כאבי גב – 10 דרכי טיפול ללא ניתוח

כאבי גב הם בעיה נפוצה, ובייחוד כאבי גב תחתון מהם סובלים 80% מהמבוגרים בשלב כלשהו בחייהם. למרבה המזל, יש לא מעט שיטות טיפול ומניעה טרם פונים לשיטות פולשניות יותר

pixabay

בשיתוף תוכן שיווקי

לכאבי גב עשויות להיות סיבות רבות – החל מאורח חיים שגוי, המשך בהפעלת מאמץ ועומס על האזור, וכלה במגוון בעיות ומחלות שמובילות לכאבים

כאשר כאבי הגב נמשכים מעבר ל-3 חודשים ו/או מקרינים לרגליים, יש לפנות בהקדם לרופא המשפחה, לאורתופד או לפיזיותרפיסט. הטיפולים נחלקים לשני סוגים עיקריים, בהתאם לחומרת המצב והכאב – טיפולים שמרניים לעומת טיפולים פולשניים (ניתוחים).

למרבה המזל, כיום ניתן לפתור כ-80% מבעיות הגב גם ללא ניתוח. אורן ניסן, פיזיותרפיסט בכיר ומנהל רשת מכוני מדלידר, מציע 10 שיטות טיפול חלופיות לניתוח.

  1. ירידה במשקל

משקל עודף עלול לגרום לבעיות ולכאבי גב, בשל הפעלת לחץ מוגבר על עמוד השדרה ועל שרירי הגב. במחקר שנעשה ב-2016, נמצאו קשרים בין השמנת יתר לרמות גבוהות של כאבי גב תחתון בגברים.

ירידה במשקל מסייעת בהקלה על הכאבים, במידה שאכן מדובר בכאבי גב הנובעים מהשמנה; מומלץ להתייעץ עם רופא או פיזיותרפיסט מוסמך. מחקרים נוספים מצאו ששינוי בתזונה מסייע בהפחתת רמות הדלקתיות בגוף, מה שבתורו מקל גם על כאבי גב. מומלץ להפחית בצריכת סוכר ומזונות מעובדים, ולאכול יותר מזון נוגד דלקתיות כגון ירקות, פירות, אגוזים, דגים ודגנים מלאים.

  1. שיפור היציבה

יציבה לא נכונה עלולה להוביל לכאבי גב (כולל במתבגרים), לכן כדאי מאוד לטפל בכך בהקדם. מחקרים מעידים שתוכנית פעילות גופנית במשך 8 שבועות שמטרתה לתקן את היציבה, הובילה גם להקלה בכאבי הגב והכתפיים.

כיום ניתן לרכוש מכשירים לבישים המזכירים לנו למשוך את הכתפיים אחורה למצבן התקין, על מנת ליישר את תנוחת הגב. כמו כן מומלץ לרכוש כיסאות ומשטחי עבודה ארגונומיים. בכל מקרה של יציבה לקויה מומלץ מאוד להתייעץ עם מומחה פיזיותרפיה.

  1. פעילות גופנית

אין עוררין על העובדה שפעילות גופנית חשובה מאוד לבריאות הפיזית והנפשית, וכמובן שזה תקף גם לגבי כאבי גב. מי שמתמיד בפעילות גופנית כחלק משגרת יומו, פחות מועד לסבול מכאבי גב ומכאבים אחרים.

בניגוד לנהוג לחשוב – שבזמן כאב גב מומלץ לא לזוז – ההפך הוא הנכון. ההמלצה היא להפעיל את הגוף בצורה מתונה, שלא תחמיר את המצב אך תאפשר לטפל בבעיה. כדי לדעת איזו פעילות מתאימה ובאיזה עצימות, מומלץ להתייעץ עם רופא או פיזיותרפיסט.

  1. דיקור סיני

אקופונקטורה היא שיטת טיפול סינית עתיקה בת אלפי שנים, המשתמשת במחטים דקות שאותן נועצים בנקודות ספציפיות בגוף – בהתאם לבעיה. כאשר הדיקור נעשה על ידי מומחה בתחום, הוא מקל על כאבים ובמקביל מחזיר ומשפר את תפקוד האזור הפגוע.

  1. פיזיותרפיה

טיפול פיזיותרפי מיועד לחיזוק מערכות השריר-שלד באזור הבעייתי, לשיפור היציבה וכמובן להקלה מהירה על הכאב, עד כמה שניתן. כדי לקבל מענה מקצועי והקלה מהירה לכאב, חשוב לוודא שהטיפול ניתן אך ורק על ידי פיזיותרפיסטים מוסמכים בעלי רישיון לעסוק בתחום.

לצד הפיזיותרפיה הקונבנציונלית, ניתן להשתמש גם בפיזיותרפיה במים (הידרותרפיה). הלחץ המופעל על ידי המים לצד טמפרטורת המים, מסייעים בשחרור שרירים ובהפגת לחצים וכאבים (זאת בליווי הידרותרפיסטים מוסמכים, כמובן).

  1. גירוי חשמלי

גירוי חשמלי של העצבים (TENS) שולח פולסים חשמליים לאזור הכואב, ולמעשה מפריע לאותות הכאב להגיע למוח. הטיפול החשמלי נעשה באמצעות הצמדת אלקטרודות לאזור הבעייתי. במספר מחקרים נמצא שהוא אפקטיבי בהקלה משמעותית על הכאבים כבר תוך 15 דקות, וכן גם במצבי כאב גב כרוני.

  1. הפגת סטרס

לחץ נפשי ומועקה עלולים להוביל לכיווץ מתמשך בשרירי הגוף, ולגרום לכאבי גב או להחמרה בכאבים קיימים. המכון האמריקאי ללחץ נפשי מונה את כאבי הגב בין הסימפטומים העיקריים של סטרס, ומציע מספר שיטות לרגיעה ולהפגת המתח: סיוע על ידי חברים ובני משפחה, מדיטציה ודמיון מודרך, פעילות גופנית ועוד. מספיק אפילו לשבת בנוח, לעצום עיניים ולנשום באיטיות מספר פעמים – כדי להגיע למצב רגוע יותר.

  1. מדרסים ונעליים

נעילת הנעליים הלא נכונות עלולה להסתיים במנח לא תקין של הרגליים, הירכיים והגב. מנח לא תקין זה עלול להוביל לכאבי גב. ראשית יש להבין אילו נעליים מתאימות לנו ולהימנע מאלו שלא מתאימות (עקבים גבוהים, נעליים לוחצות או ללא תמיכה); ולבסוף מומלץ להתייעץ עם מומחה להתאמת מדרסים. שימוש במדרסים במשך 6 שבועות עשוי להקל משמעותית על כאבי גב.

  1. מכשור מתקדם

לרשות הרפואה המודרנית עומדים כלים מתקדמים וטכנולוגיה חדשנית לטיפול בכאבי גב. לדוגמה, מיטת DOC מפעילה כוחות מתיחה על חלקי הגוף הרלוונטיים, משחררת עומסים בחוליות הגב ומאפשרת לטפל גם במצבים של פריצת דיסק.

מכשור מתקדם נוסף הוא שימוש בלייזר רך. מדובר באור לייזר בעוצמה נמוכה (אלפיות ואט) ובתדירויות ספציפיות, החודר מספר סנטימטרים לעומק הגוף במטרה להקל על כאב, לעורר תהליכי ריפוי ועוד.

  10. אפוסתרפיה

שיטה ישראלית חדשנית לטיפול פורץ דרך בכאבי גב, ברכיים ועוד. בשיטה זו המטופלים עוברים בדיקות מקדימות, ובהתאם לממצאים מותאמות להם נעליים מיוחדות.

הנעליים הייחודיות כוללות שני משטחים קמורים בתחתית, המותאמים למצבו הייחודי של כל מטופל. שימוש במערכת אפוסתרפית במשך שעה בכל יום, מוביל להקלה על הכאב ולפתרון הבעיה ביותר מ-80% מהמקרים; זאת על ידי תיקון ביו-מכני של מנח כף הרגל בפרט והיציבה בכלל.

בשיתוף תוכן שיווקי

כדאי להכיר