קצין בכיר: לוחמי הימ"מ חיסלו 200 מחבלים; תשעה לוחמים נהרגו ו-35 נפצעו

העדויות על גבורת לוחמי ימ"מ יוצאות לאור • בבסיס נחל עוז, הימ"מ חילץ 12 חיילות שהסתתרו בחמ"ל רגעים לפני שמחבלים התכוונו לשרוף אותן בתוכו • בתיאור מצמרר קצין בכיר ביחידה מתאר את רגעי ההקפצה, איתור המחבלים בזירות, ההבנה שאם יעברו צמתים מרכזיים בדרום יגיעו לאשקלון, אשדוד ובאר שבע ותושיית הלוחמים

חיילים במוקדי לחימה בעוטף עזה. צילום: דובר צה"ל

תוך כדי המלחמה העקובה מדם, מאות החיילים הנופלים, האזרחים שנרצחו ואלפי הפצועים, צצים גם פעולות הגבורה של לוחמינו, מצה"ל, המשטרה, לוחמי האש, מד"א ועוד. 

התצפיתנית רוני אשל ששירתה בבסיס נחל עוז ואבד עימה הקשר

קצין בכיר מיחידת הימ"מ, היחידה המשטרתית המיוחדת ללחימה בטרור, מספר ל"ישראל היום" על הפעולות בהן השתתפו הלוחמים, ועל ההפתעה שתפסה אותם, כמו גם את שאר אגפי מערכת הביטחון.

לאחר 8 ימי לחימה, לוחמי יחידת הימ"מ, היחידה המשטרתית המיוחדת ללחימה בטרור, חיסלו לפחות 200 מחבלים, כך לפי דברי קצין בכיר שאומר, "לא ציפינו לכמות כזו של מחבלים". עוד הוא מוסיף, כי "תשעה לוחמי ימ"מ נהרגו ו-35 נפצעו לאחר שהגנו בגופם על אזרחים ושוטרים״. 

בין פעולות החילוץ ההרואיות של היחידה, הם גם חילצו 12 חיילות בבסיס נחל עוז שהסתתרו בחמ"ל, רגעים לפני שהמחבלים התכוונו לשרוף אותן בתוכו. 

לוחמי צה"ל בעוטף עזה, צילום: חיים גולדברג/פלאש90
לוחמי מגלן בעוטף,

מאז הקמת היחידה ב-1974 נפלו 16 לוחמי ימ"מ, עדות למספר הבלתי נתפס של לוחמי היחידה שהקריבו את חייהם, כולם בשבת בה פרצה מלחמת "חרבות ברזל".  

"המספר מסביר את האויב שהתמודדנו מולו ומנגד את גבורת הלוחמים אל מול האויב הרב שנכנס פנימה וניסה להגיע לערים מרכזיות כמו שדרות, אשדוד ובאר שבע" אומר הקצין הבכיר.

היינו הכוח הראשון - נתקלנו בעשרות מחבלים

על השתלשלות הלחימה של הימ"מ שהיה הכוח הראשון שנלחם במחבלים אמר: "ב-06:45 קיבלנו התרעה על החדירה. כוח כונן הוקפץ ועשה את דרכו לשדרות כדי להמתין לחדירת מחבלים. בדרך הבנו שהאירוע הרבה יותר חמור וכל היחידה הוקפצה מיד. כל לוחם הגיע עם הרכב האישי שלו. היינו הכוח המגיב הראשוני. ב-07:26 נתקלנו בכמות עצומה של מחבלים. עשרות מחבלים. ההיתקלות ראשונה הייתה בביג בשדרות, במהלך היום המשכנו לתגבר כמעט בכל גזרה.

"הבנו שהצמתים שער הנגב, סעד ורעים הם צווארי הבקבוק והמחבלים פוגעים בכל כוח שמגיע. הלוחמים החלו לנהל קרבות מטווחים קצרים. הכוח הראשון נשלח ליד מרדכי מתוך הבנה שאם המחבלים יעברו את הצומת הם כבר יגיעו לזיקים ואם הם עולים על כביש 4 הם כבר יגיעו לאשדוד ואשקלון. נתקלנו בכוח שהגיע מהאוויר, במחבלים עם רכבים ואופנועים והלחימה איתם הייתה קשה ללא פצועים והרוגים. במקביל באזור שער הנגב ובביג בשדרות נהרגו לנו חמישה לוחמים בשלבים הראשונים.

"בשלב הבא תפסנו את הצומת של כביש 232 וכביש 34 - הציר הראשי שמוביל מעוטף עזה לכיוון באר שבע. הנחת העבודה הייתה שכל מי שיגיע לצומת סביר להניח שיחטפו אותו או שהוא ייהרג. לכן החזקנו את הצמתים המרכזיים. בשלב הבא הבנו שבשדרות יש אירוע של בני ערובה ואירוע כזה מבחינתנו זה אירוע מכונן ברמה הלאומית.

"טיפלנו בשלושה אירועים כאלה במקביל. כשהסתיימה הלחימה ביד מרדכי הבנו שיש אירוע קשה בבסיס צה״ל בנחל עוז. הבנו שיש שם אירוע עם בני ערובה כש- 12 חיילות מסתתרות בחמ״ל ומחבלים מנסים לשרוף אותו יחד איתן.

"הכוח פרץ לחמ״ל הרג את מחבלים וחילץ את הבנות. אותו כוח המשיך לקיבוץ בארי. הבנו שיש אירוע גדול עם כמות עצומה של מחבלים ובני ערובה. במקביל קיבלנו אירוע באופקים שדיבר על חמישה מחבלים שמתבצרים עם זוג מבוגרים. לשם הכוח בתחנת משטרה בשדרות נלחם בכמות עצומה של מחבלים. ארבעה שוטרים חולצו בשלבים הראשונים. אחד הוחזק כבן ערובה כשהוא פצוע על הגג. טיהרנו את המבנה ובעזרת מנוף חיסלנו את המחבלים על הגג וחילצנו את השוטר. בפעולה הזו נהרג לנו קצין וכמה לוחמים נפצעו. היו 25 מחבלים בתוך התחנה ועוד עשרה מחוץ לתחנה.
ראינו שם זירה עם המון גופות של שוטרים מחוץ לתחנה ואזרחים שנפגעו. ניהלנו לחימה. לא היה משא ומתן זה לא אירוע קלאסי של בני ערובה.

לדבריו ״האירוע המרכזי היה בבארי. לשם נכנסה חצי פלגה. חיסלנו שם קרוב ל-60 מחבלים. חילצנו חמישה בני ערובה. ראינו הרבה בני ערובה כפותים כשהם ירויים. הבנו שהמחבלים יורים בבני ערובה. התחלנו לפרוץ לבתים ולחסל את המחבלים. כל האזור היה נגוע. נשארנו שם עד שעות הבוקר".

לדברי הקצין הבכיר ״אנחנו עדין מתחקרים את האירועים. הדבר הראשון היה לנסות לייצר סדר ולהבין את גודל האירועים. הלוחמים נלחמו כמו אריות. הפצועים שהגיעו לבית חולים התעקשו לחזור להילחם כשהם חבושים. היחידה בין לבין היו לנו היתקלויות רחוב. כמעט בכל אירוע הלוחמים סיכנו עצמם כדי להציל אזרחים ושוטרים במטרה למנוע ממחבלים לנוע צפונה. המחבלים היו נחושים להתקדם צפונה ולכבוש סמלי שלטון הלוחמים של הימ״מ עצרו בגופם את המחבלים. בשלבים הראשונים לא היה שיח. לא היה עם מי לדבר. האירוע היה כל כך גדול וכאוטי. היה צריך להילחם ולחסל כמה שיותר מחבלים״.

מהתחקירים שבוצעו עד כה עולה שהיחידה חיסלה 200 מחבלים. לדברי הקצין הבכיר המחבלים היו חמושים בכמות עצומה טילי נ״ט כלי נשק תחמושת ומטענים. ״הם ניסו למלכד צמתים כדי שכל כוח שיגיע ייפגע וכך יהיה להם יתרון טקטי". לדבריו, בשעה 06:45 הצוות הראשון הוקפץ וב-07:26 הכוח כבר נתקל במחבלים כשבמקביל הגיעו לוחמים מהבית.

״בשלב הזה שאין בו כוחות צבא ואין חיל האוויר״, הוא אומר ומדגיש, כי ״לאורך השנה אנחנו בקשר מצוין עם הצבא ושב״כ ומתרגלים חדירה של מחבלים לישובים ואירועי קיצון, "אבל לא בכמות כזו של מחבלים. לא ציפינו לכמות כזו גדולה כזו של מחבלים״ הוא אומר.

את השניות הראשונות באירועים הוא מתאר כ״אנדרלמוסיה״. ״זו הייתה משימה מורכבת. כל ניסיון לפרוץ נתקל בירי של מחבלים. באופקים חילצנו שניים וחיסלנו חמישה תוך 15 שניות״. לדברי הקצין הבכיר, למסיבת הטבע הימ״מ לא יכול היה להגיע עקב גודש האירועים. ״לרעים לא הספקנו להגיע, הייתה לחימה עיקשת במפלסים, יד מרדכי, נחל עוז ואופקים. אם היו לנו עוד 100 או 200 לוחמים אפשר היה לשלוח אבל השמיכה קצרה לצערי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר