freepik

האם ישראל מוכנה למעבר כולל לרכב חשמלי? מבט על מפת עמדות הטעינה

העתיד החשמלי כבר איננו בגדר תיאוריה – הוא מציאות שמתגלגלת על הכבישים

בשיתוף פז צ'ארג

יותר ויותר מדינות ברחבי העולם משרטטות את גבולות התקופה שאחרי מנועי הבנזין, מציבות יעדים להפסקת הייצור של רכבים מזהמים ומשקיעות משאבים עצומים בתשתיות טעינה. במקביל, גם בישראל מתרחשת מהפכה – אבל השאלה הגדולה היא האם היא מתקדמת בקצב שמספיק לעמוד בביקוש?

אם רכב חשמלי הוא הבחירה של נהגים רבים לשנים הקרובות – הרי שטעינה חשמלית היא תנאי הכרחי לנסיעה חלקה. לשם כך גובר הצורך בתשתית רחבה, נגישה ומתפקדת של תחנות ועמדות טעינה, שתאפשר לנהגים לנסוע בלי לחשב אחוזים ובלי לחשוש ממרחק.

כשאירופה מייצרת אסטרטגיה – וישראל עדיין משלימה פערים

מדינות רבות באירופה, כמו הולנד, גרמניה ושוודיה, כבר הגדירו יעדים שאפתניים לרכב חשמלי כמו איסור הדרגתי על רכבים מזהמים, תמריצים להתקנת מטענים ביתיים ופריסה צפופה של עמדות ציבוריות – במרכזי קניות, תחנות דלק, חניונים עירוניים ומוקדי תעסוקה. המגמה הזו מבוססת על הנחת יסוד ברורה: רכב חשמלי יכול להצליח רק אם הנהג מרגיש שיש לו “גב”.

ובישראל? אנחנו עדיין נמצאים בשלב ביניים – מצד אחד, הגידול במספר הרכבים החשמליים החדשים מרשים, אך מצד שני התשתית הציבורית לטעינה עדיין לא עקבית בפריסה.

יש ערים שמתקדמות יפה, ויש אזורים שבהם פשוט אין מספיק פתרונות זמינים, במיוחד כשמדובר בטעינה מחוץ לבית. הפער הזה מחדד את הצורך בהשקעה מאורגנת, שתביא את המדינה למצב שבו רכב חשמלי הוא לא רק בחירה של בודדים – אלא ברירת מחדל נוחה, זמינה ובטוחה.

טעינה שמתאימה למציאות הישראלית

מפת עמדות טעינה לרכב חשמלי בישראל נראית כיום כמו טיוטה ראשונית: יש בה אזורים מוצפים בעמדות מהירות, לצד אזורים שבהם כל טעינה דורשת תכנון מקדים. הרשת הציבורית אומנם מתרחבת, אך עדיין יש צורך בפתרונות מהירים יותר שיכולים להשתלב בחיים העירוניים – בפרט בערים צפופות או באזורים שבהם קשה להתקין עמדות פרטיות.

המענה לכך מגיע בין היתר מהכיוון של חברות מקומיות שפועלות לשנות את המצב בפועל, ולא רק על הנייר. חברת פז צ’ארג, שמובילה את תחום האנרגיה בישראל, נכנסה בשנים האחרונות לעולם הרכב החשמלי, עם רשת טעינה מהירה שמתאימה לתנאים הייחודיים של המדינה.

החברה פועלת לשלב עמדות טעינה חשמלית במיקומים אסטרטגיים כמו תחנות דלק קיימות, מרכזים מסחריים, מוקדי תעסוקה ואתרי תיירות – כך שנהגים לא צריכים לסטות מהשגרה בשביל להטעין את הרכב.

לא רק ניידות – אלא חופש תנועה אמיתי

עמדת טעינה לרכב חשמלי חייבת להיות חלק אינטגרלי מהמרחב הציבורי. המשמעות האמיתית של חופש תנועה טמונה ביכולת לנסוע לכל מקום – בלי לחשוש מהאם ואיפה תתבצע הטעינה הבאה. ככל שהמערך מתרחב ומתמקצע, כך גם החשש של נהגים מתפוגג – והבחירה ברכב חשמלי כבר לא נראית כוויתור, אלא כבחירה נבונה, סביבתית וכלכלית.

אפשרויות כמו שירותי טעינה חכמים, אפליקציות שמזהות עמדות פנויות בזמן אמת, ושילוב בין טעינה מהירה לטעינה איטית הופכות את החזון למשהו הרבה יותר נגיש. מה שבעבר נחשב לעתיד רחוק, הופך בהדרגה לשגרה יומיומית – גם בזכות פעילות ממוקדת של חברות אנרגיה כמו פז צ’ארג, שמבינות את החשיבות של טעינה נגישה בכל מקום.

לסיכום, בישראל המתפתחת של היום, אפשר לומר בפה מלא שהכיוון נכון – אבל הדרך עוד דורשת עבודה. המודעות הציבורית עולה, חברות האנרגיה נכנסות לענף ורכבים חשמליים נמכרים בקצב מואץ. יחד עם זאת, רק תשתית יציבה, חכמה ונרחבת באמת תאפשר את המעבר הכולל שכולם מדברים עליו.

כדי שזה יקרה, נדרשת פעולה משולבת מבחינה ממשלתית, עירונית, תעשייתית ואזרחית. כי בסופו של דבר, לא מדובר רק בשקע – אלא בגישה חדשה לחיים על הכביש.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף פז צ'ארג