גורמים בישראל חוששים: רוסיה תעביר לאיראן טילים היפר־סוניים

מוסקבה וטהרן יחתמו בימים הקרובים על עסקת מל"טים נוספת • על פי הגישה הרדיקלית שמוביל המוסד, פרט לנשק המתקדם הרוסים עלולים להגביר את הסיוע למשטר להתבסס בסוריה • העסקאות בין הצדדים כבר משפיעות על המזרח התיכון

טיל היפר־סוני רוסי (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

רוסיה ואיראן עומדות לחתום בימים הקרובים על הסכם למכירת מאות מל"טים (מטוסים ללא טייס) תוקפים מתוצרת איראן לטובת המלחמה באוקראינה, כך אישרו גורמים ישראליים. 

>>הערכת אמ"ן ל-2023 נחשפת: אלו האיומים על ישראל | בלעדי<<

במהלך הקיץ האחרון חתמו שתי המדינות על העסקה הראשונה, במסגרתה נמכרו לרוסיה כמה מאות מל"טים איראניים, ששימשו לתקיפת יעדים באוקראינה. התמורה לעסקה – כמה מאות מיליוני יורו – שולמה לאיראן במזומן. גורמים ישראליים אמרו כי רוסיה העדיפה לשלם את הסכום במלואו על פני עסקאות ברטר שהיו קולעות אותה למחויבות רחבה מול איראן.

העסקה הקודמת הושלמה במלואה. כל המל"טים סופקו לרוסיה, וכל התמורה כבר שולמה. ככל הידוע, רוסיה השתמשה בכל המל"טים שקיבלה, או ברובם המכריע. לכן היא עסקה בשבועות האחרונים במו"מ אינטנסיבי עם איראן, במטרה לגבש עסקה נוספת שתאפשר לה להמשיך במתקפות על יעדים באוקראינה – בעיקר על מתקני תשתית.

מל"ט מתאבד מתוצאת איראן מעל שמי אודסה באוקראינה

בסוף השבוע אמרו בכירים בצבא אוקראינה כי במסגרת העסקה הנוספת תרכוש רוסיה 1,700 מל"טים תוקפים חדשים. בישראל מכירים נתונים שונים, ועל פיהם גם העסקה הזאת תכלול העברה של כמה מאות מל"טים בעלות של מאות מיליוני יורו שישולמו לאיראן במזומן. העסקה הזאת צפויה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים, מה שיאפשר לרוסיה להגביר את כמות התקיפות שלה באוקראינה ואת רמת הדיוק שלהן.

במו"מ בין המדינות הביעה רוסיה עניין גם בהקמת פס ייצור של מל"טים תוקפים על אדמתה. איראן נתנה לכך את הסכמתה, אולם ההערכה היא שמרגע החתימה על הסכם בנושא יידרשו כשנתיים עד שהמפעל הרוסי יוכל לייצר מל"טים איכותיים באופן סדרתי. רוסיה גם הביעה עניין ברכש של טק"ק (טילי קרקע־קרקע) מאיראן, אולם ככל הידוע עסקה כזאת טרם גובשה.

קרב הגישות בישראל

בישראל מוטרדים גם מהתמורה שאיראן תקבל מרוסיה כחלק מהסיוע למלחמתה באוקראינה. בהקשר זה קיימות במערכת הביטחון כמה גישות: הגישה הרדיקלית שאותה מוביל המוסד (ותומכים בה גורמים שונים באמ"ן), גורסת ששיתוף הפעולה העמוק בין המדינות ישליך גם על ביטחונה של ישראל.

הדאגות העיקריות בהקשר זה הן מהעברה אפשרית בעתיד של טילים היפרסוניים (המגיעים למהירות גבוהה פי חמישה או יותר ממהירות הקול) מרוסיה לאיראן, ושל סיוע למאמצי איראן להתבסס בסוריה תוך הגבלה אפשרית של פעילות חיל האוויר בזירה הצפונית.

בישראלים עוקבים בדאגה. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (ארכיון), צילום: איי.פי

הגישה המתונה יותר שאותה מוביל אגף המודיעין בצה"ל, היא שרוסיה אמנם משתפת פעולה עם איראן, אבל תוך גישה של "עסקים בלבד". כך, היא העבירה לטהרן אמצעי לחימה אמריקניים שתפסה, למטרות של "הינדוס לאחור" והיא גם מתכוונת להעביר לאיראן מטוסי סוחוי־35 מתקדמים, אבל היא נמנעת מלאפשר לאיראן דומיננטיות יתר באזור.

באמ"ן סבורים שמוסקבה לא תחרוג ממדיניותה שמתנגדת לכך שאיראן תחזיק בנשק גרעיני, והיא תמקד את רוב העסקאות איתה בתחומים מסחריים־כלכליים, בין היתר כדי להימנע מעימות נוסף עם ארה"ב והמערב.

לעסקאות המל"טים בין מוסקבה לטהרן יש כבר השפעה על הנעשה גם במזרח התיכון. העיסוק האינטנסיבי בנושא והפגיעות הרוסיות ביעדים איכותיים באוקראינה (למרות השיעור הנמוך של מל"טים שפגעו, הרוב יורטו בדרכם) גרמו לעניין מוגבר במל"טים כאלה אצל שלל גורמים – מחיזבאללה בלבנון ועד לארגונים שונים בעיראק.

לאיראן יש עניין רב באספקה נרחבת של אמל"ח מתקדם כזה כדי לייצר הרתעה ואיום קבועים על אויביה באזור, ובראשם על ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר