אמ"ן באזהרה חריגה: ההרתעה של ישראל מול אויביה נשחקת

ההתרעה החריגה נשלחה לבכירי צה"ל ולצמרת המדינית • המידע הזה הוא שדחק בשר הביטחון לשאת את הנאום שהביא להודעה על פיטוריו • במוקד הפגיעה האסטרטגית: הקרע הפנימי בעם בשל החקיקה המשפטית

תמונות מפעילות חיל האוויר , צילום: דובר צה"ל

מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל החמיר בחודשים האחרונים, כך מזהירה חטיבת המחקר באגף המודיעין. אזהרה חריגה זו נשלחה באחרונה במסמכים רשמיים לבכירי צה"ל ולצמרת המדינית-ביטחונית, ובראשה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, וראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי.

נראה כי היא עמדה ברקע האזהרה החריפה שגלנט שיגר בשבוע שעבר, ואשר הובילה לפיטוריו, מהם נסוג נתניהו בשלב הזה. חטיבת המחקר מסבירה את הנסיגה המסוכנת במצבה האסטרטגי של ישראל בכמה סיבות. המרכזית שבהן היא החולשה שמזהים אויבי ישראל כתוצאה מהקרע הפנימי בשל החקיקה המשפטית.

רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, צילום: אריאל חרמוני-משרד הביטחון

זה מתבטא בכל אחד ממרכיבי הציר האנטי-ישראלי שאיראן בראשו. עדות לכך היא רצף הפגישות שקיים בשבועות האחרונים חסן נסראללה עם בכירי החמאס והג'יהאד האיסלאמי, במטרה לתאם עמדות.

הנשיא ג'ו ביידן, צילום: אי.פי.אי

גם בכירים איראנים מקיימים מגעים דומים וסביר להניח כי היא גם הגבירה את לחציה על הגורמים השונים בציר לבצע פיגועים בישראל. נראה שזה עמד ברקע הפיגוע שבוצע לפני כשבועיים מלבנון ככל הנראה בהשראת חיזבאללה, וכן במאמץ הגובר לבצע פיגועים מיו"ש, שנתפסת על-ידי כל הגורמים בציר כנקודה הארכימדית שעלולה להצית את האיזור כולו.

הנהנית מהמצב - איראן

סיבה נוספת היא ההתרחקות בין ישראל וארצות-הברית. איראן היא הנהנית העיקרית מכך, משום שהיא סבורה שישראל לא תוכל לנהל מערכה נגדה או לתקוף את פרויקט הגרעין שלה ללא תמיכה אמריקנית.

גם הרשות הפלשתינית מעודדת מההתרחקות הזאת, והיא מקווה להסתייע בה בעיקר בפורומים בינלאומיים שונים, מוועדות באו"ם ועד לבית הדין הבינ"ל בהאג.

מפקד כוח היבשה בצבא איראן, צילום: ללא

במקביל, ההתרחקות הזאת מעוררת דאגה אצל ידידי ישראל, בעיקר במפרץ אבל גם במצרים, ירדן ובמדינות נוספות. אם בעבר הן התקרבו לישראל בשל הקשר ההדוק לוושינגטון, והבנתם כי ישראל מביאה לכל הסכם גם את ארצות־הברית. תוצאה מיידית של הריחוק הישראלי-אמריקני היא התקרבות בין ידידי ישראל באיזור לאיראן. זה בא לידי ביטוי בחידוש יחסי איראן־סעודיה ובחריין, אך גם בקבלת הפנים החמה שציפתה באחרונה לשר החוץ האיראני בקהיר.

החשש - המצב רק יחמיר

המשמעות המיידית של הדברים היא שחיקה בהרתעה הישראלית, ובהמשך לכך בעוצמתה המדינית-ביטחונית בזירה האזורית והבינלאומית. החשש הוא שהנסיגה במצבה האסטרטגי של ישראל תעמיק עוד יותר, על-רקע התהליכים המואצים בזירה הפנימית והחיצונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר