התפתחות דרמטית בפרשיות ההיעלמות והרצח משנות ה-90: ברלנד, חתנו וראש העיר ישוחררו מהמעצר

צבי צוקר, חתנו של ברלנד, עצור כבר שישה שבועות וישוחרר יחד עם ראש העיר שנעצר בשבוע שעבר • הסיבה: המשטרה לא הצליחה, ככל הנראה, להוכיח את מעורבותם במקרי הרצח • עצור נוסף, ברוך שרביט, יואשם ברצח הנער שטרית • סנגורו של ראש העיר: "הקשר של מרשי לרצח אדרי הוא כמו הקשר שלו לרצח ארלוזורוב. באנו חושך לגרש - והצלחנו"

רפ"ק ערן אסרף על פענוח תיקי ההיעלמות והרצח מלפני 30 שנה // צילום: דוברות המשטרה

התפתחויות בתיק "ניקיון כפיים" - פרשיות הרצח וההיעלמות משנות ה-90: המשטרה הודיעה היום (חמישי) כי שלושה מהחשודים המרכזיים שנעצרו בחשד למעורבות במקרי הרצח ישוחררו בתנאים מגבילים, וביניהם אליעזר ברלנד ראש קהילת "שובו בנים" - על אף שבחקירתו בתחילת החודש הוא קשר את עצמו לרצח. ברלנד יחזור לכלא, שבו הוא מרצה עונש מאסר קודם בגין עבירות של עושק ומרמה.

הסיבה לשחרורם של שלושת החשודים מהמעצר היא, ככל הנראה, אי-הצלחתה של המשטרה להוכיח את מעורבותם ברצח. נגד שאר החשודים ששוחררו השבוע לא יוגשו כתבי אישום מכיוון שעל העבירות שבהם נחשדו חלה התיישנות.

יחד עם ברלנד ישוחרר חתנו צבי צוקר, שלפי החשד עמד בראש משמרות הצניעות בתקופת הרצח והחטיפה של הנער ניסים שטרית ב-1986 ושל אבי אדרי ב-1990. ראש העיר, שפרסום שמו נאסר, ישוחרר גם הוא מן המעצר שאליו נכנס בשבוע שעבר בחשד למעורבות ברצח אדרי.

כנגד העצור השלישי, ברוך שרביט, המשטרה הגישה היום הצהרת תובע וכבר מחר הוא יואשם "בעבירה של רצח הנער ניסים שטרית בשנת 1986 תוך כדי ביצוע עבירה אחרת" - מאחר שהחוקרים לא הצליחו לבסס את עבירת הרצח בכוונה תחילה. בשלב זה, שרביט לא יואשם ברצח של אבי אדרי ב-1990 משום שחקירת המקרה טרם הסתיימה.

תיק חקירה: "ניקיון כפיים", צילום: אורן בן חקון

 

בבית משפט השלום, שדן בבקשת המשטרה להאריך ביום נוסף את מעצרו לצורך הגשת כתב האישום, אמרה נציגת המשטרה: "היום אנו יכולים לומר כי המשיב (שרביט) חשוד בכך שביחד עם אחרים הוא רצח את ניסים שטרית. זאת, לאחר ששטרית הובל ליער אשתאול בסמוך לקבר דן בן יעקב, ונתבקש על ידי המשיב ואחרים להתוודות על 'חטאיו', ולאחר מכן נרצח".

נציגת המשטרה הודתה כי כתב האישום שיוגש נגד שרביט ונגד בנו של שר לשעבר, שנעצר באוקטובר וחשוד גם הוא ברציחתו של שטרית, לא תתבסס על ראיה פורנזית אלא על הודאות ועל גרסתו של שרביט בלבד. משמעות הדבר היא שהמשטרה לא הצליחה לאתר את שרידי גופתו של שטרית.

בידי המשטרה אדם נוסף החשוד ברציחתו של אדרי, ובמשטרה טענו אתמול בדיון בהארכת מעצרו כי חלה התפתחות בחקירת המקרה. בפרקליטות ובמשטרה שוקלים כעת את המשך הפעולות הנדרשות להמשך חקירתו.

בעקבות שחרור ראש העיר אמר סנגורו, עו"ד אריאל עטרי: "כפי שאמרנו מהיום הראשון, הקשר של ראש העיר לרצח אדרי הוא כמו הקשר שלו לרצח ארלוזורוב. אנחנו שמחים שגם המשטרה הבינה זאת. באנו חושך לגרש – והצלחנו". גם עוה"ד רותם טובול ונעמה אלחדד שמייצגות את ברלנד בירכו על "ההחלטה הראויה", וציינו כי "לאורך כל הדרך נלחמנו מלחמה עיקשת על חפותו של הרב, אשר התבררה כנכונה".

פרקליטי החשודים ששוחררו בפרשת הרצח וההיעלמות // צילום: אפרת פורשר

שלושת החשודים האחרונים | רקע

חקירת פרשיות הרצח נפתחה מחדש בעקבות שידור הסרט "רב הנסתר" בכאן 11 לפני כשנתיים. ביחידה המרכזית של משטרת ירושלים ניהלו חקירה סמויה במשך כמה חודשים, ובאמצע אוקטובר היא הפכה לגלויה עם מעצרם של מספר חברים, רובם לשעבר, בקהילת שובו בנים - ביניהם צביקה צוקר, ברוך שרביט וכן בנו של שר לשעבר.

במשטרה חשדו כי ברלנד הוא שנתן את ההוראה לרצוח את שטרית ואדרי, אך התקשו להוכיח את כוונת הרצח. בד בבד, החשודים טענו בעיקר כי לא התכוונו לבצע רצח אלא רק להכות את השניים.

עם שחרורם של ברלנד, צוקר וראש העיר מן המעצר, נשארו בפועל רק שלושה חשודים במעשי הרצח - מתוך עשרה שנעצרו בחודש וחצי האחרונים: שרביט החשוד ברצח שטרית ואדרי, בנו של השר לשעבר החשוד ברצח שטרית, והעצור מהשבוע שעבר בחשד לרצח אדרי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר