freepik

5 גורמים המשפיעים על הצלחת העסק

בישראל פועלים עשרות אלפי עסקים והם מנוע צמיחה משמעותי במשק. לצערנו, עסקים רבים לא שורדים את חמש השנים הראשונות (ולא מעט נסגרים תוך שנה או פחות), אך אחרים שורדים ואפילו מצליחים. איך הם עושים את זה? הם מבינים את הגורמים המשפיעים ביותר על הצלחת העסק והופכים למצוינים בכל אחד מהם

בשיתוף FRONTIS

מיקוד אסטרטגי

רוב העסקים קמים לאחר שלבעל העסק יש קשר אישי, רגשי ותשוקה לתחום. כל אלה טובים וחשובים אך חשוב לא פחות לזכור שהעסק צריך להרוויח כסף ולהיות ממוקד. כל עסק צריך לפעול בהתאם לתוכנית עסקית שהוא בנה, כזו שמתארת את היתרונות והחסרונות, האיומים וההזדמנויות ושמפרטת את המטרות, היעדים והאסטרטגיות.

“עסק שיודע מה הוא עומד לעשות, שמכיר את האתגרים שבדרך ושמוכן לעמוד בהם יצליח לרוץ הלאה ולהפוך מכשולים להזדמנויות. מיקוד אסטרטגי מגדיר את המהות העסקית, את המוצר או השירות ואת אופן הפעילות. הוא מגדיר את קהל המטרה ופונה אליו דרך המסרים שנוגעים לו, המוצרים הנכונים והמחיר שהוא יכול לשלם” אומר לנו גורם בכיר ב- FRONTIS, המתמחים בייעוץ עסקי לעסקים וחברות.

חשוב לזכור כי מיקוד אסטרטגי מאפשר לעסק לבדל את עצמו מאחרים והוא נחוץ במיוחד בתחילת הדרך, כשיש להגיע לקהל יעד מסוים. עם ההצלחה אפשר לגדול, להרחיב את השירותים או המוצרים, לפנות לקהל גדול יותר, עם תוכנית גדילה מתאימה ובלי לשכוח את המיקוד הראשוני.

הון אנושי

האנשים הם אלו שיוצרים, מנהלים ומקדמים את העסקים. כדי להצליח בעסק יש צורך בהון אנושי איכותי, בצוות שעובד יחד היטב, באנשים עם שאיפה להגיע רחוק ושמוכנים לעבוד קשה לצורך כך. חשוב לדעת כי גם כאשר העסק מורכב מאדם אחד יחיד, היכולות האישיות שלו, הנחישות והנכונות ללמוד ולשתף פעולה עם גורמים נוספים מהותי להצלחה.

בהסתכלות על ההון האנושי יש להתייחס לבעל העסק, לעובדים הישירים, לספקים וגם למי שיכול לסייע לעסק בדרך להצלחה. העסק יכול להיעזר באנשי מקצוע גם באופן נקודתי ובתוך כך רואי חשבון, עורכי דין, גרפיקאים, מקדמים ויועצים עסקיים. כשאלו פועלים לטובת העסק תוך הבנת המהות והחזון שלו, הם יכולים לסייע בסלילת ההצלחה.

אנשים שעובדים טוב, יחד ולבד, הם אנשים שיצליחו יותר. אי אפשר להצליח ללא נחישות, מוכנות לעשות את המאמץ ובלי לעשות את הדברים הנכונים, בזמן הנכון ובצורה הנכונה. הון אנושי טוב ייצור מערכות יחסים טובות, אמינות, ייקח אחריות על המעשים ועל הביצועים ויוביל גישה שתתרום להצלחה עסקית.

תהליכי עבודה

אופן הפעילות של העסק משפיע על ההצלחה שלו. כל עסק, מכל תחום: יצרני, קמעונאי, נותן שירות, צריך שיהיו לו תהליכי עבודה מסודרים. ברור שאפשר ללמוד בדרך ולהשתפר ואלו בדיוק הדברים שמבדילים בין אלו שמדשדשים לאלו שמצליחים.

היום ישנן תוכנות שעוזרות לנהל את תהליכי העבודה טוב יותר, שעוזרים לשפר את התמחור, המשלוח, ניהול המלאי ונוספים. כבר בתחילת הדרך על העסק לשאול את עצמו כיצד הוא מתכוון לעבוד, מהי התקשורת המועדפת מול הלקוחות ואיך הוא יעקוב אחר הניהול שלו.

אין זה משנה אם העסק הוא של אדם יחיד או שיש בו עובדים, חשוב מאד שיהיה ברור כיצד לעבוד. נקודה זו מהותית אך חשוב לדעת כי לא כל העסקים מצליחים ליצור תהליכים נכונים כבר מהרגע הראשון וטוב להכיר בכך. אפשר ללמוד ולהשתפר באופן מתמיד ואפשר לפנות ליועץ בכל שלב כדי לראות האם ניתן לבצע את העבודה בצורה טובה ונכונה יותר.

שיווק, מכירה ושימור לקוחות

עסק ללא לקוחות לא יכול להרוויח כסף. זו נשמעת נוסחה פשוטה מאד אך כדי להצליח להביא לקוחות יש צורך בפעולות שיווק מתמידות, ביכולת מכירות ובשימור של הלקוחות הקיימים. אלו שלוש יכולות שכל עסק חייב לשלוט בהן ולדעת כיצד לפעול בתו

כל עסק צריך להכין תוכנית שיווקית, להגדיר ולהכיר את קהל היעד שלו, לדעת כיצד לפנות אליו ולדאוג לתקציב המתאים לשם כך. התוכנית השיווקית נוגעת להגעה ללקוחות והיא יכולה לכלול פעולות שמתקיימות באופן פיזי ופעולות שמתקיימות באונליין ובהן קידום אורגני וממומן.

לאחר שמגיעים לעסק מתעניינים עליו להצליח למכור להם את המוצר או השירות. כל עסק שונה, כל מוצר מיוחד וכדי להצליח למכור יש צורך בהבנה של צרכי הלקוחות, בפתרונות שהם מקבלים ולתת מענה מהיר. אם צריך, חשוב לעבור סדנת מכירות ולפנות ליועץ עסקי המתמחה בכך.

הנקודה האחרונה היא שימור הלקוחות. אין זה מספיק להביא עוד ועוד לקוחות אלא חשוב להגביר את העגלה ולהחזיר את הלקוחות לרכישה נוספת. שימור לקוחות זול בהרבה מגיוס לקוחות ועסק שיודע לנצל זאת יצליח יותר מזה שעסוק כל הזמן בפרסום והוצאות על הבאת לקוחות חדשים.

ניהול פיננסי

ניהול ותזרים הכספים הוא חלק משמעותי בכל עסק ויותר מדי מוצאים את עצמם בקשיים, על אף הפעילות הענפה שלהם. בישראל הדבר בולט במיוחד בשל מנהג תשלום שוטף+ אשר גורם לעסקים רבים לממן את העסקה ולבצע את העבודה לפני שהם רואים את התשלום עליה.

ניהול כלכלי נכון הכרחי לשרידות ובוודאי שלצמיחה של העסק ועל אף הרגישות הרבה לשינויים החיצוניים, כל עסק יכול להתנהל בצורה חיובית. נושא זה דורש ניהול של תזרים המזומנים, ניהול הון חוזר, ניהול ומעקב פיננסי, גביה בזמן. אלו ארבעה אספקטים שכל עסק שרוצה להצליח ולגדול חייב לשלוט בהם.

יש לציין כי לא תמיד קל לנהל את הצד הפיננסי לבד כיוון שהוא מורכב. לפעמים כדאי לפנות לאנשי מקצוע, להתייעץ יותר לעומק עם רואה החשבון, להשתמש בתוכנות מעקב ולפנות ליועץ עסקי המבין בתחום כדי למצוא את שיטת העבודה הטובה ביותר.

בשיתוף FRONTIS