איזון גוף נפש – מה זה ואיך זה יכול לעזור לכם?

אם יש לכם קצת היכרות עם תחומי הרפואה המשלימה, ודאי נתקלתם במונח "איזון גוף נפש", לשמוע על השפעת המצב הנפשי על המצב הגופני ולהיפך

צילום depositphotos

בשיתוף תוכן שיווקי

אבל מי שלא באמת מכיר את התחום, לא ממש מבין את עומק הקשרים בין הנפש לבין הגוף, את ההשפעה שיש להם זה על זה, את היכולת של האחד לרפא את השני ולהיפך.

אז מה הקשר בין גוף לנפש? איך מאזנים ביניהם ואיך רפואה משלימה משתלבת בכל התמונה?

האם באמת אפשר לרפא את הגוף בעזרת הנפש?

הנושא החשוב הזה נחקר כבר אלפי שנים, על ידי מומחים בתחום הרפואה הסינית, לצד מומחים ברפואה מארצות אחרות במזרח. אבל התחום דובר ועודו מדובר גם באמונה היהודית ואף נחקר מזה עשרות שנים על ידי תלמידים ותלמידי תלמידים של אבי הפסיכולוגיה – זיגמונד פרויד ושל תלמידו המפורסם ביותר – קרל גוסטב יונג.

מהם יצאו ענפים ארוכים ומשגשגים של תפיסות טיפוליות שונות, אשר חלקן עוסקות באופן ישיר, בגישה מערבית לחלוטין, בקשרים שבין הגוף לבין הנפש, ההשפעות שלהם אחד על השניה ובדרכים השונות בהן ניתן לטפל בשני חלקים אלה של האדם.

נפש בריאה בגוף בריא – זה לא סתם פתגם

המשפט העתיק הזה מיוחס לפילוסוף רומאי מהמאה הראשונה לפני הספירה הנוצרית. יחד עם זאת, גם הרמב”ם הכיר בקשר ההדוק שבין הגוף לנפש והשתמש בראיה הוליסטית, כלומר – כוללת ומלאה, המתייחסת למה שקורה בגוף, אך גם למה שקורה בנפש, כדי לרפא מחלות.

כיום, רוב תחומי הרפואה המשלימה (המכונה גם רפואה הוליסטית) מאופיינים בהתייחסות הוליסטית למטופל, כלומר, מלכתחילה בוחנים את ההתרחשויות הרגשיות והנפשיות בחיי המטופל, כדי להבין כיצד לעזור לגוף שלו להחלים.

במסגרת טיפולי רפואה משלימה, המתייחסים למטופל כאל מכלול הוליסטי, אפשר למצוא טכניקות מקובלות ונפוצות כמו פרחי באך, שיאצו, עיסוי רקמות עמוק, נטורופתיה, הומאופתיה ואפילו אוסטאופתיה, כירופרקטיקה ועוד.

טיפול במסגרת כל אחת מהטכניקות הללו, כולל בדרך כלל התייחסות ישירה לחיי המטופל – האם מתרחש בהם משהו יוצא דופן? האם המטופל חווה לאחרונה אובדן, או טראומה, שאולי תרמו להתפתחות הבעיה הגופנית? וכן הלאה.

גילוי של הגורם הנפשי לבעיה, אם אכן יש כזה, יכול לסייע באופן כמעט פלאי לתהליכי ההבראה.

אבל כמעט כל הטכניקות הללו מתייחסות בעיקר לאופן בו ניתן להיעזר בנפש כדי לרפא את הגוף, בעוד שטכניקות טיפול אחרות עוסקות דווקא בריפוי הגוף, כמפתח לשחרור הנפש.

איך לרפא את הנפש בעזרת הגוף?

ריפוי הנפש בעזרת הגוף אפשרי אף הוא, כאשר טכניקות העוסקות ישירות בתחום זה, מתייחסות לגוף כאל מקום המשכן של הנפש, אשר משמש גם בתור “מחסן” לחסמים רגשיים, הדחקות וקשיים רגשיים שהצטברו עם השנים.

חסמים אלה ניתנים לפתיחה על ידי שימוש במגוון טכניקות תנועה, נשימה, מגע ושיחה, כאשר המטרה היא לשחרר את המחסום הרגשי על ידי טכניקה גופנית לחלוטין.

במסגרת הגישה הטיפולית הזו אפשר למצוא טכניקות טיפול כמו ריברסינג, פסיכולוגיה הוליסטית יוגה טיפולית ועוד – אשר נוקטות גישה ישירה לחלוטין לנושא.

מנגד, טכניקות כמו פרחי באך, הומאופתיה ונטורופתיה, נוגעות אף הן בתחום הנפש דרך טיפול בגוף, אך באופן עקיף ועדין יותר.

שלושה מרכיבים לשמירה על איזון גוף נפש

גם בתוך מסגרת טיפולי רפואה משלימה, קיימים 3 מרכיבים עיקריים לשמירה על נפש בריאה בגוף בריא ולהיפך. אלה באים לידי ביטוי בצורות שונות במסגרת טיפולי רפואה משלימה שונים, אך ככלל, הם שלושת היסודות החשובים לשמירה על בריאות שלמה ואריכות ימים:

פעילות גופנית

תנועה על צורותיה השונות, היא חיונית לשמירה על בריאות וחיוניות של הגוף. היא משפיעה על זרימת דם תקינה, על סיבולת לב ריאה, היא עוזרת לשמירה על משקל בריא והיא מחזקת את הגוף. אבל כל מי שעוסק בפעילות גופנית באורח קבע, יודע שפעילות גופנית משפיעה ישירות גם על המצב הנפשי. היא משחררת אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח והיא משפיעה לטובה על בריאות הנפש בדרכים רבות נוספות.

תזונה נכונה

החומרים איתם אתם מזינים את הגוף שלכם הם החומרים מהם נוצרים בסופו של דבר תאים חדשים בגוף. תזונה משפיעה ישירות על הבריאות הגופנית שלכם, אבל כל יהודי מאמין יכול לספר לכם שהלכות הכשרות נובעות לפחות באופן חלקי כדי להגן על נפש האדם מפני השפעות שליליות של תזונה לקויה.

כך גם יאמרו לכם בודהיסטים ברחבי העולם ואם תבדקו בכתבי הרמב”ם ואפילו אצל תזונאיות מודרניות, תגלו לא מעט מזונות שיכולים להשפיע לטובה (או לרעה) על המצב הנפשי שלכם.

מערכות יחסים

מערכות יחסים הן הביטוי המדויק ביותר של מצב הנפש. גם אצל אדם הנחשב בריא בנפשו, מערכות יחסים יכולות להיות הרסניות ולהעיד על נטיה נפשית לא בריאה. משום כך, פעמים רבות, ניתן לשפר מצב נפשי של אדם על ידי התייחסות טיפולית למערכות היחסים בחייו.

זו משפיעה לבסוף, בעקיפין, גם על הבריאות הגופנית, בזכות:

הפחתת לחצים, הפחתה של הפרשת חומרים שנוצרים כתוצאה ממתח והגברה של הפרשת חומרים מעוררי רגשות נוחים ונעימים, כמו הורמון האהבה אוקסיטוצין למשל, המשתחרר על ידי מגע ישיר, עור בעור, עם אדם אהוב אחר.

האם גם אצל ילדים אפשר להשיג איזון גוף נפש?

ילדים למעשה נולדים מאוזנים בדרך כלל. שלב הינקות הוא אחד השלבים הטהורים והשלמים ביותר בו נמצא האדם לאורך חייו. הגוף נקי מחסמים רגשיים וגופניים, כי הוא עדיין לא הספיק לצבור חוויות שליליות של דחייה, צער, קנאה, נטישה, חרדה קיומית וכן הלאה.

מבחינה תזונתית, במצב תקין, העובר מקבל מהאם רק חומרי הזנה טהורים, מועילים להתפתחות שלו. ברמת הפעילות הגופנית, הוא נולד כדי ללמוד ולתרגל, אך יש לו את כל מה שדרוש, כדי לעשות זאת באופן אופטימלי.

עם השנים, גם בשלבים מוקדמים של הילדות, ילדים מתחילים לספוג מהסביבה שלהם מסרים חיוביים לצד מסרים שליליים, המשפיעים בהכרח על אופן ההתפתחות שלהם.

רשמים אלה נחרטים בנפש, אך באים לידי ביטוי גם בגוף, בצורת מחלות, כאבים, דלקות חוזרות ועוד.

אחת התופעות הבולטות אצל ילדים היא חזרה קבועה של כאבי אוזניים וכאבי גרון, המשויכים באופן ישיר ליכולת הביטוי של הילדים ועימותים בין ההורים.

כאבי פרקים אצל ילדים יכולים להעיד על פחד מפני גדילה, התפתחות וכל מה שנלווה לתהליכים הללו, אבל גם אם אתם מרגישים מאוד בנוח עם טיפולי רפואה משלימה עבור הילדים שלכם, אין זה אומר שצריך לשלול את אפשרויות האבחון והטיפול של הרפואה הקונבנציונלית.

כך למשל, אם הילדים שלכם סובלים מכאבי פרקים ואתם חושבים כי מדובר על בעיה רגשית, ההמלצה הגורפת היא עדיין לקחת אותם לבדיקה אצל ראומטולוג ילדים, כדי לשלול מצבים מסוכנים. רק לאחר מכן אפשר לפנות לטיפולי רפואה משלימה, גם אם אלה נעשים במקביל לטיפולים הקונבנציונליים, בהתאם להמלצת הרופא.

לסיכום

איזון גוף נפש הוא למעשה מונח  כללי, המתאר מצב אופטימלי, בו מתקיים איזון מלא בין הצרכים הגופניים לבין הצרכים הנפשיים שלכם. זהו מצב אליו כל אדם שואף להגיע בסופו של דבר, גם כאשר מדובר על תהליך מורכב ולא פשוט. סיוע של מטפלים ברפואה משלימה, יכול להקל על הדרך אל מצב בריא, שלם ומאוזן.

בשיתוף תוכן שיווקי

כדאי להכיר