חייו. זה גם המסר שביקשו לשדר אתמול חברי קבינט המלחמה יואב גלנט ובני גנץ, שביקרו את הכוחות באזור בית חאנון. ייתכן גם שחמאס הרגיש נוח יותר לפעול בגשם, כאשר הראות מוגבלת ותנועת הכוחות איטית מהרגיל.

זירת חיסול ברפיח, צילום: רויטרס

גם בסוף השבוע האחרון, האיום העיקרי על הכוחות היה טילי נ"ט ופצצות RPG, לצד צליפה והפעלת מטענים. בצה"ל מוטרדים גם מהמספר הגבוה יחסית של אירועי ירי דו-צדדי. בשבועות הראשונים ללחימה היו נפגעים רבים מאש כוחותינו; מספרם ירד בעקבות חידוד של הנהלים, וגדל שוב כעת. ייתכן שגם זה קשור למזג האוויר, ובמקביל נדרש שוב לוודא כי כל ההוראות וגבולות הגזרה נשמרים בקפדנות.

עוד שבועות של פעילות

בצה"ל מרכזים כעת מאמץ בהשמדת מערך המנהרות המסועף שנבנה בעזה. גורמים בכירים הודו כי מדובר באתגר מורכב בהרבה מכפי שהוערך תחילה: יש יותר מנהרות מכפי שהיה ידוע, והן מסועפות, עמוקות ומקושרות כדי לאפשר לאנשי חמאס לפעול בהן ולנוע מגזרה לגזרה. בחלק מהאזורים כבר הושמד רוב התוואי שנחשף, ובאזורים אחרים הפעולה תארך עוד זמן.

ההערכה הרווחת היא שיידרשו לצה"ל עוד כמה ימים כדי להשלים את עיקר הפעילות בצפון הרצועה. גם אחר כך יישארו בגזרה הזאת כוחות - כדי להעמיק את ההשמדה של התשתיות שנחשפו (בעיקר המנהרות), וגם כדי למנוע חזרה של אזרחים שעזבו לדרום הרצועה, אולם הפעילות תתמקד בעיקר באזור חאן יונס, בניסיון להכריע את גדודי חמאס ולהשמיד את התשתיות בעיר.

הפעילות הזאת צפויה להימשך כמה שבועות נוספים. במהלך התקופה הזאת תתקבל החלטה אם לפעול כעת גם נגד מחנות הפליטים של מרכז הרצועה. מדובר בארבעה מחנות - דיר אל־בלח, בורייג', נוסייראת ומועזי - שכולם נחשבים מעוזים של חמאס.

פונים לציר המצרי

בישראל טרם הכריעו אם לפעול קרקעית גם בגזרת רפיח. מדובר בגזרה מורכבת משתי סיבות עיקריות: הימצאותם של יותר ממיליון פליטים בסביבת העיר, והחשש מפגיעה ביחסים עם מצרים שרפיח גובלת בה.

העמקת הפעילות הצבאית מתבצעת גם על רקע הקיפאון במגעים לשחרור החטופים. אחרי שהציר הקטארי הכזיב בשבוע שעבר, כשלא הוביל לחידוש המו"מ לאור דרישת חמאס להפסקת אש כוללת כתנאי ראשון, מושקעים כעת מאמצים משמעותיים בציר המצרי, שהיה זה שדרכו בוצעה בעבר עסקת שליט.

מי שמנהל את המגעים מטעם מצרים הוא שר המודיעין עבאס כמאל, שנחשב לגורם רב-כוח במערך המצרי ורב-השפעה מול חמאס בעזה. בשבוע שעבר הגיעו לקהיר כמה מבכירי הנהגת החוץ של חמאס, ובראשם איסמעיל הנייה, ככל הנראה כחלק מהמגעים העקיפים שמתנהלים כעת בנושא.

עיניים ללבנון

לצד הפעילות הצבאית נערכים בישראל לחזרה מדורגת של תושבים לדרום. ההערכה היא שכבר באמצע ינואר יתאפשר לתושבים לחזור ליישובים המרוחקים יותר מארבעה קילומטרים מעזה, ובהמשך גם לקיבוצים שהפגיעה הפיזית בהם הייתה פחותה ב-7 באוקטובר.

עשן מעל עיתא א־שעב בעקבות הפגזת צה"ל,

בשלב זה אין צפי לחזרת תושבים לצפון. הדבר תלוי בעיקר בהתקדמות המגעים הדיפלומטיים שמובילה ארה"ב במטרה להימנע מהרחבת המערכה בין ישראל לחיזבאללה. האמריקנים מבקשים לאכוף אמברגו נשק ומניעת פעילות צבאית של חיזבאללה מדרום לליטני (שני סעיפים שמופיעים בהחלטה 1701 של מועצת הביטחון שסיימה את מלחמת לבנון השנייה), וכן להסדרת 13 נקודות המחלוקת לאורך גבול לבנון.

נראה שהסיכויים לכך נמוכים למדי, מה שעשוי לחייב את העמקת הלחימה כדי להרחיק את חיזבאללה מהגבול. עם זאת, בינתיים יימשך התעדוף לגזרה הדרומית במטרה להכריע קודם את חמאס. בישראל מקווים שפגיעה משמעותית בחמאס וחיסול כמה ממנהיגיו יפחיתו משמעותית את הרצון של חיזבאללה להילחם, ויסייעו בהשגת תנאים טובים יותר לפתרון גם בזירה הצפונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר