היום ה-15 למלחמה: דיווח פלשתיני - תקיפה נרחבת בעזה; צה"ל תקף מסגד בג'נין שבו הסתתרה חוליית מחבלים שתכננה לפגע

רשת אלג'זירה דיווחה מפי אחראי תיק האסירים בחמאס כי "האזרחים השבויים אינם קלף מיקוח וכאשר יהיו התנאים המתאימים לכך בשטח, נשחרר אותם" • עוד יום מתוח בגזרה הצפונית • צה"ל תקף מתחם צבאי של חיזבאללה • חייל צה"ל נפצע קשה מטיל נ.ט. בגבול לבנון • ראש הממשלה נתניהו נועד עם ר"מ איטליה שאמרה לו: "אנחנו מגינים על זכותה של ישראל להתקיים ועל זכותה להגן על עצמה" • דובר צה"ל: מאז תחילת המלחמה חמאס ביצע 550 שיגורים כושלים

תיעוד: שיגורים כושלים מרצועת עזה של חמאס // צילום: דובר צה"ל

היום ה-15 למלחמת "חרבות ברזל": אמש (שישי) שוחררו שתי אזרחיות ארה"ב מידי ארגון הטרור חמאס והועברו לידי הצלב האדום ובהמשך פגשו את משפחתן בישראל. לראשונה מאז החלה המלחמה, מעבר רפיח נפתח להעברת סיוע הומניטרי לעזה. למרות זאת, המטחים לדרום נמשכו, ובצהריים זלגו גם למרכז. לצד "פסגת השלום" שנערכת בקהיר, הלחימה ממשיכה להתרחב גם לגבול הצפון. חיזבאללה ירו נ"ט לעבר יישובים סמוכי גבול. מטרות של חיזבאללה הותקפו בתגובה.

להמשך העדכונים מהיום ה-16 >>>

כל העדכונים:

02:55: בפעולה משותפת של צה״ל ושב״כ הותקף תוואי טרור תת קרקעי במסגד אל-אנאצרי בעיר ג'נין; במסגד הייתה חוליית טרור של ארגון הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני שתכננה לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי. לאחרונה התקבל מידע מודיעיני לפיו המחבלים מתכננים להוציא לפועל פיגוע תופת. המסגד שימש את המחבלים כחמ"ל מבצעי לתכנון הפיגועים וכבסיס יציאה לביצועם. במהלך מבצע ״בית וגן״ מצאו כוחות צה״ל במסגד תשתיות טרור ואמצעי לחימה.

02:41: בג'נין מדווחים על שני הרוגים במסגד אל-אנאצרי. לפי דיווחים פלשתיניים בוצעה תקיפה מהאוויר על ידי כלי טיס של צה"ל.

01:15 רשת אלג'זירה דיווחה מפי אחראי תיק האסירים בחמאס כי "האזרחים השבויים אינם קלף מיקוח וכאשר יהיו התנאים המתאימים לכך בשטח, נשחרר אותם. דחיית המנהיגים הישראלים את היוזמה האחרונה מראה שהם לא מעוניינים בחזרת השבויים שלהם". התייחסותו זו באה לאחר שחמאס פרסם הודעה ובה טען כי "הארגון הודיע לקטר שהוא מוכן לשחרר שתי אזרחיות חטופות מסיבות הומניטריות בלתי נמנעות וללא תמורה אך ישראל סרבה".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לא נתייחס לתעמולה שקרית של חמאס".

02:20 דיווחים פלשתיניים על פיצוץ עז במסגד בג'נין. במקום מספר נפגעים. הרקע לפיצוץ לא ברור עדיין.

01:10 צבע אדום בעוטף עזה.

00:45 דיווח פלשתיני: בעזה מדווחים על תקיפה מסיבית של צה"ל ב-5 מוקדים בו זמנית: חאן יונס, בית גאבליה, רפיח, בית חאנון ובית לאהיה. 

00:20 אזעקת צבע אדום בעוטף עזה

00:18: דובר צה"ל מסר כי צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה, בהן מתחם צבאי ממנו בוצע שיגור טיל קרקע-אוויר לעבר כטמ"ם צה"ל. טיל שוגר מוקדם יותר היום לעבר כטמ"ם של צה"ל במרחב גבול לבנון.
לוחמי ההגנה האווירית יירטו את הטיל, וכלי הטיס סיים את משימתו בהצלחה. לא נגרם לו נזק.

00:16: הותר לפרסום: לוחם צה"ל נפצע קשה מפגיעת טיל נ.ט. שירה חיזבאללה בגבול לבנון.

23:47: חיזבאללה הודיע כי שישה מחבלים המשתייכים לארגון חוסלו היום. 

23:27: האש בגזרת שלומי: צה"ל חיסל חוליית מחבלים שעמדה לשגר טיל נ"ט. מדובר בסיכול חוליה רביעי ביממה. צפו בתיעוד

צה"ל חיסל חוליית מחבלים שעמדה לשגר נ"ט בגזרת שלומי, 21 באוקטובר 2023 // צילום: דובר צה"ל

23:23: ראש הממשלה נתניהו לראש ממשלת איטליה מלוני: "העולם המתורבת עומד למבחן ואנחנו ננצח".

ראש ממשלת איטליה מלוני: "אנחנו מגינים על זכותה של ישראל להתקיים ועל זכותה להגן על עצמה ולספק לאזרחיה ביטחון".

תמיכה ממדינה נוספת. ראש הממשלה נתניהו ור"מ איטליה מלוני, צילום: אבי אוחיון/לע"מ

22:45: האש חוזרת לצפון. דיווחים על ירי נ"ט באזור שלומי.

22:38: בניגוד לטענת האו"ם, בישראל טוענים כי המשאיות שנכנסו היום במעבר רפיח לעזה כן נבדקו. כמו כן, בניו יורק טיימס מחקו את הדיווח כעבור זמן מה. 

22:25: נשיא המדינה שוחח עם ראש ממשלת איטליה ג׳ורג׳ה מלוני המבקרת בישראל. בשיחתם ביקשה ראש הממשלה לגנות את מעשי הטרור האכזריים של ארגון הטרור חמאס והבהירה את זכותה וחובתה של ישראל להגן על עצמה.

22:00: באו"ם אישרו את הדיווח בניו יורק טיימס: המשאיות שנכנסו לעזה עם "סיוע הומניטרי" כלל לא עברו בדיקה, חרף דרישת ישראל. באו"ם הסבירו זאת בכך שהם נכנסו ב"הליך מזורז".

21:55: משרד החוץ בתגובה לגינויים שספגה ישראל ב"וועידת השלום" בקהיר: "שבת ה-7.10 היא קריאת השכמה לעולם להלחם יחד בטרור. איום הטרור האיסלמי מסכן לא רק את ישראל, אלא גם את מדינות האזור והעולם כולו. חבל שגם נוכח הזוועות הנוראיות היו כאלו שהתקשו לגנות את הטרור ולהכיר בסכנה. ישראל תעשה המוטל עליה ומצפה מהקהילה הבינ״ל להכרה במאבקה הצודק".

20:45: ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני, הגיעה לישראל ונפגשת כעת עם ראש הממשלה נתניהו בקריה בתל אביב. בהמשך תתקיים פגישה מורחבת ובסיומה ימסרו המנהיגים הצהרות לתקשורת.

נתניהו נפגש עם ר"מ איטליה מלוני בקריה, צילום: אבי אוחיון /לע"מ

20:20: דובר צה"ל אמר בהצהרה כי מתחילת הלחימה זוהו כ-550 שיגורים כושלים מתוך רצועת עזה. "ארגון הטרור חמאס משתמש בתושביו כמגן אנושי, ומבצע ירי מתשתיות אזרחיות. כל בניין שנופל בעזה הוא בניין שמופעלות ממנו דירות טרור", מסר. "מתמקדמים במוכנות שלנו לקראת השלב הבא במלחמה. ממשיכים להיערך לשלבים הבאים במלחמה".

"אסור לשכוח מי אלה חמאס. הם עשו פשע נגד האנושות וחטפו לעזה תינוקות, זקנים, מוגבלים וחולים, אותם הוא מחזיק ברצועה. אסור שהעולם ישכח חמאס פתח במלחמה ולא ישראל", אמר הגרי. "הוא רוצה שתושביו ימותו כדי לקבל אהדה בעולם. הם עושים זאת בכוונה, מחזיקים דירות מבצעיות לטובת הפעלת פעילות טרור בתוך האוכלוסייה".

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, צילום: גדעון מרקוביץ

בהמשך, סיפר על הרצון הגובר להתגייסות לשורות הצבא בקרב החברה החרדית: "מאז תחילת המלחמה אנחנו עדים להתגייסות של כלל החברה הישראלית בימים האחרונים אנחנו רואים מגמה הולכת וגוברת של חרדים שרוצים להתגייס לצה"ל. עד כה התקבלו מעל 2000 פניות. אנחנו מכינים תוכנית ונתחיל לגייסם ביום שני"

20:15: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אומר כי "המתקפה הבזויה" על ישראל "לעולם לא תצדיק את הענישה הקולקטיבית של העם הפלשתיני". בנאומו בפסגה במצרים, שדנה במלחמה בין ישראל לחמאס, קרא גוטרש לישראל לחוס על אזרחים ועל בתי החולים, בתי הספר ומתקנים אזרחיים נוספים. לדבריו, רק פתרון שתי מדינות לשני עמים הוא "בסיס ממשי לשלום אמת וליציבות".

20:00: הרמטכ"ל הרצי הלוי ללוחמי חטיבת גולני: "ניכנס לרצועת עזה אנחנו ניכנס למשימה מבצעית מקצועית להשמיד את הפעילים של חמאס את התשתיות של חמאס ואנחנו גם נזכור בראש שלנו את התמונות והמראות והנופלים משבת לפני שבועיים. עזה מורכבת, עזה היא צפופה. האויב מכין בה הרבה מאוד דברים, אבל אנחנו מכינים לו גם.

"אנחנו מלווים אתכם, איתכם בתמרון כל היכולות של צה"ל. תהיו אמיצים עם החשיבה הזאת, תהיו נחושים מאוד ותנו הרבה מאוד ביטחון לחיילים שלכם. הרוח הזו תביא את הניצחון, המקצועיות שלכם תקבע את התוצאה. אני מאוד מאמין בכם מאוד גאה בכם. זה גאווה זה כוח ועם הכוח הזה אתם תנצחו".

הרמטכ״ל למפקדי חטיבת גולני: ״עזה צפופה, האויב מכין בה הרבה מאוד דברים - אבל אנחנו מכינים לו גם״ // צילום: דובר צה"ל

19:57: שר הביטחון יואב גלנט לחברי ועדת החוץ והביטחון: "אי אפשר לקבל תמיכה מהאמריקנים ולומר 'לא' לדרישות שלהם". 

19:56: אזעקות באשקלון ובעוטף עזה.

19:53: ההנחיות העדכניות של פיקוד העורף בנוגע ללימודים:

הנחיות פיקוד העורף ללימודים, צילום: ללא

19:48: ישיבת הממשלה שתוכננת למחר מבוטלת. 

19:20: יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בהצהרה על האסטרטגיה לסיום המלחמה: "כל המהלכים המדיניים שיבואו אחרי המלחמה צריכים להביא שהיישובים שנפגעו יחזרו לחיות בתחושת ביטחון, בלי לחשוש מטרור או סבבי לחימה נוספים. הם צריכים לדעת שישוביהם בטוחים ושחיזוקם נמצא בראש סדר העדיפויות הלאומי. סיום המערכה לא יכול להיעצר בניצחון צבאי. צריך להשיג שינוי מציאות ובכך בתנאים הבאים: מיגור החמאס והג'יהאד האיסלאמי מעזה, החזרת החטופים לביתם, עזה תנוהל בידי מנהיגות פלשתינית אחרת בסיוע הקהילה הערבית, סיכול התעצמות חיזבאללה והרחקתו מהגבול ומעל הכול השיקום והחיזוק הקהילתי והפיזי של יישובי קו העימות".

19:05: רכבת המנהיגים לישראל נמשכת: ראש ממשלת אטליה מלוני צפויה להגיע לארץ הלילה לפגישה עם נתניהו. גם נשיא צרפת מקרון צפוי להגיע לביקור בארץ באמצע השבוע.

18:35: גורמים בצה"ל טוענים: "האירועים בלבנון הם בכיוון הסלמה; אמש חוסל מחבל שניסה לחזור לעזה". משעות הלילה הותקפו תשתיות בניה של חיזבאללה, כמו גם תשתיות שיגור ועמדות תצפית. הגורמים אומרים כי המחיר שנגבה מחיזבאללה בלחימה מעיד כי אין עדיין החלטה לצאת למלחמה של ממש. בצה"ל אומרים היום כי ברור שהזירה המרכזית היא עזה ולמרות ההתגרות בצפון, דרוש לנהל את אירועי ההסלמה בגבול לבנון בתבונה.

18:15: הערוץ המצרי אל-ר'ד מדווח על הריגתו של טלאל אל-הינדי, בכיר בחמאס.

טלאל אל-הינדי, בכיר בחמאס שחוסל, צילום: רשתות

18:00: מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, מעריך את הנזק שספג החמאס בתדרוך למפקדי הטייסות והיחידות בחיל לקראת השלב הבא של המלחמה: "עד עכשיו פגענו בחמאס באלפי גיחות מהאוויר, אלפי פצצות שפגעו בצורה מדויקת. אני לא הייתי רוצה להתחלף עם שום אויב ולפגוש חטיבה או אוגדה של צבא ההגנה לישראל. חמאס לא מתחיל מאפס עכשיו, עם זאת אנחנו מתייחסים במלוא כובד המשקל ומתייחסים אליו כאילו הוא לא נפגע בכלל. אנחנו נבוא עם כל העוצמה פנימה ונפגע בו״.

-מפקד חיל האוויר תומר בר: "לא הייתי רוצה להתחלף עם אף אויב של ישראל" // צילום: דובר צה"ל

17:57: הזרוע הצבאית של חמאס טוענת כי ירתה טיל מונחה אל טנק ישראלי ממזרח לח'אן יונס.

17:52: ביידן מפרסם תיעוד בו הוא משוחח עם החטופות, יהודית ובתה נטלי, תושבות ארה"ב ששוחררו אתמול על ידי חמאס.

17:50: חמאס: "מה שהיה ב-7 באוקטובר יהיה כלום לעומת מה שיקרה אם תתקבל החלטה ישראלית להיכנס קרקעית לעזה".

17:43: מחבלים שיגרו טיל נ"ט לעבר מרחב ברעם, כוחות צה"ל מגיבים באש לעבר מקורות הירי. חיזבאללה הודיע על אחד ממחבליו שנהרג בדרום לבנון.

צה"ל תוקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט במרחב הר דב // צילום: דובר צה"ל

17:35: הסתיים כינוס הקבינט המצומצם בראשות ראש הממשלה בפיקוד דרום. מחוץ למקום התפתחה הפגנה נגד נתניהו בה קראו לו המוחים להתפטר. המפגינים לשוטרים: "קחו אותו לכלא! הוא ידע! הוא לא עשה כלום! קחו אותו לכלא!".

בזמן הערכת המצב: מחאה נגד נתניהו בפיקוד דרום

17:30: המשטרה מטפלת כעת במספר זירות בתחומי מחוז ת"א, בהן נפלו רסיסים של פריטי רקטה ללא נזק לרכוש וללא נפגעים. חבלני המשטרה ושוטרי מחוז ת"א מבודדים כעת את זירות הנפילה וסורקים אחר שרידים נוספים, לשם הסרת סיכון נוסף לציבור. בין היתר, נפל רסיס מהמטח האחרון בחוף הריף:

רסיס רקטה בחופי ת"א, צילום: דוברות משטרה
רסיס רקטה בחוף הים בתל אביב, צילום: דוברות משטרה

17:00הפינוי בצפון מתרחב. ראש מועצת מטה אשר, משה דוידוביץ, הודיע לאחר שיחה עם שר הביטחון על פינוי היישובים אילון, מצובה ולימן.

16:40: הלחץ הבינלאומי מתגבר - 10,000 מוחים הגיעו להפגנה פרו פלשתינית למען תושבי עזה במרכז לונדון.

הפגנה פרו פלשתינית למען תושבי עזה, מרכז לונדון, צילום: אי.אף.פי

16:30: בכירים אמריקנים וישראלים דנו בעתיד עזה שלאחר שלטון חמאס. האחת האפשרויות הנידונות היא כינון ממשלה זמנית בתמיכת האו"ם ובמעורבות של ממשלות ערב, כך מדווחת סוכנות הידיעות "בלומברג".

על פי הדיווח, הדיונים נמצאים בשלבים מוקדמים ותלויים בהתפתחויות, כמו גם במידת ההצלחה של הכניסה הקרקעית של ישראל לרצועת עזה. כל תרחיש עתידי יצריך הסכמה של מדינות ערב ורמה חדשה של שיתוף פעולה ביניהן.

תקיפה ישראלית בעזה, מה יהיה ביום שאחרי?, צילום: אי.אף.פי

16:25: בלינקן מתייחס להעברת הסחורות לעזה: "משלחת שמעבירה סיוע הומניטארי לו זקוקים נואשות ברצועת עזה שמתדרדרת למשבר הומניטארי. מודים לשותפינו במצרים, בישראל ובאו"ם, שאיפשרו את העברת סחורות מצילות חיים אלה.

16:20: מערך הסייבר הלאומי ומשרד הבריאות מעדכנים כי כחלק ממאמצי העלאת החוסן במשק, הם עורכים פעולות שונות לחיזוק עמידות בתי החולים מפני מתקפות ובודקים כל חשד גם היום. בשלב זה, אין השפעה על תפקוד בתי החולים והשירות למטופלים נמשך כהרגלו.

16:14:  מטח כבד ליישובי הדרום וגוש דן. אזעקות נשמעו בתל אביב, ראשון לציון ואשדוד.

15:47: שני גברים (עובדים זרים מתאילנד) כבני 35, נפצעו מרסיסים בגזרת אצבע הגליל. בהם: אחד במצב בינוני עם חבלה בחזה ואחד במצב קל עם חבלה בגפיים. 

15:24: צה"ל תקף שתי חוליית מחבלים בגבול לבנון: חוליית מחבלים שיגרה מוקדם יותר היום רקטה למרחב הר דב שנפלה בשטח פתוח. תצפיות צה"ל זיהו את החוליה וכלי טיס מאויש מרחוק תקף אותה:

לוחמי מגלן תוקפים עמדת תצפית של חיזבאללה בלבנון // דובר צה"ל

כמו כן, מחבלים שיגרו טיל נ"ט לפני זמן קצר לעבר מרחב מרגליות, תצפיות צה"ל זיהו את החוליה וכלי טיס מאויש מרחוק תקף גם אותה. זוהו פגיעות בשתי התקיפות. בנוסף, שוגרו מספר טילי נ"ט לפני זמן קצר לעבר מרחב חניתה, כוחות צה"ל הגיבו באש לעבר מקורות הירי ליישוב:

15:29: שיגור נ"ט לעבר חניתה, צה"ל השיב באש.

15:08: טיל נ"ט לעבר מוצב באזור מרגליות, כוחות צה"ל משיבים באש. עובד זר נפצע באורח קשה.

14:45: מפקד חטיבת הנח״ל, אל"ם יאיר צוקרמן שהחליף בתפקידו את אל"ם יהונתן שטיינברג ז"ל שנהרג ביום שבת ה-7 באוקטובר 2023: "חטיבת הנח״ל צברה את הכוחות, התאמנה בימים האחרונים ומוכנה לכל משימה. אנחנו עם הפנים קדימה, אנחנו מסתכלים בעיניים של האויב ואנחנו אומרים לו לא עוד. לא עוד. עם ישראל חי ואנחנו הנציגים בדור הזה, אנחנו ננצח".

מפקד חטיבת הנח״ל, אל"ם יאיר צוקרמן "מוכנים לכל משימה" // דובר צה"ל

13:35: הפלשתינים מדווחים על 4,385 הרוגים ו-13,651 פצועים בתקיפות ברצועת עזה.

14:15: ראשוני: זוהו מספר שיגורים לעבר מרחב הר דב לפני זמן קצר, כוחות צה"ל מגיבים באש לעבר מקורות הירי.

14:08: פגיעה ישירה בבית מגורים בשדרות. אין נפגעים בגוף, נזק לבית.

פגיעה בבית בשדרות, צילום: ללא

14:02: אזעקות בעוטף עזה ובשדרות

13:57: עקב אירוע בטחוני ברכס רמים, תושבי היישובים - מלכיה, יפתח, מנרה, מרגליות ומשגב עם, מתבקשים להכנס למרחבים המוגנים עד הודעה חדשה. הצירים ברכס ואליו סגורים.

13:31: אזעקות בשפלה ובמרכז 

13:15: שר הביטחון יואב גלנט, קיים הבוקר (שבת) הערכת מצב מבצעית באוגדה 91, יחד עם מפקד האוגדה תת-אלוף שי קלפר, מפקדי החטיבות וקצינים נוספים בסדיר ובמילואים שר הביטחון קיים שיח עם החיילים והחיילות בשטח, הביע את הערכתו על פעילותם והדגיש כי עליהם לשמר עירנות ומוכנות לכל פעולה. בהמשך, השר גלנט נפגש עם ראשי ערים ומועצות בצפון, ועמד על המענה הניתן לתושבים שפונו מבתיהם. שר הביטחון חיזק את ראשי הרשויות על ניהול המצב בעורף בצל הלחימה.

בדבריו אמר: ״חיזבאללה החליט להשתתף בלחימה, אנחנו גובים ממנו מחירים כבדים. אני רואה את ההיערכות של האוגדות והחטיבות ואת מערכי ההגנה והמוכנות. החובה שלכם היא לבצע את כל ההכנות: גם בהגנה וגם לכל דבר אחר שיידרש. אנחנו במלחמת אין-ברירה. נפעל בכל מקום שנידרש וננצח במלחמה. אני מניח שהאתגרים יהיו יותר גדולים ואתם צריכים לקחת את הדבר הזה בחשבון, להיות מוכנים כקפיץ דרוך לכל מצב. מדינת ישראל, מערכת הביטחון וצה"ל,גאים בכם ובעיקר סומכים עליכם"

שר הביטחון גלנט: "חיזבאללה החליט להשתתף בלחימה, אנחנו גובים ממנו מחירים כבדים" // צילום: אלעד מלכה

13:01: צה"ל ושב"כ פועלים כנגד ארגון הטרור חמאס ברחבי יהודה ושומרון: בתום מבצע מעצרים נרחב לסיכול טרור והחרמת אמצעי לחימה הלילה, נעצרו ביהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים 89 מבוקשים, מתוכם 68 פעילים של ארגון הטרור חמאס; הכוחות הרסו את ביתו של המחבל פעיל החמאס שרצח את אילן גנלס ז"ל.

12:54: מאשימים את ישראל ואת העולם: מלך ירדן עבדאללה התלונן היום (שבת) במהלך הפסגה הבינלאומית במצרים כי "העולם הערבי מקבל מסר שחיי הפלשתינים פחות חשובים מחייהם של ישראלים, של זכויות האדם יש מגבלות והן תלויות בקבוצה האתנית או בדת". הנשיא המצרי אמר מצידו כי הוא הזמין את המנהיגים כדי "להציג מפת דרכים לסיום הטרגדיה האנושית ולחידוש תהליך השלום". לדבריו, יש להגיע לשלום דרך פתרון שתי המדינות. א-סיסי טען כי מצרים לא סגרה את מעבר רפיח, אבל ישראל תקפה אותו, והוסכם עם ביידן שהמעבר יישאר פתוח.

עיתונאים צופים בפסגה הבינלאומית במצרים, צילום: AFP

12:30: דובר צה"ל: "נמשיך לתקוף מטרות שעשויים להיות איום על הכוחות שלנו. למעלה שחמש מאות רקטות הם שיגורים כושלים שהורגים את האזרחים בעזה, הם הורגים אזרחים שלהם. המצב ההומניטארי בעזה נמצא בשליטה. אנחנו ממשיכים לפנות אזרחים דרומה והציוד ההומניטארי ייכנס לשם. בהנחיית הדרג המדיני, הועברו מזון ותרופות, דלק לא נכנס לשמה".

המסר שלנו לצפון ברור: "מי שינסה לחדור לשטח ישראל יהרג, ומי שינסה לפגוע יפגע. אנחנו כל הזמן בשלב של חקירה מודיענית. בכל שלב שבו יש לנו אינדיקאציה מודיעינית אנחנו מודיעים למשפחה. המטרה שלנו היא להשיב את החטופים הביתה, מספר החטופים כרגע הוא 210, ייתכן ויעודכן". 

דובר צה"ל: "אין משבר הומניטרי בעזה, יש מים, יש מזון" // דובר צה"ל

12:21: החלה הפסגה המדינית בקהיר: נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נשא דברים ואמר כי "אנו מגנים את הפגיעה באזרחים ואת הפחדתם, ומביעים תדהמה מכך שהעולם עומד מנגד לנוכח המשבר של הפלשתינים ברצועת עזה. אנחנו קוראים להתערבות בינלאומית שתפסיק את ההפרות". מוקדם יותר הגיעו לפסקה האמיר הקטארי, מלך ירדן ומנהיגים נוספים.

12:19: בהמשך למטח האחרון לכיוון העיר: זוהו שני נפילות בשטחים פתוחים ולא התקבלו דיווחים על נפגעים. צוותי ביטחון מבצעים סריקות. 

11:36: צה"ל ממשיך לקרוא לתושבי צפון עזה להתפנות למרחב הדרומי, אל מוואסי, אליו רוצים לנתב את הסיוע הבינלאומי. עד כה כ-700 אלף עזתים התפנו דרומה, כ-350 אלף עדיין נמצאים בצפון הרצועה. ובר משרד הפנים של חמאס הוציא הודעה - מבקשים ומפצירים מהתושבים להישאר במקום. הוא מבין את המשמעות של משבר הומניטארי. בצפון רצועת עזה יש עשרות בתי חולים, נכון להיום שישה בתי חולים התפנו, עשרה טרם התפנו, יש ארבעה שמסרבים להתפנות. 

גובר ביטחוני מסביר כי לאורך הלחימה בצה"ל פועלים לפי הדין הבינ"ל במטרה לפגוע במקסימום מחבלים ומינימום בלתי מעורבים. עוד הוסיפו כי "נכון להיום אין משבר הומניטארי בעזה. יש מצוקות, כי הנעה של 700 אלף איש ביומיים זה צפוף. שתי ערים לא מרכזיות בעזה - רוב השירותים המוניציפליים בצפון הרצועה, ולכן 700 אלף איש שמגיעים למרחב הדרום זה מוסיף מצוקה, אבל זה לא משבר הומניטארי".

על הכנסת הציוד ההומניטארי אמר: "במהלך ביקור ביידן - מדינת ישראל נענתה לדרישת הנשיא לא לסכל אספקה הומניטארית ממעבר רפיח כי כל האספקה מגיעה דרך נמל אל -עריש, מגיעה לשם, וכל עוד מדובר במזון, מים ותרופות לאוכלוסיה האזרחית שנמצאת בדרום הרצועה, וכל עוד האספקה תגיע לאוכלוסייה ולא לחמאס החלטנו להיענות להכנסת 20 משאיות ראשונות של מים מזון ותרופות. הכרזנו על מרחב הומניטארי במוואסי, זה גבול הגזרה המערבי של חאן יונס רפיח. תיאמנו את המרחב הזה עם הקהילה הבינ"ל, מודגש לפעילות המבצעית שלנו. הסיוע יגיע למרחב הזה, ויחולק במרחבים ההומניטאריים".

סיוע הומניטרי נכנס לעזה דרך מעבר רפיח, צילום: AFP

10:28: לראשונה מאז החלה המלחמה, מעבר רפיח נפתח להעברת סיוע הומניטרי לעזה. החלה פעולת העברת הסחורות לצד הפלשתיני במעבר רפיח שפתח לתנועת משאיות מהצד המצרי. דווח על כ-20 משאיות עם ציוד הומניטרי שנכנסו ממצרים דרך מעבר רפיח לתוך "מרחב סטרילי", לשם מתקדמות משאיות מהצד העזתי לצורך העמסת הציוד לאחר פריקתו.

תיעוד: מעבר רפיח נפתח להעברת סיוע לראשונה מתחילת המלחמה // רשתות ערביות

העברת ציוד הומניטרי במעבר רפיח, צילום: רויטרס

09:12: שגרירות ארה"ב: "קיבלנו מידע שמעבר רפיח ייפתח היום ב-10:00, איננו יודעים לכמה זמן".

09:08: המל"ל מעלה את אזהרות המסע למצרים (כולל סיני) וירדן לרמה 4 (איום גבוה) – המלצה לא להגיע למדינות אלו ולשוהים בהן, לעזוב את שטחן בהקדם. ואת אזהרת המסע על מרוקו לרמה 3 - המלצה להימנע מנסיעות לא חיוניות.

09:01 אזעקות באשדוד.

08:55: לפי דיווחים פלשתיניים, כוחות צה"ל הפכו את ביתו של סאלח עארורי, סגן מנהיג חמאס, למפקדה. הבית נמצא בעיירה עארורה בצפון-מערב נפת רמאללה. מצילומים מהמקום נראה שנתלה שלט ובו נכתב: כן היה ביתו של סאלח עארורי, והמטרה של אבו אל-נמר הפך למטה של מנגנוני המודיעין הישראלי.

