זה קורה מדי לילה. בחסות החשיכה, פלשתינים חודרים לערי המרכז של מדינת ישראל, פורצים לכלי רכב מדגם מבוקש ובתוך דקות עושים את דרכם - לרמאללה או לשכם. זמן קצר מאוחר יותר, המכונית כבר מפורקת לגורמים והשודדים עושים את דרכם אל היעד הבא.
מתחילת השנה האזרחית, נתפסו בשטחים יותר מ־150 מכוניות שנגנבו על ידי פלשתינים מערים במרכז הארץ. כשמצרפים לנתון המבעית הזה רכבים שנתפסו במרחב שומרון שמקורם ביישובי יו"ש, המספר מאמיר ל־189 כלי רכב שנגנבו מתחילת 2023 - והיד עוד נטויה.

תחת שם הקוד "מפל שבל"רים" (שימוש ברכב ללא רשות), המשטרה מנהלת מארבים ומרדפים, שבהם תפסה כ־135 שודדי רכב: אלה שהבריחו רכבים מאזורי המרכז ואלה שגנבו מאזורי ההתיישבות גם יחד.
פושעים חמקמקים
מרחב שומרון במשטרה מנסה לעמוד על נתיב הגניבה של הרכב: מרגע הפריצה בשעות הקטנות של הלילה ועד לשנייה שבה הוא נעלם אי שם ברחבי השטחים. "99 אחוזים מהגנבים הם תושבי השומרון", מסביר מפקד מרחב שומרון, נצ"מ אפי שימן. "הם גונבים מכל רחבי הארץ ועוברים דרך המחסומים".
שני המחסומים המבוקשים ביותר בקרב גנבי הרכב הם חוצה שומרון וחשמונאים. הראשון הוא שער הכניסה המרכזי לשומרון, והוא כולל כביש מהיר שדרכו ניתן להגיע במהירות לעומק השטחים. בשני - מדובר בנתיב שמגיע מהכבישים 431 ו־433 היישר לאזור בנימין. בשל הפעילות המוגברת במחסומים אלה, השודדים החלו לאחרונה לפעול דרך מחסום רנתיס.
מפילוח נתוני תפיסות הרכבים מאז תחילת השנה עולה כי תל אביב היא שיאנית גניבת הרכבים לשומרון ולבנימין במרכז הארץ, עם 23 רכבים. מייד אחריה ראשון לציון עם 19 כלי רכב ופתח תקווה עם 15 רכבים. ערים נוספות הנכללות ברשימה המפוקפקת: רמת גן, בת ים, לוד, רחובות, כפר סבא, רמלה, ראש העין, גבעתיים, נתניה, חיפה, מודיעין ואשקלון.
"החשודים אמנם נעצרים בגלל עבירה ספציפית", מוסיף שימן, "אבל צריך להבין שמדובר בפעם הראשונה שהם נתפסים, זאת לא בהכרח הפעם הראשונה שבה הם גונבים רכב".
מעצר של גנב רכב הוא אתגר מורכב, מפני שפעמים רבות עומדות לרשות השוטרים דקות ספורות על מנת להתמקם ולתפוס את הרכב החשוד.
סכנה: "פעילות חבלנית"
רוב מוחלט של הרכבים הגנובים נתפס על ידי תחנת אריאל במחסום חוצה שומרון ומודיעין עילית, עד כה נתפסו 77 כלי רכב במחסום זה. במחסום חשמונאים נתפסו 67 רכבים. 55 שודדים נעצרו דווקא באזור חשמונאים, לעומת 44 על ידי תחנת אריאל. כלל החשודים נעצרים עד תום ההליכים ומוגשים נגדם כתבי אישום.
אז איך למעשה מתנהל מרדף מסוג זה?
"חולף זמן עד שאדם מזהה שגנבו את רכבו או עד שחברת איתוראן מדווחת על כך. בזמן הזה אנו נערכים עם נשקים ומחסום. צריך לומר שמדובר בעבודה בסיכון גבוה: גנב שכזה ידרוס שוטר בלי להסס, ימשיך לדהור גם כשמבוצע ירי ויברח לתוך השטח במטרה להימלט. הוא יודע שהוא ייעצר לזמן ארוך ולכן יעשה הכל כדי לברוח. לא מעט שוטרים נפגעו וניידות ניזוקו כתוצאה ממרדפים כאלו".
לצד הנזק האזרחי והרצון להשיב את כלי הרכב לבעליו, הפעילות ביו"ש נושאת עימה גם ממד ביטחוני מובהק. "לעולם לא תוכל לדעת אם רכב גנוב ישמש לפעילות חבלנית עוינת", מוסיף שימן.
"רוב הרכבים שנגנבים משמשים ל'משטובות' (רכב שיצא משימוש עבור נסיעה בשטחי C, ח"ג) או לחלקי חילוף, אבל לך תדע. עצרנו עוד רכב, ואולי מנענו את חזרתו לשטחי המדינה כרכב תופת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו