ההתחממות בצפון: תושבי קרית שמונה יפונו לבתי הארחה במימון המדינה

רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון וצה"ל מודיעים על הפעלת תכנית להתפנות תושבי קרית שמונה מהעיר • פיקוד הצפון עדכן לפני זמן קצר את ראש העיר, אביחי שטרן, כי בקשתו לפנות את התושבים עד יעבור זעם אושרה באופן סופי, הן על ידי הממשלה, והן על ידי הצבא

כוחות שריון סמוך לגבול לבנון, קרית שמונה. צילום: גיל-אליהו ג'יני

רשות החירום הלאומית (רח”ל) במשרד הביטחון וצה”ל מודיעים היום (שישי) על הפעלת תכנית להתפנות תושבי קרית שמונה לבתי הארחה במימון המדינה.

דובר צה"ל: "אנחנו ערוכים בשתי החזיתות, פינוי התושבים מהצפון נועד לתת לנו חופש פעולה התקפי" // דובר צה"ל


הפעלת התכנית אושרה ע”י שר הביטחון, יואב גלנט. פיקוד הצפון עדכן לפני זמן קצר את ראש העיר, אביחי שטרן, כי בקשתו לפנות את התושבים עד יעבור זעם אושרה באופן סופי, הן על ידי הממשלה, והן על ידי הצבא. התכנית תנוהל על ידי הרשות המקומית, משרד התיירות ורח”ל במשרד הביטחון.

בהודעה שנשלחה לתושבי העיר, מטעם דובר העירייה דורון שנפר, נאמר כי "כל מי שנרשם לפינוי ויקבל הודעה על שיבוץ ליעד הפינוי - מחוייב להתפנות ולהגיע למלון במהלך היום, אחרת לא נוכל להתחייב לשמירת החדר".

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

עוד נכתב: "מי שלא יתפנה באמצעות התוכנית, יהיה זכאי לקבל פיצוי יומי על פי המתווה שהמדינה קבעה. הודעה על כך תצא על ידי המדינה".

גם ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ, פנה לממשלה בקריאה לפינוי תושבים: "אני דורש מהממשלה ושר הביטחון להפעיל את סמכותם ולפעול מיידית לצו פינוי לקיבוצים מצובה, אילון וכל הישובים הנמצאים עד 5 ק"מ מהגבול!".

לקראת ההחלטה על פינוי יישובים בצפון ובדרום וההוראה המיידית לתושבי קרית שמונה להתפנות, פורסמה תשובה הלכתית מפורטת מאת הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף שליט״א, עם הנחיות ברורות ומפורטות על המותר והאסור בפינוי יישובים בשבת בזמן מלחמה. התשובה ההלכתית נכתבה לבקשת פיקוד העורף כחלק מהיערכות ומוכנות למלחמה כבר לפני כשנה.

המותר והאסור בפינוי יישובים בשבת בזמן מלחמה. הרב יצחק יוסף, צילום: יונתן זינדל

"פינוי על פי מגבלות תקציב"

ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, פנה הבוקר לשר הביטחון, יואב גלנט, ולרמטכ"ל הרצי הלוי, וכתב בין היתר: "הפינוי של קריית שמונה נכון וחשוב, כולנו תומכים ונעזור כמיטב יכולתנו".

"יחד עם זאת, אירוע הפינוי מתנהל ברמה נמוכה, לאט מדי, מסורבל מדי, ובעיקר מבלבל מאוד את הציבור. מה המשמעות - שמעל 2 ק"מ לא מסוכן? אתם, הצבא, ביקשתם מאיתנו מתחילת המלחמה לפנות את מי שאפשר. מבקשים, לא מנחים או נותנים הוראה, כי אתם חוששים לקחת אחריות. אנחנו עשינו את זה והתושבים שסומכים עלינו ומאמינים בנו, בחלקם הגדול התפנו".

גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, צילום: אייל מרגולין/ג'יני

"לא ייתכן כי הצבא יתנהל על פי מגבלות התקציב של המדינה , הצבא חייב להתנהל על פי הסיכונים. יש אלפי חדרים פנויים בבתי מלון, הם צריכים להבין שבחודשים הקרובים הם יישארו ריקים אם לא ירתמו למאמץ הלאומי. תנו לנו לפנות על פי שיקול דעתנו עם התחייבות של המדינה לשיפוי, גם אם לא מלא ולא לכולם".

למרות שאישרו את בקשתו, גם ראש העירייה, אביחי שטרן, מתוסכל מהתנהלות המדינה: "רוב תושבי קריית שמונה עזבו מעצמם אבל חזרו כי הם צריכים לעבוד. מי שלא ייצא עכשיו לא יהיו לו בתי מלון. המדינה שלנו לומדת תוך כדי תנועה, אחרת הדברים היו מסודרים. מעולם היא לא פינתה באופן יזום אלא רק להתרעננות. אנחנו מתמקדים באלו שלא התפנו ונשארו בעיר. אני מצפה שצהל יחזיר את השקט ויתקוף את החיזבאללה".

מפונים מהקיבוצים בעוטף מקבלים סיוע בבגדים באחד מבתי המלון בים המלח, צילום: אי.אף.פי

מיכאל, תושב קריית שמונה: "מאז לבנון השנייה המדינה לא דאגה לנו למיגון. היה להם זמן, אבל את המדינה מעניינים דברים אחרים ולא תושבי קריית שמונה. רובנו עזבנו כי אנחנו כבר מתורגלים במצב הזה. פעם היה גיידאמק שדאג לנו. למה מחבקים אותנו רק במלחמה?. עוד חודשיים, כשהכל ייגמר, שוב ישכחו אותנו".

השתתף בהכנת הכתבה: מישל מכול

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר