אריה גולדין על עיצוב קליניקה בבית: לקחת השראה מעולם המשרדים הביתיים

איך מעצבים קליניקה בבית? עיצוב קליניקה בבית יכול מאוד להידמות לעיצוב משרדים קטנים וביתיים. אריה גולדין: "הנחנו שנרצה לעשות שימוש בקליניקה גם כדי לעבוד בפינת עבודה והנגשנו מספר טיפים שיכולים להקל על השילוב." כלומר, באם רוצים לכלול שולחן עבודה בקליניקה, לבטח ישנן מספר התאמות עיצוביות

צילום Canva

בשיתוף אריה גולדין

עיצוב קליניקה בבית: לעצב משרדים ביתיים

אריה גולדין: “כשזה נוגע לענייני עיצוב קליניקה בבית, יש מספר דגשים עיצוביים שניתן להחיל תלוי בהקשר. קודם כל, האם יש לנו בית גדול? האם הקליניקה גדולה? מה אנחנו עושים עם הקליניקה הזאת? עבודה משרדית? שיחות טיפוליות? טיפולים פיזיים? אנרגטיים? שכן, כל יעד משימתי למעשה יאפשר לנו לעצב את הקליניקה בצורה אחרת.”

לצורך העניין, נניח שמדובר בנושא של עיצוב פנים למשרד קטן, וזאת כי אם יש לנו קליניקה בבית, יכול להיות שיש לנו את הנקודה המושלמת לארח אנשים, שמספיקה בדיוק עבורנו ועבור עוד בן אדם. יכול להיות שמדובר בחלל של חדר אחד, אולי 15 מ”ר, אולי 30 מ”ר, אולי גם יותר מזה. אנחנו עדיין נתייחס לזה כמו היה משרד קטן. ונראה איך אנחנו יכולים לעצב בהתאם.

אריה גולדין: “מעצב פנים שמגיע למשימה, הוא זה המסתכל על המרחב הקיים ורואה כיצד ניתן לשלב הן פונקציה והן אסתטיקה.”

עיצוב קליניקה לבית: עיצוב המרחב

אריה גולדין: “מה זה אומר? מבחינה פונקציונלית, אנחנו לא רוצים “לבזבז מרחב”. אנחנו לא רוצים להצמיד שני שולחנות בפינה, ואז לשרוף מקום פנוי ונהדר.”

אז מה אנחנו רוצים? אריה גולדין מסביר שאנחנו רוצים לקחת את שני השולחנות הללו ולהעיף אותם מהחדר, ובמקום – להציב שולחן פינתי. שולחן שמנצל כהלכה את החלל. זוהי כמובן רק דוגמה, אך זו דוגמה שמבהירה לנו שאנחנו לא לוקחים שבויים, אנחנו לא שוהים עם ההחלטה לחתוך את מה שלא משרת. אנחנו עושים מה שצריך, בזמן שצריך ובמסגרת עיצוב פנים למשרד קטן אנחנו בוחרים רק בפריטים הפונקציונליים המתאימים. אנחנו אפילו יכולים להקריב את הפן העיצובי והאסתטי עבור הפן הפונקציונלי. וזאת כי לפונקציה יש יופי משלה.

אריה גולדין: “וכשדברים משתלבים היטב בחלל, הם פשוט נראים טוב. אם אנחנו מחזיקים בארונות ניירת, שולחנות שלא משתלבים אחד עם השני, במרחב שלא נוח לטייל בו ושזרימת האנרגיה, באופן כללי, לא נעה בו – סימן שאנחנו יכולים להביא מעצב פנים, או להפוך בעצמנו למעצבי פנים ולעשות דברים באופן יעיל יותר.”

עיצוב קליניקה בבית – המרחב האנכי

אריה גולדין: “נתחיל עם עצה פרקטית. לעשות שימוש במרחב אנכי. מה זה אומר? אנחנו יכולים לבנות גם לגובה, לא רק לרחוב. בין אם זה אומר לעשות שימוש במדפים, ובין אם זה אומר לתלות דברים מהתקרה. ואם צריך, אז להביא מדרגות, או סולמות קטנים כדי להגיע.”

אנחנו רוצים לנצל את כל המקום הפנוי, מבלי להעמיס. אנחנו רוצים לעשות שימוש כל כך יעיל במרחב, שאנחנו נרגיש נפלא מרוב שיש לנו מקום פנוי. ועם זאת, אנחנו רוצים להעמיס בטעם טוב. על כל נקודה שאנחנו ממלאים בחלל, אנחנו ממלאים בחלל. כלומר, איפה שלקחנו חלל – נוסיף חלל. איך לוקחים חלל ואיך מוסיפים חלל?

אריה גולדין: “במסגרת עיצוב קליניקה בבית, ביכולתנו לקחת חלל על ידי זה שפשוט נמלא אותו. בין אם זה דרך התקנת מדפים, ארוניות, הצבת ספות וכן הלאה. וביכולתנו גם להוסיף חלל, דרך כך שנוסיף תחושת מרחב.”

אולי זה אומר לפתוח מפתח בגג הקליניקה – כך שהאור יסתנן כדרך הזכוכית. אולי זה אומר להגדיל באופן כללי את מפתחי החדר. אולי זה אומר להפוך את כל הדלתות בחדר לשקופות על ידי התקנת זגוגיות. גם על דלת הכניסה/יציאה לקליניקה, גם על הארונות בקליניקה וכמובן גם על החלונות. באופן שכזה נוכל להרחיב קו ראיה עם מרחבים אחרים, מה שיכול לתמוך ביצירת תחושת מרחב גם בקליניקה.  כך נוכל לשחק עם האיזונים, לקחת חלל, וגם להוסיף אותו כדי להגיע לתוצאה רצויה.

אריה גולדין: “עיצוב קליניקה בבית: הקמת פינת עבודה”

הבה נמשיך עם הצעה פרקטית להפליא. עיצוב קליניקה בבית יכול לדבר על עיצוב פנים למשרד קטן. כלומר, יש לנו עניין לעשות שימוש בקליניקה גם למטרות משרדיות. ומתוך כך, אנחנו לכל הפחות יכולים לעשות שימוש “בשולחן עבודה”.

דרך יעילה במיוחד לעשות זאת, תהא התקנת מדף. למה אנחנו מתכוונים? ובכן, רבים מאיתנו מכירים את המדפים הגדולים, שניתן ממש לכסות איתם קצת שטח. ובכן, אלו. ניתן להתקין אותם בגובה של שולחן כתיבה, אולי מתחת לחלון (מה שיצור קו ראיה עם מרחב נוסף). עקב כך שמדובר “בשולחן” בלי רגליים, הוא ייקח פחות מרחב (תופס פחות מקום), יהיה ניתן להכניס תחתיו כמה כסאות שרוצים בלי שהם יתנגשו ברגלים שלו, ויהיה קל יותר גם לנקות את החלל תחתיו. גם שיש לנו יתרונות מאוד מעניינים. ניתן למצוא מדפים “מעניינים”, שנראים טוב במיוחד.

ואם אנחנו לא רוצים להתקין מדף, אנחנו יכולים להתקין שולחן עבודה שפשוט יצוף מעל הרצפה ויהיה מחובר לקיר. אולי מדובר בשולחן עבודה דק יחסית, עם מגירות. כך שזה נראה קלאסי, ועם זאת זה צף. זה לא נוגע ברצפה, זה לא לוקח מרחב. לבטח חברינו בחברת אריה גולדין יכולים להמליץ על מספר אופציות בנושא.

עיצוב קליניקה לבית: עיצוב אזור המשרד

שאלנו את אריה גולדין אם אנחנו רוצים להפריד את אזור העבודה שלנו מהקליניקה עצמה – אריה גולדין: “אנחנו יכולים לעשות את הדבר הבא. במסגרת עיצוב קליניקה בבית, אנחנו יכולים לייצר את ההפרדה הזאת בין שולחן הטיפולים לשולחן העבודה כדרך כך שנצבע ספציפית את האזור בו השולחן מונח.”

נניח, שכל הקירות צבועים בלבן ובמקרה שכזה הפרימטר סביב שולחן העבודה יהיה צבוע בוורוד, או כל צבע, או תרכובת צבעים אחרת שיכולה להתאים.

אריה גולדין: “אמנם אולי לא בהכרח קל לדמיין את זה, אך השימושיות של זה טמונה בכך שזה כמו מגלף אזור ייחודי כדי שיתאים לצורכי עבודה. מעבר לזה, זה יכול להיראות מושך להפליא.”

עיצוב קליניקה לבית: מחשב סמוי

למעשה, אם אנחנו ממש רוצים לכלול עמדה משרדית בקליניקה שלנו, הרי שבמסגרת עיצוב קליניקה בבית, ביכולתנו פשוט להחביא את העמדה המשרדית. כן, להחביא את השולחן, את הכיסא, את המחשב, את הניירת – ופשוט “להעמיד פנים” שמדובר בקליניקה לכל דבר.

פינת אירוח, ספה נוח, שולחן קטן, עציץ, אולי מיטת טיפולים וכן הלאה. אנחנו יכולים לעשות זאת דרך הצבת ארונית גבוהה יחסית בחדר. בחלק התחתון שלה אנחנו יכולים לשמור את הרכיבים הפנימיים של המחשב – בין אם זה הרמקולים, החיבורים השונים, המכשירים, הדיסק הקשיח (אם זה לא לפטופ), ובחלק העליון אנחנו יכולים לשים את הצג, המקלדת, העכבר וכל המתבקש. כך שבסגירת הדלת אנחנו סוגרים את “המשרד” ובפתיחתו אנחנו ניגשים אליו. הארונות יכולה להשתלב בקליניקה באופן דשן וטבעי. ניתן לשאול את חברינו מחברת אריה גולדין איך הם היו מרכיבים ארונית שכזאת.

אפשר למצוא עוד כתבות בנושא: עיצוב חנות תכשיטים, עיצוב פנים, חיפוי קירות פנים דקורטיבי

וכמובן גם בפייסבוק של אריה גולדין

עיצוב קליניקה לבית: שימוש במרחב האנכי

במסגרת עיצוב קליניקה בבית, ויש בחברת אריה גולדין שיסכימו איתנו – חשוב להשתמש בקירות באופן נבון. דיברנו קודם על שימוש בחלל אנכי. שכן, כאשר יש פחות ופחות חלל, כך נכון יותר ויותר לעשות בו שימוש יעיל (תלוי בהקשר). מה זה אומר? באופן כללי – מדפים. ייתכן שישנם פתרונות אחסון יעילים יותר, אך זה למעשה לחלוטין אפשרי להציב מדפים, ארוניות ושלל חפצים שנועדו לשים דברים במקומם. ניתן לדוגמה להתקין מדפים לאורך קיר שלם, עליהם מוצבים קופסאות אחסון מושכות.

דרך נוספת להשתמש בקירות, כמו גם להשפיע על תפישת המרחב – היא לעשות שימוש בטפטים. למעשה, הטפט הנכון יכול ליצור אטמוספרה מסוימת בקליניקה, כמו גם להשפיע לטובה על תפישת המרחב. ניתן לשחק עם צבעים, צורות גאומטריית וכן הלאה מאפיינים. למעשה, ייתכן שישנן אינסוף אפשרויות לטפטים אפשריים. הדבר יכול להוסיף הן חיות, הן סטייל והן תחושת מרחב למקום.

בשיתוף אריה גולדין

כדאי להכיר