הבחירה של הגרמנים במסוק ה"צ'ינוק" מטרידה את ישראל

על אף שמחיר עסקת המסוקים מסוג K שנרכשו עבור צה"ל נסגר כבר, הצבא היה יכול לרכוש מסוקים נוספים במחיר מופחת • כעת ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לגבולות ארה"ב שמפעילה מסוק מתוצרת "לוקהיד מרטין"

מסוק CH-53K , צילום: לוקהיד מרטין

לאחר שחיל האוויר הישראלי הודיע כי בחר את המסוק CH-53K מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין", הודיעו אתמול (רביעי) גרמניה ומצרים כי החליטו לרכוש את המסוק המתחרה שלו – הצ'ינוק, מתוצרת חברת בואינג. כתוצאה מכך, ישראל ככל הנראה תהיה המדינה היחידה שתפעיל את מסוק ה-K מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין" מחוץ לגבולות ארה"ב, עובדה שעשויה להשפיע על מחיר המסוק החדיש, שיש שטוענים שמתקרב ל-100 מיליון דולר.

כמו ישראל, גם ממשלת גרמניה התלבטה מאוד אם לרכוש את הצ'ינוק של בואינג או את מסוק ה-k של לוקהיד מרטין, אך כאמור לאחר בחינת הנושא החליטה גרמניה לרכוש כ-60 מסוקים מתוצרת חברת "בואינג", והמצרים כ-20 מסוקים מסוג זה.

הבחירה של הגרמנים במסוק ה"צ'ינוק" מטרידה מאוד את ישראל. לפני כמה חודשים בחרה ישראל כאמור את מסוקי ה-K, ובמסגרת העסקה שנחתמה נקבע כי החברה תספק לישראל 12 מסוקים מסוג זה, עם אופציה ל-6 נוספים. לו היו הגרמנים בוחרים במסוק ה-K הרי שהמחיר של כל אחד מהמסוקים העתידיים היה יורד. כלומר, המחיר של 12 המסוקים שרכשה ישראל כבר נסגר, אך ישראל הייתה יכולה לרכוש את ששת המסוקים הנוספים במחיר זול יותר.

לא זו בלבד, אלא שבחיל האוויר מאוכזבים כיוון שכעת נוצר מצב שישראל היא המדינה היחידה שתפעיל את המסוקים מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין" מחוץ לגבולות ארה"ב, עובדה שפוגעת ביכולת לקיים שיתופי פעולה בילטראליים עם מדינות המחזיקות מסוקים דומים.

מסוקי הצ'ינוק הם ממסוקי התובלה הכבדים והוותיקים בעולם. הדגמים החדשים מצוידים בבקרת טיסה דיגיטלית אוטומטית, אוויוניקה חדישה, שיטות מתקדמות של טיפול במטען, קוקפיט דיגיטלי, מערכת הפחתת רעידות, ועוד. מהירות המסוק כ-280 קמ"ש, והוא מסוגל לשאת יותר מ-10 טונות מטען ולוחמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר