לפחות 250 נרצחים ו-1,500 פצועים; צה"ל מאשר - שבויים בשבי חמאס בעזה; קרבות מתנהלים במוקדים שונים בעוטף, במסגרתם חוסלו מאות מחבלים; מטחים כבדים נורו לישראל

החל משעות הבוקר נשמעו אזעקות במרכז ודרום הארץ • מחבלים חדרו לשטח ישראל מרצועת עזה והוכרזה כוננות מלחמה • בצה"ל מאשרים: "ישראלים נפלו בשבי החמאס" • צה"ל תקף שתי תשתיות צבאיות של בכירי חמאס • גלנט הרחיב את מצב החירום לכל הארץ: "נשנה את פני המציאות ברצועה" • בני הערובה בבארי שוחררו בריאים ושלמים

נתניהו: "המלחמה תיקח זמן, אך ננקום על היום השחור הזה" // צילום: לע"מ

ישראל במלחמה: מאות מחבלים חדרו היום (שבת) לשטח ישראל, בצל מטח הרקטות הכבד מדרום ועד המרכז. לפחות 250 נרצחים, 1,450 פצועים ועשרות חיילים ואזרחים נלקחו בשביצה"ל הודיע על מבצע "חרבות הברזל". המצב המיוחד בעורף הורחב לכל הארץ.

מחבלי חמאס חוזרים לרצועת עזה לאחר שחדרו לשטח ישראל

עדכונים שוטפים:

03:06: רכב שהגיח מהכפר דיר שרף שבשומרון ביצע ירי לעבר עמדה צבאית. הכוח השיב באש וזוהו פגיעות. המחבל ככל הנראה חוסל, אין נפגעים לכוחתינו.

02:58: מטח כבד על אשקלון. דיווחים על פגיעות ישירות במבנים. מד"א: אשה כבת 50 במצב קשה, ו- 5 פצועים קל.

02:51: ביידן שב ומצהיר על תמיכתו בישראל ושולח מסר לאויבה: "אל תנצלו את המתקפה, עמידתנו לצד ישראל יציבה כסלע".

02:37: מרחב אוגדת עזה הוכרז כשטח צבאי סגור.

02:33מטחים כבדים לאשקלון. פגיעה ישירה בבית חולים ברזילי בעיר - אין נפגעים במקום.

לוחמי הימ"מ שחררו בני ערובה באופקים. המחבלים חוסלו, שלושה לוחמי נפצעו - שניים במצב קל, אחד במצב בינוני.

הפגיעה בבית החולים ברזילי,

02:17: הסתיימה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. בהודעה שנתפרסמה הוצגו כמה החלטות לגבי מטרות הלחימה: "השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס וגא"פ באופן שישלול את יכולתם ורצונם לאיים ולפגוע באזרחי ישראל לשנים רבות".

"אנחנו יוצאים למלחמה ארוכה וקשה. המלחמה נכפתה עלינו ע"י מתקפה רצחנית של חמאס", אמר רה"מ נתניהו בתום הדיון.

"השלב הראשון של הלחימה מסתיים בשעות אלה ע"י השמדת רוב רובם של כוחות האויב שחדרו לשטחנו. במקביל התחלנו את המערך ההתקפי והוא יימשך ללא סייג וללא הפוגה עד להשגת היעדים. אנחנו נשיב את הביטחון לאזרחי ישראל וננצח", סיכם רה"מ.

בין החלטות שהתקבלו בקבינט הן עצירת הספקת החשמל, הדלק והסחורות.

01:56: דובר צה"ל בשפה הערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פנה בחשבון הטוויטר שלו לתושבי מספר אזורים ברצועת עזה וקרא להם לעזוב את בתיהם ולהגיע למרכזי הערים.

01:22: דובר צה"ל: כוחות חיל הים סיכלו חדירת של שבעה מחבלים בחוף זיקים; מטוסי קרב תקפו שלוש מפקדות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה.

01:15: לאחר שעות של קרב קשה - שוחררו בריאים ושלמים בני הערובה בבארי.

00:45: צוות השגרירות הישראלית בירדן, הגיע בשלום לפני זמן קצר לישראל. מטה משרד החוץ הורה על פינוי השגרירות עקב המלחמה.

00:41:  דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עובידה בהודעה מוקלטת הלילה משיב לדבריו של רה"מ בנימין נתניהו: "מספר השבויים אשר בידינו גדול פי כמה ממה שחושב האויב, אל תטעו בהערכה, ואנחנו מציעים לכם לספור את חייליכם היטב"

עוביידה הוסיף כי "האיומים הנשמעים מצמרת ההנהגה בישראל הם תקליט שבור: וציין כי החטופים הישראלים נמצאים בכל רחבי רצועת עזה.

23:51: צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה; נתקפו עמדת שיגור רקטות ומפקדות מבצעיות, סוכלו מספר מחבלים.

23:25: פינוי תושבי הקיבוצים: ברגעים אלו ממש מלווים הכוחות את תושבי נחל עוז עד לקיבוץ משמר הנגב, ומשם באופן מסודר יעבירו אותם לקיבוצים בצפון.

23:16: חשש בשדרות שהמחבל שהתבצר נמלט מתחנת המשטרה בשדרות, נערכות סריקות אחריו.

מרכז המשפחות באיירפורט סיטי, צילום: יוסי זליגר

23:00: פיקוד העורף והמשטרה יפעילו החל מהלילה מוקד נעדרים בקריית שדה התעופה. משפחות המחפשות את יקיריהם מתבקשות להגיע עם פרטים מזהים, פריט ממנו ניתן להפיק DNA ותמונה של הנעדר. בני משפחה שמבקשים לדווח על היעדרות קרוביהם ונמצאים באזורי הלחימה מתבקשים בשלב זה לדווח טלפונית למוקד 105 של משטרת ישראל.

22:39: הפלשתינים מדווחים על שני מסגדים שהושמדו בצפון ובדרום הרצועה. התקיפות נמשכות כל העת בעזה.

22:17: הצהרת ראש הממשלה נתניהו: "מה שנראה היום לא נראה כמוהו בישראל. ננקום בחמאס על היום השחור הזה. המלחמה הזו תיקח זמן, ימים מאתגרים עוד לפנינו".

תיעוד: טרקטור הורס את תחנת המשטרה בשדרות // שימוש בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

21:51: שר הביטחון גלנט החליט להרחיב את המצב המיוחד בעורף לכל רחבי הארץ. הרחבת מצב החירום תאפשר לצה"ל לקבוע לאוכלוסייה הנחיות מיוחדות, להגביל התקהלויות ולסגור אתרים במקומות הרלוונטיים.

21:47: מטח כבד ליישובים רבים בשפלה.

21:40: בשלב זה הושגה שליטה במרבית היישובים: שדרות, סופה, כרם שלום, נירים, נציב העשרה, ניר עוז, מוצב נחל עוז, חולית, ניר עם, ניר יצחק, באר שבע, שדה תימן, מגן, שדרות, אורים. הערכה: כ-200 מחבלים חוסלו מתחילת היום.

21:37: דיווח: ירי חי באשקלון באזור התעשייה מפעל קרלסברג. חשד לחדירת מחבלים דרך הים.

זירת הנפילה בראשל"צ, צילום: יוסי זליגר

21:20:מטח נוסף לגוש דן. נפילות דווחו בראשל"צ, פצוע במצב קל; בת"א, אישה בת 34 במצב קשה; ובבת ים, גבר בן 70 במצב בינוני וגבר בן 40 במצב קל.

21:05: שר הביטחון יואב גלנט: "היום ראינו את פני הרוע, חמאס פתח בהתקפה חסרת הבחנה ברוטלית ונפשעת נגד אזרחי מדינת ישראל. הוא לא הבחין בין נשים לילדים, הוא פגע בכולם. הוא יבין מהר מאוד שהוא עשה טעות חמורה. הוא ישלם את המחיר. לפני 15 שנים כמפקד פיקוד דרום הייתי קרוב לשבירת מפרקתו של החמאס אז עצר אותי הדרג המדיני. התופעה הזאת לא תישנה. אנחנו נשנה את פני המציאות ברצועת עזה. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אנחנו נפעל במלוא העוצמה. אני מבקש מאזרחי ישראל להיות סבלניים ולגבות את צה"ל ואת כוחות הביטחון.

שר הביטחון גלנט: "מה שהיה בעזה הוא לא מה שיהיה אנחנו נפעל במלוא העוצמה" // צילום: אלעד מלכה

זירת הנפילה בת"א, צילום: גדעון מרקוביץ'

21:00: ירי כבד לכיוון השפלה וגוש דן. אלירן, שמתגורר בדירה שנפלה הרקטה בת"א, סיפר: "אני בסדר אבל אשתי בחרדה. אנחנו גרים בקומה החמישית. הממ"ד במינוס 1, אז ידענו שלא נספיק לרוץ. התחבקנו אשתי ואני והיה פיצוץ חזק, היה מלא פיח יצאנו וראינו שבחדר הנוסף הכול נהרס. היה לנו הרבה מזל".

20:58: דיווח מד"א: מהזירות של הנפילות השונות פונו ארבעה פצועים בדרגות פציעה שונות. בתל אביב התרחשה קריסה של מבנה דו קומתי וממנו חולצו ף עד כה שני לכודים ככל הנראה בדרגת פציעה בינונית.

פגיעה ישירה בבניין ברחוב מנדלי בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'
זירת הנפילה בת"א, צילום: ארז לין

20:22: שני פצועים קשה מנפילה בראשל"צ. דיווח: פגיעה ישירה במבנה בתל אביב. חולץ לכוד אחד והועבר לגורמי הרפואה. 

20:08: מד"א: דיווחים על נפילות בראשון לציון, בבת ים, ת"א, יבנה, גבעתיים ובית דגן.

19:59: ירי כבד על מרכז הארץ.

זירת הנפילה בראשל"צ, צילום: דוברות המשטרה

19:50: לפי כמה דיווחים, הותקף ביתו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר.

19:40: שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ חתם על צו המנחה את חברת החשמל להפסיק את אספקת החשמל לרשות הפלסטינית ברצועת עזה. "מה שהיה לא יהיה".

מחבלים שנתפסו בעוטף עזה, צילום: השימוש לפי סעיף 27 א לפי חוק לזכויות יוצרים

19:36: צה"ל אישר כי הוחזרה השליטה על אוגדת עזה, קיבוץ רעים טוהר ממחבלים.

19:15: דובר צה"ל: "כוחות יבשתיים ואוויריים של צה"ל סיכלו מאות מחבלים במוקדים במרחב עוטף עזה ובדרום הארץ. מבין האירועים, כלי טיס סיכלו שני מחבלים שניסו לחצות את גדר המערכת ליד מעבר קרני, תשעה מחבלים נוספים סוכלו במרחב הקיבוץ נירים ועוד ארבעה סוכלו במעבר ארז ובקיבוץ ניר עוז על ידי מטוסי קרב. מחבלים נוספים סוכלו בקיבוצים סופה, כפר עזה וכרם שלום".

19:00: מחבלי חמאס נתפסו בעוטף.

רגעי סיכול חוליית מחבלים מהאוויר בקיבוץ בארי // צילום: דובר צה"ל

18:54: בהמשך להודעה על הכרזת אירוע חירום אזרחי, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, חתם על צו אירוע חירום אזרחי בשטח מדינת ישראל כולה. ההכרזה נכנסה לתוקף ותעמוד בתוקפה במשך 48 שעות. כך נמסר מלשכתו של בן גביר, וצוין כי הצו ישפיע על התנהלות המשטרה.

18:45: צה״ל תקף שתי תשתיות צבאיות של בכירי ארגון הטרור חמאס בתוך בניינים רבי קומות. מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר שתי תשתיות צבאיות בתוך בניינים רבי קומות אשר שימשו את בכירי ארגון הטרור חמאס לביצוע פעולות טרור. ארגון הטרור חמאס ממקם את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה.

18:33: דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עובידה: "עכשיו כשהכיבוש הפציץ את מגדל פלשתין במרכז העיר עזה, על תל אביב לצפות לתגובה מטלטלת".

השמדת מגדל "פלשתין" בעיר עזה // רשתות ערביות

18:32: צה"ל תקף כעת מטרות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, פרטים נוספים בהמשך.

18:11: משרד הבריאות מעדכן כי נכון לרגע זה ישנם 985 פצועים שפונו לבתי החולים. כ-190 במצב קשה ואנוש. בתוך כך, דובר צה"ל מסר כי מתקיימת לחימה קשה ביישובי העוטף עם שני מוקדים עיקריים - בארי ואופקים.

17:25: דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הודה כי לישראל יש בני ערובה ושבויים בלחימה. כמו כן, אמר תא"ל הגרי כי יש מוכנות גבוהה לזליגה של הלחימה לזירה הצפונית.

"אנו נמצאים במלחמה מ-06:30 בבוקר, עם רקטות וחדירת עשרות מחבלים במספר רב של מוקדים יבשתית, ימית (בזיקים) והמאוויר גם מהמעברים. יש 22 מוקדים בעוטף שבהם יש לחימה - יש לנו כוחות בכל היישובים. אנחנו רוצים לעשות סריקות שניות שכולם ייהרגו".

תיעוד מתקיפת צה"ל בעזה // צילום: רשתות ערביות

"יש לנו זירות באופקים ובארי עם בני ערובה - שם יש לחימה עם ימ"מ וכוחות מיוחדים. יש לנו לחימה באוגדת עזה בנחל עוז - וכרגע הושגה שליטה", ציין הגרי.  

עוד הסביר דובר צה"ל כי "יש תקיפות של חיל האוויר בכמה מוקדים של כטמ"מים מסוקי קרב ומטוסי קרב בפרצות על הגדר. יש עשרות תקיפות ומאות הרוגים גם מחבלים על הגדר. הכוונה להרוג את כל המחבלים בשטח ישראל," ואמר: "לפנינו שעות קשות, יש הרוגים אזרחים, לוחמים, מפקדים. יש גיוס מילואים רחב החל, יש ארבע אוגדות שמורידים לעזה, גם טנקים. בפיקוד בצפון מוכנים לכל אירוע ומי שינסה אותנו יפגע.

צה"ל, הסביר דובר צה"ל, תוקף כל מטרות חמאס וג'יהאד אסלאמי ברצועה: "אין חסינות באף מקום בעזה. זאת מלחמה, העוטף תחילה, פועלים להרוג את כל המחבלים ולסגור את הגדר. מתגברים את פיקוד מרכז בכוחות נוספים".

17:00: לוחמי זרוע הים חיסלו עשרות מחבלים במרחב הימי הדרומי ובקו החוף. בשעות הבוקר המוקדמות, לוחמי זרוע הים ניהלו מרדף ימי וחיסלו עשרות מחבלים אשר ניסו להגיע לשטח ישראל. הלוחמים פתחו באש לעברם וסיכלו שתי סירות גומי, שני כלי שיט נוספים וכלי חקלאי.

תיעוד: לוחמי זרוע הים חיסלו עשרות מחבלים במרחב הימי הדרומי ובקו החוף // דובר צה"ל

16:52: מספר פצועים קשה ואנוש 158. סהכ 796 פצועים.

16:32: בעזה מדווחים על 198 הרוגים פלשתינים ברצועה.

16:30: בכיר בארגון הטרור חמאס, סאלח אלעארורי: "היה לנו מידע שצבא הכיבוש נערך לפעולה בגדה ובעזה אחרי סיום החגים היהודיים. אנו מצפים לכל האפשרויות, כניסה קרקעית של האויב לעזה תהיה התרחיש העדיף עבור ההתנגדות. המערכה בראשיתה, ויש מגעים אינטנסיביים מולנו מצד גורמים רבים, אך כרגע אין קול שהוא מעבר לקול המערכה".

עוד הוסיף כי הם "לא שותקים על חילול אלאקסא ודיכוי האסירים. נכנסים למערכה הזאת והסיסמה שלנו היא: חופש לעמנו והגנה על מקומותינו הקדושיםץ מה שאנחנו מחזיקים בידינו ישחרר את כל האסירים מבתי הכלא של הכיבוש".

כוחות הביטחון ברצועת עזה, היום, צילום: רויטרס

16:28: כרגע שיש שלוש זירות שבהן מתנהלות קרבות: קיבוץ בארי, אופקים ומחסום ארז. ירי בנחל עוז ובמחסום ארז. ישנם בני ערובה באופקים ובקיבוץ בארי.

15:55: דיווח על 50 שבויים שנצורים בחדר האוכל בבארי. 

15:58: משרד החינוך מודיע כי מחר לא יתקיימו לימודים בכלל רחבי הארץ.

 15:57: בהמשך לפגיעות ברשתות חשמל ממתקפת המחבלים -צוותי חברת חשמל פועלים להשבת אספקת החשמל ועד כה הוחזרה אספקת החשמל ליישובים דקל, שלומית, תלמי יוסף ופרי גן. עוד חזרה אספקת החשמל לחלק מגדרה, נס ציונה, חלק מראשל״צ, קריית עקרון, ובמספר מקומות בערים אשדוד ואשקלון.
חברת החשמל ערוכה עם הצוותים ובכל מקום שמתאפשר ביטחונית, מבוצעים התיקונים לאלתר על מנת להשיב את אספקת החשמל לכלל התושבים.

רכב של חמאס בשדרות, צילום: אורן בן חקון

14:45: דיווחים ערביים שישראל ניתקה את החשמל שעובר לרצועת עזה.

14:23: רה"מ בנימין נתניהו בפתח ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני: ״מהבוקר מדינת ישראל נמצאת במלחמה. היעד הראשון שלנו הוא קודם כל לטהר את השטח מכוחות האויב שחדרו פנימה ולהשיב את הביטחון והשקט ליישובים שהותקפו. היעד השני, במקביל, הוא לגבות מחיר עצום מהאויב, גם ברצועת עזה. היעד השלישי הוא לבצר זירות אחרות כדי שאיש לא יטעה ויעשה את הטעות להצטרף למלחמה הזו. אנחנו במלחמה, במלחמה צריך לשמור על קור רוח. אני קורא לכל אזרחי ישראל להתאחד, כדי להשיג את היעד העליון שלנו - ניצחון במלחמה״.

רה"מ בנימין נתניהו בםתח ישיבת הקבינט מדיני-ביטחוני: "אנחנו במלחמה, במלחמה צריך לשמור על קור רוח". וידאו: רועי אברהם / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ

14:42: דובר צה"ל: צה״ל ממשיך בתקיפת מטרות ופעילי טרור. כלי טיס של צה"ל תקפו לפני זמן קצר מספר מחבלים לאורך גדר רצועת עזה.

14:42: עיריית אשקלון מעדכנת: כ-60 זירות נפילה באשקלון; שני נרצחים ועשרות פצועים.

14:38: דיווח על בני ארובה ברעים כרגע כמו כן גם באופקים.

14:35: ‏מנכ״ל משרד הבריאות הנחה לעצור נסיעות לחו״ל של רופאים ולהנחות על חזרה של צוותים ארצה.

14:15: קטאר "הביעה את דאגתה מההסלמה בעזה וקוראת לשקט ולרגיעה".

14:13: משרד החוץ של הרשות הפלשתינית: "הזהרנו מפני השלכות היעדר האופק המדיני ואי אפשרות לעם הפלשתיני לקבל את הזכות שמגיע לו בהגדרה עצמית ומדינה" אבו מאזן הדגיש היום כי"זכות העם הפלשתיני להגן על עצמו מול טרור המתנחלים וכוחות הכיבוש".

14:04: ממלכת ערב הסעודית נמסר: עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות במצב חסר התקדים בין מספר פלגים פלשתיניים לכוחות הישראליים, שהביאה לרמה גבוהה של אלימות המתרחשת במספר חזיתות".

13:59: חמאס והג'יהאד האסלאמי הודיעו רשמית כי הם מחזיקים בכמה חיילים שבויים.

13:57: החל הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה.

13:45: עשרות מטוסי קרב וכלי טיס נוספים של צה"ל תקפו בשעות האחרונות 17 מתחמים צבאיים ו-4 מפקדות מבצעיות של ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה.

13:42: מסוק מד"א-הצלה אייר מפנה מגזרת עוטף עזה 3 פצועים במצב קשה, בינוני וקל לבי"ח בלינסון. 95 פצועים קשה מעל 550 בבתי החולים.

13:39: נוכח המצב הביטחוני הקשה, פתח שר החינוך יואב קיש את חדר המצב במשרד החינוך בירושלים בהשתתפות מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מנהלי מחוזות, סמנכ"לים ובכירים נוספים. "המשימה המרכזית של מערכת החינוך היא שמירה על חיי התלמידים והסגלים תוך סיוע וליווי חינוכי. מלבד האתגר הביטחוני יש להיערך באופן נרחב לתמיכה נפשית ופסיכולוגית עבור התלמידים, ההורים וצוותי ההוראה, בדגש על יישובי הדרום. בישיבה הקרובה נקבל סקירה על האירועים בגזרות השונות ולאחריה נקבל את ההחלטות המקצועיות והאחראיות ביותר למערכת החינוך".

13:35: הסתיימה הערכת המצב של משטרת ישראל, שב"ס וכב"ה בראשות השר לביטחון לאומי: על מנת למנוע התלקחויות בזירות נוספות בדומה לשומר חומות, ולמנוע התפרעויות במאות מוקדים ברחבי הארץ, הורה השר לביטחון לאומי על הכרזת מצב חירום אזרחי בכל רחבי מדינת ישראל, שיאפשר לכוחות המשטרה להפעיל סמכויות נוספות. ההכרזה צפויה להיכנס לתוקף בשעות הערב. בנוסף, השר והמפכ"ל החליטו לגייס ככל האפשר את כל מתנדבי המשטרה, לעצור קורסים ולחמש באופן מלא את כל הכוחות ברחבי הארץ. כמו כן, השר ונציבת שב"ס החליטו כי כל בתי הסוהר ייכנסו למצב חירום, בדגש על האגפים הביטחוניים.

13:17: 89 פצועים קשה בבתי החולים (מעל 550 נפגעים סה"כ).

מתקפת הפתע של חמאס: פגיעה באזור תחנת הכוח באשקלון. צילום: שמואל בוכריס

13:00: נכון לשעה זו (13:00) צוותי מד"א קבעו את מותם של 22 נפגעים מירי. בנוסף צוותי מד"א טיפלו במאות פצועים. 5 מהנפגעים משתייכים לצוותי מד"א שפעלו באמבולנסים, בהם: נרצח אחד , 2 קשה ו-2 קל. צוותי מד"א ממשיכים גם בדקות אלו להעניק טיפול רפואי לנפגעים. 

12:31: לפני זמן קצר מחבל הגיע לש.ג היישוב בית אריה וניסה לדקור בעזרת סכין איש ביטחון אזרחי שניטרל אותו ביריות, המחבל מנוטרל. אין נפגעים.

12:23: לפחות 22 ישראלים נרצחו הבוקר על פי מגן דוד אדום.

12:18: חבלנים של משטרת ישראל פועלים בשעה זו לבדיקה וניטרול של פרטי אמל"ח רבים שנתפסו על שני טנדרים ששימשו את המחבלים שחדרו לשטח מדינת ישראל.

תיעוד מהזירה בתל אביב

12:17: צה"ל פתח במבצע "חרבות ברזל". דובר צה״ל, תת-אלוף דניאל הגרי: ״בשעות האלה צה״ל מציף את הדרום ואת יישובי העוטף בכוחות מבצעיים רבים - מפקדים מבצעיים מגיעים על מנת לנהל את הלחימה בכל המוקדים; במקביל לכך, פתחנו בגיוס מילואים רחב לכל המערכים בצה״ל״

12:15: מפכ"ל המשטרה בחדר המבצעים של המטה הארצי בירושלים: "אנחנו מנהלים מספר זירות לחימה יחד עם צהל יממ ויחידות מיוחדות שהוזעקו מכיוון רצועת עזה אנחנו יודעים על אזרחים שמתבצרים בכל מיני נקודות. לכל הציבור: להישאר מאחורי דלת סגורה, לנעול דלתות, להתבצר, להמתין בסבלנות. אנחנו נגיע בסוף לכולם. יש לא מעט מחבלים שחוסלו כבר בזירות הראשונות, יש לנו לצערי גם נפגעים מכוחותנו ונפגעים אזרחים שהיו בזירה. אנחנו עדיין בשלב לחימה בגזרת הדרום".

12:10:  למרכז הרפואי ברזילי פונו עד כה 136 נפגעים, מתוכם: 9 במצב אנוש, 1 במצב קשה, 86 במצב בינוני, 30 במצב קל, 10 נפגעי חרדה.

11:57: סה"כ פונו לבתי החולים מעל 303 נפגעים מעל 32 במצב קשה ואנוש.

11:41: משרד הבריאות הנחה את בתי החולים בדרום הארץ לעבוד במתכונת חירום על כל המשתמע מכך. בתי החולים הונחו לשחרר חולים שאינם זקוקים להמשך אשפוז לביתם או למוסדות לאשפוז המשכי. משרד הבריאות נמצא בקשר עם כלל בתי החולים בארץ והנחה אותם להתכונן למעבר למתכונת חירום ככל שידרש. המשרד מקבל דיווחים שוטפים מבתי החולים. 

11:35: הצהרת רה"מ: ״אזרחי ישראל, אנחנו במלחמה. לא במבצע, לא בסבבים. במלחמה.  כינסתי את ראשי מערכת הביטחון, הנחיתי קודם כל לטהר את היישובים מהמחבלים שחדרו פנימה - הפעולה הזו מתבצעת בשעות הללו. במקביל, הוריתי לבצע גיוס מילואים נרחב ולהשיב מלחמה שערה בעוצמה ובהיקף שהאויב לא הכיר. האויב ישלם מחיר שהוא לא ידע כמותו. אני קורא בינתיים לכל אזרחי ישראל להישמע בקפדנות להנחיות הצבא ולהנחיות פיקוד העורף. אנחנו במלחמה ואנחנו ננצח בה״.

הצהרת רה"מ: "אנחנו במלחמה"

11:29: חיזבאללה: "אנחנו עוקבים אחרי ההתפתחויות במבצע של חמאס ונמצאים בקשר עם ראשי הארגון".

11:27: למרכז הרפואי ברזילי פונו עד כה 94 נפגעים בדרגות פציעה שונות.

11:23: גורמים בצה"ל מאשרים: המחבלים שולטים בכמה יישובים בעוטף עזה.

11:22: נער שבילה במסיבת הטבע משוחח דרך אביו בטלפון בערוץ 12:
"בגדול היינו במסיבה , התחיל מחבלים להגיע, כולנו התפזרנו, התחילו יריות בשטחים, לאט לאט אנשי כוחות הביטחון סביבנו נעלמו, הגענו לישוב פטיש, הגיעו אנשים לחלץ אתנו ,כולם בסדר".

11:21: מד"א בהודעה לציבור: "עקב עומס אדיר של אנשים שמבקשים לתרום דם, אנו מבקשים להפסיק לעת עתה להגיע. אנו נודיע בהמשך מתי ניתן להגיע שוב לתרום דם".

11:18: הפלשתינים מדווחים על עימותים בקלקיליה.

11:16: המרכז הרפואי קפלן מדווח כי עד כה טופלו במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית 28 פצועים, ביניהם: 2 במצב קשה שנמצאים כרגע בחדר ניתוח, 12 בינוני ו-14 במצב במצב קל. בין הפצועים גם ילד עם חבלת ראש ואישה בהריון בשבוע 24, אשר מטופלים על ידי הצוותים הרפואיים. בשלב זה, שוחררו 15 פצועים מתוכם.

פגיעה ישירה בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ

11:13: בביה"ח הציבורי אסותא אשדוד הוכרז ארן. אל בית החולים פונו עוד כ 6 פצועי ירי.

11:10: משמר הגבול מגייס עשר פלוגות מילואים במהירות הבזק.

11:03: הותר לפרסום כי הנרצחת בגדרות מנפילת רקטה הבוקר היא גב' חנה בן ארצי, בת 70.

חנה בן ארצי, צילום: ללא קרדיט

11:00: במערכת הבריאות מעלים כוננות, צו הכוננות המוגדר לבתי החולים במרחק עד 80 ק"מ מהרצועה, בדרום, במרכז, גוש דן וירושלים הוא ב'1- כוננות מוגברת, פתיחת חמ"לים, ארגון כח אדם. בצפון וחיפה מוגדר ב'- וידוא זמינות ווידוא היערכות.

מהאוויר ומהיבשה: חמאס פרסם תיעוד ממתקפת הפתע על ישראל

10:45: עשרות מטוסי קרב של חיל האוויר תוקפים כעת במספר מוקדים מטרות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה.

10:38: ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין, נהרג בחילופי אש עם מחבלים.

10:30: נפילה בכביש 461, סמוך לצומת עם כביש הטייסים שעל גהול תל אביב-רמת גן. עמוד חשמל התלקח ורכב שנסע בכביש נפגע מרסיסים. הכביש נסגר לתנועה.

10:25: למרכז הרפואי ברזילי הובאו 68 נפגעים בדרגות פציעה שונות. חלק מהפצועים במצב קשה וסובלים מפגיעות רב מערכתיות.

10:21: חמישה נרצחים מפגיעות רקטה בפזורה הבדואית. 

פגיעה בבית, צילום: AFP

10:21: עיריית ירושלים פותחת מקלטים בעיר.

10:17: מערך הכבאות וההצלה יעבור במיידית למצב חירום 4. נציב כבאות והצלה רב טפסר אייל כספי קיים בשעה האחרונה הערכת מצב פיקודית במהלכה הנחה על ההיערכות המבצעית לימי הלחימה הבאים.

10:10: הופעתו של ברונו מארס, שהייתה אמורה להתקיים הערב בפארק הירקון, בוטלה בעקבות המצב.

10:05: שר הביטחון יואב גלנט בתום הערכת המצב בקריה: ״חמאס עשה טעות חמורה הבוקר ופתח במלחמה כנגד מדינת ישראל. חיילי צה״ל נלחמים בכל נקודות החדירה כנגד האויב. מדינת ישראל תנצח במלחמה הזו״.

שר הביטחון יואב גלנט בתום הערכת המצב בקריה: "חמאס עשה טעות חמורה הבוקר ופתח במלחמה כנגד מדינת ישראל"

10:05: באמצעות אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ וממוגני ירי - צוותי מגן דוד אדום מעניקים משעות הבוקר טיפול רפואי לעשרות פצועים.

צילום: אורן בן חקון, צילום: אורן בן חקון

10:00: חשש לחטיפת עובד זר לעזה, בשעה זו צה"ל לא אישר את הדיווח.

09:50: בעקבות המצב הבטחוני, פונו עד כה למלר"ד סורוקה כ 80 פצועים בדרגות פציעה שונות. חלק מהפצועים במצב קשה מאוד וסובלים מפגיעות רב מערכתיות. הנפגעים מטופלים באתרים שונים בביה"ח בהתאם למצבם: בחדר הטראומה, בחדרי ניתוח ובמחלקה לטיפול נמרץ כללי.

09:00: פגיעה ישירה בבניין בתל אביב - כוחות כבאות הצלה ועובדים בזירה ברחוב ילין גם אנשי מהנדס העיר תל אביב סורקים את הבניין שנפגע. הרס נגרם לאחת הדירות ורסיסים של שברים תריסים וטייח התפזרו וגם רכב בחניון נפגע.
בני, תושב ותיק בניין סיפר: "שמעתי פיצוץ מאוד חזק ויצאתי מהדירה ומהבניין. לא האמנתי שפיצוץ כזה יקרה בשעה מוקדמת בשבת בתל אביב".

מחבלים שחדרו לישראל העלו באש טנק של צה"ל

מצה"ל נמסר: "לפני כשעה חמאס ביצע פעולה משולבת הכוללת ירי רקטות וחדירות מחבלים לשטח מדינת ישראל. צה״ל יגן על תושבי מדינת ישראל, ארגון הטרור חמאס ישלם מחיר כבד מאוד. הציבור מתבקש להישמע להוראות פיקוד העורף להישאר בסמוך למרחבים מוגנים, ותושבי עוטף עזה מתבקשים להישאר בבתים".

לשכת ראש הממשלה הוציאה הודעה כי "ראש הממשלה נתניהו מעודכן בפרטי האירוע. ראש הממשלה יכנס את בכירי מערכת הביטחון בשעות הקרובות".

תיעודים של מחבלים בתוך עזה עם ג'יפים של צה"ל מופצים ברגעים אלו ברשתות החברתיות. גלנט הכריז על מצב מיוחד במדינה, עד לאזור גוש דן והכריז כי ישראל "נערכת ללחימה ממושכת", כולל גיוס מילואים נרחב לתפקידים הנדרשים.

השתתפו בהכנת הידיעה: איליה יגורוב, לילך שובל, נטע בר, אבי כהן, יורי ילון, איציק סבן, ירון דורון, דנה בן שמעון, ארז לין, אפרת פורשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר