פינוי בינוי בקטמונים: כששכונה שלימה בירושלים מתחדשת

שכונת קטמונים הוותיקה משנה פניה: בתוך כעשור תהפוך משכונת שיכונים לשכונה מודרנית ויוקרתית בפריים לוקיישן. בחברת הנדל"ן 'קבוצת בית ירושלמי' מקדמים תכנון לכ-1200 יח"ד חדשות בשכונה, במסגרת תוכניות לפינוי בינוי<br />

שכונת קטמונים ממעוף הציפור. צילום: אופיר אריה

בשיתוף קבוצת בית ירושלמי

שכונת קטמונים, הכוללת בעיקר מבני שיכונים ישנים, מתוכננת לשנות את פניה לשכונה מודרנית ומבוקשת בזכות ההתחדשות העירונית. בניינים אורבניים לצד מגדלים רבי קומות, אזורי בילוי ומסחר חדשים, בתוספת משמעותית של יח”ד שתביא תנועה של זוגות צעירים ומשפרי דיור חדשים לשכונה.

כל ירושלים מתחדשת, אך הייחודיות בשכונת קטמונים היא כמות הפרויקטים המקודמים להתחדשות עירונית. כמעט בכל המתחמים בשכונה מקודמות תוכניות לפינוי בינוי, ובתוך מספר שנים, בשלביות די מהירה, תקבל כל השכונה אופי חדש לחלוטין.

קבוצת בית ירושלמי, היא מהיזמים הבולטים המקדמים את פרוייקטי הפינוי בינוי בקטמונים. הקבוצה יוזמת במספר מתחמים ברחבי השכונה כ-1,200 יח”ד חדשות. מדובר בכמות המהווה חלק משמעותי בעיצוב עתיד השכונה כולה.

עבר ועתיד. הדמיה: arc-deco. צילום: בית ירושלמי

בין הפרויקטים של קבוצה זו בולט במיוחד פרויקט ‘מגדלי קטמון’ הממוקם בכניסה לשכונה ברחוב בר יוחאי, המוגדר בתוכנית האב כ’מתחם 06′. מדובר בפרויקט המשתרע על שטח משמעותי בכניסה לשכונה, כאשר בחלקו האחורי מתוכנן הציר העתידי של הרכבת הקלה.

אבישי מאירוביץ מקבוצת בית ירושלמי: “כחברה שמתכננת ובונה כ-4,000 יחידות דיור במחוז ירושלים בכלל ומתוכם נתח משמעותי בהתחדשות עירונית בפרט, שכונת קטמונים משקפת עבורנו מיקרו קוסמוס ותמונה חברתית מדהימה לתוכנית פינוי בינוי כולה.

הרכבת העתידית בשכונה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

בתחילת הדרך, כשהתחלנו להוביל את הפרויקטים בשכונה לפינוי בינוי, היו חששות מצד הדיירים ביחס להליך עצמו, על מורכבות ההליך, גובה הבינוי, העומס על התשתיות וכדומה. אולם ככל שחולף הזמן והתהליכים מתקדמים אנו מזהים מגמה הפוכה, כשהחשש הוא באופן מפתיע דווקא מצד הדיירים במתחמים שעדיין לא הצטרפו להליך.

תוכנית פינוי בינוי במהותה הינה תוכנית ממשלתית אך היא מקודמת על ידי התארגנויות של דיירים והתקשרות עם חברות יזמיות. מתחמים שאינם בתוך התהליך ימצאו את עצמם במבנים ישנים הנטועים בתוך שכונה חדשה ומודרנית, מה שיגרום לנסיגה דרמטית בערך הדירות הישנות וקושי משמעותי למציאת שוכרים, כשהאלטרנטיבה יפה ומזמינה פי כמה.

במקביל, ככל שיותר פרויקטים בשכונה מתקדמים, הסיכוי לקדם פרויקט במבנים בודדים שנותרו מאחור, פוחת. מה גם שגורמי התכנון פחות יהיו מעוניינים לקדם פרויקטים נוספים בהמשך הדרך כשלב ב’, לאחר שישנה כבר מסה משמעותית מתוכננת, ובנוסף מחמת שאלו לא יהיו מתוכננים כחלק מתכנון רחב הנותן מענה לצרכים הציבוריים והעירוניים”.

מתחם השומר. הדמיה: arc-deco. צילום: בית ירושלמי

למעשה לדברי היזם לא מדובר רק בשינוי פיזי של פני השכונה, אלא בשינוי היוצר שינוי סוציאלי-חברתי משמעותי. תושבי השכונה יחזרו לאחר הבינוי לדירות חדשות וגדולות יותר, בשכונה שמתוכננת מחדש, עם פיתוח משמעותי של שטחים ירוקים וציבוריים, כבישים חדשים ותשתיות. זאת לצד אוכלוסייה חדשה של זוגות צעירים ומשפרי דיור העתידים להתגורר ולהיות חלק מהפסיפס האנושי של השכונה המתחדשת.

יהיה מעניין לבחון את סופו של ההליך וההשפעות החברתיות הן על אלו שיתחדשו והן על אלו שיישארו מאחור.

בשיתוף קבוצת בית ירושלמי

כדאי להכיר