"בלי להיות שחצן: בלבנון יהיה קשה, אבל ננצח" | מפקד הקומנדו משרטט כיצד תיראה המלחמה הבאה

אל"מ מני ליברטי, מפקד הקומנדו היוצא, מדבר על העימות הבא, שבו מיועדת החטיבה שלו לפעול בעומק האויב • "יהיה מגעיל, תהיה מלא אש וחיילים ימותו - אבל אנחנו הרבה יותר טובים מחיזבאללה" • הראיון המלא - בשישי ב"ישראל השבוע"

אל"מ מני ליברטי. צילום: אורן כהן

"חיזבאללה הוא אויב מאתגר, יש להם אלפי רקטות ונ"ט, אבל הם יסיימו את המלחמה הבאה בלבנון, אחרת, לנו יהיה קשה, ויהיה מגעיל, ותהיה מלא אש וחיילים ימותו, אבל בסוף נסיים את זה בתוצאה שהיא מאוד לא טובה מבחינת חיזבאללה כי אנחנו הרבה יותר טובים. ואני לא אומר את זה ממקום שחצני, אלא כי אני יודע מה אנחנו יודעים בהגנה, ובמודיעין ובהתקפה. זה אתגר גדול, שננצח בו", כך אומר המפקד היוצא של חטיבת הקומנדו, אל"מ מני ליברטי.

בראיון בלעדי מדבר ליברטי על אתגרי המלחמה הבאה, שבה מיועדת החטיבה שלו לפעול בעומק האויב. "אני רוצה שמקבלי ההחלטות יעשו את זה בחרדת קודש ועם הרבה שיקול דעת. הוכחנו במודל מבצעי לפני שלושה שבועות שאנחנו יכולים לעשות את זה, אבל להכניס את הקומנדו לעומק זה מהלך שעושים רק כשאין ברירה, או כדי למנוע מצב של אין ברירה. זאת החלטה משוגעת".

"חיזבאללה הוא אויב מאתגר". אל"מ מני ליברטי, צילום: דובר צה"ל

ותהיו מסוגלים להביא הישג משמעותי?
"בהרבה צניעות, כן. תדמיין שחטיבת קומנדו נוחתת בצומת מסמיה או בצומת מסובים. מי יגיע אליה ויעצור אותה? עד שיגיעו אליה היא כבר שותה קפה בקריה או במטה של מחוז תל-אביב. אין לחיזבאללה יכולת להיות חזק בכל נקודה".

תחת חטיבת הקומנדו פועלים 3 גדודים מובחרים: דובדבן, מגלן ואגוז. דובדבן לוקחת בשנה וחצי האחרונות חלק מרכזי בפעילות המבצעית לסיכול טרור ביו"ש, שהיא אלימה ומורכבת בהרבה מבעבר. "אנחנו מגיעים עם רכבים מסוערבים. הפער בין הפריקה מהרכב המסוערב לבין תחילת ההיתקלות היא ההזיה הכי גדולה שאני חי בה, זאת אומרת שאני אפילו לא מצליח לעכל אותה. אם פעם ההיתקלות היתה במבנה עצמו, בסיר לחץ או בסריקה, היום המעטפת היא פי 10 יותר מורכבת מהיעד עצמו. הסיפור האמיתי זאת כמות החמושים שנמצאת בכל תא שטח נתון. זה אירוע ענק".

"יש לנו בקומנדו דימונה ואשקלון ומלא תל אביב". אל"מ מני ליברטי, צילום: אורן כהן

אולם האירוע המרכזי בתקופתו לא היה מבצעי אלא הירי הדו-צדדי שהוביל למותם של שני מפקדי פלגות ביחידה, רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון, מאש קצין אחר ליחידה. ליברטי אומר ש"כואב עד כמה פשוט איך שזה קרה. מהרגע שבן אדם יוצא לבד, שם על עצמו נשק, שם קסדה, שם אמצעי לראיית לילה על העיניים, דורך כדור בנשק - זה כמו שהוצאת טיל טורפדו ואין לו דרך חזרה. משם כבר שום דבר טוב לא יכול לקרות. זה כמו שתי רכבות שהתנגשו אחת בשניה. אירוע שהוא על גבול ההזיה. קצין בצה"ל לא אמור לצאת לבד. זה פורץ כל מנגנון אפשרי".

ליברטי מדבר בראיון גם על המוטיבציה לשירות, ועל פרופיל המשרתים בחטיבה. "יש לנו בקומנדו דימונה ואשקלון ומלא תל אביב, ומלא יהודה ושומרון, ואתיופים ודרוזים, כולם לוחמים עם מוטיבציה גבוהה. כשיש לך מטרה משותפת, כשהמתנחל והתל-אביב פותחים ביחד זיג בבלאטה, אז הכל ברור".

הראיון המלא עם אל"מ מני ליברטי - בשישי ב"ישראל השבוע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר