בשיתוף מאסטרו צמיגים
צמיגי הרכב מהווים למעשה את ארבעת נקודות המגע היחידות שבין כלי הרכב שלכם יחד עם הכביש. מבלי כל קשר לגודל ולדגם מפואר כזה או אחר, בכל רכב נקודות האחיזה היחידות בכביש יהיו ארבעת צמיגי הרכב. צמיגים לרכב הם אלו אשר תומכים במשקל הרכב על פני השטח, הם האחראים לשאת את הרכב בבטחה אל היעד והם אלה הנאלצים להתמודד עם תנאי הכביש המשתנים. אותו שטח קטן המתפרס לאורך מספר סנטימטרים של צמיגי הרכב על הכביש – הוא זה שיבטיח את מידת הבטיחות בנסיעתכם. לפיכך, חשיבות הצמיגים ותקינותם משפיעה באופן חד וישר על בטיחות הרכב תוך התייחסות למספר פרמטרים כגון מרחק הבלימה של הרכב בזמן חירום, איכות אחיזת הרכב על פני השטח, נוחות הנסיעה של הנוסעים ברכב וכן הלאה וכן הלאה.
חשיבות לחץ אוויר תקין בצמיגים
לחץ האוויר בצמיגים הינו פרמטר דומיננטי המשפיע באופן ישיר על מספר גורמים שונים הקשורים לבטיחות השימוש ברכב. כולנו יודעים כי נסיעה אשר מלווה בצמיגים בעלי עודף או חוסר בלחץ האוויר היא נסיעה מסכנת חיים, ועל כן, מקצר את אריכות חייהם של הצמיגים ועלול להביא לשחיקה מהירה אשר תוביל להוצאות כספיות לא מבוקרות הגורמות עקב החלפה דחופה של הצמיגים. כמו כן כמות הדלק הנדרשת במהלך הנסיעה מושפעת גם היא מלחץ האוויר בצמיגים בדומה ליכולת של הרכב שלכם להתמודד ולעבור מכשולי שטח שונים. כך בעצם, בטיחות הרכב והנוסעים מושפעת באופן ישיר ממידת לחץ האוויר בצמיגים.
חשוב להקפיד לבדוק באופן עקבי את מידת לחץ האוויר בצמיגי כלי הרכב שלכם בהתאם להוראות היצרן. במידה ואתם לא סבורים מהי מידת הלחץ התואמת לצמיגי הרכב שלכם תוכלו לבדוק זאת במדבקת המידע הנמצאת על דלת הנהג, על פתח התדלוק או בספר הרכב. חשוב לקחת בחשבון כי אותם הוראות מתייחסות למצב בו הצמיגים קרים. לכן, במידה ואתם לאחר נסיעה, גם אם מדובר בנסיעה קצרה של מספר קילומטרים בודדים, הרי שהצמיגים התחממו ועליכם להוסיף עשרה אחוז נוספים למידת לחץ האוויר הרצויה בצמיגי הרכב שלכם. חשוב לציין כי כאשר נקפיד על לחץ אוויר תקין בצמיגי הרכב שלנו כפי שנקבע בהוראות היצרן, נמנע עיוותים בצמיג, נקטין את ההתנגדות לגלגול ונמנע התחממות יתרה של הצמיג. כאשר הצמיג נמצא מתחת למידת הלחץ הרצויה נגרמים עיוותים העלולים להוביל למצב של פיצוץ הצמיג.
חלקי הצמיג
מבנה הצמיגים בכלי הרכב שלכם מחולק לשלושה חלקים עיקריים (גוף, עקב, סוליה) אשר לכל חלק תפקיד שונה :
• גוף – הגוף מאפשר את האחסון של האוויר הדחוס בצמיג הרכב. גוף הצמיג מורכב ממספר רבדים שונים ושכבות של חוטים, מספר השכבות הוא זה שקובע את יכולת נשיאת המשקל, גמישות הפעולה ולחץ האוויר הנדרש.
• עקב – עקב הצמיג הוא למעשה נקודת החיבור שבין גוף הצמיג לג’אנט, והקצוות הפנימיים של הצמיג ממוקמים על הג’אנט. העקב הינו חלק קשיח נורא אשר בנוי במרבית המקרים ממספר חוטי פלדה המלופפים אחד בשני. תכונות עקב הצמיג נקבעות בדרך כלל על פי הייעוד שלו, הסוג והגודל של הצמיג.
• סוליה – סוליית הצמיג בנויה מתערובת של גומי כך שהיא למעשה בעלת התנגדות גבוהה לנסיונות שחיקת הצמיג. מבנה הצמיד מאפשר לרכב להיצמד לכביש, ובכך למעשה מונע החלקה הצידה. מידת החספוס בצמיג הרכב מעניקה את האפשרות להעביר את כוחות ההנעה וההיגוי בצורה טובה ויעילה יותר, ולמעשה מרחק הבלימה מושפע באופן ישיר מאופן מבנה סוליית צמיג הרכב. החריצים בסוליית הרכב נועדו על מנת לשפר את המגע על פני השטח צמיגי שטח חזקים ובנוסף גם לנקז נוזלים הנמצאים על פני הכביש. למרות כי על דפנות הצמיג ישנה הדרישה להיות גמישות, הן חייבות להיות קשיחות מספיק על מנת לעמוד במצבי שחיקה. שחיקת הצמיג נגמרת עקב חיכוך עקבי ומתמיד עם הכביש, ועל כן גם מפגיעה במדרכות ופגעי דרך שונים.
בשיתוף מאסטרו צמיגים
