כל בית בבארי הוא סיפור לחימה: "המחבלים הגיעו לכאן כדי לטבוח, הם שרפו אנשים בחיים"

מראות הזוועה שהותירו אחריהם מחבלי חמאס לאחר תום הלחימה בקיבוץ שבעוטף עזה, בולטים בכל פינה בו • כוסות הקפה שהתייבשו, דרכון זרוק, בתים שנשרפו בשלמותם – כולם מספרים על אלמנט ההפתעה • דובר צה"ל הגרי: "אין מה או דרך לבטא את מה שרואים פה"

ממדי האסון בקיבוץ בארי // צילום: אורן בן חקון

בצומת הכניסה לכביש של קיבוץ בארי ממשיך להתנוסס שלט הבחירות של תמר קדם. נקי, בלי שריטה – ומסביבו פיח. השלט שלה שרד, אך היא, בעלה ושלושת ילדיהם נטבחו ונחנקו מהאש בניר עוז.

עוד מטר ברכב, עוד פיח, עוד רסיסים, והנה אנחנו עוד רגע שם. סוגרים את החלונות, אך הריח מתחיל להיכנס אליו. חיילים מכווינים אותנו לציר צפוף צמוד גדר. יוצאים מהאוטו, ואז יש לחץ בחזה.

רבים נרצחו או עדיין מוגדרים נעדרים. גופות מכוסות בסמוך למבנה שהוחרב בידי מחבלים בקיבוץ בארי, צילום: אורן בן חקון


אופנוע של חמאס ולידו בימבה של תינוקות, מציגה באופן מדויק את יחסי הכוחות שהיו כאן בבוקר שבת. כוסות קפה שהתייבשו כבר בחצר הבית מספרות על אלמנט ההפתעה. נכנסים לבית הראשון, והשעון כאילו עצר מלכת, אך השעון הדיגיטלי שעל המיקרוגל ממשיך להציג ספרות. דרכון זרוק, בגדים, ספרים, נעליים, מטענים, הכל מפוזר בכל מקום. כל כך הרבה פריטים שיכולים לספר סיפור של חיים יפים ושמחים. אבל לא עכשיו – כל בית הוא סיפור לחימה. החיילים בשטח מספרים על בתים שהוצאו מתוכם 10 גופות. לא שאלתי איפה בדיוק הוא נמצא.

ראיתי סימני ידיים מרוחות בדם. בהמשך, צפיתי בכלב מגואל בדם כשצרכיו לידו, וגופתו כבר התחילה להירקב. מכוניות ובתים גדולים שרופים בשלמותם, אותם מחבלי חמאס שרפו על יושביהם. יותר מעשירית מבני המקום נרצחו או עדיין נעדרים. ספק אם בארי ניתנת לשיקום.

"המחבלים עשו וידאו הריגה". גופות מכוסות בסמוך למבנה שהוצת בידי מחבלים בקיבוץ בארי, צילום: אורן בן חקון

"ראיתי הכל לאורך השנים – אבל זה משהו אחר"

את הסיור לתקשורת הישראלית והבינלאומית שהתקיים בקיבוץ הובילו דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ומח"ט קומנדו לשעבר מפקד חטיבת עוז קובי הלר. הגרי אמר כי בארי היה מוקד מרכזי באזור המלחמה, ולכן חשוב שהתקשורת תראי בעיניה את שקרה בו. "זו הפעם הראשונה שלי פה, וזה נראה כמו אזור שעברו עליו מלחמה וטבח. אין מילים, אין מה או דרך לבטא את מה שרואים פה", תיאר.

"הקיבוץ ספג מכה קשה מאוד, יחד עם היישובים צמודי הגדר", הוסיף. "היישוב נמצא עכשיו בשליטה מלאה של כוחות צה"ל, וכמוהו גם היישובים האחרים. אנחנו סורקים את המרחב. הלחימה נמשכת בכל זירת המלחמה, היא נמשכת בעזה והיא נמשכת בצפון – צה"ל במוכנות מלאה, בהגנה, ביכולות ולכל תרחיש".

דובר צה"ל הגרי ותא"ל קובי הלר // צילום: דובר צה"ל

מצדו, הלר אמר: "כמו מפקדים ולוחמים רבים אחרים, ברגע ששמענו את מה שקורה כאן, הגענו מכל הצירים האחוריים. בכל נקודה שבה הייתה היתקלות, אין מצב שהיא לא הסתיימה עם גופות של המחבלים – אך היה לזה מחיר כבד. פינינו הרבה מאוד נפגעים, גם הרוגים וגם פצועים, אבל האירועים הסתיימו בצורה מאוד ברורה בהקשר הזה".

"אחת המשימות המרכזיות שהיינו בה הייתה של מסיבת הטבע", פירט. "אחרי שני ימי לחימה, החלנו לפנות 230 גופות של צעירים וצעירות שבילו במסיבה. המראות היו קשים. כבר ראיתי הכל לאורך השנים בשירות הצבאי שלי, נפגשתי עם כל דבר אפשרי – אבל זה משהו אחר. הם הגיעו לכאן בשביל לטבוח באנשים, הם עשו וידאו הריגה על כל אחד. פגשנו מיגוניות שנכנסו אליהן 15-10 אנשים, הם זרקו לתוכן רימונים, ירו לתוך המיגוניות ושרפו חלק מהן. אנשים נשרפו בחיים".

"הקיבוץ ספג מכה קשה מאוד". מבנה שהוצת בידי מחבלים בקיבוץ בארי, צילום: אורן בן חקון


הוא המשיך בתיאוריו הקשים: "לא ניתן להסביר את מה שקרה כאן. מבית לבית, מרחוב לרחוב, בוודאי כאן בקיבוץ בארי, ישנם סיפורי גבורה מאוד משמעותיים של התושבים ושל כיתות הכוננות".

בהתייחסות לכוחות המילואים, אמר הלר: "אימוני חטיבות המילואים שהתגייסו נמצאים כרגע בהגברת מוכנות מאוד משמעותית להמשך משימות הגנה והתקפה, אני יוצא מעודד מאוד. אנשים הגיעו בכמויות גדולות ובמוטיבציה גבוהה, נכונים מאוד להיכנס לתוך הרצועה ולבצע את כל המשימות שיידרשו להם. עוסקים בהגברת המוכנות של הכוחות ולהביא את כלל הסד"כ לנקודות הזינוק לכניסה לתוך הרצועה בצורה הטובה ביותר שיכולה להיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר