מראש הממשלה ועד לאחרון בכירי מערכת הביטחון - כולם צריכים לשאת באחריות

כבר ביום שישי בערב הגיעו אינדיקציות על פעילות חריגה של חמאס בעזה • בצה"ל ובשב"כ נערכו התייעצויות בהשתתפות ראשי אגפי המודיעין והמבצעים ופיקוד הדרום, אך לא הוחלט להורות על העלאת כוננות • בעוד שגורמים טוענים כי נתניהו "מנסה לעצב נרטיב שהוא לא קשור לאירוע", גורם אחר אמר כי נתניהו יתקשה לחמוק מאחריות למחדל • גם במערכת הביטחון ההערכה הרווחת היא שבסיום הלחימה יקבלו בכיריה אחריות ויתפטרו מיוזמתם

קיבוץ בארי אחרי מתקפת הטרור של חמאס . צילום: רויטרס

למערכת הביטחון הגיעו ביום שישי בערב אינדיקציות על פעילות חריגה של חמאס בעזה. מדובר היה במידע על תנועות מחשידות של אנשי חמאס, שלא התגבשו לכדי תמונה ברורה על המתקפה הצפויה.

נתניהו: "זוהי מלחמה על הבית והיא צריכה להסתיים בריסוק וחיסול החמאס"// ערוץ הכנסת

המידע הזה הועבר לידיעת הצמרת הביטחונית. בצה"ל נערכו התייעצויות בהשתתפות ראשי אגפי המודיעין והמבצעים ופיקוד הדרום, והתייעצויות מקבילות התקיימו בשב"כ. חלק מהגורמים סברו שהתנועות הן חלק מתרגיל, והוחלט לאסוף אינדיקציות נוספות ולא להורות על העלאת כוננות בגבול הרצועה.

"הנרטיב של נתניהו"

בשב"כ חשדו שמדובר בכל זאת בפעילות מבצעית, אך לא בהיקף שבוצע. החשש היה שיתבצע ניסיון חטיפה או ירי רקטי, וראש השב"כ אף הגיע למטה הארגון בשעות הלילה. הוא קיים התייעצויות עם בכירי הארגון, ובסיומן הורה לשלוח לדרום צוות מבצעי שמורכב מאנשי אגף המבצעים של השב"כ ומלוחמי ימ"מ, כדי שיהיה בעמדה קדמית למקרה שיתפתח אירוע.

הצוות הזה הגיע לאזור שדרות לפנות בוקר, וכשפרצה המתקפה - הצטרף לקרבות מול המחבלים.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בבור בקריה,

גורמים ביטחוניים אמרו אתמול כי האינדיקציות שנאספו לא יכלו להצביע בשום דרך על המתקפה שבוצעה. הם הביעו פליאה ממה שנראה כמו "ניסיון מתואם מכיוונו של רה"מ נתניהו להטיל כבר עתה את האחריות המלאה על מערכת הביטחון".

זאת, לאחר שהרמטכ"ל הרצי הלוי הודה אתמול כי צה"ל לא עמד במשימת האחריות לביטחון המדינה ואזרחיה. זאת הייתה הפעם הראשונה שגורם כלשהו מקבל אחריות על הכישלון. נתניהו נמנע מכך בנאומיו, ואתמול נמסר מלשכתו כי הוא עודכן על מתקפת חמאס "רק בשעה 06:29, ולא לפני כן. הוא יצא מייד לקריה, קיים הערכת מצב וכינס את הקבינט".

הגורמים טענו כי נתניהו "מנסה לעצב בכך נרטיב שהוא לא קשור לאירוע", ואחד מהם הוסיף: "עצוב שהאיש שאחראי על המערכת עושה זאת בשעת לחימה, על גבם של האנשים שמובילים אותה".

רה"מ בנימין נתניהו בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, צילום: חיים צח/לע"מ
רה"מ בנימין נתניהו בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, צילום: חיים צח/לע"מ
נתניהו ובכירי צה"ל בהתייעצויות, צילום: חיים צח /לע"מ

גורם אחר אמר כי נתניהו יתקשה לחמוק מאחריות למחדל, משום שכיהן כראש הממשלה במשך 14 השנים האחרונות כמעט ברציפות. תחת הנהגתו התעצבה התפיסה של חיזוק חמאס על חשבון הרשות הפלשתינית, של העברת מזוודות הכסף לארגון והכנסת הפועלים לישראל, של סבבי הלחימה נטולי ההכרעה ושל הזנחת הטיפול בשלל סוגיות הקשורות בעוטף.

הקבינטים שלו גם אישרו את התוכניות ההתקפיות וההגנתיות של צה"ל ברצועה, ובחודשים האחרונים הוא הוזהר כמה פעמים כי החקיקה המשפטית שהוביל מחלישה את ישראל ועלולה לעודד פעילות טרור נגדה.

החשדנות הזאת שמתפתחת בין הצמרת המדינית והביטחונית מטרידה מאוד, בהתחשב בסוגיות הדרמטיות שעומדות על הפרק: מלחמה בעזה, אפשרות להסלמה בצפון והצורך לטפל בהיקף חסר תקדים של הרוגים, חטופים ועקורים מבתיהם. מדובר במערכה מורכבת, שדורשת סנכרון עדין ורציף בין הגורמים השונים, וספק אם יהיה ניתן לקיימו כעת בצורה מיטבית.

אף גורם מעורב לא יכול להישאר בתפקידו

בכיר לשעבר במערכת הביטחון העריך כי בהמשך להדלפות האלה, יצוצו בקרוב התבטאויות שונות שנאמרו בפורומים סגורים, שיעידו לכאורה על הנחיות שניתנו ולא מולאו. "זה ריטואל מוכר, רק שבמקרה הזה הוא מיותר", הוסיף. "האסון הזה גדול מדי, ואף גורם שהיה מעורב בו לא יוכל להישאר בתפקידו".

מערכת הביטחון ממוקדת כעת בלחימה, אך ההערכה הרווחת היא שבסיומה יקבלו בכיריה אחריות ויתפטרו מיוזמתם. אפשר שהדבר יקרה עוד בטרם תוקם ועדה שתחקור את האסון. בצה"ל ובשב"כ כבר הבהירו כי ישתפו איתה פעולה באופן מלא, כדי לאפשר תהליך סדור של הסקת מסקנות והפקת לקחים. אופייה של הוועדה יוחלט רק בסיום המלחמה, אך בעבר הקפיד נתניהו לא להקים ועדות חקירה עם שיניים, כדי להבטיח שלא תוטל עליו אחריות.

ספק אם לאור ממדי האסון הנוכחי - יותר מ־1,300 הרוגים, יותר מ־100 חטופים, אלפי פצועים, הרס כביר ופגיעה קשה בהרתעה - הציבור יאפשר לו להקים שוב ועדה חלבית שתטיל את האחריות על גורמי המקצוע בלבד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר