"מלחמה עם חיזבאללה היא בלתי נמנעת"

החזית העקרית מתנהלת כרגע בדרום אך העיניים נשואות גם צפונה • חוקרים רבים תמימי דעים כי "נסראללה רוצה לגרור את ישראל למלחמה. הוא ממתין שנעשה צעד כדי להיחשב ל'מגן לבנון'" • סא"ל (במיל') שרית זהבי, ראש מרכז עלמא למחקרים: "המצב כרגע נוח לאיראנים, אבל ללא פעולה צבאית תושבי הצפון לא ישובו לבתיהם"

תומ"ת מוכן לפעולה בגבול הצפון. צילום: אייל מרגולין, ג'יני

"יש רק דרך אחת להרחיק את כוחות רדואן מהגדר, מלחמה", המשפט הזה נאמר על ידי כמעט כל מומחה שעוסק בתחום הלבנוני. בינתיים חיזבאללה מתערב רק חלקית, ומאתגר את כוחות צה"ל על הגדר. כוח האש הגדול של הארגון והכוחות המובחרים שלו, רדואן, נשמרים ליום פקודה.

"חיזבאללה רוצה מלחמה", אומרת סא"ל (במיל') שרית זהבי, העומדת בראש מרכז עלמא למחקרים ועוסקת בזירה הצפונית, "אבל הוא לא רוצה שיאשימו אותו שהכניס את לבנון למלחמה. הוא מנסה לגרור את ישראל למערכה. הוא כבר שנה וחצי מנסה לגרור את ישראל ולשבור את הכלים. כשהם ירו עשרות טילים בפסח האחרון הם היו בטוחים שישראל תגיב".

כבר שנה וחצי שהחבל בצפון נמתח, האירועים הולכים וגוברים. חיזבאללה מתגרה, וישראל מכילה ומבליגה. זהבי: "מבחינתו הוא נמצא במצב של ניצחון. גם אם לא יגרור אותנו למלחמה הוא ניצח. הוא יצר רצועת ביטחון בתוך שטח ישראל. הוא מחכה להיות מגן לבנון, או שניזום או שנעשה טעות ונפגע. אם הוא יחליט לפתוח, המשמעות היא שתהיה לחימה בשטח ישראל. מתי זה יקרה? נסראללה נותן לנו להחליט מתי. אבל איזה אפשרויות יש לנו?".

יום לחימה בגבול הצפון | קובי

יום למחרת מתקפת חמאס בשבת השחורה בעוטף עזה, הצטרף חיזבאללה למלחמה בחזית הצפונית. כבר מה-8 באוקטובר הוא פתח חזית נוספת. מאז בכל יום מתרחשות היתקלויות עם מחבלי הארגון, כשטילי נ"ט נורים לעבר עמדות צה"ל, אזרחים ויישובים בגבול הצפון. בצפון מתקיימת מלחמה אבל בעצימות נמוכה.

תושבי הצפון העבירו את המסר כי אין בכוונתם לחזור לגור צמדו לגבול כל עוד חיזבאללה וכוחות רדואן נמצאים על הגדר. בצה"ל העבירו מסרים כי הם מוכנים לפקודה ומלחמה היא בלתי נמנעת, אך הדרג המדיני טרם אישר לצאת למלחמה בעומק לבנון.

חמאס גנב את התוכנית

בימים האחרונים קיימנו שיחות עם חוקרים רבים, חלקם נמצאים היום בשירות מילואים ביחידות המובחרות, ובגופי הביטחון השונים. "חיזבאללה מחכה להתערבות ישראלית, מחכה שישראל תעשה את הצעד הראשון. כרגע המשחק הוא תחזיקו אותי, אני חזק במרחב, ואני עושה דברים לאורך הגדר כסיוע לחמאס", אומר אחד מהם. נסראללה ממתין לטעות ישראלית שתכלול תקיפה בביירות, או פגיעה משמעותית באזרחים. אז ייחשב כמגן לבנון ויצא למתקפה על ישראל. למרות הפטרון האיראני דעת הקהל בלבנון חשובה לנסראללה. הארגון עוקב אחרי התנועות בישראל במטרה לזהות תקיפה ראשונה של ישראל ולהגיב לה.

"לא רואה אופציה שהיא איננה פעולה צבאית". סא"ל (במיל') זהבי, צילום: באדיבות המצולמת

בשנה וחצי האחרונות טענו בצה"ל כי עיקר הפעולות בגבול אינן של חיזבאללה. "אין דבר כזה שחמאס יכול לירות ללא אישור חיזבאללה. צבא לבנון, האו"ם, האזרחים. כולם לא עושים כלום בלי אישור חיזבאללה. אז גם חמאס". בחודשים האחרונים התפרסמו לא אחת ידיעות בתקשורת על פגישות בין נסראללה לבכירי חמאס, ובהם איסמעיל הנייה. הסיכוי שהמידע לא זרם בפגישות הוא מועט, מובהר לנו. תכנית כיבוש הגליל של חיזבאללה נותרה בעינה, ישראל פינתה אוכלוסייה מהחשש שכוח רדואן יהיה הראשון לפעול. "אני חושב שהשיעים לא היו טובחים ומתעללים כמו העזתים. אבל בהחלט היו שובים אזרחים, ורוצחים אזרחים", אומר אחד הגורמים, וזאת בניגוד לדעה שרווחה בצה"ל שחיזבאללה לא יגע באזרחים ורק מחפש צילום תודעתי של דגל בשטח ישראל.

חיזבאללה פרסם כי 78 מחבלים נהרגו בידי צה"ל עד כה, אך בפועל המספר גבוה ממאה. אולם מדובר בטיפה בים, והיכולות הצבאיות שלו לא נפגעו. הערכה היא כי עיקר ההרוגים לא נמנים על כוח רדואן, וגם חוליות הנ"ט שמסוכלות לא שייכות לפלג המקצועי של חיזבאללה. "הוא משמר אותם. בתכנון שלהם הם יותר מחושבים. צריך לזכור שחיזבאללה טובים בכמה רמות מחמאס עם ציוד לחימה הרבה יותר משוכלל. יש להם רוח לחימה שונה וראינו אותה גם ב-2006. הם לא יתחפרו כמו בעזה. הם ילחמו בתוואי שטח יותר מורכב ומאתגר. ויכינו הרבה הפתעות לצה"ל".

תושבי הצפון חיים בתחושה כי האירועים בעוטף עזה היו אומרים להיות בצפון, גם אם במקביל לדרום. התחושה הרווחת היא כי חמאס לקח את התוכנית של חיזבאללה ויישם אותה, כשהוא משאיר את הלבנונים מחוץ לתמונה. סא"ל (במיל') זהבי: "אני חושבת שיש תוכנית. שהאיראנים בנו אותה יחד עם חיזבאללה. אנחנו כנראה לא מבינים אותה, אבל זה לא אומר שהיא לא קיימת. נסראללה לא הצטרף ב-7 באוקטובר כי האיראנים לא רצו לבזבז את כל הכלים באותו היום. עדיף להם מה שעושים כרגע. הצבא מותש. הלגיטימציה לפעולה בלבנון מקורקעת, כי אחרי שרואים מה קורה בעזה מי ייתן לנו לעשות את זה בלבנון. אני לא רואה שום אופציה שהיא איננה פעולה צבאית. אם לא, התושבים לא יחזרו לבתים שלהם ואפשר לסגור את האור. מלחמה עם חיזבאללה היא בלתי נמנעת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר