צור באהר - בית גידול למחבלים: "אלה לא בני אדם, על מי הם גיבורים - על נשים ומבוגרים?"

הסתה לטרור ותאים של אסלאם קיצוני • בכפר שממנו יצאו שני מחבלי חמאס אל הפיגוע ברמות חגגו את שחרור המחבלת שורוק דוויאת, והריעו ל"ארגוני ההתנגדות" • תושב הכפר: "אני מתבייש. לא כולם חמאס פה"

ארבעה נרצחים בפיגוע בירושלים. צילום: אורן בן חקון

פיגוע הטרור הבוקר (חמישי) בשכונת רמות בכניסה לירושלים שאותו עשו שני האחים מוראד ואבראהים נימר הגיע ימים ספורים לאחר שחמאס הודיע כי אחד הדוברים של הארגון, מוחמד חמאדה, שמוצאו משכונת צור באהר במזרח ירושלים, נהרג בתקיפות צה"ל בעזה.

בצור באהר אומרים כי בכפר כולם ידעו ששני המחבלים היו פעילים המזוהים עם ארגון חמאס.

כוחות משטרה נכנסים לשכונת צור באהר שממנה יצאו המחבלים הבוקר

זירת פיגוע הירי בירושלים, צילום: אי.פי.איי.

חמאדה פעל מתוך רצועת עזה, אליה גורש יחד עם מאות מחבלים לאחר ששוחרר בעסקת שליט בשנת 2014, ובשנים האחרונות נהג להסית ולאיים רבות - בעיקר בסוגיית מסגד אל-אקצא, מתוקף תפקידו כדובר חמאס לאזור ירושלים.

מוחמד חמאדה. דובר חמאס שנהרג בתקיפות בעזה. הוכרז "שהיד", צילום: ללא קרדיט

עם היוודע דבר מותו ביום שבת האחרון, בני משפחתו של חמאדה הכריזו עליו "שהיד", ומיהרו להקים סוכת אבלים בכפר - אלא שכוחות משטרה נכנסו לשכונה ואסרו עליהם לעשות זאת. "השבח לאל על השהאדה (נפילת הקדושים), אנו מבקשים מאללה שינקום בעושקים", אמר אביו. ברמקולים ממסגד בכפר, שכידוע נמצא בשטחה המוניציפלי של העיר ירושלים, הספידו את המחבל חמאדה.

חוגגים, למרות האיסור של כוחות הביטחון

במסגרת הפעימות בשבוע האחרון ביישום העסקה לשחרור החטופים שהוחזקו בשבי חמאס, שוחררו לכפר צור באהר כמה אסירים פלשתינים תושבי השכונה. כוחות הביטחון הישראליים אמנם אסרו על קיום חגיגות אך זה לא מנע מתושבים לעלות אליהם לרגל ולהשתתף בקבלות פנים פרטיות.

המחבלת שורוק דוויאת - רגע השחרור בביתה בצור באהר לפני כמה ימים, צילום: ללא קרדיט

כך, בכפר המזרח-ירושלמי קיבלו לפני מספר ימים את פניה של המחבלת שורוק דוויאת, בת 26, אשר נעצרה בשנת 2015 בעקבות פיגוע דקירה שביצעה בעיר העתיקה בירושלים. היא נשפטה ל-16 שנות מאסר והספיקה לרצות שמונה שנים מעונשה. יציין כי חלק ניכר מהאסירים הפלשתינים ששוחררו בפעימות בשבוע החולף היו מקרב תושבי מזרח-ירושלים.

מלבד בכיר חמאס חמאדה, ישנן עוד דמויות מוכרות של חמאס שמוצאן מהכפר, בהן אחמד עטון, ממנהיגי חמאס במזרח ירושלים, שנבחר לכהן כחבר במועצה המחוקקת הפלשתינית מטעם חמאס בבחירות שהתקיימו ב 2006. לאורך השנים הוטלו עליו צווי הרחקה ממזרח ירושלים והוא נעצר כמה פעמים. אישיות נוספת בעלת השפעה מהכפר צור באהר הוא השייח' נאג'ח בכיראת, מבכירי הווקף במסגד אל-אקצא. הוא אומנם לא שייך לחמאס אך הורחק מהר הבית, ונעצר ועוכב פעמים רבות בשל חשדות להסתה.

שייח' נג'אח בכיראת, מבכירי הווקף באל-אקצא, תושב צור באהר, צילום: ללא קרדיט
אחמד עטון, איש חמאס, חבר המועצה המחוקקת הפלשתינית, תושב צור באהר, צילום: ללא קרדיט

חוששים מתיוג כ"כפר של חמאס"

בהשוואה לשכונות אחרות במזרח ירושלים, היה צור באהר ידוע מאז ומתמיד ככפר מסורתי יותר. בעבר צמחו מתוכו תאים של איסלאם קיצוני, לרבות פעילים שמזוהים עם "חזב א-תחריר". תושבים בכפר אמרו ל"ישראל היום" כי הם חוששים שכעת, בעקבות הפיגוע הרצחני בירושלים, כל השכונה תתוייג ככפר של חמאס. "לא כולם חמאס פה. אני לא מבין מה יוצא לאנשים האלה שהם יוצאים והורגים אנשים חפים מפשע ברחוב", אמר אחד התושבים, "על מי הם גיבורים - על נשים ומבוגרים? אני מתבייש. אלה לא בני אדם, הם עושים נזק לכל הכפר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר