החשש: צבא היבשה לא כשיר כעת למלחמה

הקונספציה של "צה"ל קטן ויעיל", יחידות המילואים שאיבדו את היכולת ההתקפית והסטנדרטים הנמוכים בסדיר • אלוף במיל' ונציב קבילות החיילים לשעבר יצחק בריק בטור מיוחד על ההירדמות בשמירה - שעלולה לעלות ביוקר

רק במצגות זה נראה נפלא. אימון של חטיבה 7 בגולן, צילום: אורן כהן

מאז שנת 2006 חרתו על דגלם ארבעת הרמטכ"לים שכיהנו מאז את התפיסה המדברת על צבא קטן, טכנולוגי, איכותי ובעל יכולות התקפיות. תפיסה זו נבעה מתוך התפיסה שהמלחמות הגדולות הסתיימו: יש לנו שלום עם מצרים וירדן, סוריה (בשנת 2006) לא הייתה רלוונטית, ומול ישראל עמדו אז שתי מיליציות טרור קטנות שלא איימו על ישראל.

מאז הפכו מיליציות הטרור בעזה ובלבנון לצבאות טרור מצוידים בכ-150 אלף טילים ורקטות, ועם 16 אלף לוחמי חי"ר שמצוידים במיטב הנשק, כולל טילי נ"ט. הסורים חזרו לגזרה, ובונים את צבאם בעזרת הרוסים. מיליציות שיעיות פרו-איראניות המסוגלות לשגר טילים ורקטות לעבר ישראל מצויות בסוריה, בעיראק ובתימן. ביהודה ושומרון הטרור התעצם בהיקף של עשרות אלפי חמושים, ובתוך ישראל עצמה צפויות מהומות של אלפי ערבים ובדואים קיצוניים שעלולים לשאת נשק במלחמה הבאה. כל אלה לא השפיעו על הקונספציה של הרמטכ"לים, שהיא הרת גורל לביטחון אזרחי ישראל, והם המשיכו בקיצוץ גודל הצבא.

כוחות צה"ל בתרגיל "מרכבות האש", המדמה מלחמה בצפון // צילום ארכיון: דובר צה"ל

אם לא די בכך, יחידות המילואים בצבא היבשה הקטן ממילא איבדו את כשירותן להילחם עקב חוסר באימונים ואי הטמעת אמצעי לחימה חדשים. למעשה, במצבן היום הן אינן כשירות להיכנס להתקפה בתוך לבנון, ובלעדיהן אין אפשרות לבצע התקפה כזו, שיכולה גם להביא להתפרצות לחימה אזורית בחמש זירות במקביל - דבר שיחייב את צה"ל להציב יחידות יבשה להגנה באותן זירות, שכן גודלו של הצבא לא מאפשר זאת.

לצה"ל יש עקב אכילס משמעותי גם ביחידות הסדירות. הרעיונות של הרמטכ"ל כוכבי לבסס לחימה רב-ממדית בשילוב אוויר ויבשה לא תפסו תאוצה, והם נחלתן של יחידות בודדות בלבד. רוב היחידות הסדירות לא הטמיעו את התפיסה הזאת, וגם המעט שהטמיעו - מאבדות את יכולותיהן עם החלפת מפקדים וחיילים ביחידות.

חוסר משמעת ביחידות הסדירות

נוסף על כך, היחידות הסדירות נגועות היום בחוסר משמעת, חוסר בבקרה ומעקב, אי וידוא פקודות, חוסר טיפול בביקורות קשות, חוסר בהפקת לקחים ויישומם, ותחקירים לא אמינים. כיום מדובר בארגון שאינו לומד, ללא רציפות והמשכיות, עם סטנדרטים נמוכים ותרבות של דיווחים לא אמינים. כל אלה לא יאפשרו לצה"ל להיכנס לתקיפה יבשתית בלבנון.

רובן של יחידות השריון במילואים לא הטמיעו את מערכת הצי"ד שנמצאת בכל טנק, ומאפשרת שליטה ובקרה, ניהול המלחמה ופגיעה במטרות בשדה הקרב. ללא ידע בתפעול מערכת הצי"ד, תפקודן דומה ליכולת תפקוד של אדם בלי ראש.

על פי התפיסה הרב-ממדית של כוכבי, כל יחידה בגודל של גדוד, לרבות גדודי שריון בסדיר, צריכה להיות מסוגלת להפעיל רחפנים לאיסוף מודיעין, להפעיל ארטילריה לעבר המטרות ולהפעיל מטוסים. זו אופרציה מורכבת, ויש כיום רק יחידות בודדות הכשירות לכך. רוב גדודי השריון בסדיר אינם מיומנים בכך, אף שלפי הרמטכ"ל זה תנאי הכרחי לכניסה למתקפה. במצגות זה נראה נפלא, אך בשטח המצב שונה בהרבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר