התוכנית: להמשיך את גדר הביטחון באזור הר חברון

ל"ישראל היום" נודע כי בכירים בממשלה נתנו אור ירוק להקמת חלק חדש של הגדר באורך עשרות קילומטרים • בשלב זה אין תקציב לעבודות • בהתיישבות מתנגדים: "זו תהיה בכייה לדורות"

אזור הר חברון שבו מתוכננת הגדר. צילום: נעמה שטרן

גורמים בכירים בממשלה מתכננים להקים חלק נוסף של גדר הביטחון, לאורך עשרות קילומטרים, באזור הר חברון - כך נודע ל"ישראל היום". מדובר במקטע נוסף בהר חברון, באזור שעדיין אין בו גדר, שיוקם על פי התכנונים למרות הפגיעה בטבע באזור, ואף על פי שהוא נחשב לפחות בעייתי מבחינה ביטחונית.

בשבוע שעבר נערכה פגישה דרמטית בהשתתפות כמה בכירים בממשלה, שבמסגרתה ניתן אור ירוק עקרוני להקמת הגדר החדשה, שכמוה לא נבנתה באזור כבר שנים רבות. מדובר באישור עקרוני בשלב זה, ועדיין אין תקציב אופרטיבי להקמת הגדר. עם זאת, הדבר מטריד מאוד גורמים בהתיישבות שנחשפו לתוכניות וחוששים מהמשמעויות המדיניות של ההחלטה.

משמעות מדינית

מדובר באישור נוסף שניתן למערכת הביטחון בממשלה הנוכחית, שנחשבת ל"ימין מלא", להקים גדר ולהפריד בפועל את יהודה ושומרון מהצד השני של הקו הירוק, דבר שמעורר זעם גדול בהתיישבות. לפני כמה חודשים נחשף ב"ישראל היום" כי בצה"ל מתכוונים להתחיל לבנות גדר שתנתק בין גוש עציון לבין ירושלים ואזור בית שמש ומרכז הארץ, כחלק מהשלמת גדר הביטחון.

"במקום לחזק כראוי את קו היישובים במזרח הר חברון ולאכוף את החוק על הפרות הבנייה הרבות באזור, וכך לשלוט על דרכי הגישה למדבר יהודה, בחרה ממשלת ישראל בבניית גדר שתהיה בכייה לדורות", אומר ארי אודס, מועמד לראשות מועצת הר חברון.

"ממשלת ישראל בבניית גדר שתהיה בכייה לדורות". ארי אודס, צילום: שרון גבאי

לדבריו, "מדובר בהרס עצום של הטבע ואזורי טיולים של נחלי המדבר ובפגיעה בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. לכולנו ברור שבתוך שנים בודדות ימצאו המבריחים והמסתננים את הדרך לעקוף את המכשול ולייצר בו פרצות רבות, כפי שעשו באזורים אחרים. אני קורא לממשלת ישראל לעשות חשיבה מחדש ולא לקדם את בניית הגדר''.

התושבים הן באזור גוש עציון והן באזור הר חברון זועמים על כך שבמערכת הביטחון ממשיכים לקדם את בניית גדר הביטחון באזורים שהיסטורית היא לא נבנתה. זאת חרף העובדה כי אלה אזורים שנחשבים לרגועים יותר.

על פי הערכות צה"ל, גם כעת, שנה וחצי לאחר תחילת מבצע שובר גלים וגל הטרור המתמשך, עדיין 80% מהטרור מגיע מאזור צפון השומרון. על כן לא ברור מדוע יש להקים גדרות באזורים הדרומיים, שעלולים להשליך על עתיד יו"ש מבחינה מדינית.

המכשול הוזנח

עם תחילת גל הטרור אשתקד החלו בצה"ל לבצר את הגדר שהוזנחה במשך שנים. אלא שכעת דווקא באזורים רגישים יותר, כמו אזור ראש העין, שממנו חדרו מחבלים, עדיין נכנסים מאות שב"חים.

פלשתיני מטפס מעל גדר הביטחון (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

בה בעת, באזורים שנחשבים רגועים יותר מתכננים במערכת הביטחון לבנות גדרות חדשות, כדוגמת המכשול הקרקעי שהוקם לאורך 15 קילומטרים בעלות של עשרות מיליוני שקלים באזור הר חברון.

במשרד הביטחון ובצה"ל מסרו כי הנושא אינו תחת סמכותם. תגובת לשכת רה"מ טרם התקבלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר