בשיתוף חב"ד
מכירת חמץ זו פעולה אמיתית ע”פ ההלכה היהודית במהלכה ממנים את הרב להיות השליח שלנו למכור את החמץ שבבית לגוי.
באתר חג פסח ניתן לקיים מכירת חמץ חב”ד בהידור ובקלות, נציין שיש הבדל בין מכירת החמץ בדרך הרגילה למכירה ע”פ מנהג חב”ד המתבטא בעניין ערב קבלן.
להלן נפרט ביתר הרחבה את ההבדל.
ההקפדה בקרב חב”ד
בחב”ד מקפידים על מכירת חמץ באמצעות ערב קבלן.
בשנים האחרונות עם התקדמות הטכנולוגיה עמותות רבות מפרסמות על האפשרות לבצע מכירת חמץ באינטרנט אונליין.
מכירת חמץ הרגילה
המוכרים ממנים את רב הקהילה להיות שליח ומורשה עבורם למכור לנכרי את כלל החמץ שבבית
פסק השו”ע שמינוי שליחות בדיבור בעלמא סגי אלא שלמרות זאת המנהג המסורתי היה לחתום על שטר הרשאה ולבצע מעשה קניין על ידי הגבהת חפץ אבל כמובן מכיון שמדינא בדיבור בעלמא סגי אזי וודאי שניתן לבצע את המכירה גם באמצעות אינטרנט.
לפני כניסת החג רב הקהילה שמוכר לגוי את החמץ של כל המוכרים היהודים, מקבל מקדמה מאת הגוי
עבור רכישת החמץ והיתרה נשארת כחוב על הגוי לשלם לאחר חג הפסח.
לאחר שנגמר הפסח הגוי מחזיר חזרה למוכרים את החמץ ובכך נפטר מלשלם את החוב.
מה הבעיה במכירת חמץ הרגילה?
כלל בידינו והובא הדבר בשולחן ערוך חושן משפט המוכר לחברו שדה והקונה לא משלם מיד אלא משאיר חוב ויש חשש שללקוח אין מספיק כסף
מצב זה נקרא שהמוכר עייל ונפיק אזוזי ולחלק מהשיטות בהלכה בהלכה לא נעשה קנין והמכירה לא חלה.
וגם פה מכיוון שיש חשש שהגוי לא ישלם יש לפקפק על עצם המכירה.
מכירת חמץ באמצעות ערב קבלן
בעל התניא ומחבר שולחן ערוך הרב רבי שניאור זלמן מליאדי צווה להוסיף ערב קבלן אשר יהיה ערב לחוב של הגוי כלפי המוכרים היהודים.
ההבדל בין ערב רגיל לערב קבלן:
ערב רגיל תפקידו לפרוע את החוב במקום שהגוי לא משלם אבל הוא לא נכנס תחת נעליו של הקונה
ערב קבלן לעומת זאת מקבל להיות מי שפורע את החוב מלכתחילה כלומר הוא נכנס להיות תחת נעליו של הקונה.
משמעות הדבר
הנכרי שרוכש את החמץ בערב פסח לא נשאר בחוב למוכרים כי יש את התשלום של המקדמה, כלפי יתרת החוב הגוי מוסר למוכרים כתב ערבות ככה שמבחינתו הוא מסיים את כל התשלום. כעת החוב לא קשור אליו אלא ליהודי שלקח על עצמו ערבות
יתרון ערב קבלן
למכירה יש חוזק הלכתי ולא קיים הבעיתיות של “עייל ונפיק אזוזי”
בשיתוף חב"ד
