מאות עצורים והיטמעות באוכלוסיה אזרחית: יחידת חוקרי השטח של צה"ל נחשפת

יחידה 504 של חיל המודיעין מובילה את מאמץ חקירות השטח של העצורים במהלך הפעילויות בעזה מרגע שהתחילה מלחמת "חרבות ברזל" • המחבלים שנחקרו חשפו מודיעין רב הכולל, בין היתר, שיטות פעולה, אתרי תקיפה חדשים ומיקומי מחבלים • בכיר ביחידה: "המידע שעולה הוא נדבך בלתי נפרד מתמונת המודיעין השלמה"

תיעודים מחקירות מחבלים שנעצרו ב-12.11.23 // דובר צה"ל

לוחמי יחידת 504, חוקרי השטח וחוקרי המתקנים מובילים מאז תחילת הלחימה ב-7 באוקטובר את המאמץ המרכזי של היחידה. עשרות הלוחמים וחוקרי השטח של היחידה חברו לגדודים שפועלים ברצועה במטרה לסייע בפינוי התושבים מהמרחב ולהעמיק בממצאים בשטח. במקביל, נפתח בתחילת הלחימה מתקן זמני לטובת חקירות שטח בזמן אמת של עצורים ומעוכבים משלל הפעילויות - ובהמשך הפך למתקן קבע.

במסגרת חקירות המחבלים אשר מתנהלות מאז תחילת הלחימה נחקרו 300 מחבלים מכלל ארגוני הטרור ברצועת עזה ואלו מסרו, בין היתר, מיקומי מנהרות טרור תת קרקעיות, מחסנים ואמצעי לחימה ובמקביל מידע רב הכולל חשיפת שיטות פעולה של האויב, ומאמצי היטמעות האויב בתוך אוכלוסייה אזרחית.

"הייתי בתוך בית חולים שיפא"' מספר אחד העזתים שנחקרו. "הרופאים זעמו כי פעילים של חמאס וארגוני טרור אחרים היו בתוך בית החולים. ראיתי בערך 100 אנשי חמאס והג'יהאד האיסלמי בתוך שיפא. הם התלבשו כמו צוות סיעודי אבל הם לא היו אחיות או רופאים. חמאס התלבשו כמו צוות רפואי בשביל להיטמע בתוך מחלקות בית החולים, כולל בטיפול נמרץ".

נחקר נוסף סיפר על שהותו בבניין ששייך לסהר האדום, עליו השתלטו פעילי חמאס והוא ואזרחים עזתים נוספים שימשו למעשה כמגנים אנושיים. "כמות האנשים במקום שימשה להם כהגנה. הרי צה"ל לא יתקוף מקום עם 40 איש בתוכו. אם הם רוצים להילחם, שילכו לשדה הקרב. זה לא בסדר להשתמש במקום מקלט עם כל כך הרבה אנשים בתוכו. הם החביאו רקטות ורובים בתוך המזרונים, ראיתי את זה על בסיס יומי. אף אחד לא יכול לסרב להם. אם תעז להתעמת עם פעיל חמאס, הוא עלול להרוג אותך".

מחבל עצור במהלך חקירה, צילום: דובר צה"ל

לאורך הלחימה מופעל מרכז איסוף המודיעין וההשפעה ביחידה אשר פועל במגוון רחב של כלים ושיטות למען ארבע מטרות מרכזיות: תמיכה בתמרון, מודיעין להפללת מטרות, השפעה והובלה של מאמץ פינוי האוכלוסייה דרומית לנחל עזה.

הישגי יחידה 504 במהלך מבצע חרבות ברזל, צילום: דובר צה"ל

כמו כן, במסגרת המאמצים לפינוי האוכלוסייה האזרחית ממרחב צפון הרצועה, הפעילה היחידה מגוון כלים מבצעיים בעזרתם ביצעה בזמנים קצרים מעל ל-30 אלף שיחות, נשלחו מעל לעשרה מיליון מסרונים, נשלחו מעל לתשעה מיליון הודעות מוקלטות וכן פוזרו כארבעה מיליון כרוזים ועלונים מן האוויר והיבשה הקוראים לאוכלוסייה להתפנות. מאמץ הפינוי מאפשר לצה״ל לתקוף בצורה רחבה את תשתיות חמאס במרחב. באמצעות מודיעין אנושי מדויק שסיפקה יחידה 504 הופללו מעל 300 איתורי אויב חדשים ברצועה וכן נתקפו מעל 100 מטרות במסגרת מאמץ ייצור המטרות.

גורם בכיר ביחידה מספר על פעילותה: ״קיבלנו אלפי שיחות טלפון ממשתפי פעולה, בסדרי גודל שטרם נראו ביחידה. ניכר כי תושבי רצועת עזה אינם שבעי רצון מההתנהלות הברברית של חמאס, האזרח הפשוט מבין כי חמאס מביא על תושבי עזה אסון שיהיה להם קשה להתאושש ממנו. חוקרי השטח של היחידה קפצו כבר ביום הלחימה הראשון וחברו לכוחות הלוחמים בשטחי העוטף, כך היוו מקור ראשוני מהימן לתוכניות ארגון הטרור חמאס. עד כה, עצרנו מעל ל-300 מחבלים מארגוני הטרור במהלך התמרון הקרקעי שנלקחו להמשך חקירה בשטח ישראל. כל חקירה וחקירה מביאה להפללת איתורים חדשים והמודיעין האנושי העולה מתוך רצועת עזה ומחקירות השבויים בשיתוף השב״כ, מהווה נדבך בלתי נפרד מתמונה המודיעין השלמה. המידע שעולה בחקירות השבויים הוא בעל ערך רב, מביא להרג פעילים ולשמירת ביטחון כוחותינו״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר