גורמים מדיניים וביטחוניים: "עלייה בניסיונות התקיפה מאיראן"

אתמול התקיים דיון ביטחוני בהשתתפות שר הביטחון והרמטכ"ל בלשכת רה"מ • ההערכה כי מדובר בתוצאה של ה"תסכול" שחווה טהרן בניסיון לפגוע במאמצי הנורמליזציה • "מנהלים מלחמת התשה"

מנהיג איראן חמינאי. צילום: רויטרס

בישראל חשים לאחרונה בעלייה במוטיבציה האיראנית להכווין ניסיונות תקיפה בתוך שטחי ישראל, בעיקר ביהודה ושומרון. בדיונים ביטחוניים שנערכו בשבועות האחרונים עלה כי המוטיבציה האיראנית באה לידי ביטוי על ידי החדרת אמל"ח איכותי לישראל (נשק ומטעני חבלה), וניסיונות הכוונת פיגועים.

נתניהו בנאום בקבינט: "מי שפוגע בנו - אנחנו פוגעים בו, ובעוצמה יתרה"// רועי אברהם, לע"מ

גורם ביטחוני אמר ל"ישראל היום" כי בישראל "רואים עלייה בניסיונות התקיפה מאיראן", בעיקר בפעילות בתוך יהודה ושומרון, אבל גם בעזה. בישראל אומרים כי מדובר בפעלתנות איראנית שנובעת מ"תסכול" אל מול התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה וכן בניסיון לפגוע במאמצי הנורמליזציה של ישראל במזרח התיכון, בדגש על סעודיה.

על רקע העלייה בהתרעות לפיגועים, ובתקופת החגים בפרט, התקיים אתמול בבוקר (ראשון), דיון חיתוך מצב ביטחוני בהשתתפות שר הביטחון גלנט, הרמטכ"ל ואלופים בצה"ל בלשכתו של ראש הממשלה, במתרחש בשלוש גזרות: יו"ש, עזה ולבנון.

"יש גורם אחד שמחבר בין כל הגזרות והוא המעורבות האיראנית שמנהלת כאן מלחמת התשה", נאמר בשיחה עם "ישראל היום". העובדה שאותם ניסיונות לא מגיעים לכותרות היא תוצאה של מאמצי סיכול נרחבים שנושאים פירות יומיומיים.

הדילמה: האם להגיב וכיצד

גורמים נוספים אישרו את עובדת המעורבות הגוברת של הפעילות האיראנית בישראל. בין היתר אמרו גורמים שנחשפו לדיונים ביטחוניים בנושא איראן כי "ישנה מעורבות מאוד גבוהה של איראן שמעוררת את הדילמה הנצחית האם ובאיזה עומק להגיב לה".

צילום: רויטרס // חיילי משמרות המהפכה של איראן, צילום: רויטרס
הרמטכ"ל, רוה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, צילום: חיים צח\לע"מ

בין היתר מעריכים בישראל כי 80% מהמימון לחמאס מקורו בטהרן, בעוד שביו"ש שיטת ההפעלה היא הפצת כסף ונשק באופן "חופשי" ולא ממוקד, כאשר גם אירועי הברחת הנשק דרך ירדן מיוחסים לאיראן. המוטיבציה הגוברת, אם תרוכז בחלון ההזדמנויות שנוצר מול סעודיה, נועדה לחבל במאמצים הישראליים, אך גורמים בכירים טוענים כי אינם מזהים בהם איום ממשי בנושא הזה.

על אף הזיהוי הוודאי למעורבות האיראנית בפח"ע בתוך ישראל, עד כה ישראל לא פעלה באופן ישיר מול טהרן. לכן מעניינים דבריו של ראש המוסד, דדי ברנע, מהחודש שעבר שבהם הפנה אצבע מאשימה אל איראן ולראשונה הניח על השולחן את האפשרות לפגיעה חזרה בלב איראן.

ראש המוסד דדי ברנע, צילום: חיים צח/לע״מ

"עד כה הגענו רק לפעילים ולמפקדים האחראים על הוצאת הפעילויות. אני אומר מעל במה זו שפגיעה בישראלי או ביהודי בכל דרך, ואני מדגיש - בכל דרך, תוביל לפעילות מול האיראנים ששיגרו את הטרוריסטים וגם מול מקבלי ההחלטות – מהמבצע עד לדרג שאישר את הפעולה וליחידת הטרור, ואני מתכוון לכך. מחירים אלה ייגבו בדיוק רב בעומק איראן, בלב טהרן", אמר ברנע.

גלנט ידון בנושא בארה"ב

בתוך כך, אמש נודע כי שר הביטחון ייפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני במהלך חודש אוקטובר במסגרת ביקור רשמי בוושינגטון. בפגישתם צפויים השניים לדון בפעילות האיראנית הגוברת בישראל וכן באפשרויות הנורמליזציה מול סעודיה. "השניים ידונו באתגרים ובהזדמנויות המדיניות במזרח התיכון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר