"הוא כמעט התאבד": זוכה מרצח אמו - ויפוצה במאות אלפי שקלים

המדינה תפצה את חן אילתי ב־400 אלף שקלים, לאחר שב־2016 הואשם ברצח אמו, ישב שנה במעצר - וזוכה • אילתי כמעט התאבד, מעצם הבושה שילדיו חשבו שהוא רצח את סבתם

חן אילתי יפוצה במאות אלפי שקלים, צילום: גיל אליהו

זו הייתה אחת הפרשות המזעזעות ביותר שהכרנו בשנים האחרונות. חן אילתי, תושב הצפון, הואשם בשנת 2016 ברצח אמו מרים ז"ל. במשך כשנה ישב אילתי במעצר, עד שהרכב שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה אותו. בימים האחרונים אושר הסדר פשרה שלפיו המדינה תפצה אותו ב־400 אלף שקלים, נוסף על 120 אלף שקלים שפסקו לטובתו שופטי המחוזי בנצרת.

על פי כתב האישום, שממנו כאמור זוכה אילתי, במהלך שיחה עם אמו מרים העלה הנאשם בפניה את מצוקתו הכלכלית. כשאמרה מרים לנאשם כי אינה מתכוונת להמשיך להשכיר לו את הדירה ששכר ממנה, ודרשה שיפנה את הדירה או שאשתו פלישיה תעזוב את הדירה - התרגז הנאשם, היכה את אמו מכות קשות שהפילו אותה מכיסאה וגרמו לה לשברים וחנק אותה - ובכך גרם למותה.

אילתי זעק לכל מי שרצה לשמוע כי הוא חף מפשע, ובית המשפט קיבל את דבריו וזיכה אותו מהאישומים, ואף ציין בהכרעת הדין את להיטות היתר של החוקרים, שערכו חקירה אגרסיבית מיותרת שלא תרמה דבר.

"הראיות שהציגה המאשימה לחובת הנאשם עומדות ברף נמוך בלבד, שאין בו לעמוד אף בנטל ההוכחה הדרוש להליך האזרחי, ועל אחת כמה וכמה שאין בו על מנת להרשיע את הנאשם בהליך פלילי ביחס לחומרת העבירות", נכתב בהכרעת הדין.

אילתי בבית המשפט המחוזי בנצרת, צילום: גיל אליהו

"לאורך כ־12 דקות מטיחים החוקרים את האשמותיהם, והנאשם נראה די המום ואינו מצליח לומר מילה. לעיתים הם מתקרבים אליו בתנוחה מאיימת עד למרחק סנטימטרים ספורים מראשו, לעיתים הם רוכנים כלפיו בצורה מאיימת ולעיתים הם אף מזיזים את ראשו מצד לצד. כשמטיחים בו שרצח את אמו בגלל כסף ובגלל הדירה, מסביר להם הנאשם 'לא רצחתי את אמא', ובכל מקרה ידוע לו היטב שהדירה אמורה להתחלק בין חמשת האחים (דבר שאנו יודעים שהוא אמת)".

"אות קין מהדהד"

אילתי הגיש נגד המדינה תביעה על רשלנות, באמצעות עו"ד אלישר פיינגריש ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין. בכתב התביעה צוין בין השאר כי עד היום, למרות הזיכוי המהדהד, יש עליו עדיין אות קין, וכי הוא צריך להוכיח לכולם שלא הוא זה שרצח את האם.

עוד נכתב בתביעה על רשלנות המשרד לביטחון הפנים ומשרד המשפטים, שעקב מחדלי חקירה עצומים ותוך חוסר סבירות זועק לשמיים, החליטו להגיש את כתב האישום נגד התובע. "המילים הקשות שהוטחו בו פעם אחר פעם בחקירות, שלפיהן היכה אותה, חנק אותה, גרם לה לשברים ולבסוף גרם למותה - מהדהדות ויהדהדו בראשו כל חייו. המחשבה האיומה שמישהו יכול להאמין לאישום כל כך מופרך וקשה לעיכול, שהתובע מסוגל היה להרים יד, שלא לדבר על לרצוח את אמו - גורמת לתובע לתחושת מחנק. התובע הגיע למצב שבו הוא כמעט התאבד, מעצם הבושה שייתכן שילדיו חושבים שהוא רצח את סבתם האהובה", נכתב בתביעה.

כאמור, בימים האחרונים הגיע בא כוחו של אילתי להסדר עם המדינה, שלפיה הוא יפוצה ב־400 אלף שקלים מבלי שהמדינה תודה באחריות כלשהי. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אליהו בכר נתן תוקף של פסק דין להסדר הפשרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר