freepik

האם כדאי להסיר משקפיים בלייזר?

כל מה שרציתם לדעת על ניתוח הסרת משקפיים בלייזר – יתרונות, חסרונות, החלמה ועוד

בשיתוף מערכת אתר www.miok.co.il

אנשים מתעניינים בניתוח לייזר לעיניים מכמה סיבות, אבל יש אחת אוניברסלית: “כדי לקום בבוקר ולא לשלוח יד בחיפוש אחר המשקפיים או לבלות שתי דקות בהכנסת עדשות מגע לעיניים. הרבה רוצים גם ליהנות מעבודה ופנאי עם ראייה ברורה.

אבל  הרעיון של ניתוח עיניים – והעובדה שצריך להיות ערים תוך כדי – עשוי להיות מפחיד. גם ההליך עצמו, אשר כרוך בחיתוך של חלק קטן בתאי הקרנית כדי לעצב מחדש את הקרנית שמתחתיה, לא נשמע כל כך מושך.

אחרים עשויים להירתע דווקא מהמחיר; ניתוחי לייזר לעיניים נוטים לעלות כמה אלפי שקלים, גם אחרי הנחות ודילים למיניהם. יש קופות חולים שמסבסדות ניתוחי לייזר לעיניים ומציעות מחיר משתלם להרבה מטופלים ויש ביטוחי בריאות פרטיים שמסבסדים גם הם את הניתוח או דואגים להחזר עבורו.

לא משנה מהן הדאגות שלכם, הבאנו לפניכם את היתרונות והחסרונות של ניתוח לייזר לעיניים LASIK, כדי שתוכלו להרגיש בטוחים יותר בהחלטה שלכם האם ללכת על זה או לא.

יתרון: ניתוח לייזר לעיניים הוא מהיר ובטוח

ניתוח לייזר לעיניים מבוצע כהליך שלרוב אינו דורש אשפוז ועשוי לקחת אפילו 20 דקות – ורוב הזמן מבוזבז על ההכנה לניתוח, לא הניתוח עצמו.

המטופלים, אשר נשארים ערים, לפעמים מקבלים חומר הרגעה כדי להפחית את רמת הלחץ. עבור הגנה ושקט נפשי, הלייזר מתוכנן כך שהוא כבה אם העין עושה תנועה פתאומית כלשהי שעשויה לגרום לשגיאה או פציעה.

חיסרון: לא כולם מתאימים לניתוח

אלו שנמצאים אינם מתאימים לעבור את הניתוח לרוב יהיו בני 40 ומעלה. הסיבה לכך היא שהם עשויים לסבור מזוקן ראייה, מצב בו עדשת העין הופכת קשיחה ומונעת את ראייה מקרוב (ניתוח לייזר עוסק בקרנית, לא בעדשת העין).

ניתוח דומה ידוע בשם PRK, עשוי להיות טוב יותר עבור אנשים עם קרניות דקות במיוחד, להם אין מספיק קרנית שהרופא יכול לחתוך כדי להתאים ולתקן את הראייה.

יתרון: התוצאות מגיעות מהר

לא עובר הרבה זמן מסיום הניתוח עד שהמטופל נהנה מראייה ברורה. מטופלים שעברו ניתוח לייזר בעיניים יבחינו בהבדל בתוך מספר שעות. אתם יכולים לראות ממש טוב כבר ביום למחרת. אתם יכולים לחזור לבצע את רוב הפעילויות היום יומיות שלכם בתוך 48 שעות.

אולם, אלו מכם שעוברים ניתוח PRK יצפו לזמן התאוששות ארוך יותר – משהו כמו חודש – וכאב מועט כתוצאה מהסרת שטח הקרנית.

חיסרון: יש תופעות לוואי שאכן מתרחשות

למרות שניתוח לייזר עשוי לגרום ליובש בעיניים עד שלושה חודשים אחר הניתוח (אשר ניתן לטיפול באמצעות דמעות מלאכותיות), הסיכוי שהוא יהפוך לבעיה קבועה הוא נמוך מאוד. עוד תופעת לוואי לא שגרתית: בוהק לילי (סנוור) או הילות.

היום הסיכוי לסבול מתופעות לוודאי, במיוחד קבועות, הוא נמוך מבעבר והטכנולוגיה הרבה יותר טובה. אזור הטיפול הוא גדול יותר ומכסה את כל הקרנית.

יתרון: אתם יכולים לחיות ללא משקפיים או עדשות

בין אם הם בוחרים בניתוח לייזר LASIK או ב-PRK, מטופלים רבים רואים את ההליך כמשנה חיים – ואמצעי ליהנות אפילו מהפעילויות הבסיסיות ביותר שראייה לקויה פוגעת בהן.

עבור מרבית האנשים, משהו משתנה או מעודד אותם להגיע ולעשות את הניתוח. הם מבינים שנמאס להם מעדשות מגע או שמתחשק להם לרכוב על אופניים ללא משקפיים.

חיסרון: הקרנית עשויה להיפגע

החתכים שנעשים בקרנית העין אינם סגורים ומושלמים מיד לאחר הניתוח, לכן לא מומלץ לשפשף את העיניים בעוד הם מחלימים. כל טראומה שעלולה לקרות (כמו להידקר מענף של עץ בעין או להישרט מציפורן) יכולה לפגוע בתוצאות הניתוח – אפילו שנים אחרי הניתוח. בקרו את רופא העיניים שלכם מיד במידה שקורה מצב כזה.

מפני שתהליך הניתוח של PRK שונה מניתוח לייזר LASIK, אותם מטופלים לא נמצאים בסיכון. ספורטאים ואנשים פעילים עשויים להעדיף את האפשרות הזו כדי ליהנות מהביצועים הטובים ביותר.

יתרון: הראייה שלכם תשתפר משמעותית

מטופלים שעברו ניתוח לייזר בעיניים יכולים ליהנות מראיה 6/6. רק אל תצפו לראייה של סופרמן. במקרה הטוב ביותר אתם יכולים להשיג את אותה ראייה עם משקפיים או עדשות.

בשיתוף מערכת אתר www.miok.co.il