דוגמה אחרת שכמעט כל אחד מכיר היא אותם אתרים שלא נראים היטב על גבי טלפונים ניידים (מובייל) או עולים דרכו לאט. הסיבה לכך היא שהאתרים האלו מותאמים למסכי מחשב ולא למסכים קומפקטים (גמו טאבלט ומובייל). מלבד זאת, על מנת שהאתר יטען ויהיה מותאם למכשירים האלו, יש לבצע שינויי עיצוב ואופטימיזציה נוספת לקוד.
כאשר עשו בדיקה וסרקו את מליון האתרים המדורגים באלקסה, הרוב המכריע מהם מותאמים למובייל, אך מרבית העסקים הקטנים עדיין לא ביצעו את ההתאמות הנדרשות, מה שכמובן פוגע בחווית המשתמש של הגולשים ובאפשרויות הקידום של האתר.
לב ממדוב מנכ”ל חברת wemake המתמחה בשיווק דיגיטלי ובניית אתרי אינטרנט בהתאמה אישית שופך אור על ההבדל המהותי בין אתר מבוסס תבנית ובין אתר בעיצוב אישי, מה חשוב שכל בעל עסק ידע על תהליך בניית האתר וממה כדאי להימנע שניה לפני שאתם נכנסים לתהליך הבניה.
האתר כמראה, לא רק חלון ראווה
אחת האמרות השחוקות ביותר היא שאתר האינטרנט הוא חלון הראווה של העסק שלך, אבל יש כאן יותר מזה: אתר מיושן ולא מרשים משפיע גם על האופן שבו הגולש תופס את הרצינות והאמינות של העסק. אם אני כגולש נכנס לאתר שנראה שלא השקיעו בו כבר שנים, המחשבה האוטומטית שלי תהיה כי בעל העסק גם לא ישקיע בי ולא ייקח אותי ברצינות.
יש גם אתרים שברור כי מנסים להאריך את החיים שלהם באופן מלאכותי ולשים “פלסטרים” (לדוגמה, הוספת טקסט חדש שלא מתאים לעיצוב מיושן ושובר אותו), אלו יכולים לשדר מסר של עיגול פינות ו”חאפריות”. וזה משהו ששום בעל עסק לא רוצה שיחשבו עליו.
אתרים המבוססים על תבנית לעומת אתרים בעיצוב אישי
החדשות הטובות הן שכיום רוב האתרים העסקיים מתפקדים יחסית כמו שצריך: הם לא גורמים לדפדפן לקרוס, תמונות שבורות הן מחזה נדיר, טבלאות כבר לא מורכבות מקווים בולטים ומגושמים ואין כמעט בנמצא אתרים שעולים רק באקספלורר… וזו רק רשימה חלקית של הרעות החולות שאפיינו את האינטרנט המסחרי בתחילת דרכו.
אבל זה לא מספיק. קיים עדיין הבדל גדול מאוד בין אתר שמתפקד ובין אתר שנראה טוב וכיף לגלוש בו. ומכיוון שהמראה הוא עדיין אחד הדברים המהותיים ביותר כשמדברים על אתרי אינטרנט, החלוקה הבסיסית והחשובה ביותר כיום היא אתרים המבוססים על תבנית לעומת אתרים המבוססים על עיצוב מותאם אישית.
אתר שמבוסס על תבנית בדר”כ יהיה מוגבל מאוד מבחינת עיצוב ופונקציונאל, הוא יהיה כפוף לתנאי ומסגרות התבנית בלבד, ז”א שהשלבים הקריטיים ביותר שהם אפיון ועיצוב לא יתקיימו מכיוון שהתבנית כבר מאופיינת ומעוצבת בפורמט קבוע מראש(!) לרוב אתרים אלו יהיו איטיים יותר, חווית המשתמש בהם תהיה לוקה בחסר ולבעל עסק שהמותג שלו חשוב לו חייב לקחת בחשבון פקטור קריטי והוא שהאתר יראה דומה מאוד לאתרים אחרים שבנויים על אותה התבנית ולאתר זה לא יהיה ייחוד בפני עצמו. יש גם יתרונות שכדאי לקחת בחשבון כמו: מחיר נמוך יותר וזמן ביצוע קצר יותר מה שיכול להתאים ללא מעט בעלי עסקים.
לעומת זאת , אתרים שבנויים על סמך עיצוב מותאם אישית מותאמים מאפס לצרכיו של העסק. הם מתוכננים, מעוצבים ומתוכנתים לפי מה שהעסק צריך, ממש כמו לתפור חליפה לגוף. זה בא לידי ביטוי במסר אותו המותג רוצה לשדר, השפה העיצובית של המותג (פונט וצבעים), חווית המשתמש, הגמישות, הנעות לפעולה מכוונות מטרה, כמות התוכן שהאתר מכיל, מהירות האתר ועוד עשרות פרמטרים קריטיים. במילים אחרות זוהי הדרך הטובה ביותר ליצור אתר ייחודי שמכבד את העסק, את בעליו וכמובן את הגולשים. כמובן שהאתר צריך לעמוד בכל הדרישות הטכנולוגיות שהצגנו למעלה.
ההבדל הוא לא רק במחיר
מקובל לחשוב שההבדל בין אתר שמבוסס על תבנית ובין אתר שמבוסס על עיצוב אישי מתבטא אך ורק במחיר, אך יש להבין כי חברה שהאתרים שהיא מוכרת מבוססים על תבניות היא בדרך כלל גם חברה עם משאבים מוגבלים הן מבחינת זמן והן מבחינת כוח אדם לפרוייקט (לרוב חברה כזו לא תקצה מעצבים ומתכנתים המיועדים לפרויקט זה). לכן סביר להניח שהיא לא תוכל לספק ללקוח את אותה רמת קשב ולהיכנס לעובי הקורה עבור כל פרויקט.
חשוב לציין! זה לא בהכרח רע ויש עסקים שמבחינתם רק רוצים לראות את התוצר המוגמר, רוצים את האתר לכרטיס ביקור במינימום זמן ועלויות וזה בהחלט משרת את המטרה – אבל יש להיות מודעים לכך כשמתלבטים באיזו חברה לבחור.
מלבד זאת, כמובן שרצוי להיזהר מאתרים זולים באופן חשוד. אלו הם אתרים שההשקעה בהם מצד החברות לבניית אתרים היא נמוכה במיוחד ואחר כך ללקוח קשה מאוד לבוא בטענות אל החברה אם האתר לא מוצא חן בעיניו (“נגעת נסעת”). לעיתים בעסקאות אלו יש גם תוספות נחבאות כגון תשלום עבור אחסון גבוה, מערכת ניהול תוכן שנשארת בבעלות החברה, הגבלת שדרוגים, מגבלות ניהול אתר וכו’.
מה הגולשים מצפים למצוא כיום?
כאמור, הצורך לבנות אתרים מתקדמים יותר נובע בראש ובראשונה ממה שהגולשים מצפים לראות וכיצד הם בדרך כלל מבצעים אינטראקציה עם האתר. אופי האינטראקציה עם האתר והאלמנטים האינטראקטיביים בו מכונה לעיתים גם חווית משתמש (UX) וכיום מדובר בתחום התמחות בפני עצמו בתוך המכלול של מקצועות פיתוח ובניית האתרים
אנה מעצבת הUX שלנו בwemake בעלת תואר 2 בעיצוב וניסיון של למעלה מ10 שנים באפיון ועיצוב אתרים ריכזה עבורכם מס’ אלמנטים סטנדרטים ודרישות טכניות שחשוב לשים לב אליהם בעת אפיון האתר שלכם כיום.
התאמה לניידים: האם האתר שלכם נוח לניווט בטלפונים ניידים מבחינת הניווט והתמצאות? תדאגו שהגולש יבין את המסר ויבצע את מה שאתם מצפים ממנו לבצע באתר בקלות. לא מספיק שהאתר יהיה רק מותאם למובייל ויראה טוב אלא יהיה גם פרקטי וקל לשימוש.
מהירות: כמה מהר לוקח לעמוד הבית לעלות? סקר פנימי של גוגל הראה שכל שנייה נוספת של טעינה יכולה להקפיץ בעשרות אחוזים את מספר הגולשים שיינטשו את האתר (ראו צילום מסך). אני ממליץ לכם לשים לב למשקל של התמונות, להקפיד לשמור על קוד נקי ולבצע אופטימיזציה קבועה לקוד.

ריווח: העלייה ברזולוציה של המסכים כיום והמעבר לפורמט רחב (במחשב) מביאה לכך שהיום קל יותר לעצב אתרים עם מרווח גדול בין האלמנטים. באופן זה כל אלמנט מוקף בהרבה שטח לבן ובולט על פני השטח. זאת לעומת האתרים הצרים יותר שהיו מקובלים עד לפני כמה שנים והתאפיינו במראה הרבה יותר צפוף.
טיפוגרפיה: הטיפוגרפיה של האתרים כוללת את בחירת סוג הפונט, גודל הפונט והמרווח הפנימי בין שורות הטקסט בכל פסקה (בעבר לא היה ניתן להשתמש בפונטים מותאמים אישית). השקיעו בטיפוגרפיה יש לה חלק חשוב מאוד ב-Look & Feel של האתר, אולי הרבה יותר מכפי שנהוג לחשוב.
ניווט: גם כאן מילת המפתח היום היא פשטות: הניווט ברוב האתרים מתבצע באמצעות תפריט. תפריט שיש בו יותר מדי פריטים פוגע בחוויית השימוש באתר. גם עמודים פנימיים שיש בהם תפריטי משנה ארוכים לא משרתים את הגולש. נסו להוריד ולצמצם כל מה שלא חשוב, רוב בעלי העסקים יגידו ש”הכל חשוב” אבל תפקידו של המאפיין לדאוג לצמצם את זה למינימום הנדרש ולהציג לגולש מס’ אופציות בודדות בכדי להקל על ההחלטה שלו.
כלל אצבע: אם רוצים להיות בטוחים שניתן להגיע לכל המידע החשוב בקלות, יש לדאוג לכך שהוא ימצא במרחק שתי לחיצות עכבר מכל נקודה אחרת באתר. לרוב הכי קל ליישם זאת באמצעות מבנה פשוט של תפריט קבוע הנגיש מכל מקום באתר ומוביל לקטגוריות הראשיות. בכל עמוד קטגוריה שכזה תהיה רשימת נושאים חשובים שמתפצלים ממנה או קטגוריות משנה (לדוגמה, בחנות בגדים תחת קטגוריות “חולצות” ניתן יהיה למצוא את הקטגוריה המשנית “חולצות לגברים”).
בשורה התחתונה
אם אתם בעלי עסקים ולא עדכנתם את האתר שלכם כמה שנים טובות, כדאי לעשות נשימה עמוקה ולשקול להשקיע באתר אינטרנט חדש, ממש כמו שאתם משקיעים באחזקה ושיפוץ של חזית העסק או המשרד – האתר והנראות שלכם בדיגיטל לא פחות חשובה.
הגולשים כיום הם לא הגולשים של 2005 (ואפילו לא של 2019) והם מצפים למצוא אתרים מודרניים וידידותיים שיעידו על טיב ואמינות העסק. אם בעבר היה אפשר להסתפק באתר פשוט מבוסס תבנית עם כמה עמודי תוכן ועיצוב בסיסי, היום אתר עם עיצוב מותאם אישי שתוכנן ונבנה מאפס הוא כורח המציאות ולמעשה מהווה את המיתוג המקוון של העסק, האמינות והפנים של המותג.
כותב המאמר: לב ממדוב מנכ”ל ומייסד wemake, מומחה לשיווק דיגיטלי, מוסמך מטעם Google ובעל ניסיון רב שנים באפיון אתרים ודפי נחיתה למותגים מובילים בארץ ובעולם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו