עו"ד יפית אוחנה, צילום: עידן גרוס

עו”ד יפית אוחנה: “אני מקדישה את חיי להציל אנשים כאשר הם במצבים הכי קשים שלהם”

מאז 2009, כשפתחה את משרדה, היא ייצגה בהצלחה אלפי לקוחות שנפגעו, חלו או מתמודדים עם תביעות מול הביטוח הלאומי וחברות הביטוח – בתחומים כמו נכות כללית, תאונות עבודה, סיעוד, קצבת ילד נכה, נפגעי פעולות איבה ועוד. היא נלחמת עבור לקוחותיה להשגת קצבאות, פיצויים והכרה בזכויותיהם, בגישה שמשלבת מקצועיות בלתי מתפשרת עם רגישות למצבם האישי. הכירו את עו"ד יפית אוחנה.

בשיתוף עו"ד יפית אוחנה

מאחורי הגלימה: ראיון אישי עם עו”ד יפית אוחנה. מאת: אדי סוברי

שם: עו”ד יפית אוחנה

תחום מומחיות : נזקי גוף, ביטוח וביטוח לאומי.

מצב משפחתי: נשואה+3 ילדים

מקום מגורים: ראשון לציון

  1. עו”ד יפית אוחנה, מה הוביל אותך לבחור דווקא בתחום נזקי הגוף?

את רישיון עריכת הדין קיבלתי בשנת 2009, לאחר שהתמחיתי באחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ בתחום הנזיקין. כבר במהלך ההתמחות התחברתי לתחום נזקי הגוף – זה היה חיבור מיידי, כמעט טבעי. מצאתי משמעות בעשייה, ואני תמיד מזכירה לעצמי כמה זכיתי לעסוק במקצוע שמאפשר לי גם לעזור לאנשים ברגעים הכי קשים שלהם – וגם להתפרנס בכבוד.

בשנים האחרונות, בעקבות הקורונה, אירועי השביעי באוקטובר והמלחמה, מגיעים אלינו תיקים קשים במיוחד. זו הדרך שלי ושל המשרד לתרום למאמץ הלאומי – לסייע לאלו שנפגעו פיזית ונפשית, ולהשיב להם מעט יציבות וביטחון.

יש לקוחות שאומרים לי: “יפית, בכל חודש כשהקצבה נכנסת – אני מודה לך ומתפלל עבורך.” אין סיפוק גדול מזה.

  1. ספרי לנו על תיק מאתר במיוחד, שאת גאה בתוצאה אליו הובלת?

לאחרונה טיפלתי בתיק מיוחד במינו, שבו ייצגתי עובדת וטרינרית שנפגעה בתאונת עבודה. בתחילה, המוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעה לאחר הליך ממושך שכלל מספר ועדות רפואיות, ובסופו של דבר נקבעה לה נכות שמזכה אותה בקצבה חודשית של 5,200 ש”ח לכל חייה.

בשל הירידה המשמעותית בהכנסותיה, התעקשתי על הפעלת תקנה 15 – שמאפשרת להגדיל את הקצבה כאשר הפגיעה מובילה לפגיעה של ממש ביכולת ההשתכרות. אלא שגם לאחר ארבע ועדות נפרדות, ביטוח לאומי סירב להכיר בירידה בהכנסות, ועמד על כך שאין הצדקה להעלאת הקצבה.

בשלב הזה החלטתי ללכת צעד נוסף קדימה – ערכתי פגישה עם רואה החשבון של הלקוחה, אספתי את כל הנתונים הרלוונטיים וניתחתי אותם לעומק. בהופעה בפני הוועדה הצגתי את הנתונים באופן מסודר, והבהרתי כי מדובר בפגיעה של ממש בכושר ההשתכרות שלה.

לשמחתי, הוועדה קיבלה את טענותיי במלואן, והיום הקצבה שלה עומדת על 9,400 ש”ח לחודש – לכל החיים. זהו תיק שאני מאוד גאה בו, בעיקר בגלל ההתעקשות והעבודה המדויקת שנדרשה כדי להשיג את התוצאה הזו.

  1. בתחום נזיקין והביטוח הלאומי, איך את מתמודדת עם הפער בין הציפיות של לקוחות לפיצוי לביו המציאות המשפטית?

בתחום הנזיקין והביטוח הלאומי, הפער בין הציפיות של הלקוח לבין המציאות המשפטית הוא לא דבר נדיר. חשוב לי להבהיר כבר בתחילת הדרך: אני מקבלת למשרדי רק תיקים שבהם אני מאמינה שיש סיכוי ממשי להשיג תוצאה טובה. אם אני מעריכה שהסיכויים להצלחה נמוכים – אני אומרת זאת ללקוח בצורה גלויה וישירה. כך הוא יודע למה לצפות, בלי הבטחות שווא.

ההערכה שלי לגבי סיכויי התיק מבוססת על ניסיון מקצועי רחב מאוד – אחרי שנים של טיפול באינספור תיקים והיכרות עמוקה עם תקנות הביטוח הלאומי ופסיקות בתי המשפט.

המטרה שלי היא פשוטה: לקחת תיקים שבאמת אפשר להשפיע בהם. תיקים שבהם הלקוח יוכל, בזכות הליווי והייצוג שקיבל, להגיע לתוצאה שלא היה מצליח להשיג בכוחות עצמו. בעיניי, כאן בדיוק נמדד הערך המוסף של עורך דין.

  1. עו”ד יפית אוחנה, בעבודתך את נפגשת עם אנשים ברגעים קשים בחייהם לאחר פגיעות ותאונות. איך את מצליחה לאזן בין הצורך בייצוג משפטי אגרסיבי לבין הרגישות הנדרשת מול מצבם האישי?

הייצוג האגרסיבי שלי מופנה כלפי הצד שכנגד – בין אם מדובר בחברות ביטוח, בביטוח הלאומי או בגורמים שפגעו בלקוח. מול הלקוחות עצמם, הגישה שלי היא הפוכה לגמרי: רכה, קשובה ומכילה. אני פוגשת אנשים ברגעים לא פשוטים – אחרי תאונות, פגיעות קשות או טלטלות בריאותיות – והם זקוקים לא רק לעורך דין, אלא גם לדמות שמבינה אותם ונותנת להם ביטחון.

הרבה פעמים עצם הידיעה שיש מי שמטפל עבורם בהתמודדות מול הבירוקרטיה, מול הוועדות, מול הפקידים והמסמכים – מעניקה להם שקט נפשי. הם לא לבד. יש מי שנלחם עבורם.

לא פעם נוצרות גם חברויות אמיתיות – הקשר שנוצר מתוך תקופה קשה ממשיך גם אחרי שהתיק נסגר. זה בעיניי ההיבט הכי אנושי בעבודה שלי: ללוות אדם ברגעי משבר ולהיות עבורו עוגן. זה לא בא על חשבון הייצוג הנחוש – אלא בדיוק ההיפך. זה מה שמדרבן אותי להילחם בשבילו עוד יותר.

  1. אני מניח שנתקלת לאורך הקריירה במקרים שבהם שהרגשת שהמערכת לא מספקת פתרון צודק, איך התמודדת עם תחושה זו?

בהחלט. לאורך השנים היו לא מעט רגעים שבהם הרגשתי שהמערכת לא מספקת פתרון צודק – בין אם בגלל גישה נוקשה מדי, פרשנות מוטעית או פשוט חוסר רגישות למצבו של הנפגע.

הדבר הראשון שאני מזכירה לעצמי הוא שזה חלק בלתי נפרד מהמקצוע. אם הכל היה צודק ומדויק, כנראה שלא היה צורך בעורכי דין בתחום הזה. אני משתדלת לא לקחת את זה ללב – אבל כן לקחת את זה ברצינות.

אחרי שלוקחים נשימה עמוקה, מתמקדים במטרה. אני בוחרת את האסטרטגיה הנכונה – הן מהותית והן פרוצדורלית – ומגייסת את כל הכלים והמשאבים שעומדים לרשותי. למשל, אנחנו נעזרים במומחים רפואיים מצוינים, שמספקים חוות דעת איכותיות ומהימנות. במקרים רבים, בזכות העבודה היסודית הזו, הצלחנו להפוך החלטות של חברות ביטוח או של הביטוח הלאומי.

המפתח בעיניי הוא לא להיתקע בתחושת התסכול – אלא להפוך אותה לדלק שמניע אותך לפעולה.

  1. מה לדעתך הכי חשוב להצלחה במקצוע?

ההתמדה חשובה מאוד, גם כאשר תיקים נדחים, לא לוותר על התיק. הרי המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח לא ירצו לשלם למבוטח. כאשר אני יודעת שאוכל להפוך החלטה – אני אלחם על התיק. לא מעט פעמים הצלחתי להפוך החלטות בתיקים.

  1. יפית אוחנה בשעות הפנאי?

למרות שאין הרבה כאלה אפשר למצוא אותי מבלה עם המשפחה שלי.

  1. היכן עו”ד יפית אוחנה תהייה בעוד 10 שנים מהיום?

אמשיך לעזור לאנשים. לא שונה מהיום.

*עורכת דין יפית אוחנה, בעלת משרד בוטיק המייצג בנזקי גוף, תביעות ביטוח ותביעות מול הביטוח הלאומי. מאז 2009 מלווה אלפי אנשים שאיבדו את יכולתם לעבוד בשל פציעה או מחלה. מלווה אנשים שמתמודדים עם ביטוח לאומי, החל מקצבת ילד נכה, נכות מעבודה, נכות כללית, נפגעי פעולות איבה, קצבת שאירים ועד סיעוד בגיל השלישי.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף עו"ד יפית אוחנה