דובר צה"ל: "פועלים בפיר שמצאנו בשיפא, נפיץ על כך מידע בהמשך"; ביידן: "רצועת עזה והגדה יצטרכו להיות מאוחדות תחת מערכת שלטונית אחת"

הותר לפרסום: שישה לוחמים נהרגו בשטח הרצועה, שמונה לוחמים נפצעו באורח קשה בקרבות • דיווח בניו יורק טיימס: צה"ל מחזיק בראיות לקיום מערכת מנהור מסועפת מתחת לשיפא • בעקבות שיגורי נ"ט: צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • קרבות עזים בצפון הרצועה - צה"ל הרחיב את התקיפות למרחבים חדשים • מוקדם יותר נורו מטחים נרחבים לעבר השפלה • כ-25 אלף איש הגיעו לירושלים בתום הצעדה להשבת החטופים

נתניהו על רקע הכנסת הדלק לרצועה: "מופעלים לחצים כבדים" // לע"מ

מלחמת חרבות ברזל - היום ה-43: כוחות צה"ל ניהלו גם היום (שבת) קרבות עזים בתוך שטח הרצועה. הלחימה התרחבה לאזורים שאותם הכוחות טרם טיהרו ממחבלים. בצפון נמשכת המתיחות כאשר מטוסי חיל האוויר התקיפו מוקדם יותר מטרות חיזבאללה בדרום לבנון. מוקדם יותר הסתיימה צעדת משפחות החטופים - 25 אלף איש הגיעו למשרדי הממשלה. משעות הצהריים נורו מטחים לעבר העוטף ואשקלון, רקטה פגעה בבניין בשדרות, אין נפגעים. הקבינט המורחב התכנס פעם נוספת, כשעסקת החטופים נותרה הנושא המרכזי שעל הפרק. 

כל העדכונים:

23:00: אזעקות בשדרות, ניר עם ואיבים. מעיריית שדרות נמסר כי שלוש רקטות שוגרו לעבר העיר - אחת יורטה ושתיים נפלו מחוץ לעיר. לא ידוע על נפגעים בגוף או נזק לרכוש.

21:55: הצהרת דובר צה"ל: "הבוקר פתחנו ציר מאובטח למעבר אזרחים שנמצאו בתוך בתי החולים דרומה. הכוחות ממשיכים לפעול בארבעה מאמצים עיקריים: איתור מידע על החטופים, איתור אמצעי לחימה וחדרי פיקוד ושליטה, איתור מחבלים שנמצאים במרחב בתי החולים ומאמץ משמעותי לחשיפת התת קרקע. כוחות מיוחדים פועלים כעת בפיר שחשפנו בשיפא ואנחנו נפיץ חומרים משם בהמשך. עד כה מסרנו הודעה למשפחותיהם של 236 חטופים. אנחנו פועלים בכל האמצעים להשיבם הביתה".

דובר צה"ל: "הכוחות פועלים בפיר המנהרה שנמצא בשיפא, נפיץ מידע בהמשך" // דובר צה"ל

21:48: צבע אדום סמוך לחוף אשקלון.

21:30: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כתב במאמר שפרסם ב"וושינגטון פוסט": "רצועת עזה והגדה המערבית יצטרכו להיות מאוחדות תחת מערכת שלטונית אחת, ובסופו של דבר תחת רשות פלשתינית משוקמת, שעה שאנו פועלים למימוש הפתרון של שתי המדינות".

20:17: גורם מדיני ל"ישראל היום": "מתווה העסקה לשחרור החטופים עוד לא ברור. עד כה הצלחנו לגייס את האמריקנים לתמוך בעמדתנו שלא להפריד בין נשים, אמהות וילדים". הערב צפויים שרי הקבינט לדרוש לקשור את אספקת הדלק והאמצעים ההומניטריים בשחרורם של החטופים ולא לאפשר זאת קודם לכן. לדבריהם, 'העניין צפוי להיות מוכרע בימים הקרובים'".

"רוצים אותם בבית בכפר עזה ולא בכפר בעזה", צילום: גדעון מרקוביץ'
מחאה לשחרור החטופים בת"א, צילום: גדעון מרקוביץ'

19:57: לאור הפגישה הצפויה בין המשפחות עם כל חברי קבינט המלחמה אצל רה"מ ביום שני, הפגישה שהייתה אמורה להתקיים הערב עם שר הביטחון נדחתה ותתקיים יחד עם כל חברי קבינט המלחמה.

19:14: שר הביטחון גלנט בפיקוד הצפון: "נוהגים במדיניות של הגנה אקטיבית ותוקפים תשתיות התקפיות של חיזבאללה. נגיע ליעד שתושבי הצפון יחושו ביטחון מלא".

גלנט בפיקוד הצפון: "נגיע ליעד שתושבי הצפון יחושו ביטחון מלא" // צילום: אלעד מלכה

18:40: הותר לפרסום: שישה לוחמים נהרגו - חמישה מהם נפלו בקרבות ברצועה. שמונה לוחמים נפצעו באורח קשה בקרבות.

- רס"ר (מיל') דוד (דודי) דגמי, בן 43 מראשון לציון, פרמדיק בחטיבה הדרומית באוגדת עזה. נפל ב-07.11.

- סמ"ר שלמה גורטובניק, בן 21 ממודיעין מכבים-רעות, חובש קרבי בגדוד 46 בחטיבה 401 של שריון. נפל בקרב ברצועת עזה.

- סרן עדן פרוביזור, בן 21 מאלפי מנשה, מפקד מחלקה בגדוד 52 בחטיבה 401 של שריון, נפל בקרב ברצועת עזה.

- סמ"ר עדי מאלכ חרב, בן 19 מבית ג'ן, לוחם בסיירת נח"ל. נפל בקרב ברצועת עזה.

- סמ"ר שחר פרידמן, בן 21 מירושלים, לוחם בגדוד 101 בחטיבת הצנחנים. נפל בקרב ברצועת עזה.

-רס"ן ג'מאל עבאס, בן 23 מפקיעין, מ"פ בגדוד 101 בחטיבת הצנחנים. נפל בקרב ברצועת עזה.

נר זיכרון, צילום: ללא קרדיט

18:24: צה"ל טוען שיש בידיו ראיות לקיומה של מערכת מנהרות מתחת לבית החולים שיפא. ב"ניו יורק טיימס" צפו בתיעוד שהביאה מצלמה שהורדה לפיר של מנהרה ביום שישי. על פי העיתון, מדובר במנהרה שאורכה לפחות 15 מטרים ובקצהה - דלת משוריינת, שלפי בכיר ישראלי "יכולה לעמוד בפיצוץ". בווידאו נראה כי לדלת יש חרך, המאפשר ירי לתוך המנהרה.

18:23: שר הביטחון יואב גלנט יפגש עם מטה משפחות החטופים הערב בשעה 19:45 בקריה בת"א. גם גנץ ואיזנקוט יפגשו עם המשפחות. נתניהו יכנס את קבינט המלחמה בימים הקרובים לפגישה עם נציגי המשפחות (לכתבה המלאה)

צעדת משפחות החטופים, צילום: אורן בן חקון

18:07: ראש הממשלה נתניהו שר הביטחון גלנט והשר גנץ יקיימו מסיבת עיתונאים שתכלול שאלות כתבים הערב בשעה 20:30 בקריה. 

17:56: דיווחים בעזה: עשרות הרוגים במחנה ג'בליה בעקבות תקיפות צה"ל. דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עובידה טען: "איבדנו קשר עם כמה קבוצות שאחראיות על השבויים של האויב".

17:35: צה"ל תקף מטרות חיזבאללה; יורטה מטרה חשודה בשטח לבנון. בנוסף, בשעה האחרונה זוהו כמה שיגורים לעבר מוצבי צה"ל משטח לבנון. בתגובה לשיגורים, טנקים וכלי טיס של צה"ל תקפו עמדות תצפית של חיזבאללה. כמו כן, לפנות בוקר כתב"ם של צהל ביצע נחיתת חירום בשטח פתוח בצפון הארץ, המקרה מתוחקר. 

17:01: צבע אדום ברחובות, נס ציונה, רמלה לוד והסביבה. המשטרה מבצעת סריקות נרחבות בזירות נפילה של פריטי רקטה בתחום מרחב שפלה.

תיעוד היירוטים במטח האחרון לעבר השפלה

16:36: קרבות עזים בצפון הרצועה, צה"ל הרחיב את הפעילות למרחבים שלא היה בהם קודם לכן. לוחמי חי"ר, שריון והנדסה, בסיוע חיל האוויר וכוחות האש האוגדתיים מנהלים לחימה עצימה. בקרבות עם המחבלים הפועלים מתוך המרחבים האזרחיים ומנסים לפגוע בכוחות באמצעות ירי נ"ט והפעלת מטענים (לכתבה המלאה).

תיעוד: היתקלות של לוחמי גולני בשכונת זייתון // צילום: דובר צה"ל

במהלך הקרבות חוסלו מחבלים והכוחות פגעו בתשתיות טרור , לרבות תשתיות תת-קרקעיות ויעדים נוספים של ארגון הטרור.

16:09: צה"ל תקף בשטח לבנון מטרות של חיזבאללה - מטוסי קרב השמידו מערכת טק"א מתקדמת בתגובה לשיגור שבוצע לעבר כלי טיס של חיל האוויר.

תקיפת משגר של חיזבאללה בלבנון // צילום: דובר צה"ל

15:35: כ-25 אלף איש בצעדת משפחות החטופים נכנסים לבירה בשירת "ירושלים של זהב".

מרגש: כ-25 אלף בצעדת משפחות החטופים נכנסים לבירה בשירת "ירושלים של זהב" // צילום: שב״פ sha_b_p@

צעדת משפחות החטופים

15:16: דיווח ראשוני על פגיעה בבניין מגורים בשדרות. לא ידוע על נפגעים בגוף.

15:00: אזעקות בעוטף עזה.

14:17:  כוחות צה"ל ממשיכים בפעולה ממוקדת לאיתור תשתיות טרור בבית החולים שיפא לאחר שצה״ל נענה הבוקר לבקשת מנהל בית החולים  לאפשר פינוי לחוסים המעוניינים להתפנות מביה"ח לכיוון המעבר ההומניטרי ברצועת עזה באמצעות ציר מאובטח. במקביל, כוחות צה״ל באמצעות מנהלת התיאום והקישור לעזה העבירו במהלך הלילה למעלה מ-6,000 ליטרים של מים ולמעלה מ-2,300 ק״ג מנות מזון הכוללים דגים, שימורים, לחם, ממרחים ותמרים לבית החולים שיפא. פעולה זו נעשתה במקביל לפעילות צה״ל לאיתור וסיכול הטרור בבית החולים.

שיחה בין קצין בכיר במנהלת התיאום והקישור לעזה למנהל ביה"ח שיפא // דובר צה"ל

14:01: צבע אדום בעוטף עזה ובאשקלון.

13:40: יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיע לצעדת משפחות החטופים בירושלים.

יאיר לפיד בצעדת משפחות החטופים

13:04: כלי תקשורת לבנוניים דיווחו כי צה"ל תקף מוקדם יותר מפעל אלומיניום באזור תול שבנבטיה. במקום נגרם הרס רב ופרצה שריפה. לפי העיתון "א-נאהר, מדובר במפעל בשם "אלומיקס" שהיה נתון בעבר לסנקציות אמריקניות. על פי אתר אמריקני למאבק בטרור, מוחמד אל-באזל אל-קאסם ואשתו הם מייסדים של קבוצה בשם תלאקי שמנהלת שותפות עם מפעל האלומיניום בלבנון. משם יוצאים משלוחים של אלומיניום לאיראן. אל-באזל עצמו הוא פעיל בחיזבאללה. מאז 2018 הוא השתמש בחברות שלו - כולל קבוצת תלאקי - כדי לממן ולתאם משלוחי נפט שקשורים למשמרות המהפכה.

13:02: אזעקות בקרית שמונה והסביבה. מטח של כ-20 פצצות מרגמה

12:19: צה״ל חיסל את החוליה שביצעה את מטח הירי למרכז בערב שישי. פחות משעה לאחר שיגור מטח הרקטות הכבד לעבר שטח ישראל מרצועת עזה אתמול לוחמים זיהו את המחבלים שביצעו את הירי מגג של בניין והכווינו כלי טיס של חיל האוויר לחיסולם. 

חיסול המחבלים ששיגרו את מטח הרקטות לעבר המרכז \\ דובר צה"ל

11:43: במהלך פעילות כוחות בחברון, הכוחות עצרו 12 מבוקשים, ביניהם מספר בני משפחה של המחבלים שביצעו את פיגוע הירי במחסום המנהרות.

איתור והשמדת מעבדת מטענים במחנה הפליטים בלאטה // דובר צה"ל

11:32: במועצה מקומית מטולה מעדכנית: "החשמל לא חזר מיום חמישי, ובפנייה לחברת החשמל אין צפי לחזרתו. 

11:15: שתי נפילות פצ"מרים ליד מרגליות. צה"ל מגיב

תקיפות צה"ל בלבנון, צילום: רשתות ערביות

11:06: דיווח פלשתיני על תנועה דרומה של חוסים ששהו בביהח שיפא וכן על אנשי צוות רופאי שעזבו ופצועים שהיו מסוגלים להתפנות ויצאו אף הם. נמסר כי בביה"ח נשארו כ 450 חולים.

10:40: צה"ל נענה הבוקר לבקשת מנהל בית החולים שיפא לאפשר לאזרחים עזתים שחסו בבית החולים ומעוניינים בכך להתפנות מבית החולים שיפא לכיוון המעבר ההומניטרי ברצועת עזה באמצעות ציר מאובטח. 

בערוץ אלאקסא של חמאס דווח ממקורות רפואה הבוקר כי "הצבא ביקש שרופאים חולים ועקורים יתפנו ויעזבו את ביהח". בצה"ל מבהירים כי לא ביקשו לפנות חולים או צוותים רפואים, ואף הציע שככל שתעלה בקשה לתיאום פינוי רפואי נפעל לאפשר אותו ולהעביר את החולים לבתי חולים אחרים. צוותים רפואיים ישארו בבית החולים לטובת החולים שאין ברצונם או ביכולתם להתפנות. 

10:26: צה"ל תוקף בארטילריה מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון. זאת בהמשך להתרעות ביישובים סאסא ושתולה, זוהו כ-25 שיגורים לפני זמן קצר, אין נפגעים. 

10:24: נפילה בשטח פתוח בשתולה

10:11: ירי נ"ט אל מוצב במרחב זרעית, ללא נפגעים, צה"ל מגיב באש.

10:00: בהודעה רשמית שמפרסם ארגון הטרור חמאס, הוא מאשר כי יו״ר הפרלמנט אחמד בחר נהרג כתוצאה מתקיפת צה״ל ברצועת עזה. אמש דיווחים פלשתינים דיווחו על מותו, בתקיפה נפצעו כמה מבני משפחתו. 

"יו"ר הפרלמנט" של חמאס היה חלק מההנהגה הפוליטית של חמאס. עם זאת, הוא לא היה חבר ב"לשכה המדינית בעזה", שכללה 20 חברים, שבראשם עומד יחיא סינוואר, מעין "ממשלת הרצועה". בעבר איים כי "ידה של ההתנגדות ארוכה ותגיע לכל מי שינסה לפרק אותה מנשקה". 

09:54: אזעקה בגליל העליון, נפילות בשטח פתוח

09:45: מחלף מבשרת ציון: עשרות אנשים מחכים ללוות את משפחות החטופים בחלק האחרון של הצעדה מת״א לירושלים 

מחכים ללוות את משפחות החטופים, מחלף מבשרת ציון \\ שב״פ sha_b_p@

08:30: בין חוליית המחבלים שחוסלה הלילה בשכם חוסל המחבל מחמד זהד, תושב מחנה הפליטים, מחבל מרכזי בעיר שכם. זהד היה מעורב בשורה של פיגועי ירי במרחב העיר שכם ותכנון פעילות צבאית. בין הפיגועים הבולטים בהם היה מעורב, הוא פיגוע ירי באפריל 2023 בירושלים אשר הביא לפציעתם של שני אזרחים ישראלים. בנוסף, המהלך הפעילות אותרה והושמדה מעבדה לייצור מטעני נפץ במרחב שבתוכה מספר מטענים מוכנים לשימוש.

צה"ל חיסל מחבלים במחנה בפליטים בלאטה בשכם \\ רשתות ערביות

02:40: דובר צה"ל לאחר ההתרעות שנשמעו בגליל העליון: "לוחמי ההגנה האווירית יירטו טיל קרקע אוויר ששוגר משטח לבנון לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של צה"ל. ההתרעה הופעלה בעקבות המיירטים ששוגרו, לא זוהתה חצייה לשטח ישראל".

02:20: בעקבות ההודעה על כך שישראל תעביר נפט לרצועה, הבית הלבן מפרסם הודעה בה הבהירו כי "העברת הדלק צריכה להיות באופן קבוע, ואף בכמויות גדולות יותר".

תיעוד: צה"ל תוקף בלבנון // דובר צה"ל

02:15: חמישה הרוגים בהפצצה ישראלית במחנה הפליטים בלאטה במזרח שכם, כך לפי דיווחים פלשתיניים והודעת הסהר האדום. שניים אחרים נפצעו. בכמה דיווחים נמסר כי "בוצעה תקיפה מהאוויר". סוכנות הידיעות "וופא" מסרה כי "מזל"ט ישראלי הפציץ מבנה של פתח במחנה בלאטה". בתיעוד מהמקום נראה הרס ועשן מיתמר ממבנה. בתוך כך, דווח על פעילות צבא בעיירה טובאס מזרחית שכם ובטולכרם.

לפי דיווחים, ההרוגים היו חמושים במיליציות הטרור, חלקם מגדוד בלאטה שחלק מחבריו משתייכים לגדודי חללי אלאקסא של פתח. ברשימת ההרוגים ברשתות החברתיות הועלה גם שמו של פעיל חמאס, תאמר פוקהא, שעשה את הפיגוע לפני כשבועיים ליד הכפר בית ליד באזור טולכרם שבו נהרג חייל המילואים אלחנן קליין.

02:10: בהמשך לדיווחים על פעילות צה"ל ברצועה, הפלשתינים מדווחים על יותר מעשרים הרוגים - 24 נהרגו בתקיפה של חיל האוויר בחאן יונס ושבעה נוספים נהרגו בתקיפה נוספת בדרום הרצועה.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה: פצצות מרגמה ונשקים אותרו בגן ילדים // דובר צה"ל

01:53: אזעקות נשמעו בגליל העליון ובצפת.

23:45: ממשלת טנזניה הודיעה כי צה"ל מצא את גופתו של קלמנס מונגה, אזרח טנזני בן 22 שהגיע לארץ על מנת לעבוד בחקלאות ונחטף ע"י חמאס באירועי השביעי באוקטובר.

23:22: דיווחים פלשתיניים על תקיפות נרחבות בצפון הרצועה

בהכנת הידיעה השתתפו: אריאל כהנא, יואב לימור, חנן גרינווד, שירית אביטן כהן, נטעאל בנדל, לילך שובל, רן רזניק, איליה יגורוב, עידן אבני, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, שחר קליימן, דנה בן שמעון, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון ומרב סבר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר