בצה"ל ממשיכים להיערך לכניסה קרקעית לרצועה - ומנסים למצוא פתרונות בטוחים

הכוחות ביצעו נהלי קרב משמעותיים, וערוכים לפקודה • כששואלים את המפקדים הבכירים מה מטריד אותם לקראת הכניסה הקרקעית, הם מציינים במיוחד את העובדה שרבים מהחיילים ומהמפקדים חסרי ניסיון קרבי • המילואימניקים מספרים כי הימים האחרונים אפשרו לכוחות להתאמן

מסוכנות פיננסית גבוהה על רקע המלחמה (ארכיון). צילום: אורן כהן

עם תום היממה ה-11 למלחמה בעזה, ממשיכים כוחות צה"ל מסביב לרצועת עזה להיערך לקראת כניסה לרצועת עזה. הכוחות ביצעו נהלי קרב משמעותיים, וערוכים לפקודה לכניסה קרקעית. בעוצבות נרשמו 120 אחוזי התייצבות לקראת הרחבת המהלך ההתקפי, וכך גם ביתר כוחות המילואים שגויסו. יעידו על כך גם הכניסות לבסיסי המילואים ולאוגדות שבהן מתרכזים הכוחות עמוסות באלפי כלי רכב פרטיים של המילואימניקים שהגיעו בהמוניהם.

תיעוד: תקיפת מטרות חמאס ביממה האחרונה. דובר צה"ל

אם במבצעים בעבר, כמו "צוק איתן" למשל בשנת 2014, העדיף צה"ל להכניס לשטח ראשית את חיילי הסדיר המיומנים, הרי שכעת, נוכח האתגרים הרבים מצפון והצורך של צה"ל להחזיק כוחות רבים בשתי החזיתות, הכוונה היא שגם כוחות המילואים ישתתפו בתמרון.

כיוון שכוחות המילואים מצוידים באמצעים פחות מתקדמים מאשר הכוחות הסדירים, מפקדיהם מנסים למצוא פתרונות לכניסתם הבטוחה לעזה. 

"לא יודעים לדמיין איך נראת מלחמה", כוחות צה"ל סמוך לגבול עם רצועת עזה,

אם שואלים את המפקדים הבכירים מה מטריד אותם לקראת הכניסה הקרקעית, הם מציינים במיוחד את העובדה שרבים מהחיילים ומהמפקדים חסרי ניסיון קרבי, שכן התמרון הקרקעי האחרון (שגם הוא לא בדיוק היה תמרון, אלא כניסה למרחק של 2-3 ק"מ לתוך עזה) היה בשנת 2014, ומאז לא הפעילו את צבא היבשה בתמרון. כתוצאה מכך, גם החיילים אך גם מרבית מפקדיהם כלל לא יודעים לדמיין איך נראית מלחמה.

יחד עם זאת, למרות שבציבור נראה שהמלחמה "מדשדשת", כיוון שהמהלך הקרקעי טרם החל, הרי שבפועל, המילואימניקים מציינים כי הימים האחרונים אפשרו לכוחות להתאמן, מה גם שחלקם אף היו מעורבים באירועי לחימה בתוך שטח ישראל. רבים מהם חוו אירועים קשים מאוד, וחלק מהמפקדים אף מתלבטים אם להביא ליחידה קב"ן עכשיו או רק לאחר הכניסה הקרקעית.

כוחות צה"ל סמוך לגבול עם עזה, צילום: AFP

בימים האחרונים קיימו הכוחות קפ"קים ארוכים ומפורטים, ובמסגרת ההכנות אף קיבלו הנחיות ספציפיות כיצד להתמודד עם שלל סוגיות, לרבות עם מקרה של הגעה למתחם ובו חטופים ישראלים.

מפקד אחת האוגדות אמר: "יחידות האוגדה נמצאות בלחימה בשבוע האחרון ובימים אלה מתאמנות לשלבים הבאים. אני סמוך ובטוח שאנשי המילואים, כמו אנשי הסדיר ביחד, יכניעו את החמאס. גרף הלמידה של אנשי המילואים מהיר מאד, יש להם הרבה בגרות ורצון ואנחנו מרגישים את זה. תפקידי הוא להישאר ממוקד במשימה ולבצעה הכי טוב שאפשר בהתאם ליכולות שלנו. נעשה כל מה שצריך, ולמי שזה לא היה ברור, עכשיו זה ברור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר