בצבא מעריכים: המבצע בג'נין היה רק ההקדמה

למרות הניסיונות, מנגנוני הביטחון הפלשתיניים לא משתלטים על ג'נין ומסרבים לפעול במחנה הפליטים • בצה"ל מודים: עקב אוזלת היד שמפגינה הרשות - לא תהיה ברירה אלא להיכנס שוב לעיר

חיילי צה"ל בפעולה ביו"ש (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

בצה"ל גוברת ההערכה כי לא ירחק היום שבו ייאלצו לפעול במחנה הפליטים ג'נין, בעקבות אוזלת היד שמפגינה הרשות הפלשתינית בשטח.

מבצע בית וגן במחנה הפליטים הסתיים בהצלחה מרובה. כ־1,000 מטענים נתפסו, לצד יותר מ־100 מבוקשים שנעצרו. לאחר יציאת צה"ל הובהר כי בכוונת הצבא לא להמשיך לפעול במחנה הפליטים, אך עם זאת הוחלט לתת לרשות הפלשתינית לנסות להשתלט על האזור ולהשליט בו סדר.

המבצע בג'נין. פעילות המנגנונים הפלשתיניים לא אפקטיבית, צילום: דובר צה"ל

אלא שחודש עבר מאז המבצע, והמנגנונים לא פועלים בתוך מחנה הפליטים כלל. בצה"ל מזהים כי המגנונים אמנם התעוררו ועובדים בשטח, אך כי הם לא אפקטיביים בתוך המחנה, שהוא שורש הבעיה.

הטבעת מתהדקת מחדש

לאט־לאט מתהדקת מחדש הטבעת סביב מחנה הפליטים, וקרוב היום שבו יחזרו כוחות הצבא למתחם הבעייתי. בשבוע האחרון חוסלו שלושה מחבלים שהיו בדרכם לפיגוע ובוצעה פעילות בעיר. כמו כן, ביום שישי חמושים ירו על פילבוקס צבאי באזור דותן.

כוח צה"ל בפעילות לילית טול-כרם // קרדיט: רשתות ערביות

ישנן התרעות לפיגועים בכל רחבי יהודה ושומרון. מסיבה זו הגבירו בצה"ל כוחות על מנת לעצור את המחבלים. "על כל מאה פיגועים מסוכלים - יש אחד שמצליח לצאת", הסבירו בצה"ל את הפיגוע בשבת שעברה בתל אביב.

המבצע בג'נין היה קדימון לרצף פעולות שצריכות להיעשות בשטח. כרגע בצה"ל עדיין נותנים הזדמנות למנגנונים להוכיח את עצמם, אך הזמן הולך ואוזל.

אחד האתגרים שעומדים בפני צה"ל הוא איום הרקטות בצפון השומרון. בצבא מבהירים כי לא יאפשרו "לבנוניזציה" בצפון השומרון, וכי אחת מהסיבות למבצע בית וגן היתה נשק שובר שוויון, כמו רחפנים מתפוצצים שהמחבלים ניסו להכניס לשימוש.

שלוש חוליות שעסקו בירי רקטות כבר סוכלו, ובצה"ל משוכנעים כי יגיעו לעוד מחבלים שמנסים להגיע להישגים כאלה או אחרים. עם זאת, כרגע מדובר על פי כל ההערכות בניסיונות להפחיד את הישראלים ולהשרות אווירת טרור, ולא באיום ממשי.

האתגר: לעצור את גל הטרור

האתגר הגדול שעומד לפתחו של צה"ל כבר יותר משנה הוא הצורך לעצור את גל הטרור מצפון לצומת תפוח, בצפון השומרון.

הפיגועים בתקוע, במעלה אדומים ובבקעה נגמרו בנס ללא הרוגים, אך גם בצבא מודעים לכך שמדובר בעניין של מזל. ההערכות הן שהפיגועים ברחבי יו"ש הם השפעה של הדים המגיעים מצפון השומרון, ובפרט מהמבצע בג'נין, אך עין אחת פקוחה כל הזמן ליתר אזורי יו"ש על מנת לשמור על השקט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר