דע את האויב שמצפון: "לא אכפת לחיזבאללה אם תושבי לבנון ימותו"

יצאנו ללמוד את האויב שמעבר לגדר מפי אלה המכירים אותו טוב מאיתנו, אנשי צד"ל שחיים בארץ • "חיזבאללה צבר ניסיון רב במלחמת האזרחים בסוריה - אסור לנו להיכנס ללבנון ישר באופן קרקעי" • "המלחמה בצפון חייבת להיות קצרה מזו שבעזה, ישראל כבר יודעת כמה קל לטבוע בבוץ הלבנוני"

אש צה"ל אל תוך לבנון. "ההפגזות כבר ממש בתוך הכפר". צילום: אי.אף.פי

ז'ראר אלחורי היה מ"מ שריון בצד"ל. לאחר שנפצע והחלים הוא מונה לקצין חימוש החטיבה המזרחית של צבא דרום לבנון. בתקופתו מנה צד"ל 3,500 חיילים וקצינים, רובם נוצרים ומיעוטם שיעים, סונים ודרוזים. צד"ל התפרק כשנסוגה ישראל מלבנון במאי 2000.

תיעוד: צה"ל תוקף מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון// דובר צה"ל

אלחורי מספר שבכפרים סמוכי הגבול עם ישראל יש רוב נוצרי, אך הוא ברח צפונה עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל. "הם ברחו כי חיילי חיזבאללה נכנסים לבתים שלהם ויורים מתוכם, אז ישראל משיבה אש למקורות הירי והם נפגעים. תושבי הכפרים כמובן לא יכולים להתנגד לחיילי חיזבאללה. מי שלא הספיק לברוח מתמודד עכשיו עם חיזבאללה, שלא מאפשר לו לעזוב כי הוא משתמש בו בתור מגן אנושי, כמו שחמאס עושה בעזה. הם יודעים שצה"ל הוא צבא מוסרי והם יודעים טוב מאוד שצה"ל לא יירה על אזרחים, אלא אם כן יצא שיגור מאותו בית. מאז ומתמיד, וגם הלאה בעתיד, הם ישתמשו באזרחים. לא אכפת לחיזבאללה אם התושבים ימותו".

ז'ראר מספר שאף שחיזבאללה שולט בפועל בלבנון, הם עדיין משתמשים בתפיסת עולם של כוחות גרילה שיוצאים להילחם מתוך האוכלוסייה המקומית וחוזרים לבקש מקלט מהעם. אף על פי שחיזבאללה משתמש באוכלוסייה האזרחית באופן ציני, חלק גדול מהאוכלוסייה השיעית מספק להם את הגיבוי הנדרש משום שחיזבאללה, במימון איראני, מספק לתושבים מזון ותרופות, וחלקם אף קשורים לתושבים אלה בקשרי משפחה.

איך ייתכן שחיזבאללה צבר כוח רב כל כך אצל שכנתנו מצפון?

אלחורי מסביר: "עכשיו בלבנון אין מדינה, כבר שנה שאין נשיא, אין כלום. איראן שולטת בפועל דרך חיזבאללה, ונסראללה לוקח את המדינה לאן שהוא רוצה. הוא שולט בנמלים, בשדה התעופה, במעברי הגבול היבשתיים לסוריה, בכל. יש לו כוח צבאי שהמשמעות שלו היא מעבר לסדר כוחותיו. החיילים שלו לא נלחמים מתוך נאמנות למפלגה אלא מתוך אמונה דתית.

נסראללה. "אנשיו מבקשים את המוות", צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

"אנחנו חייבים לזכור שאנחנו לא נלחמים מול מדינה אלא מול פונדמנטליסטים דתיים. מבחינת החייל שמולנו, אין לו בעיה למות. ההפך - יש לו בראש שאם הוא נופל בקרב, הוא עולה לשמיים ושם מחכים לו 72 בתולות, אוכל ואלכוהול. זה מה שדחפו לו לראש מגיל 5. הוא לא נלחם בשביל לבנון או נסראללה או שום דבר. הוא נלחם למען אלוהים".

סם השאהידים

"צריך להיכנס לעומק הדת ולהבין. הוא מבקש את המוות. בגלל זה נוהל מעצר חשוד לא תקף כאן. למה שהוא יעצור? אנחנו לא פועלים נגד אנשים רגילים אלא מול אנשים שלא מפחדים למות - ההפך. יתרה מזו, גם נסראללה, כמו הנייה, מחלק לחיילים שלו קפטגון (פנטילין), 'סם השאהידים' שנמצא בגופות של מחבלי חמאס שביצעו את הטבח בדרום. גם הבן שלי בצבא, ואני לא רוצה להדאיג אף אחד, אבל זה המצב".

דווקא הצלחת להדאיג קצת. אז מה אנחנו צריכים לעשות?

"יש גנרלים גדולים ומנוסים ממני, אני אומר רק את דעתי. אסור לנו להיכנס ללבנון ישר באופן קרקעי. אנחנו צריכים לזכור שעברו 23 שנים שבהן חפר נסראללה, במימון איראני, מנהרות וצבר טילים רבים נגד טנקים. אנחנו צריכים לחשוב על איזושהי הטעיה טקטית. גם אסור שהמלחמה תארך יותר משנה. כבר למדנו שאסור לשקוע בבוץ הלבנוני".

לאורך הריאיון כולו חוזר אלחורי ומדגיש שאם ניכנס ללבנון עלינו לעשות זאת עם משימה ברורה, כדי שהטעויות של הפעמים הקודמות לא יחזרו על עצמן. "המשימה לא יכולה להיות 'לחסל את חיזבאללה', כי חיזבאללה זאת אמונה. ב־2006 ראיינו איזה מפקד שאמר 'נהרגו לנו 1,000 איש? אז עכשיו הנשים שלנו ייכנסו להיריון ויהיו לנו 5,000 חיילים. התפיסה הזאת מסוכנת לאנושות, לא רק ליהודים".

אז אם לא נחסל את חיזבאללה, מה המטרה שלנו?

"הפעולה צריכה להיות צבאית ודיפלומטית גם יחד. אי אפשר לחסל את חיזבאללה אבל אפשר להחליש אותו. היום הנוצרים והדרוזים כבר לא תומכים בנסראללה. גם הסונים בכלל לא איתו, כי במלחמת האזרחים בסוריה הוא היה נגדם. בחוקה של לבנון ראש הממשלה צריך להיות סוני, ראש הפרלמנט שיעי והנשיא מרוני. פעם לבנון היתה מדינה שנשלטה על ידי הנשיא והיתה נוצרית במהותה.

המנהיג העליון של איראן, חמינאי. שליטה מלאה בחיזבאללה, צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

"צריך לזכור שהפוליטיקה של לבנון נשלטת מבחוץ: סעודיה שולטת בסונים במדינה. אנחנו צריכים לעשות דיפלומטיה עם הסונים דרך סעודיה ולעזור להם לצבור כוח. לבנון לא יכולה לעשות שום דבר בלי סעודיה, סוריה וארה"ב. בגלל זה אין נשיא עכשיו. ההשפעה הפוליטית תהיה מבחוץ. אם נחליש את חיזבאללה, נקבל תמיכה גם מ־30% מהשיעים, שלא תומכים במפלגה וגם לא תומכים בארגון השיעי אמל. החלשת איראן באזור הזה תחזיר את השקט ואת השליטה ללבנון".

לא רוצים מלחמה

"יש הרבה קולות בלבנון שלא רוצים מלחמה עם ישראל. הם טוענים, בצדק, שישראל לא עשתה להם כלום, החזירה את כל האדמה שכבשה ואין סיבה לתקוף. בלבנון כולם יודעים שחוות שבעא, לכאורה שורש הסכסוך בינינו לבין חיזבאללה, שייכות לסוריה בכלל ושנסראללה משתמש בהן כתירוץ".

חנא נורה שירת כקצין מודיעין בצד"ל במשך 17 שנה. "בגלל שעבדתי במודיעין עשינו מחקר על חיזבאללה, איך הוא לוחם, מה הוא. הארגון בא לעולם בשנת 1982 אחרי מלחמת שלום הגליל, שהפכה ברבות הימים למלחמת לבנון הראשונה. אחרי כמה חודשים חסן נסראללה, עימאד מורנייה ועוד 40 אנשים נסעו לאיראן, שם הקימו את חיזבאללה. מאז הם מתאמנים באיראן, ממומנים על ידיה, מחומשים על ידיה, וכל הפקודות שלהם מגיעות ממנה".

נורה מספר שבתחילת דרכו לא היה לחיזבאללה נשק משמעותי, אך כוחו הלך והתעצם עם הזמן. "היום חיזבאללה חזק מאוד, אבל אם ישראל תתקוף את חיזבאללה בשעת אפס היא תצליח להשמיד 70%-60% מהכוח שלו, כי בישראל יש בנק מטרות של חיזבאללה.

"חיזבאללה צבר ניסיון". חנא נורה, צילום: מישל דוט קום

"אם ישראל תצטרך להיכנס ללבנון, נצטרך להיכנס כמו שנכנסנו לעזה. לשטח אותה, להפוך אותה למגרש חורבות. רוב האזרחים ברחו מהכפרים צפונה. אבל אם ישראל תתקוף, היא צריכה לתקוף את כל ארבעת האזורים השיעיים, כי שיעים שווים חיזבאללה. היא צריכה לזכור שחיילי חיזבאללה צברו הרבה ניסיון במלחמת האזרחים בסוריה".

חיזבאללה לקח הכל

נורה טוען שבעוד השיעים תומכים בחיזבאללה, הסונים והנוצרים מתנגדים לו ולא רוצים מלחמה. "הם יודעים שחיזבאללה הוא שאחראי לכל הבלאגן בלבנון. חיזבאללה לוקח את כל הכסף של לבנון, שולט בסמים, לוקח את המוצרים המיובאים מאירופה ומוכר אותם בסוריה ברווח. בגלל זה אין כסף בלבנון והכלכלה מרוסקת. פעם הדולר היה שווה 1,500 לירות לבנוניות, עכשיו זה 30 אלף. למה זה? רק בגלל חיזבאללה. הם לקחו הכל".

גם נורה וגם ז'ראר סירבו לחשוף את פניהם בכתבה זו, כי חששו לגורל בני משפחותיהם שעדיין חיים בלבנון. "אני חושש לאחים שלי", אמר נורה. "ברוך השם הם ברחו, כי עכשיו ההפגזות כבר ממש בתוך הכפר שלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר