מהי “תאונת דרכים” לפי החוק שניתן לקבל בגינה פיצויים?

כאשר חושבים על "תאונות דרכים", נהוג בדרך כלל לחשוב על תאונות שבהן שני כלי רכב התנגשו זה בזה, או כאשר הולך רכב נפגע מפגיעת כלי רכב, או כאשר כלי הרכב פגע בגדר הפרדה, וכדומה

תאונת דרכים, אילוסטרציה, צילום: depositphotos

בשיתוף אריאלה גפן משרד עורכי דין

אולם, לא רבים מודעים לכך שההגדרה של “תאונת דרכים” לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה-1975 (“חוק הפלת”ד”), הינה הגדרה רחבה בהרבה, שכוללת בחובה גם מקרים נוספים שאינם נחשבים לתאונות דרכים “קלאסיות”.  מדובר, למשל, במקרים שבהם הנוסע ירד מהרכב והבגד שלו נתפס בדלת הרכב בזמן שהנהג כבר החל לנסוע, או כאשר הנפגע נפצע במהלך תיקוני דרך שהוא ביצע בכלי הרכב (כגון בשעה שהוא החליף גלגל או עקב כוויה שחטף מפריצת מים רותחים מהרדיאטור של כלי הרכב), ועוד.

כתוצאה מהגדרה רחבה זו, ניתן לעתים לקבל פיצויים גם בגין נזקי גוף שאירעו עקב תאונות שאינן נחשבות לתאונות דרכים “רגילות”, וזאת כפי שיוסבר להלן.

מהי ההגדרה של “תאונת דרכים” לפי חוק הפלת”ד?  

סעיף 1 לחוק הפלת”ד מגדיר את המונח “תאונת דרכים” באופן הבא:

מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי;

אין חולק שההגדרה של תאונת דרכים לפי חוק הפלת”ד הינה הגדרה מורכבת, מסובכת, ומפותלת למדי.

הגדרה זו כוללת את ההגדרה הבסיסית לפיה המדובר ב- “מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה”, וכן שלוש הגדרות מרחיבות נוספות שיכולות להיחשב כתאונת דרכים, למרות שהתאונה אירעה שלא תוך כדי נסיעה. הגדרות אלו מכונות “החזקות המרבות”: הרכב התלקח או התפוצץ בשל רכיב שחיוני לכושר נסיעתו, פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו, או תאונה שנגרמה עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, בתנאי שהרכב לא שינה את ייעודו המקורי. מצד שני, הגדרה זו כוללת גם החרגה, שבה נדון בהמשך.

מהי ההגדרה של “שימוש ברכב מנועי” לפי חוק הפלת”ד?        

חוק הפלת”ד אינו מסתפק בהגדרת המונח “תאונת דרכים”, אלא הוא גם מוסיף ומגדיר בנפרד את המונח  “שימוש ברכב מנועי”, וזאת בנוסח הבא:

“שימוש ברכב מנועי” – נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד;”

עיננו הרואות, איפוא, כי כשם שחוק הפלת”ד מרחיב את הגדרת המונח “תאונת דרכים”, כך הוא גם מרחיב את הגדרת המונח “שימוש ברכב מנועי”. כלומר, גם הגדרה זו כוללת לא רק את השימוש הבסיסי של “נסיעה ברכב”, אלא גם שימושים נוספים שיכולים להתבצע אף כאשר הרכב אינו נמצא כלל בנסיעה, כגון בזמן תיקוני/טיפולי דרך ועוד.

איזו תאונת דרכים איננה נחשבת ל-“תאונת דרכים” לפי חוק הפלת”ד?   

כשם שחוק הפלת”ד מרחיב את ההגדרה של “תאונת דרכים” כפי שהוסבר לעיל, כך הוא גם מחריג ממנה תאונות דרכים מסוימות, וזאת כאשר מדובר בתאונות מכוונות:

“ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי;”

החרגה זו מכונה “החזקה הממעטת”. הנטל להוכחת תחולת החזקה הממעטת מוטל על מי שטוען אותה.

לפי הפסיקה, מדובר במקרים שבהם התאונה נעשתה בכוונה, כגון במקרה בו הפוגע נהג ברכב כדי לדרוס את הנפגע, מעשי איבה, ואף במקרה שבו הנפגע בעצמו גרם לתאונה במתכוון, וזאת למטרת התאבדות.

הרציונאל שעומד בבסיס החזקה הממעטת הוא שאין להטיל על ציבור הנהגים גם את הנטל לבטח סיכונים שאינם סיכונים טיפוסיים לשימוש ברכב לצרכי תחבורה. לפיכך, כאשר מדובר בתאונה שבה הרכב משמש ככלי לגרימת נזק, ולא לייעודו התחבורתי, היא לא תיחשב כתאונת דרכים לפי חוק הפלת”ד.

כיצד קובעים האם אירוע כלשהו נחשב ל-“תאונת דרכים” לפי חוק הפלת”ד?      

כדי לקבוע האם אירוע כלשהו הינו בגדר תאונת דרכים לפי ההגדרה המורכבת והמסובכת של חוק הפלת”ד, יש לבחון זאת בשלושה שלבים:

  1. ההגדרה הבסיסית. תחילה יש לבחון האם האירוע עונה על כל מרכיבי ההגדרה הבסיסית של תאונת דרכים: “מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.”
  1. ההגדרות המרחיבות. אם האירוע אינו עונה על כל מרכיבי ההגדרה הבסיסית, יש להמשיך ולבדוק האם הוא עונה על אחת מבין שלוש ההגדרות המרחיבות/החזקות המרבות בחוק, כגון התלקחות/התפוצצות הרכב, פגיעה עקב ניצול הכח המיכני של הרכב, וכדומה.
  2. שלילת חזקה הממעטת. אם האירוע עונה על ההגדרה הבסיסית או על אחת מההגדרות המרחיבות, יש להמשיך ולבדוק האם חלה עליו החזקה הממעטת, בדבר תאונה מכוונת או לאו. במידה שהחזקה הממעטת נשללת, ניתן לומר שמדובר בתאונת דרכים לפי חוק הפלת”ד.

ייצוג מקצועי על ידי עורך דין תאונות דרכים יבטיח לכם פיצוי מרבי

תאונות דרכים משקפות מצב טראומטי שנפגע תאונת דרכים חווה בגין נזקי גוף כמו שברים, צליפת שוט ואף פציעות חמורת שמובילות לנכות ואף למוות בעוד שהתקנות סביב תאונת הדרכים אינן חד משמעיות. פרט לכך, על מנת להבטיח שנפגעי תאונות דרכים יקבלו את מלוא הפיצויים הכספיים שמגיעים להם, יהיה עליהם ולהוכיח את הפגיעה באופן בלתי ניתן לערעור ע”י חברות הביטוח, לכן במידה ונפגעת בתאונת דרכים כדאי ש- עורך דין תאונות דרכים או עורך דין תאונות אופנוע שילווה אותם הבליך המשפטי וינחה אתכם בתהליך מרגע הפגיעה עד לקבלת הפיצוי הכספי המרבי.

אריאלה גפן, משרד עורכי דין   – עורכת דין תאונות דרכים

עורכת הדין אריאלה גפן צברה את הניסיון העשיר המשפטי שלה בתביעות תאונות דרכים כאשר ייצגה את חברות הביטוח הגדולות בישראל כעורכת דין בכירה בתיקי תאונות דרכים מורכבים.

את הניסיון הרב (מעל 20 שנים) רתמה עו”ד אריאלה גפן לטובת הקמת משרד עורכי דין נזיקין ש על מנת לשרת את נפגעי תאונת הדרכים בתביעות נזקי גוף נגד חברות הביטוח.

ההיכרות עם הביורוקרטיה, אופן התנהלות המערכת המשפטית והגופים השונים, לרבות חברות הביטוח, משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, מאפשרת לעו”ד אריאלה גפן להשתמש בכלים וידע שצברה הודות לניסיון של למעלה מ- 20 שנה.

ההתמחות של עו”ד אריאלה גפן בתביעות ביטוח ונזיקין מאפשרת לה לנהל תיקי תאונות דרכים גדולים, קשים ומורכבים ולהבטיח ללקוחותיה אפס פשרות באשר למיצוי זכויותיהם המלאות בצורה המקצועית והטובה ביותר.

לקבלת ייעוץ משפטי ממוקד ונכון מעורך דין תאונות דרכים או עורך דין נזיקין מומלץ השאירו פרטים או התקשרו וניצור קשר בהקדם האפשרי.

יודגש, משרד עורכי דין אריאלה גפן פועל על פי החוק, מכאן שכר הטרחה בתביעות תאונות דרכים הינו מבוסס הצלחה ובאחוזים מהפיצוי הכספי שתקבלו מחברת הביטוח, כך שאין צורך בהשקעה של אלפי שקלים על מנת להגיש תביעת תאונת דרכים, ושכר הטרחה אינו מהווה שיקול להגשת התביעה.

לייעוץ ללא עלות וללא התחייבות אתם מוזמנים להתקשר – טלפוןוואטסאפ: 0733-7752766 או https://gefen-law.com

בשיתוף אריאלה גפן משרד עורכי דין

כדאי להכיר