שכירים? 5 תנאי העסקה שלא כדאי לוותר עליהם במשא ומתן עם מקום העבודה

התחלתם לעבוד במקום עבודה חדש או עומדים בפני חידוש חוזה ההעסקה בזה הנוכחי? הנה כל התנאים שכדאי לבקש מהמעסיק, הסעיפים בחוזה שעליהם חשוב להתעכב וכמובן, ההטבות שלא יופיעו בו אך בהחלט מגיעות לכם – ומוטב שתכירו

Shutterstock

בשיתוף אלטשולר שחם

מאת: דניס לר

כשרק התחלנו את מסע התעסוקה שלנו, רובינו לא ידע כיצד יש להסתכל על חוזה העבודה, לקרוא את תלוש שכר או אילו תנאי העסקה מומלץ לבקש. בעבודה השנייה או השלישית, כבר היינו מנוסים יותר.

עם זאת, בעידן שבו הכל משתנה במהירות, כדאי מאוד להגיע מוכנים אל מול המעסיק הפוטנציאלי, כדי לוודא שאתם ממקסמים את ההטבות והתנאים שתוכלו לקבל. דוגמה טובה לכך היא תקופת הקורונה אשר הדגישה את הכוח שיש לעובדים שכירים בקביעת תנאי העסקתם: ישנו מחסור של עובדים מוכשרים, חברות נלחמות על מועמדים פוטנציאליים והדרך להגיע לעובדים הטובים ביותר עוברת בתלוש השכר, כמו גם בהטבות הנלוות אליו.

אז מהם אם כן הסעיפים שמוטב להתעכב עליהם, אילו הטבות ותוספות ניתן לקבל מהמעסיק בתחילת הדרך וגם תוך כדי תקופת ההעסקה והאם לכל עובד מגיעים תנאים שונים? ריכזנו עבורכם 5 תנאי העסקה שכדאי להכיר ולדרוש מהמעסיק, המעודכנים לעולם העבודה הנוכחי.

Shutterstock

הפרשות לקרנות ההשתלמות והפנסיה

בדקו האם המעסיק מפריש את המקסימום האפשרי לקרן ההשתלמות שלכם. אמנם על פי חוק אינו מחויב לעשות זאת (אלא אם הדבר מוסדר בהסכם קיבוצי) אך בהחלט מוטב להתעקש על כך שכן. קרנות השתלמות הן מכשיר חיסכון חשוב במיוחד, לשכירים ועצמאים כאחד. הכספים המופקדים בקרן צוברים תשואה ומצטברים, וניתן למשוך אותם בפטור ממס רווחי הון מדי 6 שנים, עם הפיכתה לנזילה. ההטבה ניתנת עד תקרת הפקדה שנתית ועבור רוב השכירים, מפקיד העובד 2.5% מהשכר ואילו המעסיק, 7.5% מתקרת שכר חודשי של 15,712 שקל.

בעוד שזהו אפיק חיסכון אטרקטיבי במיוחד, כדאי לוודא שהמעסיק פתח עבורכם קרן השתלמות וכי הוא אכן מביא אתכם לתקרת ההפקדה, כדי למצות אותה עד תום.

באותו האופן, דרך תלוש המשכורת שלכם מופרש סכום לקרן פנסיה. בדקו כי גם במקרה זה, זכויותיכם ממוצות וההפרשה לקרן מקסימלית. בישראל קיימת חובת חיסכון פנסיוני, כלומר מעסיק חייב לפתוח לעובד שכיר חיסכון פנסיוני, כאשר ברירת המחדל הינה פתיחת קרן פנסיה או לחלופין להפקיד את הכספים לחיסכון פנסיוני שכבר קיים לעובד. שיעורי ההפרשות הבסיסיים לחיסכון הפנסיוני מחולקים לפי 6% מכיסו של העובד ומהמעסיק, 6.5% ו-6% נוספים לפיצויים. לכן, בבחינתכם את התנאים בחוזה ההעסקה, בדקו מה הם שיעורי ההפקדה ולפי איזה שכר מחושבות ההפרשות. במקרים רבים, כדאי לבקש מהמעסיק שיפקיד את המקסימום האפשרי לפנסיה שלכם – 7.5% לתגמולים ו-8.33% לפיצויים.

Shutterstock

מעבר לעבודה היברידית או מהבית

תקופת הקורונה שינתה רבות את האופן שבו אנו חיים, מתנהלים וגם, עובדים. בדקו האם המעסיק הפוטנציאלי מציע אפשרות של מעבר למודל עבודה היברידי ואף לכזה של שבוע עבודה מלא מהבית. מחקרים עדכניים בארה”ב הראו כי כ-65% מהעובדים היו מעוניינים בעבודה היברידית אשר במסגרתה, נמצאים העובדים בחלק מימי השבוע במשרד ובשאר הימים, בבית.

אם גם לכם מודל מהסוג הזה ממלא את הצרכים, תקופה נוכחית זו של אחרי הקורונה לגמרי מאפשרת להכניס זאת לתנאי ההעסקה. מעסיקים רבים גם מבינים את היתרונות שבעבודה היברידית, ומוכנים להציע זאת לעובדיהם. מעבר לכך, מקומות עבודה רבים אף מציעים קבלת החזרים על הוצאות שעבודה מרחוק כרוכה בהן – דוגמת אלו שעל שירותי אינטרנט, חשמל וכדומה, וכן מספקים ציוד משרדי בהשאלה לעובדיהם לשימוש ביתי. בדקו האם יש באפשרותכם לקבל החזרים על ההוצאות הללו (או חלקן).

תשלום דמי מחלה כבר מהיום הראשון

החוק לדמי מחלה בישראל קובע כי עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלה, יהיה זכאי לקבל תשלום משכר עבודתו החל מהיום השני למחלה בלבד (50% שכר על היום השני והשלישי למחלה). לאור זאת, עובדים רבים בישראל מכירים את המצב שבו עקב מחלה ממושכת, הם מאבדים שכר של לפחות יומיים עבודה. רק ביום הרביעי מתחילים לקבל שכר מלא ולרוב עד אז הם כבר מחלימים.

אך גם על תנאי זה ניתן להתמקח מול המעסיק. ישנן חברות שיתנו לעובדיהן תשלום מלא גם על ימי המחלה הראשון, השני והשלישי. לרוב את ההטבה הזו מקבלים עובדים ותיקים יחסית, אשר מסירותם לחברה כבר הוכחה. עובדים חדשים לעומתם, טרם רכשו את אמונה ולכן יש חשש (שממנו נובע החוק המקורי) כי ינצלו את התשלום לרעה.

תנאים סוציאליים – מישהו אמר סיבוס ולא קיבל?

מעבר לתנאים מיוחדים מבוססי יחסי אמון כמו קבלת תשלום על ימי המחלה הראשונים, כדאי מאוד לוודא שגם באלו הבסיסיים ביותר, זכויותיכם ממוצות. בדקו בחוזה או בתלוש השכר האם מגולמים במשכורת שלכם סעיפים המשקפים תנאים סוציאליים מינימליים.

אלה כוללים לרוב תשלומים על תחבורה – רכב חברה, החזרי דלק, החזרים על שימוש בתחבורה ציבורית ואפילו הוצאות על החזקה ושימוש באופניים; תשלומים על אוכל – האם המעסיק מספק ארוחת צהריים? האם יש החזר על אוכל בשכר וכמה? וכדומה; ימי חופשה – נושא חשוב גם כן – בדקו כמה ימי חופשה מגיעים לכם כעובדים חדשים בחברה והאם דרישה של ימים נוספים היא אפשרית; תנאי החופשות בחגים – בדקו מתי ולכמה זמן יוצאת החברה לחופש בחגים, האם החופשות מתואמות עם אלו של הילדים ועוד.

הטבות נוספות: ביטוח בריאות וכרטיס אשראי אקסקלוסיבי

כאן כבר מדובר בהטבות פרימיום, אשר לעתים לא חשופות בחוזה או בתלוש השכר, אך כן קיימות ומוצעות על ידי החברה, או שניתן לדרוש אותן. כדאי לבדוק למשל אם המעסיק מציע או לפחות מוכן להציע ביטוח בריאות פרטי לכלל העובדים בהנחה משמעותית (ביטוח קבוצתי) או לחלופין סיבסוד לאחד.

הטבה נוספת שיכול להציע המעסיק היא צירוף העובדים למועדון לקוחות המבוסס על כרטיס אשראי כאשר אלו שיחזיקו בו, ייהנו מהנחות והטבות משמעותיות ברכישת בגדים, אוכל, מתנות, טיסות ועוד.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

בשיתוף אלטשולר שחם

כדאי להכיר