הסרת משקפיים וצילנדר- איך מטפלים ולמה חשוב לשים לב?

ניתוחי לייזר להסרת משקפיים נעשים בעיקר לצורך תיקון רוחק וקוצר ראיה, אך רבים לא יודעים שניתן לתקן גם צילינדר (אסטיגמציה) באמצעותם. כיצד מבוצע הניתוח, עד כמה הוא בטוח ומתי צריך לשקול גם ניתוח של השתלת עדשה תוך עינית?

צילום: RF123

בשיתוף עיניים

אסטיגמציה (או ׳צילינדר׳ כפי שאנחנו מכירים), היא הפרעת ראיה נפוצה למדי וברת טיפול שמתפתחת בשל קימור לא שווה לרוב של הקרנית או העדשה.

בעין עם אסטיגמציה, העין לא מצליחה למקד כראוי את קרני האור שנופלות על הרשתית, המשטח הרגיש לאור שבקרקעית העין, כך שנוצר טשטוש ראיה הן מרחוק והן מקרוב.

צילינדר יכול להתפתח בשל אי סדירות של הקרנית, שהיא השכבה הקדמית והשקופה שמכסה את העין. סיבה נוספת להתפתחות צילינדר היא אי התאמה בין קימורי העדשה, כך שצורתה היא כשל ביצה במקום כדור עגול. בשני המקרים ההפרעה מתבטאת בצורה דומה, ומפריעה למיקוד הראיה בכל טווחי הראיה.

במקרים רבים, צילינדר מלווה עם הפרעות נוספות, כמו קוצר או רוחק ראיה (מיופיה או היפראופיה, בהתאמה). על הצילינדר ניתן לפצות באמצעות שימוש במשקפי ראיה או עדשות מגע, אך פתרונות אלה דורשים תחזוקה יום-יומית. פיתרון אחר הוא ניתוח להסרת משקפיים בלייזר– גם במקרה של צילינדר.

האם ניתן למנוע צילינדר, ואיך מטפלים בהפרעה?

אסטיגמציה היא לרוב תוצאה של עיוות מולד במבנה העין, כך שלא ידועה היום דרך למניעה של ההפרעה.

פרט לשימוש במשקפיים או בעדשות מגע, קיימים גם טיפולים שנועדו לעצב מחדש את הקרנית באמצעות עדשות ליליות. חשוב לדעת שהשיפור בראייה אינו קבוע ויש להשתמש בעדשות באופן קבוע על מנת לראות בצורה טובה.

בניגוד לפתרונות אלה, המצריכים תחזוקה ושימוש יום-יומי, ניתוח  הסרת משקפיים בלייזר מאפשר תיקון קבוע וארוך-טווח לצילינדר.

איך ניתוח להסרת משקפיים מתקן את הראיה?

ניתוחים להסרת משקפיים, המבוצעים היום בעזרת לייזר, הם ניתוחים שמטרתם היא עיצוב מחודש של הקרנית על מנת לשפר את יכולת מיקוד הראיה.

ניתוחים אלו נפוצים מאד ומשמשים לתיקון הפרעות בשבירת האור של העין – קוצר ורוחק ראיה, או צילינדר. לעתים ניתן גם לבצע ניתוחים של החלפת העדשה עצמה והשתלה של עדשה טורית המתקנת צילינדר, אם הפרעת הראיה היא חמורה.

קיימות היום כמה שיטות עיקריות לביצוע הסרת משקפיים. לשתיהן תוצאות ואחוזי הצלחה דומים למדי, אך גם יתרונות וחסרונות יחודיים:

INTRALASIK הוא ניתוח שנעשה בשילוב של שתי טכנולוגיות לייזר, האחת משמשת לצורך יצירה של חריץ זעיר וצר על פני הקרנית לצורך יצירת מתלה אותו מרימים בשלב הראשון של הניתוח. לייזר שני משמש לצורך שיוף ועיצוב מחדש של הקרנית עצמה בשכבותיה העמוקות יותר. לאחר ביצוע השיוף העמוק יותר, השכבה העליונה (המתלה) מוחזרת למקומה, ללא צורך בתפרים.

שיטה נוספת היא טיפולים מסוג PRK או LASEK ,במקרים אלו, המנתח מסיר את השכבה השקופה השטחית ביותר שמכסה את הקרנית (אפיתל) ללא יצירת מתלה ואז הטיפול מתבצע באזור קדמי/שטחי יותר של הקרנית.

״ההחלטה על שיטת הטיפול נעשית בשיתוף עם רופא/ת עיניים מומחה בהתאם להעדפות שלך, מאפייני התעסוקה ואורח החיים. כדי לוודא שאת או אתה מתאימים לניתוח הסרת משקפיים בלייזר נבצע בדיקת ראייה פשוטה, אך גם נשתמש בטכנולוגיות מתקדמות למיפוי שטח העין״- מסביר  ד״ר אורן גולן, מנתח בכיר במרכז הרפואי ‘עיניים’ בת”א  ובמרכז הרפואי ת”א ע”ש סורסקי איכילוב . מומחה למחלות קרנית, קטרקט וניתוחי לייזר להסרת משקפיים.

איך ניתוח להסרת משקפיים שונה אם יש לי צילינדר?

בגדול, ניתוחים לתיקון הראיה בלייזר אינם שונים עבור צילינדר, והניתוחים המקובלים מתאימים גם לתיקון צילינדר, עם התאמות נדרשות. ״הבדל עיקרי הוא דווקא התהליך לפני הניתוח- בבדיקות ההתאמה שמאפשרות לנו לבחור את המטופלים הנכונים לניתוח הנכון״ מסביר ד”ר גולן.

כמו כן, חשוב לזכור שלא כל אדם עם צילינדר יכול לעבור ניתוח להסרת משקפיים – לעתים עיוות הקרנית גדול מידי על מנת שהלייזר יוכל לתקן את ההפרעה. במקרה כזה ניתן לשקול ניתוח  השתלת עדשה תוך עינית.

בניתוחים מסוג זה מוחלפת העדשה הטבעית בעדשה  מלאכותית. במקרה של צילינדר, ניתן להשתיל עדשה טורית (Toric lens) שיכולה לתקן צילינדר.

האם הניתוח בטוח ועד כמה ניתן לסמוך עליו?

״ ניתוח הסרת משקפיים בלייזר הוא ניתוח נפוץ ביותר ולעולם הרפואה יש ניסיון של עשרות שנים בביצועו גם במטופלים עם צילינדר. למרות שלכל ניתוח קיימים סיכונים, תיקון ראיה בלייזר נחשב בטוח מאד ויעיל עבור המטופלים המתאימים״ – אומר ד״ר אורן גולן.

במחקר שפורסם על ידי האקדמיה האמריקאית לאופתלמולוגיה כבר בתחילת שנות ה-2000 נמצא שניתוח לייזר לצילינדר, כמו גם לקוצר ראיה בחומרה קלה עד בינונית, הוא יעיל ואמין.

כמו כן, נמצא כי יכולת החיזוי של תיקון הראיה לפני ביצוע הניתוח היא טובה, כך שניתן לספק מידע אמין למטופלים עוד לפני ביצוע הניתוח.

לפי הנתונים שפורסמו, אחוז גבוה מאד מהמנותחים לא זקוקים לתיקון נוסף של הראיה ופגיעה בחדות הראיה הייתה מינימלית ביותר.

עם זאת, לא כולם מתאימים לניתוח להסרת משקפיים בלייזר ולא כולם מתאימים לאותו הניתוח. רופא עיניים מומחה/ית להסרת משקפיים יוכל להעניק לכם את הבדיקות המתאימות ואת הייעוץ המתאים על מנת לספק פיתרון שמותאם במיוחד עבורכם.

בשיתוף עיניים

כדאי להכיר