08:24: הניו יורק טיימס מדווח כי הנשיא ביידן ויועציו הבכירים דחקו בישראל שלא להוציא לפועל מתקפה גדולה נגד חיזבאללה, וזאת מפי גורמים רשמיים בישראל ובארה"ב. על פי הדיווח, מי שתמך במתקפה על הארגון השיעי-לבנוני הוא שר הביטחון גלנט שהאמין שהאיום הגדול יותר על ישראל נמצא בגבולה הצפוני, מהלך שנבלם לפי שעה בשל התנגדותו של רה"מ נתניהו.

07:29: כוחות צה״ל והנדסה הרסו הלילה בבקעה את בית המחבל שביצע את פיגוע הירי בו נרצח אילן גלנס ז"ל. זהו לילה שלישי ברציפות בו כהצבא הורס בית של פעיל חמאס שרצח אזרחים.

07:25:  צה"ל ממשיך להשמיד תשתיות טרור של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה במהלך הלילה מטוסי קרב של צה"ל המשיכו לתקוף מטרות רבות של ארגון הטרור חמאס ברחבי הרצועה. בין היעדים שנתקפו; מפקדות מבצעיות, משגרי נ"ט וכן תשתיות נוספות של ארגון הטרור חמאס ששימשו אותו לצרכי טרור. בנוסף, צה"ל תקף עמדות תצפית, נ"ט וצליפה של ארגון הטרור חמאס שמוקמו בתוך מבנים רבי קומות.

06:45: הותר לפרסום כי חייל צה"ל במילואים סמ"ר עומר בלוה נהרג אתמול מירי נ"ט מלבנון. עומר בן ה22 התגורר בהרצליה והיה מפקד כיתה בגדוד 9203 של חטיבת אלכסנדרוני.

04:15: כלי טיס של צה"ל תקפו בשעות האחרונות שורת מטרות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה, בתגובה לירי טילי הנ"ט ולשיגורים לשטח ישראל אמש. בין המטרות שנתקפו, שורת מתחמים צבאיים ששימשו את הארגון לצרכים מבצעיים ותשתיות טרור. בנוסף, כוח צה"ל תקף משגר נ"ט שמוקם במרחב הגבול וכוון לעבר ישראל.

03:35: הבית הלבן הוציא הבהרה לדבריו של ביידן מוקדם יותר (ראו עדכון משעה 02:50) כי על ישראל להמנע מלהיכנס קרקעית לעזה עד שישוחררו חטופים נוספים. לפי הבהרת הבית הלבן הנשיא לא שמע כראוי את שאלת הכתב וחשב כי נשאל האם ירצה לראות משוחררים נוספים ועל כך השיב "כן".

03:00: לאחר כמה שעות הפוגה חודש הירי לעוטף עזה.

02:50: הנשיא ביידן נשאל האם על ישראל לדחות את הכניסה הקרקעית לעזה עד שישוחררו חטופים נוספים והשיב "כן".

01:47: חמאס פרסם סרטון המראה את העברת החטופות יהודית ונטלי רענן מידיו לידי הצלב האדום. השתיים הועברו בהמשך לישראל והתאחדו אם משפחתן.

01:00: דובר הבית הלבן ג'ון קירבי נשאל ב-CNN האם ארה״ב תלחץ על ישראל להמתין עם הכניסה הקרקעית לטובת שחרור שבויים נוספים. “אני רוצה להבהיר שאנחנו לא מתערבים בפעילויות הצבאיות של ישראל״, השיב.

בהתייחסותו לשחרור שתי החטופות הישראליות-אמריקאיות, אמר קירבי בראיון אחר כי ״זאת הייתה תוצאה של הרבה עבודה קשה״ .

החטופות יהודית ונטלי רענן, צילום: AFP

00:30: הבית הלבן הודיע כי הנשיא ג'ו ביידן שוחח עם יהודית ונטלי רענן ששוחררו משבי חמאס. הנשיא אמר להן כי הן יזכו לתמיכה מלאה מארצות הברית בכל מה שקשור לשיקום מהחוויה הקשה אותה עברו".

בהכנת הידיעה השתתפו: אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, נטעאל בנדל, לילך שובל, חנן גרינווד, דנה בן שמעון, סוניה גורדינסקי, שמעון יעיש, דוד ברון, ארז לין, איליה יגורוב, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, אבי כהן, איציק סבן, יהודה שלזינגר, נטע בר, אפרת פורשר, אסף גולן, שחר קליימן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר