כינוס נכסים בגירושין

תיקים רבים בבית משפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני עוסקים בסוגייה של פירוק שיתוף במקרקעין ובחלק מהם, דירת המגורים מהווה את הנכס העיקרי של בני הזוג

עורך דין ונוטריון ערן עזרא. צילום: ניב קנטור
  

בשיתוף עו"ד ערן עזרא

בהתאם להוראות הדין כל שותף במקרקעין רשאי לדרוש פירוק שיתוף בו בכל עת. יחד עם זאת, כאשר מדובר בדירת מגורים ובהליכי גירושין, יש מקרים שניתן ל”עכב” את פירוק השיתוף מטעמים שונים.

כך לדוגמא, ניתן לעתור לדחיית ביצוע פירוק השיתוף בדירת המגורים במקרים שבהם עולה טענה של מדור ספציפי או במקרה שבו עולה צורך למציאת הסדר מגורים המתאים לילדים (הקטינים) של הצדדים ולבן הזוג המחזיק בהם. דוגמא נוספת כעילה לדחיית הביצוע, היא כאשר בית המשפט סבור שיש אינטרס לדון בד בבד בכלל רכוש הצדדים (ולא בפירוק שיתוף לנכס ספציפי בלבד).

מרבית בני הזוג שמתגרשים מוכרים את הנכס בכוחות עצמם, חלקם ‘בהעברה אגב גירושין’ מבן זוג אחד לאחר וחלקם במכירה לקונה חיצוני – לצד ג’.

יש מקרים בהם הצדדים לא מצליחים לשתף פעולה אפילו בעניין מכירת הנכס המשותף וזו אחת הסיבות לכך שבית המשפט לענייני משפחה ממנה כונס נכסים למכירת הנכס ולחלוקת תמורתו בין הצדדים.

בכל מקרה, מעת שניתן צו פירוק שיתוף לנכס, יכול בית המשפט לענייני משפחה למנות כונס נכסים. לרוב, מתמנים ב”כ הצדדים שהם עו”ד לענייני משפחה או כונס חיצוני למכירת הנכס וחלוקת התמורה בין הצדדים.

העברת זכויות בנכס מבן זוג אחד לאחר ב’העברה אגב גירושין’ לא מהווה אירוע מס על פי הוראות הדין ולא רואים בה ‘מכירה’ {סעיף 4 א. לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) תשכ”ג – 1963}. בנסיבות, בהעברת זכויות בין בני זוג אגב גירושין לא ישולם מס רכישה או מס שבח. יחד עם זאת, חשוב לבדוק סוגיות נוספות כגון היטלי השבחה, שלגביהם, במקרים מסוימים יחול חיוב במס.

הליך כינוס הנכסים מצוי בפיקוחו של בית המשפט לענייני משפחה וזאת החל מצו המינוי ועד לאישור המכר הסופי.

כונס נכסים הוא למעשה זרועו הארוכה של בית המשפט והאינטרס של כונס הנכסים הוא להשיג עבור הבעלים את המחיר הגבוה ביותר במכירת הנכס.

רישום הערת כינוס – בתחילת ההליך, כונס הנכסים יקבל צו בית משפט (פסיקתה) לצורך רישום מינוי הכינוס על הזכויות בנכס בלשכת רישום המקרקעין.

כיצד נקבע המחיר של הנכס? קיימות מספר אפשרויות – הסכמה בין בני הזוג על מחיר הנכס או הערכת שמאי על פי שווי שוק. לרוב, יזמן כונס הנכסים חוות דעת של שמאי מקרקעין לצורך הערכת שווי זכויות הנכס.

במסגרת הליכי כינוס הנכסים המתעניינים רשאים לקבל את חוות דעתו של שמאי המקרקעין אולם לא את הערכת שווי הנכס עצמו.

לכל הליך כינוס יש הוראות ספציפיות שנקבעות על ידי כונס הנכסים וכל מקרה לגופו.

כחלק מההליך, כונס הנכסים יפרסם מודעה לציבור והזמנה להציע הצעות לרכישת הנכס והמתעניינים יקבלו את מסמכי הכינוס הרלוונטיים. בנוסף, כונס הנכסים יקבע מספר מועדים לצורך ביקור של המתעניינים בנכס.

מתעניין שירצה להגיש הצעה לרכישת הנכס ולהשתתף בהליך כינוס הנכסים, יידרש לחתום על המסמכים הנדרשים במסמכי הכינוס בצירוף המחאה בנקאית שמהווה 10% מגובה הצעתו לרכישת הנכס לפקודת כונס הנכסים.

לאחר שכל המציעים יגישו את הצעותיהם בהתאם להוראות הכינוס בצירוף ההמחאה הבנקאית, כונס הנכסים יערוך במשרדו הליך הנקרא “התמחרות” – בין כלל המציעים. ההליך מתנהל באמצעות פרוטוקול אשר משקף את אופן ניהול ההתמחרות.

דיני מכרזים לא חלים על הליך של כינוס נכסים.

כמו כן, יש לכונס הנכסים שיקול דעת אם לקבל את ההצעה של הזוכה בהתמחרות והוא אף רשאי לנהל משא ומתן בכדי למקסם את מחיר הנכס.

אישור העסקה וסוף ההליך – לאחר שמסתיים הליך ההתמחרות ובמידת הצורך גם המשא ומתן, וככל שההליך התנהל באופן תקין, מוגשת ע”י כונס הנכסים לבית המשפט לענייני משפחה בקשה מפורטת לאישור מכר הנכס, בצירוף פירוט פעולות המכירה, ההתמחרות, חוות דעת שמאי ונדרש אישורו של בית המשפט לענייני משפחה לצורך אישור העסקה. ככל שההליך התבצע באופן תקין וככל שתהא הסכמה רחבה של כונס הנכסים ובעלי הדירה לעניין המכר, ככל הנראה, בית המשפט יאשר את המכר.

לסיכום: הליך כינוס הנכסים בהליכי גירושין נובע לרוב מחוסר שיתוף פעולה של הצדדים או מי מהם. ככל שבני הזוג יכולים למקסם את מכר הנכס ויש ביניהם שיתוף פעולה מומלץ לאפשר להם למכור את הנכס בכוחות עצמם בין אם ‘בהעברה אגב גירושין’ ובין אם במכירה לצד ג’ (קונה חיצוני). עם זאת, ככל שמי מהצדדים לא משתף פעולה, אחד מבני הזוג יכול לפנות באמצעות עורך דין לענייני משפחה לבית המשפט לעתור למכירת הנכס באמצעות כונס נכסים ובמקרים מתאימים אף בית המשפט ייעתר לכך.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף עו"ד ערן עזרא

כדאי להכיר