בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי
נכון, הזכיינית נותנת לכם גב מקצועי, נכסים, מוניטין וניסיון שמעלים תרומה גדולה, אבל יש גם מגבלות ניהוליות ותשלומים לא מבוטלים העלולים להפוך את העניין למעיק ובלתי משתלם. כל זאת עוד לפני שהזכרנו את התחרות בענף שאתם נכנסים אליו, את הצורך לנהל עסק בשוטף ואת ההחלטות המהותיות שתצטרכו לקבל, כך שהמשימה איננה פשוטה בכלל. בדיוק מסיבה זו חשוב להסתייע ביועץ עסקי המכיר היטב את הנושא. ייעוץ עסקי לפני כניסה לזכיינות יכול להביא להחלטה טובה לבחירה נכונה ולמניעת טעויות קשות, ולשפר מאוד את הרווחיות ואת ההצלחה בטווח הקצר והארוך.
בשורה התחתונה, המטרה של ייעוץ עסקי הניתן לזכיין מתחיל היא האם כדאי לרכוש את הזכיינות. ולזכיין הוותיק איך להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור. הדבר נעשה על ידי תהליך מסודר שבו היועץ העסקי בוחן את הכדאיות הכלכלית, מבהיר לכם את החסרונות והיתרונות של הזכיינות, בוחן את ההסכם שמציעים לכם, ואומר האם כדאי להיכנס להתקשרות או לוותר עליה. בד בבד, היועץ העסקי עוזר בלהקים את העסק מכל היבטיו על מנת שתהיה לו תשתית איתנה בתקופת ההקמה,ההרצה ומעבר לכן. במידה והעסק כבר קיים, היועץ העסקי לומד אותו העסק, מזהה בעיות בתחומים שונים, מביא תובנות ופתרונות לשיפור וכן מציג דרכים ישימות המביאות לשגשוג והצלחה.
האם זה בכלל כדאי?
קודם כל, ייעוץ עסקי לזכיין עוסק בשאלת הבסיס – האם בכלל כדאי להיכנס לזכיינות הזו (שאלה שלא פעם זכיינים אינם בודקים אותה מספיק לעומק ואינם מבינים את משמעותה). כדי להבהיר ניקח למשל חנות לבגדי ילדים שעוברת תקופה של דשדוש וכניסה של מתחרים לסביבתה הקרובה. ייתכן כי רכישת זכיינות מרשת גדולה ומוכרת תביא לה מותג ידוע שימשוך לקוחות, יביא שיטות עבודה שהוכחו כיעילות, יביא מוצרים טרנדיים ועוד, מה שיגביר את מעגל הלקוחות והמכירות.
מאידך, ישנו תשלום חד פעמי גבוה עבור הזיכיון, שלרוב מלווה בנטילת הלוואה עם ריבית שמעיקה על התזרים, ולכך מצטרפים תשלומים שוטפים לרשת המזכה מהרווחים. נכון שיש כאן אינטרס משותף לרשת ולזכיין אבל בדרך כלל הכוחות לא שווים: לרשת יש הרבה יותר ניסיון, משאבים כלכליים, עורכי דין מיומנים וכוח, והיא לא נכנסה להתקשרות הזו בשביל להפסיד. ייתכן שייעוץ עסקי שניתן לפני הכניסה להתקשרות היה מוביל למסקנה שיש פתרונות יותר נכונים לדשדוש של החנות. למשל, ייתכן שישנה התנהלות כלכלית לא טובה בהקשר להוצאות, הלוואות, היעדר ניהול פיננסי נכון, או שיש פתרונות בתחומי השיווק, המיתוג, שיפוץ המקום, מבצעים והנחות, שיתופי פעולה עסקיים אחרים, וכדומה. ייתכן גם שהמסקנה תהיה שכדאי ללכת על רכישת זכיינות, אבל אז בעלי החנות יידעו שבאמת מדובר בצעד הנכון ביותר.
האם זה באמת מתאים?
יכול מאוד להיות שבאותה חנות לבגדי ילדים שבדוגמא לעיל, ישנה בעיה ניהולית. רכישה של זכיינות תעניק לבעליה ידע רב ומצטבר של רשת וותיקה ורצינית, אשר אנשיה יודעים היטב מה הולך טוב יותר ופחות, אילו אסטרטגיות הכי מצליחות, איך מיישמים תהליכים שיווקיים, איך מפחיתים עלויות מול ספקים וכדומה. מדובר ביתרונות חשובים ביותר, אך לעיתים המעורבות של הרשת עלולה להיות בעייתית עבור בעלי החנות.
למשל, ייתכן שעקב ההסכם לא יוכלו בעלי החנות לעשות בה כרצונם, ולבצע מהלכים שיווקיים נכונים ואפקטיביים לאור היכרות עם הקהל הספציפי שלהם. הם לא יוכלו לדוגמא להציע חבילות חדשות, לתמחר מחדש מוצרים מסוימים, לצאת עם קמפיין שבאמת מדבר בשפת הלקוחות, ובכלל – יהיו מגבלות קלות עד חמורות בשליטה על העסק – מה שעלול לפגום בהצלחתו לעיתים. אם בעלי החנות היו פונים לייעוץ עסקי ייתכן מאוד שניתן היה לשפר את הנקודות בתחומי השיווק, המכירות והניהול בכלל – החל במתן כלים ניהוליים אפקטיביים המבוססים על ניסיון רב, ועד להפניה אל בעלי מקצוע רציניים בתחומי השיווק והפרסום. כלומר, ניתן היה לפתור ולשפר מאוד את המצב מבלי להעביר חלק משמעותי בשליטה על החנות לידיים זרות.
תוכנית עסקית לזכיינים
העובדה שאתם עומדים לחתום על זכיינות אינה פוטרת אתכם מבניית תוכנית עסקית, נהפוך הוא. את התוכנית חשוב לבנות כבר בשלבים הראשונים ואפילו לפני שחותמים על ההסכם. היא מתחילה בבדיקה מעמיקה של מצב, לרבות תזרים המזומנים, התחייבויות לרשת המזכה, תמחור מוצרים, הלוואות, מצבת העובדים, הוצאות ייצור ותפעול, הפן השיווקי והמכירתי וכיוצא בזאת.
הבדיקה שמבצע היועץ העסקי נותנת תמונת מצב עדכנית, מדויקת ורלוונטית של העסק, על הנכסים, נקודות הכוח והתורפה שלו. היא גם מזהה כשלים ובעיות כמו הפסדים בנישות מסוימות, מוצרים שאינם מספיק רווחיים וכדומה. לאחר מכן, התוכנית העסקית תשים את הדגש על נקודות התורפה, או יותר נכון – על פתרונות מקצועיים ומציאותיים עבורן.
התוכנית העסקית גם מתייחסת על הנכסים המשמעותיים שמעניקה הזכיינות, ולוקחת בחשבון את האילוצים והמגבלות בנושאי שיווק, תמחור וכדומה. למשל, התוכנית העסקית עשויה להתמקד בהגדלת או הקטנת מצבת העובדים, בהשגת מימון בתנאים יותר, בקטנת הוצאות, שיפור תזרים המזומנים, בשימת דגש על מוצרים יותר רווחיים, וכן הלאה. מדובר בתוכנית ברורה ומפורטת המבוססת על ניסיון רב, שמביאה את העסק לעמידה ביעדים מוגדרים באופן הדרגתי ובטוח.
יש לציין כי לעיתים קרובות מתבססים הזכיינים על שיטות הניהול של הרשת המזכה. יחד עם זאת, אלו לא תמיד השיטות הכי נכונות לכל עסק ובכל מקרה, ולא לכל בעל עסק. לכן, כשמגיעה תקופה של הפסדים או רווחיות פחות טובה קשה לחשוב פתאום “מחוץ לקופסא”, פשוט כי אין דרך מוגדרת אחרת אפילו אם אין הגבלות משמעותית לשיטה ניהול מסוימת. לפיכך, בתוכנית העסקית לזכיין מציבים את המטרות והיעדים תוך התחשבות במה שאפשרי על פי ההסכם, מגדירים את שאיפות הרווח שלכם, את התמחור, את נושאי הפרסום והשיווק, וכדומה.
עוד היבטים בייעוץ עסקי לזכיין
כאמור, הזכיינית מביאה מוניטין, סימני מסחר ועוד היבטים של קניין רוחני, שעשויה להיות מועילים מאוד. יחד עם זאת, לא כדאי להסתמך עליהם בלבד שכן לעיתים קרובות הרשת המזכה עובדת לפי שבלונה אחת ומוכרת. הייעוץ העסקי לזכיין מסייע להכניס חשיבה יצירתית (לפי האילוצים והמגבלות), למשל בכל הקשור לשימוש במדיה הדיגיטלית, לרבות הפנייה לאנשי מקצוע בעלי הצלחות מוכחות בתחום.
מעבר לכך, זכיינות אינה פוטרת אתכם מכישורי ניהול טובים, החל בהנעת העובדים ועד לניהול הפן הפיננסי. יש להיזהר מציפיות כאילו הדברים יתנהלו בדיוק כמו סניפים מצליחים של הרשת המזכה, מה שמוביל לא פעם לחוסר יעילות בניצול משאבי כוח אדם וזמן. לפיכך, ייעוץ עסקי לזכיין מספק כאמור כלי ניהול אפקטיביים, יעילים ובדוקים בתחומי הנעת עובדים ותמריצים, ניהול זמן, תקשורת בינאישית, קבלת החלטות וכדומה – התורמים רבות להתפתחות האישית והמקצועית שלכם ולייעול ההתנהלות בעסק. לפרטים נוספים על זכיינות ניתן להגיע לפגישת הכרות חינמית במשרדנו. חפשו אותנו ברשת חברת “לוי ייעוץ כלכלי ועסקי”
בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי
