בשיתוף מאסיב אקשן
הדרך להקמה של חברת סטארטאפ מצליחה שתוכל לעמוד במשימה ולבצע אקזיט חלומי או להפוך לחברה רווחית רצופה בהמון קשיים מקצועיים. גם הסטטיסטיקה לא מבשרת טובות עבור סטארטאפים ישראלים רבים. הנתונים מצביעים כי על כל הצלחה אחת יש 20 חלומות מנופצים של חברות ויזמים.
בשנים האחרונות הקשיים עמם חברות סטארטאפ מתמודדות התעצמו עוד יותר, בארץ ובעולם. אך מבין העננה הרובצת על אומת הסטארטאפים, מתבלטת קבוצה שמצליחה לבעוט בסטטיסטיקה השלילית ומוכיחה כיצד ניתן לחלוף מעל מכשולים רבים בדרך ליעד המבוקש.
מדובר במאסיב אקשן, חברת בת של חברת מאסיב גרופ האמריקאית, אשר פועלת בישראל למעלה מ-5 שנים. מאסיב אקשן מלווה יזמים ופרויקטים רבים ומציעה קשת רחבה של כלים, ידע וכוח אדם מקצועי שעושים את ההבדל בין רעיון טוב לבין ביצוע מוצלח עבור סטארטאפים, בעלי פטנטים, עסקים ועוד.
“המומחיות שלנו היא לקחת סטארטאפ כמעט בכל שלב, התחלתי או מתקדם, להבין את הצרכים שלו, מה חסר ומה כדאי לחזק ולהוביל אותו יד ביד אל עבר השלב הבא. באופן טבעי בחלק נכבד מהמקרים זה אומר לגייס כספים מגורמים שונים שיכולים להיות רלוונטיים. מדובר בקרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים, גיוס המונים, בנקים ואחרים. בנוסף, אנשי הצוות שלנו – יועצים עסקיים, אנליסטים, כלכלנים, יועצים פיננסים ואנשי טכנולוגיה, מטפלים בנישות נוספות. אם זה אומר לשווק מוצר כמו שצריך, לנהל משא ומתן בצורה יעילה מול גורמים שונים, לפתח מוצרים, ליצור דאבל צ’ק על פטנטים עוד לפני שיצאו לשוק, לגייס עובדים עבור הצלחת מיזם כזה או אחר ועוד”, מספר עדי כהן, סמנכ”ל החברה.
הקשר בין ערך לגיוס כספים

.
את האתגר הגדול של חברות סטארטאפ ניתן לחלק ל-2. האתגר הראשון מתייחס לחברות שעוד לא ביצעו גיוס כספים ראשון אלא הביאו כסף מהבית, ויש את החברות שכבר עברו מספר גיוסי כספים בהצלחה ועכשיו צריכים להתמודד עם אתגרים אחרים של ניהול חברה מבוססת יותר.
האם יש הבדל ברמת הקושי בין האתגרים? “אני לא מסתכל על זה מנקודת מבט של קושי. צריך להבין, התחרות על כספם של משקיעים היא אדירה ורק יזמים שיצליחו לייצר ערך אמיתי למשקיעים יזכו בליבם ובכספם. כשמדובר בהקמה של סטארטאפ חדש אי אפשר לפנות אל משקיעים כאלה ואחרים ורק להגיד להם, תשמעו, יש פה רעיון מצוין, בואו שימו עליו סכום כסף כזה או אחר. במקום זאת צריך לייצר עבורם ערך שהם יבינו וירצו להשקיע בו. יש מקרים שהרעיון עצמו מוכר, אך ברוב המקרים עולה הצורך לקחת את הרעיון ולקדם אותו מספר שלבים קדימה. זה אומר להפוך אותו לכמה שיותר מציאותי ומבוסס ורק אז להציג אותו בפני משקיעים. כך שהם יבינו כי כדאי להם להשקיע בסטארטאפ הזה ולא בסטארטאפים אחרים”, עדי כהן הסביר.
האם תוכל לתת לנו דוגמה על חברה שלקחתם בשלב ראשוני ואיך הצלחתם לקדם אותה בצורה משמעותית על פי המודל שפיתחתם?
“בשמחה. פרויקט שהיינו מעורבים בו ברגע קריטי נעשה עם חברת אוטומוטורס שמפתחת משחק מחשב של מרוץ מכוניות על גבי טכנולוגיית הבלוקצ’יין. היזמים הגיעו אלינו עוד בשלב הרעיון, ולאחר בחינה מדוקדקת של הדברים זיהנו כי יש בפרויקט הזה לא מעט אלמנטים ייחודיים שמבחינתנו הפכו אותו לאטרקטיבי, לכן נכנסו לפעילות משותפת. בהובלה שלנו החברה עברה שלושה סבבי גיוס, והגיוס האחרון היה המשמעותי ביותר – 10% משווי החברה תמורת מיליון דולר אותם גייסנו ממשקיע פרטי. הכסף הזה הושקע בפיתוח ושיווק, ותוך פחות משנתיים הצלחנו לגרום לכך ששווי החברה צמח לכדי עשרה מיליון דולר. כיצד עשינו זאת? מהרגע שנכנסו לתמונה כשותפים אסטרטגיים, נפתחו בפני אוטומוטורס אופציות נוספות וגמישות רחבה מול גופים שונים ואנשי מקצוע שעזרו לנו לייצר מכירות מוקדמות. בעזרת יחסי ציבור נכונים ושיתופי פעולה מגוונים הגענו אל קהל יעד גדול יותר של משקיעים ולקוחות פוטנציאלים”.
האמת מאחורי גיוסי הון נוספים
בדיוק כמו כל עסק בתחום אחר כך גם חברת סטארטאפ. היא זקוקה לתזרים מזומנים שיאפשר לה לפעול, לצמוח ולהתרחב עוד לפני שתוכל לסמן וי על כך שהסטארטאפ מצליח ומייצר הון חוזר.
גיוס כספים ראשוני בדרך כלל מספיק לתקופה של עד שנה עד שנה וחצי, לכן חברות סטארטאפ צריכות לקחת בחשבון כי סביר להניח שבפרק זמן מתקדם יותר הן תזדקקנה לצאת להליך גיוס הון נוסף.
“גיוס ראשוני הוא הכרחי, אבל חשוב עוד יותר לדעת לנהל את הכספים נכון. בדרך כלל יזם טכנולוגי או מי שהמציא פטנט מסוים מעולם לא התנסו בניהול חברה, כיצד להניע אנשים או לנהל כספים בסכומי עתק, ופתאום נוחת עליהם סכום כסף גדול יחסית של משקיע שבסופו של התהליך רוצה לקבל תמורה על ההשקעה שלו. לכן את ההשקעה צריך לנווט לכמה מקומות כדי לקדם את המיזם. פה בדיוק אנחנו נכנסים לתמונה. התמיכה והליווי שאנו מעניקים לוקחים בחשבון מספר דברים. בראש ובראשונה את הפעילות היומיומית של ניהול החברה, שכולל את הצורך להניע ולגייס עוד עובדים, לפתח את המוצר ולתמחר אותו נכון, ובעצם להגדיל את ערך החברה על מנת להגיע לסבבי גיוס מתקדמים בשווי חברה גבוה יותר. בדרך כלל סטארטאפ יוצא למספר סבבי גיוס, לכן העלת שווי החברה היא קריטית”, עדי כהן חידד נקודה חשובה, והציג את המודל האמריקאי שדוגל בלתת לכל מיזם את הליווי שהוא צריך, ודואג להעלות את ערך החברה בעזרת פעולות מדויקות וניהול נכון.
מאסיב אקשן מציגים: מודל שותפים אסטרטגיים לסטארטאפים

.
חברות ייעוץ ויועצים פרטיים לסטארטאפים לא חסרים בישראל. חלק מנותני השירות הללו הם אנשי מקצוע מעולים, אולם לרוב ההתמחות שלהם מתמקדת בנישה מאוד מצומצמת. במאסיב אקשן לעומת זאת פועלים אחרת. הם לא רק מציעים לסטארטאפ שירות כזה או אחר, אלא ברוב המקרים הם נכנסים לתמונה כשותפים אסטרטגיים בעזרת מודלים שונים שהם פיתחו.
“זמן ההבשלה בין רעיון שעולה לאוויר ועד שיש מוצר מוגמר וביצוע של אקזיט דומה לריצת מרתון. כמו באולימפיאדה כך גם בעולם העסקים, זו ריצה ארוכה ומי שמגיעים לקו הסיום הם מי שידעו לתת מענה לכל הדרישות שצצות בדרך. ייעוץ פיננסי בצמתים כאלה ואחרים, פעולות שיווק, משאים ומתנים וגיוס כספים בכל התצורות השונות. אם זה דרך גיוס המונים, פנייה למשקיעים פרטיים, אל חממות הייטק, קרנות ובנקים בארץ ובעולם. זה מה שאנחנו יודעים לעשות וכך אנו עוזרים ליזם או לממציא להיות עם ראש נקי להתמקד במה שהוא יודע לעשות הכי טוב. אנחנו הופכים להיות לסוג של שותפים לטווח ארוך. ברגע שהמעטפת מורכבת מאנשי מקצוע שכל אחד מומחה בתחומו, הסיכויים להצליח משתפרים ללא היכר”, עדי כהן פירט.
בעולם בו חברות סטארטאפ רבות מתקשות לבצע דריסת רגל או מנסות להישאר עם הראש מעל למים בזמנים קשים, מאסיב אקשן בהנהגתו של יהונתן רובין מנכ”ל החברה ניצבת כמגדלור. באמצעות מודל שמעניק תמיכה בלתי מעורערת וגישה רב-תכליתית, היא שותפה אמינה ומקצועית לדרך ארוכה שעוזרת לחברות לעמוד באתגרים הניצבים לכל אורך הדרך.
יהונתן רובין חי ונושם את עולם ההייטק במשך שנים ארוכות. הוא בעצמו ביצע אקזיט מוצלח עם חברת Tend-IT שהקים, כאשר היה מהראשונים שעסקו ופיתחו את עולם הבינה המלאכותית עוד בשנת 2017. כיום הוא דמות מבוקשת בקרב סטארטאפיסטים רבים שרוצים ליהנות מהניסיון והידע המקצועי שצבר, ומהדרך בה הוא הוביל לא מעט חברות להצלחה.
http://otomotors.massive-group.io/
בשיתוף מאסיב אקשן
