"אנחנו במוטיבציית שיא": ראיון מיוחד עם אל"מ יאיר צוקרמן - שהפך למח"ט נח"ל בנסיבות עצובות

קודמו של אל"מ צוקרמן, אל"מ יהונתן שטיינברג ז"ל, נפל בקרבות הראשונים ב־7 באוקטובר • מאז עושה צוקרמן הכל להכין את חייליו • "הסברתי להם שייתכן שנידרש לדלג בין גזרות", הוא אומר • "מחכים כבר לשעת פקודה"

"גדלתי בנח"ל, כל התפקידים שלי היו בחטיבה". אלוף משנה יאיר צוקרמן. צילום: אורן כהן

"לפני הכניסה לעזה אדגיש ללוחמים שני דברים עיקריים. הראשון הוא שאנחנו מוכנים לבצע את המשימה. השני הוא שזאת מלחמה עם אויב אכזרי במיוחד, שיש לו בעיה עם עצם קיומה של מדינת ישראל. אנחנו ננצח אותו", כך אומר מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף משנה יאיר צוקרמן.

בראיון מיוחד ל"ישראל היום" אומר צוקרמן שהחטיבה ניצלה את ההפוגה מהשלמת ההשתלטות על עוטף עזה ועד לכניסה הקרקעית לרצועה כדי להעצים את האימונים וההכנות. "בשנים האחרונות הצבא התאמן באינטנסיביות לקראת מלחמה, אבל בשנה האחרונה, בעקבות מבצע 'שובר גלים' (כנגד הטרור הפלשתיני ביו"ש), האימונים קצת זזו ולא התקיימו לפי התכנון. המפקדים אמנם עשו בתקופה הזאת הכל כדי לשמור גם על כשירות למלחמה, אבל עכשיו השלמנו את כל מה שהיה צריך".

מפקד חטיבת הנח״ל, אל"ם יאיר צוקרמן: "מוכנים לכל משימה" // צילום: דובר צה"ל

מחיר כואב

צוקרמן מספר שמייד לאחר מתקפת 7 באוקטובר הקים צה"ל במהירות מתקני אימונים חדשים, כדי שיוכל להכין את הכוחות לכניסה לעזה. "אנחנו כבר שבוע וחצי פלוס באימונים. עוסקים בדיוק, בהעלאת הרוח, בחיזוק השורות. עשינו אימונים משמעותיים מרמת הצוות ועד רמת החטיבה. חטיבת הנח"ל מוכנה גם ברוח וגם בגוף כדי ליישם כל משימה שתוטל עלינו".

איך המוטיבציה בקרב הלוחמים?

"יש תחושה משמעותית שעם ישראל עומד מאחורינו ומצפה מאיתנו לפתור את הבעיה שנקראת חמאס. זאת מלחמה שאין מוצדקת ממנה. אנשים כאן מרגישים שזאת מלחמת קיום שלנו".

חטיבת הנח"ל שילמה מחיר כבד בלחימה בעוטף בשמחת תורה. 21 מפקדים ולוחמים נהרגו, ו־51 נפצעו, רובם ביום הקרב הראשון. בין ההרוגים היה מפקד החטיבה, אל"מ יהונתן שטיינברג, שנהרג בהיתקלות עם מחבלים בכרם שלום. "יהונתן היה חבר טוב ומפקד ראוי להערכה. הוא יצא מהבית בגבורה לקרב, כדי לחבור לחיילים שלו ולמלא את תפקידו כמפקד".

"חבר טוב ומפקד ראוי להערכה". אל"מ יהונתן שטיינברג ז"ל, צילום: דובר צה"ל

מייד לאחר נפילתו של שטיינברג מונה צוקרמן למח"ט הנח"ל. צוקרמן גדל בחטיבה והיה מפקד גדוד 50, מפקד חטיבת עציוני וסגן מפקד אוגדה 162. הוא נשוי לבתו של השר לשעבר, תא"ל (מיל') אפי איתם, שהוביל את הלחימה בעזה באינתיפאדה הראשונה כמפקד חטיבת גבעתי.

לא פשוט להיכנס לתפקיד המח"ט באמצע מלחמה ובנסיבות כאלה.

"גדלתי בנח"ל וכל התפקידים שלי היו בחטיבה. אני מכיר היטב את המערכות ואת התוכניות. כל מה שאני עושה בשבועיים האחרונים, מאז מוניתי, זה להתחבר לאנשים ולבנות איתם שפה משותפת, להתחבר למפקדים, ובעיקר לקיים אימונים רבים. הספקנו אפילו לקיים תרגיל חטיבתי".

למפקדים וללוחמים בחטיבה יש חלק משמעותי בקרבות בקיבוצים בעוטף עזה. "יש המון סיפורי קרבות, סיפורי גבורה", אומר צוקרמן. "אין לי ממש זמן לשמוע אותם כי אני עסוק, אבל בכל פעם אני שומע קצה של סיפור ואני אומר לעצמי 'וואו'. אני מקווה שמתישהו יהיה לי זמן לשמוע את הדברים באופן מסודר".

"הלכידות והגיבוש מאוד חזקים". חיילים נערכים לתמרון הקרקעי בשטחי כינוס בדרום הארץ, צילום: אורן כהן

אני מניח שיש מפקדים ולוחמים בחטיבה שקשורים באופן אישי לחלק מהנופלים. זה הופך את כל העסק להרבה יותר אישי.

"יש לי לוחם בחפ"ק שהוא בקרבה ראשונה עם אחד הנופלים, אבל אני חושב שכולם מרגישים שהמלחמה עכשיו היא על הבית. יש אצל כולנו מוטיבציית שיא לצאת לקרב ולהשיב את כבוד האומה. הלכידות והגיבוש כאן מאוד חזקים".

מורל גבוה

צוקרמן השתתף במלחמת לבנון השנייה כסגן מפקד פלוגת החוד בגדוד 931. במבצע צוק איתן הוא היה ראש לשכתו של אלוף פיקוד הדרום דאז, סמי תורג'מן. את עזה הוא מכיר היטב גם מפעילות מבצעית שביצע בגזרה. "הצבא נערך למלחמה בשנים האחרונות. ב־2006 חוויתי את החוויה של לצאת מיו"ש למלחמה, ועכשיו אנחנו במקום אחר. אנחנו מכשירים את החיילים אחרת ומוכנים למלחמה. החטיבה הוכיחה את עצמה בלחימה בעוטף עזה, בגבורה ובאומץ בלתי רגילים. ברגע שהחטיבה תתחיל לנוע לעזה, זה רק עניין של זמן עד שנגיע לניצחון", הוא בטוח.

כוחות צה"ל נערכים מחוץ לרצועת עזה // צילום: רויטרס

הוא אומר שהתמיכה הגורפת של העם מורגשת היטב אצלו ואצל הלוחמים. "אני רואה המונים סביבי. זה מאפיין מאוד את עם ישראל בעת הזאת. אצל כולם ה'אני' הופך ל'הנני'", הוא אומר. זה מתבטא, בין היתר, בהתנדבות חסרת תקדים בכל המערכים: ביחידות המילואים, אבל גם בחטיבות הסדירות, עם מילואימניקים ותיקים רבים שכבר מזמן קיבלו פטור משירות והתייצבו כדי לסייע בכל דרך.

עם עין פקוחה לצפון

לצד הפעילות המתוכננת בעזה, שומרת חטיבת הנח"ל - ולצידה כלל היחידות הסדירות - קשב גם לנעשה בזירה הצפונית. במקרה של הסלמה מול חיזבאללה יסיט צה"ל את עיקר הפעילות צפונה, וישמר את עזה כזירה משנית. "אנחנו ערים למרחב הצפוני, ומודעים לזה שיש סיכוי סביר שהמלחמה תתפתח גם לשם ושנצטרך לדלג בין גזרות כמו בעבר", אומר צוקרמן. "אנחנו נערכים לזה. דיברתי אישית עם כל אחד מהמפקדים ומהלוחמים והזכרתי גם את האפשרות הזאת".

בינתיים, המבט שלו מופנה מערבה, לעזה. אי אפשר לטעות בקולו - הביטחון, הנחישות, האמונה במטרה ובצדקת הדרך. זה עולה בימים האלה בכל שיחה עם כל מפקד בצה"ל, וגם עם צוקרמן: ישראל לא בחרה להילחם בעזה, אבל מרגע שהמלחמה נכפתה עליה היא תילחם ותנצח. הדברים מקבלים משנה תוקף מוסרי על רקע הזוועות שבוצעו בעוטף. צוקרמן, כמו מפקדים אחרים, מדבר על סגירת חשבון שצריכה להתבצע, כחלק מהמערכה הכוללת להכרעת חמאס ולעיצוב מציאות אחרת בדרום.

עשן ברצועת עזה לאחר תקיפת צה"ל, צילום: אי.פי.אי

"לרגע הזה התכוננו"

ערב היציאה למערכה הוא הפיץ דף מפקד בקרב פקודיו. "לרגע הזה התכוננו", כתב. "כל האימונים והתרגילים נועדו להכין אותנו לרגע הזה, וכעת עלינו לממש את אחריותנו. אני מצפה מכם כי בכל מפגש עם האויב נפעל בדריכות ובעוצמה. נבצע כל משימה שנידרש אליה במסירות ומתוך הבנה שאלו הרגעים המכריעים".

את שאלת העיתוי הוא משאיר כמובן עמומה. "אני סומך על מפקדיי שיקבלו את ההחלטות הנכונות", הוא אומר. "אנחנו מנצלים את הזמן כדי להתכונן גם טקטית וגם תודעתית". כולם, גם בחטיבה שלו, מחכים כבר ל"פעל". וכמו שכתב בדף המפקד שלו: "עיני העם נשואות אלינו. זוהי המלחמה שלנו. מטרתנו היא אחת: ניצחון. אני סומך עליכם ובטוח במוכנות שלכם לעמוד בכל משימה. ביחד ננצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר