"חרד לילדים שלי": הגבול עם ירדן פרוץ לגמרי

מאז חדירת המחבל מגבול מצרים לפני כחודש, ביישובי הערבה התיכונה חיים בפחד: "לא רחוק היום שנראה פה הלוויות של ילדים" • לקלות הבלתי נסבלת של חדירה מירדן סיבות רבות: אין גדר גבול כלל, הכוח הצבאי דל והכיסוי חלקי • מאיר צור, ראש המועצה האזורית: "אירוע פח"ע - עניין של זמן"

309 ק"מ של גבול עם ירדן. צילום: גיל אליהו

"אני לא ישן בלילה. אני חרד לילדים שלי. לא רחוק היום שבו מפגע ירדני יחדור לאחד ממושבי הערבה, ונראה פה הלוויות עם ארונות של ילדים כי מישהו נרדם בשמירה על גבול ירדן. שום דבר לא יכול לעצור את המפגע מלחדור לישראל ולטבוח בנו ובילדינו. זו תמונת המצב כבר המון שנים, ולאף אחד לא אכפת עד האסון שיקרה - והוא יקרה, זה רק עניין של זמן".

את הדברים הללו אומרים תושבי הערבה התיכונה ל"ישראל היום", חודש לאחר שמחבל חדר דרך פרצה בגדר גבול ישראל־מצרים וירה למוות בשלושה מחיילי גדוד ברדלס. מאז התושבים ישנים עם נשק מתחת לכרית, מפחד שגם להם זה יקרה.

הרמטכ"ל בסיור בגבול ישראל-מצרים לאחר הפיגוע // קרדיט: דובר צה"ל

א', המתגורר באחד ממושבי הערבה התיכונה, אומר בקול חנוק מכעס: "המצב נוראי. בניגוד לגדר הגבול הגבוהה בין מצרים לישראל, לנו אין גדר, וגבול ישראל־ירדן פרוץ לגמרי מאזור קיבוץ יוטבתה שבערבה הדרומית ועד ים המלח. ראשי הביטחון והממשלה, ומי שאמונים על השמירה, כולם יודעים את זה ולא עושים דבר. ברור לנו שפיגוע חבלני על הגבול יקרה, והם יגידו 'לא ידענו, עשינו הכל כדי למנוע'.

"אז אנחנו כאן כדי לומר לכל תושבי ישראל, גם לאלה שנוסעים בכביש 90 לים המלח או לאילת או לערבה: מערכת הביטחון וצה"ל יודעים על הסכנות ושותקים, ומאפשרים לזה לקרות - כמו שאפשרו לפיגוע בכביש 12 לקרות למרות שהיו התרעות ממוקדות, כמו שאפשרו משמרות של חיילים 24/7 בגבול מצרים, וכמו שכולם ידעו על הפרצות בגדר הגבול המצרי.

"הם יודעים שבכל יום יש מירדן הברחות נשק, סמים ואנשים. אין כוח שיכול לעצור אותם, ומי שמנסים הם חיילים צעירים שמסכנים את חייהם, והם מעטים מדי. אין מספיק טכנולוגיה ותצפיות. זה קרה בגבול מצרים, וזה יקרה בגבול ירדן. זו הפקרות מוחלטת של הגזרה הדרומית. צה"ל משקיע באתרי התיירות ים המלח ואילת, אבל באמצע יש את גבול ירדן ואת הערבה, וכל שאר הגזרה נזנח.

אביו של אורי יצחק שנהרג בפיגוע בגבול מצרים סופד לבנו // צילום: דוד כהן

"בכל הברחת נשק או סמים מעורבים בדואים משתפי פעולה וחוליות של שמונה אנשים, אבל בכל פעם שצה"ל מצליח לסכל הברחה, נתפס מבריח או שניים בסך הכל. כל השאר בורחים, וגם אם הם נתפסים - הם יושבים חצי שנה בכלא, במקרה הטוב, ומשתחררים. ומדובר בהברחות ענקיות על בסיס יומי".

"הצד השני יודע עלינו הכל"

לדברי ר', תושב הערבה זה עשרות שנים, הגבול התעורר לחיים מאז שנות הקורונה והפך פעיל מאוד עקב הברחות מכל הסוגים. "המבריחים קיבלו תעוזה, והמעבר מירדן לישראל חופשי ללא כל הפרעה", הוא אומר. "אנחנו בערבה 500 מטר מהגבול ומאוד חוששים.

"יש יישובים שביניהם לבין הגבול המרחק הוא של כמה צעדים, ומי שעוסק בהברחות בצד השני אוסף מודיעין ויודע עלינו הכל. הוא מאוד מתוחכם וגם נעזר בהרבה אנשים. מחר זו לא תהיה רק הברחת נשק, אלא מישהו יחליט שהוא מוציא לפועל פיגוע. בסוף, כל מי שמעביר אמל"ח לגורם עוין בתוך ישראל יכול להפוך למפגע".

תושבי הערבה שעימם שוחחנו מספרים כי הגדוד הממונה על שמירת הגבולות הוא קטן, וגם אם היה רוצה - הוא לא מסוגל בכוחותיו הנוכחיים להגן על כולם - לא על אילת שבכל רגע נתון מכילה 130 אלף תושבים ונופשים, לא על ים המלח והמלונות שבהם כ־100 אלף נופשים בכל זמן נתון, ולא על תושבי חבל אילות והערבה התיכונה.

"יש לנו יחסים טובים עם ירדן ויש עדכונים מודיעיניים משני הצדדים", אומר ר', "אבל כולנו מבינים, גם על פי המידעים שמגיעים אלינו, כי בערבה או בים המלח או באילת יקרה אירוע פח"ע כמו שקרה בהר חריף שבגבול מצרים. אם קורה אירוע פח"ע באזור מלונות ים המלח, מי שיגיב זו פלוגה קטנה ששולטת על כל הערבה.

"זמן התגובה לא מספיק קצר, אין מספיק כוח אדם, מה גם שאין גדר באזור ים המלח. אלה חיילים טובים, שמשרתים במדבר בתנאים קשים ומסיירים לאורך הגבול, אבל הגבול כל כך פרוץ שבקלות ניתן להעביר גדוד מירדן ולחזור בלי שאף אחד בצה"ל ישים לב או יצליח לעצור אותו. אין מספיק כיסוי, גם לא טכנולוגי".

א', תושבת הערבה, חרדה לילדיה: "מקבלי ההחלטות לוקחים סיכון על חשבוננו. אם יהיה אירוע פח"ע, התושבים יצטרכו להגן על הבית לבדם. אנחנו מתריעים כבר שנים שצריך להתייחס לצד הזה ברצינות".

להתחיל בבניית הגדר

לדברי ר', "הפתרון הוא פשוט ויכול לתת מענה מחר בבוקר - לצד בניית הגדר אפשר להביא כוחות יותר גדולים, לא לתת לגדוד אחד להיות אחראי לגזרה כל כך רחבה ולא להסתפק בשני סיורים ביום על הגדר. החיילים לאורך הגבול המצרי מסתכנים בחייהם בכל רגע, וכך גם התושבים שגרים בדרום. אני מזמין את הפיקוד העליון של צה"ל וגם את שר הביטחון לראות במו עיניהם עד כמה הגזרה הזו חשופה ועלולה לסכן את התושבים".

"אין גדר ואין שום מכשול". גבול ישראל ירדן, צילום: רונית זילברשטיין

מאיר צור, ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, דורש מהממשלה להתחיל בעבודות לבניית גדר הגבול בין ישראל לירדן: "אנחנו מכירים את התהליך. זה מתחיל בהברחות של סמים ונשק, ובעוד רגע נגיע לאירועי פח"ע בערבה. זה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. הצבא תופס כמה שהוא יכול, אבל יש חצייה יומיומית כי אין גדר ואין שום מכשול, ובאזור היישובים יש בכל יום חדירה לישראל.

"בערבה יש יחידת לוחמה בטרור המורכבת מבני המושבים, כולם מתנדבים שמתאמנים כל העת, ולצידה גם כוחות כוננות וגדוד צה"ל שממונה על השמירה. הם חיילים מצוינים, אבל הם לא הכתובת לתסכול של התושבים. הממשלה צריכה להקצות משאבים כדי למנוע הברחות וחדירות מירדן, ולבנות גדר שתבטיח את שלום תושבי מדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר