"אי אפשר היה לעשות קסמים ולא לקחת סיכונים": לוחמי הימ"מ שלקחו חלק בקרב בתחנת המשטרה בשדרות מדברים לראשונה

שלושה לוחמי ימ"מ מספרים לראשונה על הקרב הקשה והארוך ב-7 באוקטובר על תחנת המשטרה בשדרות • כשירד הערפל על המתרחש בתחנה, אחד מהם לקח נשק לחייל וחיסל את המחבל שצלף מהגג • שני לוחמים נוספים חילצו את בני הערובה • כך הם חתרו למגע ובמבצע כירורגי ואיטי הצליחו לגבור על כל מחבלי חמאס בקרב שארך 28 שעות

לוחמי הימ"מ שנלחמו בתחנת המשטרה בשדרות. צילום: יוסי זליגר

בשבת, ה-7 באוקטובר בשעה 06:30 שהה רס״ב ג׳ בבית הכנסת ביישוב בו הוא מתגורר סמוך לשדרות. "היה צבע אדום ברצף אני מבין שקורה משהו ואני שומע יריות", הוא מספר.

"רצתי הביתה נכנסתי לרכב ונסעתי לשדרות. בדרך פגשתי את מפקד המחוז (מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן; א"ס). החלטנו לנסוע לתחנת המשטרה. לא ידענו באותו רגע לקראת מה אנחנו הולכים. האסימון נפל רק כשהגענו וזיהיתי שני טנדרים עם מקלעים, שוטרים ואזרחים הרוגים".

"מה שעבר על העיר הזו זה פשוט אסון": שדרות ביום השני למתקפה // שמואל בוכריס

ג' הוא חבר יחידת הימ"מ של המשטרה - בעלת מוניטין עולמי כמי שמובילה בתחום הלחימה בטרור. הם מואמנים לטפל במקצועיות ובכל רגע נתון בקשת רחבה של איומים, ונחשבים למומחים בלחימה תחת אש נגד מחבלים. הם כאמור, היו בין הראשונים להיתקל במחבלים שהשתלטו על תחנת המשטרה בשדרות.

כעת, אחרי שאיבדו תשעה מחבריהם, מתארים הלוחמים בפעם הראשונה, בגילוי לב, את רגעי ההפתעה הראשוניים, ההתעשתות, הפריצה וחילוץ בני הערובה (בהם קצין משטרה בכיר בדרגת נצ״מ),
ככל שנקפו הדקות והערפל החל לשקוע, וכשהסתבר שמחבלי ה"נוחבה" של החמאס כבר נמצאים בתחנת המשטרה בשדרות אחרי שהרגו שוטרים ואזרחים.

כוחות צה"ל מחוץ לתחנת המשטרה בשדרות, צילום: אי.פי.איי

לוחמי היחידה נדרשו להפגין תעוזה יוצאת דופן במטרה לחלץ תחת אש שוטרים, חלקם פצועים, שהוחזקו כבני הערובה על גג התחנה ובקומה הראשונה שלה. המחבלים שחדרו לתחנה היו מאומנים וחמושים מכף רגל ועד ראש, ונהנו מיתרון מבצעי. מלבד מלכוד התחנה וירי מאסיבי לעבר כל מי שניסה להתקרב לתחנה, אחד מהם הוצב כצלף על גג התחנה וירה ללא אבחנה בכל מי שניסה להתקרב.

חיסול מהשירותים

ג׳ הבין שהדרך לפרוץ פנימה מחייבת את חיסולו של הצלף על הגג. אלא שבאותה עת היה לבוש עדיין בבגדי אזרח, כשהוא חמוש באקדח "קפצונים", להגדרתו, לעומת האמל"ח שהיה ברשות המחבלים. "תוך כדי קרב, שוטר שהיה איתי חטף כדור ונפל", הוא אומר. "משכתי אותו למיגונית כשבמקביל הצלף ממשיך לירות ומוודא הריגה של שוטרים שנפצעו וניסו להימלט".

הורסים את תחנת המשטרה בשדרות (ארכיון), צילום: שמואל בוכריס

השוטר המיומן חיפש נשק ארוך כדי לפגוע בצלף – אך לא היה כזה בקרבתו. "פתאום רץ אלי למיגונית חייל", הוא אומר. "אמרתי לו 'תקשיב, יש פה מחבל-צלף על הגג, אני לוקח לך את הרובה', אבל הוא סרב בתוקף. הצלחתי לקחת לו מחסנית עם כדורים וברגע מסוים, כשהוא הוריד ממנו את הנשק והניח אותו כדי לסדר את בגדיו גנבתי ממנו את הרובה ורצתי לכיוון המבנה של המשטרה".

החייל, שלא ידע שמדובר בלוחם ימ״מ, פתח בצעקות "הוא גנב לי את הנשק הוא גנב לי את הנשק" - אך שוטר שזיהה את ג' הורה שלא לפתוח נגדו באש והבהיר "הוא מכוחותינו". "רצתי לאחד הבניינים שצפו על התחנה, עליתי לאחת הקומות הגבוהות, דפקתי בדלת וצעקתי 'ימ״מ, ימ״מ' ופתח לי אדם מבוגר", מספר ג'.

"כשזיהיתי את הצלף מרים את הראש יריתי לעברו כדור", השוטר ג', צילום: יוסי זליגר

"אמרתי לו שיש צלף על הגג של תחנת המשטרה שצריך לטפל בו. נכנסתי לשירותים, עליתי על האסלה, הוצאתי את הזכוכיות מהחלון וביקשתי ממנו סכין וחתכתי חור קטן ברשת. כשזיהיתי את הצלף מרים את הראש במטרה לירות לעבר המרכז המסחרי, יריתי לעברו כדור. כמה שניות לאחר מכן הבחנתי במחבל נוסף שניסה לזרוק רימון לעבר שוטרים וגם הוא חוסל".

קרב שנמשך 28 שעות

בהשתלטות של המחבלים על תחנת המשטרה ובקרבות עימם נהרגו שמונה שוטרים, בהם אלכסיי שמקלוב ז״ל – לוחם ימ"מ. ברגעים הראשונים החשש היה לחייהם של שלושה שוטרים וחייל שנלכדו בתחנה. אחד מהם היה מפקד מרחב נגב במשמר הגבול, נצ״מ תומר אלדר.

ניצב משנה תומר אלדר, צילום: דודו גרינשפן

"הם נכנסו לתחנה ונלחמו בגרם המדרגות מול המחבלים. לא היה מצדם שום ניסיון לנהל משא ומתן", אומר סנ״צ ת׳ - מפקד פלגה בימ״מ שהוא ולוחמיו השתתפו בפריצה לתחנה. חילוץ בני הערובה לקח שבע דקות בלבד אך הלחימה עד לחיסולם המלא של המחבלים הייתה איטית ומדודה במטרה לשמור עד כמה שניתן על ביטחונם של הלוחמים. "רצינו לסיים את האירוע הזה פנים מול פנים", מוסיף רס״ב ר׳. "המטענים שהם שמו בכניסות היו מטענים מאוד גדולים שלרוב משמשים נגד רכב".

הקרב על תחנת המשטרה בשדרות, שנבנתה מבטון מזוין כיעד מבוצר לכל דבר, נמשך 28 שעות. בקומת הקרקע ניהלו הלוחמים קרבות פנים מול פנים. חלק מהמחבלים נהרגו ואחרים חוסלו בזה אחר זה כשניסו להימלט. בחתירה למגע בתחנה ובמקומות נוספים ביישובי העוטף, כולל קרבות בלימה שנועדו לחסום את המחבלים מלהגיע למקומות נוספים, איבדו בימ״מ תשעה לוחמים ו-35 נפצעו.

שדרות, צילום: יניב זוהר

"התחנה הפכה ליעד צבאי לכל דבר, בסביבה אזרחית. אי אפשר היה לעשות קסמים ולא לקחת סיכונים", אומרים הלוחמים. "כל הכלים הרלוונטיים הופעלו באירוע הזה חוץ מפצצה של אף 16. נמתחנו הרבה מעבר ונתנו את המענה הכי רחב שאפשר לתת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר