איך להוציא אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הוא מצב בו אדם נאלץ להפסיק לעבוד ולפרנס את עצמו עקב מצבו הבריאותי, כתוצאה ובעקבות מחלקה או תאונה שנסובה לו כתוצאה ממשלח ידו

freepik

בשיתוף עו”ד אולניק לינוי

מצב זה עלול להפוך לקבוע ונצחי, או שהוא יכול להיות זמני, כשלנוכח משך הזמן בו התובע שרוי, כך נגזר גם היקף וסוג הפיצוי שלו הוא זכאי, כפיצוי שנועד למנוע מצבים בהם אדם שנפגע במסגרת עבודתו לא יכול לממן את מחייתו, כאשר קיימים ביטוחים שמטרתם לספק הכנסה מסוימת במידה ומצב כזה קורה – קצבת אי כושר עבודה.

כאמור, האפשרות הראשונה היא קבלת קצבת אי כושר עבודה מהמוסד לביטוח לאומי, והיא מגיעה לכל אזרח במדינה, בהינתן והוכיח התובע כי אינו מסוגל לעבוד או שנפגעה יכולתו להתפרנס במידה משמעותית כתוצאה מפגיעה שנסובה לו במקום עבודתו. האפשרות השנייה היא דרך חברת ביטוח פרטית, כלומר ברכישת ביטוח אובדן כושר עבודה טרם הפגיעה.

כדי להגיע למימוש זכויות רפואיות מלאות במהלך התהליך ובגודל הקצבה חשוב להבין היטב את התהליך ולהיעזר בגורמים ברי סמכא בתחום, כפי שמיד נרחיב ונראה.

הגשת תביעה לאובדן כושר עבודה

תהליך הגשת התביעה יכול להיות מתיש ומסורבל ולכן רצוי מאוד לערב גורם משפטי מוסמך הבקיא בתהליך ומוקדם ככל הניתן. כמו כן, הדבר נכון במיוחד כאשר עוסקים באובדן כושר עבודה, כיוון שגם חברות הביטוח הפרטיות וגם המוסד לביטוח לאומי לא ממהרים לאשר קצבת אובדן כושר עבודה לכל דורש, ולכן חשוב כפליים להיעזר בגורם משפטי שיבצע את התהליך באופן שיבטיח לכם את המקסימום.

בהמשך לכך, כדי להגיש את התביעה לאובדן כושר עבודה יש צורך בהוצאת תעודה רפואית מקופת החולים המעידה על אי הכשירות לעבודה, בצירוף המסמכים הרפואיים הרלוונטיים שתומכים בהיעדר היכולת, כדוגמת נזק גופני או נפשי המונע מהתובע לעסוק במשלח ידו כתוצאה מהתאונה. אליה יש לצרף תביעה לדמי פגיעה הקיימת באתר של המוסד לביטוח הלאומי, ולהגיש אותם מוקדם ככל האפשר לביטוח הלאומי יחד. כאן חשוב לחדד כי הגשת המסמכים מהווה שלב משמעותי וחשוב במהלך התביעה וכזה שהוספת מסמכים אחריו לא מתאפשרת לעתים רבות ועלולה להוביל לפגיעה באמינות התובע, ולכן שלב שיש להשקיע בו ולתת את הדעת אודותיו עד תום.  כמו כן, הגשה מהירה ככל האפשר תאפשר טיפול מוקדם יותר בבקשה, שכן היא עלולה לקחת מספר שבועות.

כאשר מגישים תביעה לחברות הביטוח הפרטיות התהליך דומה, ויש להגיש את הטפסים הרפואיים המעידים על אובדן כושר העבודה מקופת החולים יחד עם הטפסים של חברת הביטוח. אם התביעה תתקבל, המבוטח יקבל קצבה שככל הנראה תהיה תחליף משמעותי יחסית למשכורת שלו.

אפיק נוסף שניתן לתבוע במסגרתו אובדן כושר עבודה הוא דרך תביעה במסגרת קרן הפנסיה או ביטוח מנהלים. בקרן הפנסיה קיים כיסוי ביטוחי למצב בו מפסיקים להיות מופרשים אליה כספים כתוצאה מאובדן כושר עבודה, והיא מאפשרת משיכה של סכום כסף בעקבות אובדן כושר עבודה בשיעור של 25% ומעלה. גובה סכום הכסף יושפע מגורמים שונים כמו השכר הממוצע שלו בתקופה הקודמת לפגיעה.

תנאי הזכאות לקצבה

כדי לקבל הכרה מטעם המוסד לביטוח לאומי לזכאות בקצבה, על הבקשה לעמוד בתנאים הבאים אשר הינם:

  • כושר ההשתכרות של התובע ירד ביותר מ – 50%, כאשר גובה הסיוע משתנה בהתאם להיקף הפגיעה.
  • ישנם אנשים נוספים שתלויים כלכלית באדם הנפגע.

כך למשל, אם בן הזוג של הנפגע בעל הכנסה נמוכה מ – 6,000 שקלים ברוטו, או אם יש לו ילדים התלויים בו (שניים ומעלה) הנפגע יהיה זכאי לקבלת תוספת על סכום הקצבה הבסיסי.

הבדלים בקצבה מתקיימים כאשר מדובר באובדן כושר עבודה חלקי מול מוחלט וכאשר מדובר באובדן כושר עבודה זמני ולא קבוע.

למה כדאי להיעזר בסיוע משפטי?

מרבית האנשים נרתעים ומעדיפים להימנע מהתעסקות בבירוקרטיה, ובצדק. אינספור הסעיפים הקטנים, השימוש במילים זרות, התנהלות מסורבלת ועוד הם בין הגורמים המרכזים לעיכוב ודחיית תביעות ולרתיעת הציבור. אותה בירוקרטיה אף מונעת לעתים רבות מזכאים ותובעים אשר נפגעו במסגרת תאונת עבודה את מימוש זכויותיהם, ולעתים אף מאפשרת לחברות הביטוח או גופים כדוגמת המוסד לביטוח לאומי להימנע מאשר הם חייבים לשלם על פי חוק.

לכן, היעזרות בסיוע משפטי יכולה להקל משמעותית על התובעים ולהסיר מהם את העיסוק בכך, כאשר כלל ההליך המסורבל ינוהל על ידי אדם הבקיא ומודע לכלל התקנות והחידודים שבמערכת, כמו גם כיצד ניתן להפיק את המירב במסגרת התביעה, בעודו חוסך לכם זמן אנרגיה וכסף בשל זאת.

בנוסף, כאשר התובעים אינם מודעים ומכירים את רזי המערכת, הימנעות מהסתייעות בסיוע משפטי יכולה להוביל למצב בו תביעתם מוגשת באופן חלקי ולוקה בחסר, כשלאור זאת היא צפויה להידחות על הסף או להתקבל באופן חלקי שלא יאפשר לתובע לממש עד תום את זכותו על פי חוק. כמו כן, הגשת תביעה עם לקויות ובאופן חסר גם עלולה להוביל לעיכוב קבלתה כזמן יקר בו התובע לא זוכה למענה לצרכיו.

זאת ועוד, כי כאשר מדובר על מחלוקת שקמה בין חברת הביטוח ו/או המוסד לביטוח לאומי לבין התובע לנוכח פרטי ועובדות המקרה, כמו יכולתו של התובע לעסוק במשלח יד אחר או כי נטען שאינו פועל בתום לב ושהסתיר את מצבו הרפואי בקבלתו לעבודה או בשלב כזה או אחר, ייצוג על ידי עורך דין וליווי על ידי נציג משפטי צפויים להקטין את הרצון להגיע לעימות משפטי נרחב ולחתירה לכדי פשרה שתעניק מענה הוגן והולם לתובע.

לכן, על אף הרתיעה משימוש בסיוע משפטי וגורמים משפטיים בשל העלות שנלווית לכך, חשוב לציין מעל כל ספק כי עצם ההיעזרות בליווי משפטי היא החלטה כלכלית נכונה, בשל העלות הגדולה שיאלץ תובע שקיבל מענה חלקי אם בכלל לשלם מהיעדר קבלת קצבה או קבלת קצבה חלקית, בשל שהציג את טיעוניו בעת הצורך באופן חלקי. ולכן, סיוע והיעזרות בייעוץ משפטי צפויה לייעל ולשפר את סיכוייו של התובע לקבל מענה הולם, ומכך מצדיק את העלות שנלווית לו.

מה גודל הקצבה שמגיעה לי?

סכום הקצבה מהמוסד לביטוח לאומי שניתן בעבור פיצוי לנפגעים שאיבדו את כושר העבודה משתנה בהתאם לאחוזי אובדן כושר ההשתכרות שנקבעו. אחוזי האובדן שנקבעו הם על פי מדרגות של 60%, 65%, 74% ו-100%, כאשר הקצבה המינימלית היא 1,908 שקלים והמקסימלית היא 3,321 שקלים. כאשר כפי שמצוין לעיל, במצב בו תלויים באדם שנפגע אנשים נוספים סכום הקצבה יעלה מעט יותר.

כפי שניתן להבין, סכום הקצבה מהביטוח הלאומי הינו זעום ולכן החזקה בביטוח אובדן כושר עבודה היא משמעותית ויכולה להציל מבחינה כלכלית אנשים רבים שנפגעו, אם התנהלו מול חברת הביטוח באופן מקצועי ונכון, וזכו לליווי משפטי לעת הצורך.

קצבת אובדן כושר עבודה ככלי להבטחת קיום בכבוד

לסיכום, מטרתה של קצבת אובדן כושר עבודה היא לאפשר לאנשים שנפגעו בתאונת עבודה, מחלה קשה או פציעה בלתי צפויה להמשיך להתקיים בכבוד ולהתפרנס מבלי להגיע למצב של חרפת רעב עקב אובדן ההכנסה שנגזר עליהם לאור התאונה. הקצבה מביטוח לאומי שואפת לצמצם לחלוטין את הפגיעה, אולם היא לא מספיקה כדי להבטיח השלמת הכנסה מלאה.

לכן, הביטוחים הפרטיים ממלאים את החסר ומציעים פוליסות ביטוח שונות ולא מאוד יקרות כדי שבימי סגריר כאלו של פגיעה בכושר העבודה, אדם לא יישאר חסר הכנסה ראויה.

הכרה באדם כזכאי לקצבת אובדן כושר עבודה מאפשרת לו לקבל הכנסה ראויה, והדרך הבטוחה לעשות זאת היא באמצעות ייעוץ משפטי איכותי.

בשיתוף עו”ד אולניק לינוי

כדאי להכיר