רוכב על אופנוע ומניח מטען: כך ביצע מחבל דעאש את הפיגוע המשולב בירושלים

סלאם פרוח, בן 26, תושב ישראל ובעל תעודת זהות כחולה ומהנדס מכונות במקצוע, פעל לבדו • מהלך המרדף אחריו, נתפס מטען נוסף מוכן להפעלה • ביצע ניסויים בבור שחפר בשטח פתוח באזור בנימין, שם גם ייצר את מטעני הנפץ • המשטרה ושב"כ נפגשו עם משפחות הנרצחים

אסלאם פרוח, המחבל מפיגוע המטענים הכפול, צילום: אורן בן חקון

בית המשפט התיר היום (שלישי) לפרסום את זהות החשוד בביצוע הפיגוע המשולב בירושלים ב-23 בנובמבר. המחבל הוא אסלאם פרוח, בן 26, תושב ישראל בעל תעודת זהות כחולה, אימו ישראלית ואביו תושב רמאללה. 

כחודש אחרי: רוכב על אופנוע ומניח מטען - תיעוד חדש מהפיגוע בירושלים // צילום: חיים גולדברג כיכר השבת

בחודש שעבר ב-23 בנובמבר בשעה 07:05 התרחש פיצוץ חזק של מטען חבלה באזור צומת הכניסה לירושלים בסמוך לתחנת אוטובוס. כוחות משטרה גדולים הוזעקו למקום ובמקביל לטיפול בזירה זו, בסביבות השעה 07:35 ארע פיצוץ מטען חבלה נוסף בצמוד לתחנת אוטובוס בצומת רמות שבירושלים. כוחות משטרה והצלה רבים בפיקוד מפקד מחוז ירושלים הגיעו למקום ופעלו להצלת חיים ופינוי נפגעים מהזירה.

סריקת כוחות אחר חשודים מיד לאחר פיגוע המטענים בירושלים / משטרה

כתוצאה מהפיגוע המשולב נרצחו טדסה טשומה ז"ל – תושב פסגת זאב שהיה בשנות החמישים לחייו, והנער אריה שצ'ופק ז"ל שהתגורר בשכונת הר-נוף. בנוסף נפצעו בפיגוע הכפול למעלה מ-20 בני אדם, מרביתם במצב קל או נפגעי חרדה.

האופנוע ששימש את המחבל, צילום: משטרה

בימים שלאחר הפיגוע נאספו על ידי חוקרי שב״כ וימ"ר ירושלים, בסיוע כוחות צה"ל, ממצאים וראיות במטרה להתחקות אחר זהות המחבל. בסופ"ש שלאחר הפיגוע אותרו בשטח פתוח בשטחי יו"ש, סמוך לתצפית אוג, פריטים חשודים מוסתרים בשטח, בהם: קטנוע שעל פי החשד שימש את המחבל לביצוע הפיגוע והנחת המטענים, חמישה מטעני צינור, בגדים שונים ששימשו את המחבל לפני במהלך ולאחר הפיגוע, קסדה ועוד.

בעקבות ממצאים אלו ופעולות חקירה נוספות שנעשו במקביל תוך מעצר חשודים וחקירתם, התחקו חוקרי השב"כ וימ"ר ירושלים אחר זהות המחבל שביצע את הפיגוע.

הארכת מעצר המחבל מפיגוע המטענים בירושלים // צילום: יוני ריקנר

המחבל, אסלאם פרוח, בן 26, תושב ישראל, ללא רקע ביטחוני קודם, מתגורר לסירוגין בכפר עקב וברמאללה, מהנדס מכונות במקצועו, הועבר עם מעצרו לחקירת שב"כ ומשטרה.

סלאם פרוח. מחבל דאעש שביצע את הפיגוע בירושלים, צילום: אורן בן חקון

מחקירת השב"כ וימ״ר ירושלים עולה כי החשוד, שפעל תחת אידאולוגיה סלפית-ג'האדיסטית המזדהה עם ארגון הטרור של המדינה האסלאמית (דאע"ש) ביצע פיגועים אלה לבדו, לאחר שתכנן את הוצאתם לפועל במשך זמן, לשם פגיעה באזרחים ישראלים בירושלים.

במסגרת החקירה עלה שהעצור צרך תכני טרור ובין היתר מצפייה בהם למד אודות יצור חומרי נפץ וביצע ניסויים בבור אותו חפר בשטח פתוח באזור בנימין, שם גם ייצר את מטעני הנפץ. בבור שאותר ופוצץ, הוסתרו חומרי גלם ליצור מטענים נוספים וכן נתפס ברשות המפגע, נשק מסוג קרלו. במהלך המרדף אחריו, נתפס מטען נוסף מוכן להפעלה. מהחקירה עולה שפרוח התכוון לבצע באמצעותם פיגועים נוספים.

מעצרו של המחבל הוארך מעת לעת בבימ"ש. היום הוגשה נגדו הצהרת תובע על ידי המשטרה ובימים הקרובים צפוי נגדו כתב אישום בגין מעשי טרור ורצח ע״י הפרקליטות.

אמצעי הנשק שנתפסו לאחר הפיגוע, צילום: דוברות המשטרה

במסגרת החקירה נעצרו חשודים נוספים אולם התברר בחקירה כי אינם מעורבים בפיגוע זה. אחד מהחשודים הללו, נעצר על ידי בלשי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים ובחקירתו התברר כי תכנן לבדו וללא קשר לפיגוע המטענים, לבצע פיגוע נוסף באזור התחנה המרכזית בירושלים. החשוד היה בשלבי תכנון ראשוניים ומעצרו סיכל את כוונותיו. מעצרו הוארך ובימים הקרובים צפוי גם נגדו כתב אישום.

ברח בקטנוע למדבר יהודה

המשטרה ושב״כ נפגשו עם בני משפחות הנרצחים בפיגוע וסיפרו להם על פענוח הפיגוע הקטלני. מהחקירה ומהפעילות המשותפת של ימ״ר ירושלים במשטרת ישראל, שב״כ וצה״ל עלה כי המחבל תכנן את הפיגוע המשולב במשך זמן רב, כולל את מסלול הבריחה שלו והגיע בבוקר הפיגוע עם אופנוע, הניח את המטענים כשעה לפני הפיגוע, הפעיל אותם באמצעות טלפונים סלולריים ועזב את ירושלים לכיוון נחל אוג במדבר יהודה.

השטח הזה נסרק על ידי כוחות צה״ל לצד אנשי שב״כ וכוחות משטרה ואותרו ממצאים במערה ובהם הקטנוע ששימש את המחבל לביצוע הפיגוע, פרטי לבוש וקסדה וחמישה מטענים קטנים נוספים, שהוחבאו מתחת לסלעים במקום, שאותם המחבל תכנן לחבר למטען אחד גדול במשקל של כ-5 קילוגרמים במטרה לפוצץ אותו על כוחות ההצלה לאחר הפיצוץ הראשוני ברמות, אבל עקב תקלה הוא לא הפעיל אותו.

מדבר יהודה, צילום: משה שי

אנשי זיהוי פלילי וחבלה של המשטרה הגיעו למקום ופעלו בשטח. הממצאים הועברו למטה הארצי ובמקביל לממצאים במעבדות, המשטרה ושב״כ פעלו לאיתור המחבל. בחינת הקטנוע גילתה כי המחבל שינה את זיהוי הקטנוע שהחליף מספר בעלויות עד שהגיע לחנות אופנועים בכפר עקב.

המשטרה בסריקות במקום הפיגוע (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

חקירת המשטרה ושב״כ ובדיקת הממצאים שנמצאו והקטנוע הובילו לחשוד בביצוע הפיגוע והוא נעצר במקום העבודה שלו במישור אדומים. החשוד בביצוע הפיגוע הוא ללא עבר פלילי, בעל ידע טכני גבוה, שאימץ אידיאולוגיה אסלאמיסטית קיצונית, הדוגלת בג׳יהאד ולמד דרך הרשתות החברתיות על האופן בו ניתן לבצע פיגוע וגם לטשטש את זהות מבצע הפיגוע. הוא הכין לעצמו מעבדה, הביא את הציוד וגם ערך ניסויים.

כמו כן, השיג כלי נשק עם משתיק קול, רכש קטנוע, טשטש את זהות הקטנוע על ידי צביעתו ושינוי לוחית הזיהוי ומספר השלדה שלו וגם למד את האזור בו ביצע את הפיגוע. המחבל תכנן לבצע פיגוע כפול ולהניח מטען גדול נוסף במטרה לפגוע בכוחות הביטחון וההצלה אותו לא הניח בסופו של דבר בגלל תקלה.

במהלך החקירה התברר כי המחבל ביצע את הפיגוע לבדו ללא שותפים וגם שיש לו חברים עם אותה אידיאולוגיה קיצונית. חבר שלו הודה בחקירה כי תכנן לבצע פיגוע התאבדות עם חגורת נפץ בתחנת הסעה לחיילים בתחנה המרכזית בירושלים. הפיגוע הזה שהיה בשלבי תכנון ראשוניים סוכל במסגרת החקירה. כמו כן, נעצרו שני אזרחים זרים, אחד אמריקאי והשני אמריקאי-קנדי, שנחקרו ולאחר שעלו כלפיהם חשדות בענייני הסתה הם גורשו מהארץ.

השתתפה בהכנת הידיעה לילך שובל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר