מסימני החזרה לשגרה: גנבי הרכבים חזרו לפעול

מדגם ארצי הכולל כ-700,000 כלי רכב מצביע על עלייה חדה במקרי גניבת מכוניות בחודש דצמבר • מדובר על "התעוררות" של גנבי הרכב ש"נחו" בחודשים הראשונים של המלחמה • על פי המדגם, גוש דן הוא האזור המועדף על גנבי הרכב, וג'יפונים הם הסוג הנגנב ביותר • בשנת 2023 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים דרך המחסומים לערים רמאללה, קלקיליה וטול כרם, הנמצאות בסמוך למרכז הארץ

מגרש המכוניות בנתיבות. צילום: שמואל בוכריס

במשך כחודשיים גנבי הרכב "נחו" בשל נוכחות גבוהה של כוחות הביטחון, אולם בחודש דצמבר חזרו הנתונים לרמה הרגילה. מחקר בנושא גניבות רכב בשנת 2023, הנשען על מדגם ארצי של כ-700,000 כלי רכב, קובע שנרשמה עלייה חדה של 87% בגניבות רכב.

השיטה לגניבת מכוניות יוקרה - ללא פריצה | ללא

כאמור, בתקופת המלחמה, בחודשים אוקטובר-נובמבר, נצפתה ירידה במקרי הגניבה ובסיכום שנת 2023 היה גידול של 60% בגניבות רכב לעומת השנה שקדמה לה. גוש דן הוא עדיין האזור המועדף על הגנבים.

אינפו גניבת רכבים לפי ערים בשנת 2023, צילום: ישראל היום

העלייה בגניבות הרכב בשנת 2023 נובעת מהמחסור בחלקי חילוף לרכבים בישראל, ובשימוש עצמי של חלפי רכבים בשטחי הרשות הפלשתינית.

בניתוח מדגם שערכה חברת "איתוראן", רואים כי האזור המועדף על גנבי המכוניות הוא גוש דן שממשיך להוביל את הטבלה עם 42% מכלל אירועי הגניבה, אחריו אזור השרון עם 24%, אזור הדרום עם 13%, אזור השפלה עם 8%, ירושלים ומודיעין עם 9%, אזור הצפון עם 3% ויו"ש עם 1%.

מגרש המכוניות בנתיבות, צילום: שמואל בוכריס

12 הערים שבהן התרחשו הכי הרבה ניסיונות גניבה: תל אביב, פתח תקווה, ירושלים, באר שבע, רמת גן, ראשון לציון, כפר סבא, חולון, נתניה, ראש העין, מודיעין והרצליה.סוג כלי הרכב עם שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2023: רכב פרטי – 27%, ג'יפים וג'יפונים – 44%, רכב מסחרי – 8%, משאיות – 6%, אופנועים –14% וכלי צמ"ה – 1%.
היעד המרכזי של גנבי הרכב בשנת 2023 היה שטחי הרש"פ (טול כרם, קלקיליה, רמאללה וחברון) וזאת בדומה לשנים הקודמות.

מגרש גרוטאות, צילום: גטיאימג'ס (אילוסטרציה)

ב-13% מאירועי הגניבה, ברשות הגנב נמצא מפתח הרכב, 18% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה אלימה, 62% באמצעות התחברות וקידוד לשקע OBD
,6% באמצעות גרירת/העמסת הכלי וגניבתו ו- 1% הרכב נשדד מבעליו או המפתח נשאר ברכב.
ב- 14% מהארועים הגנבים השתמשו במשבש תדרים.

בשנת 2023 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים דרך המחסומים, לרשות הפלשתינית לערים רמאללה, קלקיליה וטול כרם, הנמצאות בסמוך למרכז הארץ, ואשר משמשות עבור הגנבים ערי מקלט לכל דבר ועניין.

ניר שרצקי, מנכ"ל חברת "איתוראן", ציין: "בשנת 2023 הובילה חברת "איתוראן" למעצרן של 636 חוליות חשודים בגניבות רכב. גידול של 128% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.5 מיליארד שקלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר