בשיתוף אבנר הייזלר
המפגש שלנו עם הביטוח הלאומי מגיע לרוב ברגעים הקשים ביותר – כשמתגלה מחלה, לאחר תאונה, או במצבי מוגבלות וסיעוד. ודווקא אז, כשאנחנו רחוקים מלהיות בשיא כוחנו, אנו נדרשים להתמודד עם מערכת בירוקרטית מורכבת ולא תמיד נגישה. אבנר הייזלר, מומחה בעל ניסיון רב במימוש זכויות רפואיות, מספק מבט מבפנים על התהליך ומה שמאחוריו.
אבנר הייזלר: “זכויות רפואיות לא ניתנות אוטומטית. צריך לקחת אותן מתוך יוזמה”
השלב הראשון והחשוב ביותר במימוש זכויות רפואיות, מסביר אבנר הייזלר, הוא המודעות. “רוב האנשים לא יודעים מה מגיע להם” הוא מפרט, “וזו לא אשמתם. הסיבות לחוסר ההתמצאות נובעות מסיבות כמו מידע מפוזר, שפה מקצועית, אתרים לא ברורים, ולפעמים פשוט חוסר זמן או אנרגיה להתחיל לברר מהן זכויותיך כשגם ככה אתה לא במיטבך מבחינה פיזית או נפשית”.
הייזלר אבנר מדגיש נקודה חשובה: “גם אם מגיעה לכם קצבה, הביטוח הלאומי לא יתקשר מיוזמתו להודיע לכם על זה. בלי להגיש בקשה מפורטת ומנומקת – לא תקבלו כלום. לכן חשוב לדעת, לשאול, להתייעץ – ולא לוותר. מדובר על זכויות שמגיעות לכם על פי חוק.”
המסע הבירוקרטי בדרך למימוש הזכויות
בפועל, רבים נרתעים מהתהליך. בירוקרטיה הכוללת מילוי טפסים ארוכים, דרישות למסמכים רפואיים, המתנה לוועדות – כל אלה עלולים להרתיע גם את החזקים ביותר. “אנשים מתקשרים אליי בדמעות. הם פשוט נשברים מהשיטה” מספר אבנר הייזלר. התחושה היא שאתה צריך להוכיח באותות ובמופתים שאתה חולה או נזקק לסיוע – במקום שמישהו יראה באמת אותך ואת הצרכים שלך.”
הבעיה, לדבריו, איננה רק במערכת עצמה – אלא גם בפער העצום בין לשון החוק לבין יישומו בפועל. “נכון, בחוק כתוב שמי שעונה על הקריטריונים זכאי לתמיכה, אבל בשטח מסתבר שכל מילה בטופס, כל ניסוח רפואי, כל חוות דעת – יכולים להשפיע על ההחלטה, לפעמים אפילו בלי שהמבקש מודע לכך.”
מימוש זכויות רפואיות – לא רק לנכים
אבנר הייזלר מדגיש שלביטוח הלאומי יש קצבאות רבות לסוגי אוכלוסיה שונים, ורובנו כלל לא מכירים אותם. בין הקצבאות וההטבות של ביטוח לאומי ניתן למנות:
- קצבת נכות כללית
- קצבת שירותים מיוחדים (שר”מ)
- קצבת ניידות
- קצבת ילד נכה
- גמלת סיעוד
- תו נכה
- מענקים למתמודדים עם מחלה קשה
ועוד.
“עניין נוסף שפחות ידוע בציבור”, הוא מוסיף, “שגם מי שסובל ממחלות כרוניות, בעיות נפשיות, או ליקויים שאינם נראים לעין – ייתכן מאוד שמגיע לו סיוע. לא כל נכות נראית לעין, אבל כולן ראויות להכרה, גם אם קשה יותר להוכיח אותן.”
איך מתחילים?
הייזלר אבנר ממליץ לכל מי ששוקל להתחיל בתהליך למימוש זכויותיו הרפואיות להקפיד על השלבים הראשוניים האלה:
- אספו מסמכים רפואיים עדכניים ככל האפשר – כולל סיכומי אשפוז, בדיקות, טיפולים וחוות דעת של רופאים מומחים רלוונטיים.
- תיעוד יומיומי של הקשיים – רשמו בצורה מסודרת איך המצב הרפואי משפיע על החיים שלכם בפועל – יכולת תפקוד בבית, תפקוד בעבודה, מילוי משימות שוטפות, התניידות וכדומה.
- התייעצות עם גורם מקצועי בתחום מימוש זכויות רפואיות – לאנשי מקצוע, כמו עורכי דין או מומחים לזכויות רפואיות, יש ידע מקיף שאין לאדם הבודד.
- הכנה לוועדה הרפואית – הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי היא השלב הקריטי ביותר, שעליו תקום או תיפול הזכאות שלכם. דאגו להתכונן אליה מראש, לדעת מה צפוי לכם וכיצד להציג את הדברים בצורה מלאה ומדוייקת.”ועדה רפואית זה לא מבחן – אבל זה כן ראיון חשוב. מי שיגיע לא מוכן, עלול לשדר שמצבו פחות חמור ממה שהוא באמת” מדגיש הייזלר אבנר.
“אל תוותרו. מי שמתעקש – בסוף מצליח”
אבנר הייזלר מציין כי פעמים רבות, אם פונה שבקשתו נדחתה מגיש ערעור או בקשה מחודשת, המוסד לביטוח לאומי משנה את החלטתו. “לצערי, חלק מהמערכת בנוי על זה שאנשים מתייאשים ומוותרים. לכן חשוב לדעת שיש תקווה למי שמתמיד, לומד את השפה של המערכת, ומביא את החומר הנכון”.
המסר של אבנר הייזלר ברור: הזכויות הרפואיות שלנו כשמן כן הן – זכות ולא חסד. כל אזרח במדינה זכאי לתמיכה כשבריאותו הפיזית או הנפשית נפגעת, והביטוח הלאומי הוא המנגנון שאמור להבטיח זאת. הדרך לא תמיד קלה, אבל עם ידע נכון, ליווי מקצועי ונכונות לא לוותר – אפשר להגיע לתוצאה המיוחלת.
בשיתוף אבנר הייזלר
