משרדי פרסום ושיווק, יש לכם לקוחות מענף האוכל? אתם יכולים לחתוך 70% מהוצאות הקמפיין עבורם

יפית בשבקין: העתיד בצילומי אוכל הוא סרטוני AI פשוטים ויעילים

יפית בשבקין, נוצר בבינה מלאכותית יפית בשבקין. . צילום: בינה מלאכותית

בשיתוף יפית בשבקין

בין אם מדובר במפעל מזון, קייטרינג, מסעדה או גלידריה, הקמפיינרים ובעלי העסקים בענף יודעים שהדרך ללב של הלקוחות מתחילה בגירוי בלוטות הטעם, באמצעות תמונות מרהיבות וסרטונים מפתים.

היציאה של בשבקין כנגד ערוץ ההכנסה המוביל שלה עצמה, מעוררת כעס בקרב צלמים ומפיקים רבים, שמנסים להבין למה הצלמת המבוקשת ביותר בתחום- יוצאת כנגדם.

מאיה פיטרו, כתבת הצרכנות והאוכל, תפסה אותה אחרי הדרכה שהעבירה לאנשי השיווק של אחת מרשתות המזון הגדולות בארץ, וביקשה הסברים:

יפית, מה העניין? את כבר לא אוהבת לצלם קונדיטוריות ושפים?

“אני צלמת מקצועית שמתמחה בצילומי מותג וצילומי אוכל כבר 30 שנה. הפקות של צילומי אוכל אלו הפרויקטים שאני הכי אוהבת. אבל העניין הוא לא מה אני אוהבת, אלא מה הלקוחות שלי צריכים.

למסעדנים ולבעלי העסקים בענף הזה יש המון אתגרים והוצאות. פעם רק המותגים הגדולים באמת היו משקיעים בהפקת סרטוני אוכל, ומפרסמים בערוצי הטלוויזיה המסחריים. עולם הרשתות החברתיות פתח את הדלת, והיום כל בעלים של בית קפה מקומי, גלידריה או פודטראק, חייב נוכחות ברשת.

הפקת סרטוני אוכל לרשתות ולמדיה דורשת השקעה לא מבוטלת, תכנון והתאמה של לוקיישן, סטיילינג והכנת משטחי צילום, הזמנת צלם מקצועי וציוד תאורה יקר, היערכות עם חומרי גלם ומנות, טכנולוגיות לייצוב המזון ולשמירה על הנראות שלו לאורך שעות צילום ארוכות, העברת התוצרים לעריכה גרפית ולעריכת ווידאו שילטשו את התוצאה לסרטוני אוכל מקצועיים ומוכנים לפרסום.

גם ההשקעה הכספית וגם הזמן שזה לוקח, יוצרים בעיה לעסקים האלה. מצד אחד הם מרגישים שאם הם לא נוכחים ברשתות- הם לא קיימים. ומצד שני העלויות האלו לא תמיד מצדיקות את ההוצאה.

והנה נולד פה כלי, שמאפשר להפיק סרטונים ויראליים באיכות קולנועית, בשילוב קריינות, מוזיקה, אפקטים, סביבה ותפאורה, בהרבה פחות זמן ובמחיר נמוך בעשרות אחוזים.

אז מה נגיד להם? אני אוהבת לצלם? המצלמה היא כלי, אבל מה שאני באמת אוהבת זה ליצור.”

יפית בשבקין צילום חווה גרנות

.

אז צילומי האוכל ייעלמו מהעולם?

“זה לא שצילום אוכל נעלם”, היא מבהירה “אבל הוא משנה צורה. בסוף המצלמה היא כלי ליצירה, להגשת תוצרים וויזואליים עם מטרה. הכלים זה מה שהשתנה. העולם עובר לווידאו, הרשתות רוצות תנועה, קצב, חוויה. לא כל מנה מצולמת יכולה להעביר את התחושה הזו. הכלים המתקדמים שמציעה הבינה המלאכותית, נבנו בהתאמה בדיוק לצרכים האלה. כשמוסיפים לזה את העלויות, הזמן והלוגיסטיקה, מבינים למה יותר ויותר קמפיינרים ומשווקים בוחרים באופציה החכמה יותר עבור הלקוחות שלהם: סרטונים מבוססי בינה מלאכותית“.

ומה יהיה עם הצלמים שאת יורה להם ברגל?

“זו ירייה ברגל של הצלמים? אני לא רואה את זה ככה”

למרות שלא מעט צלמים הביעו מורת רוח מהשינוי, וחלקם רואים בעולם ה AI ובמסר של בשבקין  כאיום ממשי על הענף. יפית מצדה עושה את מה שעשתה עשרות שנים עם המצלמה, ומציעה נקודת מבט קצת אחרת:

“אני באה מהעולם הזה. עבדתי כצלמת מסעדות במשך שנים, ואני יודעת בדיוק כמה השקעה נדרשת כדי להוציא תוצאה מושלמת. מה שאני עושה היום זה לא פחות יצירתי, להפך. אני משקיעה יותר זמן בקונספט, בתסריט, במוזיקה, בקצב העריכה. זה מה שמדבר לקהל של היום. צלם הוא אומן, ואומנים בהקשר הזה לא שונים מכל עובד אחר בכל תחום במשק. העולם משתנה וכדי להישאר רלוונטיים חייבים להתפתח אתו.

מטבע הדברים, מי שכל מה שהוא יודע להביא זה חצובה ומצלמה משוכללת, באמת עשוי למצוא את עצמו בחוץ. מי שידע להביא מחשבה יצירתית, מקוריות, ולהשתמש בכלים שמשרתים את האינטרסים של הלקוחות, ימשיך לצמוח”.

אז מה בעצם את עושה?

“את אותו הדבר, רק במחשב” היא צוחקת

בשבקין מסבירה שהיום קיימים כלים מהירים, נגישים ובעיקר מדויקים, המאפשרים הפקת תוכן וויזואלי מדהים, ברמה גבוהה תוך ימים בודדים.

“אנחנו מתחילים בסקיצה, איזו אווירה אנחנו רוצים. ביסטרו פריזאי? דוכן רחוב בתאילנד? שף מכוכב ריאליטי? אווירה של מטבח ביתי?  סביב זה אני בונה את הסיפור, הקופירייטינג. הצגת המנות זה רק חלק אחד בסרטון, שמגיע יחד עם סיפור, מסר, רגש. חשוב מאוד להתאים כל פרט לקהל היעד. אם זה מקום שמיועד לילדים אקפיד על צבעים ואלמנטים שיסקרנו אותם. אם זו מסעדת יוקרה אמצא את הדרך לשדר את האווירה היוקרתית והאיכות הגבוהה של המנות. אני עובדת יחד עם המסעדן, השף,  כמו שעובדים עם במאי. רק שהשחקנים כאן לא אוכלים באמת אבל לגלות לך סוד? גם בהפקות לא תמיד אוכלים. לפעמים המנות מהונדסות עם שעווה, חומרי מיצוק ואפילו לא אמיתיות, כי זה מצטלם יותר טוב וקל יותר לתחזק אותן יום שלם בסביבת הצילום”.

ומה לצלמת ולטכנולוגיות AI?

צריך לזכור שעולם הגרפיקה הממוחשבת לא זר לי. גם צילומי אוכל וצילומים בכלל שיצרתי הייתי עורכת באמצעות פוטושופ ותוכנות עריכת ווידאו וגרפיקה מקצועיות, כדי לדייק את התוצאה לצרכי הלקוח. לפני שנתיים, כשהכלים הראשונים של הבינה המלאכותית חדרו לשוק, הייתי סקרנית והתחלתי ללמוד אותם. הבנתי שיש פה משהו גדול, פתאום יכולתי לתרגם כל מחשבה ורעיון לתמונה ולסרטון, בקלות, בלי לרוץ עם המצלמה לכל מקום. אז נכנסתי לעובי הקורה והתחלתי לחקור וללמוד באופן מקצועי את הכלים, בדגש על אלו שמתמקדים בתוכן וויזואלי.

היום אני משלבת בין הרבה כלים, בעיקר מתחום הבינה המלאכותית, אבל לא רק.

המטרה בסוף היא התוצאה הכי טובה ללקוחות שלי.

השילוב האופטימלי מבחינתי זה היצירתיות שלי, היכולות שמביאה הבינה המלאכותית, והליטוש שאני מבצעת באמצעות פוטושופ ותכנות גרפיקה מקצועיות.

אז את פשוט מבקשת מה AI ליצור סרטון? זה כל כך פשוט?

האמת שזה לא פשוט בכלל. כמו שהסברתי, את עבודת החשיבה, הקופי, בניית התסריט והמסר השיווקי אני עושה לפני, בשיתוף פעולה עם הלקוח.

בשלב היצירה בפועל אני משלבת בין כמה כלים, בהתאמה למטרה ולמה שאני רוצה לקבל.

אני עובדת על מודלים חכמים ליצירת תמונות באמצעות הנחיית טקסט, בניהם מידג’רני, שזה כלי ברמה מאוד גבוהה שיוצר תחושת וואו בכל פעם מחדש.

אני מבצעת את ההנפשה בשילוב של מודלים להנפשה ויצירת וידאו כמו KLING, שהלכה למעשה יכול להפוך כל תמונה דוממת לסרטון עם תנועה טבעית,

נעזרת בתוכנות ליצירת אפקטים, טקסטורות ואנימציות, למשל ליצור אדים מעל מנה לוהטת, ומשלימה את העבודה באמצעות תוכנות בינה מלאכותית ליצירת Voice, קריינות בקול טבעי, מסר של השף, תיאור או כל דבר שהחלטנו עליו.

הכלים האלו הם כלים יקרים, וכדי להפיק מהם את המקסמום נדרשת למידה מעמיקה של היכולות שלהם, וגם מנויי פרימיום יקרים. הם גם משתנים כל יום, מציעים אופציות חדשות גרסאות משופרות. כל הזמן גם יוצאים כלים חדשים שאני מקפידה לחקור, כי מלבד להשתמש בהם אני גם מנחה קורסים וסדנאות, ומלמדת את העולם הזה.

וואו, נשמע שהכל אפשרי. אבל מה עם האותנטיות?

“זה הדבר הראשון ששואלים אותי”, צוחקת בשבקין. “קודם כל גם בהפקות המסורתיות יש המון התאמות, שימוש במיצגים ועריכה של פוטושופ. זה לא אומר שזה לא אותנטי, רק שעשינו עבודה טובה כדי ליצור נראות מושלמת. ביצירת הסרטונים ב AI אני עושה את אותו דבר. יוצרת את המנות הקיימות, לפי התאור וההנחיות של השפים. וכן, עבור מי שמעדיף אפשר לשלב תמונות אמיתיות מהמסעדה, את המנות עצמן, את השף, או אפילו קטעי וידאו אמיתיים שצולמו בעבר. אני קוראת לזה ‘שכבות מציאות’, אנחנו שומרים על הקול של המקום, אבל מציגים אותו בדרך שנוגעת בקהל, בלי רעש, בלי הפסקות פיפי, בלי שמן על העדשה, ובלי לרוץ נגד הזמן כדי להרוויח את השעות של האור הטבעי”.

והלקוחות לא מרגישים בהבדל?

“בטח שכן. הם מרגישים שיפור ומתלהבים מתוצאות מדויקות יותר. הצילומים, המסעדה, המנות, נראות בסרטונים כמו שהם חלמו.  יותר מזה, הם מרגישים שהקהל שלהם מגיב לזה, יותר תנועה בפיד, יותר מעורבות, שיתופים. הקמפיינים מוצלחים יותר והלקוחות נהנים מהגדלת פלח השוק וההכנסות. אנחנו מדברים היום בשפת האלגוריתם, ואם האלגוריתם רוצה תנועה, אנחנו ניתן לו תנועה. אותנטית, מרגשת, ומותאמת לחוויית הלקוח”.

אז הלקוח מקבל תוצאה טובה יותר. ומה בעניין העלויות?

כאן לא הסתפקנו בדבריה של בשבקין, ויצאנו לבדוק הצעות מחיר ועלויות. הפרשי העלויות הדהימו אותנו: בין 60%-75% פחות!

  • הפקת סרטון אוכל מצולם:  7,000–20,000 ₪
  • הפקת סרטון אוכל AI: 1,500–4,000  ₪
  • זמן הפקה: 3-4 ימי עבודה להפקות AI אל מול 14-21 יום להפקה מצולמת.

“הלקוחות מבינים את זה, הם שמחים שפתאום אפשר לייצר סרטון חדש כל חודש, ולא להסתפק בסרטון תדמית שנוצר עם פציחת העסק'”, מסכמת יפית.

יפית בשבקין לא עוצרת באדום, וכפי שהובילה את ענף צילומי האוכל, היא מובילה כיום במגוון שירותים המבוססים על בינה מלאכותית יצירתית.

בימים אלה יצא הספר החדש של השחקנית ורד פלדמן, כאשר את האיורים לספר יצרה יפית באמצעות AI .

היא עובדת עם מספר משרדי פרסום מוכרים ומייצרת סרטונים עבור מותגי אוכל מובילים, מציעה חבילות סרטונים בהתאמה אישית למסעדות ולמותגי בוטיק ונישה, ועובדת על פיתוח של דמויות AI  ייחודיות שיעבירו חוויות סקירה, טעימות ותפריט ברשתות החברתיות, וצפויות להחליף את בלוגריות האוכל ולהשתלט על הפיד שלכם ממש בקרוב.  

ומה הלקוחות שלה אומרים?

רגע לפני שנפרדנו, התקשר ליפית מנכ”ל של רשת פיצריות מוכרת.

“תסלחו לי לרגע” היא התנצלה “הוא לקוח שהפך גם לחבר”.

סלחנו, אבל ביקשנו להחליף אתו מילה, והוא פרגן לנו במסר שמסכם את הכל: “אם פעם אמרו שהפרסום הכי טוב הוא מפה לאוזן, אז יפית הגדילה את כמות הפיות שאוכלים ואת כמות האוזניים ששומעות. פעם גם אמרו שתמונה שווה אלף מילים, היום אנחנו יודעים שסרטון שווה אלף הזמנות”.

למידע נוסף ולהתייעצות: יפית בשבקין- בינה מלאכותית יצירתית

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף יפית בשבקין

כדאי להכיר