מפקד חטיבת בנימין התחלף: "עשבים שוטים מתנהגים בצורה עבריינית ומביישים אותי כיהודי"

בטקס חילופי מפקדי חטיבת בנימין, התייחסו גם מפקד אוגדת איו"ש אבי בלוט וגם המח"ט היוצא אליאב אלבז להתנגשויות הבלתי פוסקות עם פעילי הימין הקיצוני • תא"ל בלוט: "הצבא לא יעמוד מנגד כאשר ישנם פורעי חוק שנכנסים לכפרים, מציתים רכוש ויוצרים סיכון בנפש. על פעולות מסוג זה ראוי לומר בקול צלול – זה לא ערכי, לא יהודי"

טקס חילופי מח"ט בנימין בשילה הקדומה. המח"ט היוצא אליאב אלבז ומחליף אותו לירון ביטון. צילום: שלמה מתתיהו/TPS

מפקד חטיבת בנימין אלוף משנה אליאב אלבז סיים הערב (רביעי) את תפקידו בטקס שנערך באתר שילה הקדומה בהשתתפות אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, מפקד אוגדת איו"ש תת אלוף אבי בלוט ומחליפו בתפקיד אלוף משנה לירון ביטון.

טקס חילופי מפקדי חטיבת בנימין: אלוף משנה אליאב אלבז סיים את תפקידו | שלמה מתתיהו/TPS

תקופתו של אלבז התאפיינה באסקלציה ביטחונית אך גם בהתנגשויות משמעותיות מול נערי הגבעות.

הצלחות וכישלונות

"עברו שנתיים מהארוכות, האינטנסיביות והיסודיות שחוויתי. שנתיים עם מעל ל-2,000 מבצעי מעצרים, סיכולים, תפיסות אמצעי לחימה ומניעת פיגועים בצירים, ביישובים ובעורף מדינת ישראל. שנתיים של הצלחות וכשלונות. שנתיים של שיתוף פעולה מנצח", אמר אלבז.

"שנתיים ארוכות, אינטנסיביות ויסודיות". טקס חילופי מח"ט בנימין בשילה הקדומה, צילום: שלמה מתתיהו/TPS

הוא התייחס לפעילי הימין הקיצוני שאיתם התעמת לא פעם. "בשולי השוליים של ההתיישבות, גדלו והתפתחו גם עשבים שוטים אשר מתנהגים בצורה עבריינית, לא ערכית ומביישים אותי כיהודי. על אף הקושי העצום והמחיר האישי הכבד שידעתי שאשלם, לא היה לי ספק לרגע- מנהיג ומפקד לא מתחמק מעימות, לא מעגל פינות, נמצא בחזית, מגלה באומץ לב במיוחד שקשה ולא נעים".

"אוגדת יו״ש נמצאת בתקופה הסוערת ביותר מזה שני עשורים כאשר מפקדיי, מקביליי בחטיבות השכנות ופקודיי מתמודדים אל מול גל טרור מתמשך של קרוב לשנתיים".

"אוגדת יו״ש נמצאת בתקופה הסוערת ביותר מזה שני עשורים". טקס חילופי מח"ט בנימין, צילום: שלמה מתתיהו/TPS

"ויתרנו על משפחותינו, על חיינו האישיים ואף אנו מוכנים למסור את נפשנו להגנת העם והמולדת. כל פיגוע, כל נפגע בגוף או בנפש, בכל ציר, צומת או יישוב ביהודה ושומרון הוא כמו אגרוף בבטן למתחולל בנפשו של המפקד האמון על חיי התושבים בגזרתו".

עומדים איתן

סיכם ופנה למחליפו: "אני מעביר אליך היום את הפיקוד על חטיבת בנימין ובטוח כי גזרת בנימין והחטיבה נמצאות בידיים טובות ובידי האנשים האיכותיים והנכונים לעשייה".

מפקד אוגדת איו"ש, תת אלוף אבי בלוט, גם הוא התייחס לעימות מול פעילי הימין.

"גזרת בנימין והחטיבה נמצאות בידיים טובות". המח"ט היוצא אליאב אלבז ומחליף אותו לירון ביטון, צילום: שלמה מתתיהו/TPS

"ידעת בתבונתך, לעמוד איתן. הפגנת עמוד שדרה ערכי אל מול פורעי חוק שלא מייצגים את ההתיישבות פה. אנחנו לא מבולבלים - תפקידנו, ראש לכל, הוא לספק ביטחון ולוודא כי הטרור פוגש צבא והאזרחים חיים שגרה".

"אך יחד עם זאת, נאכוף חוק וסדר. הצבא לא יעמוד מנגד כאשר ישנם פורעי חוק שנכנסים לכפרים, מציתים רכוש ויוצרים סיכון בנפש, כאשר ישנו חיכוך בשטחי מרעה בין הכפרים והיישובים, כך פועלים כל המשרתים ביהודה ושומרון וכך פעלת אתה".

אוכפים חוק וסדר. המח"ט היוצא אליאב אלבז ומחליף אותו לירון ביטון, צילום: שלמה מתתיהו/TPS

"על פעולות מסוג זה ראוי לומר בקול צלול – זה לא ערכי, לא יהודי, לא תורם לביטחון ובשבוע שעבר התברר כי זה גם מסוכן. העובדה שאתה, אלבז, היית צריך לספוג נאצות בזמן שהגעת לניחום אבלים על ידי אנשים, שלא מייצגים את ההתיישבות, היא מזעזעת וראויה לכל גינוי, אין כפיות טובה גדולה מזו כלפי משרת ציבור הפועל לילות כימים להגנה על תושבי האזור ומדינת ישראל", אמר בלוט.

"חבל ארץ משמעותי במורשת"

מפקד חטיבת בנימין הנכנס, אלוף משנה לירון ביטון, אמר כי "קבלת הפיקוד על גזרת בנימין הינו רגע מרגש ומיוחד עבורי. תחושת אחריות משמעותית ומחייבת מאין כמותה, שכוללת בראש ובראשונה את ההגנה על תושבי הגזרה, וכמובן, שימור איכות החיים אליה נחשפתי בחודשים האחרונים".

רגע מרגש. טקס חילופי מח"ט בנימין, צילום: שלמה מתתיהו/TPS

"חבל ארץ זה הוא חלק משמעותי ומרכזי במורשתו של העם היהודי ובאופן אישי אני מרגיש זכות גדולה והגשמה עצמית. אלבז, מתוך הכרות אישית רבת שנים ובסיומו של תהליך למידה משמעותי, אני רוצה להודות לך בשם עם ישראל, תושבי הגזרה, אנשי החטיבה וכמובן באופן אישי, על שנתיים של עשייה משמעותית".

"תודה על הפתיחות והליווי בחודשים האחרונים," אמר לסיום. "בהצלחה רבה לך ולמשפחתך בהמשך הדרך. לפנינו אתגרים רבים, אין לי ספק שנצליח בשותפות אמיתית לעמוד במשימה המורכבת, מצפה לעבודה המשותפת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר